Το 1922, annus mirabilis της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας, ο Τ.Σ. Έλιοτ δημοσίευσε το πιο συζητημένο, ίσως, ποίημα του 20ού αιώνα: «The Waste Land: Ο Ερημότοπος» του Τάκη Παπατσώνη, «Η Έρημη Χώρα» του Γιώργου Σεφέρη, «Η Ρημαγμένη Γη» του Κλείτου Κύρου. Ας ειπωθεί ακόμα, και ως μνήμη Διονυσίαου Σολωμού, «Η Έρημη Γη».

Η τεχνική του θυμίζει μοντερνιστικό μοντάζ σε μια εποχή που ο κινηματογράφος δεν είχε αναγάγει ακόμα τη συρραφή εικόνων σε τέχνη. Αν ο Τζέιμς Τζόυς εικονίζει τις μεταβολές μιας συνείδησης μέσα σε μία μέρα («Οδυσσέας», 1922), ή ο Πώλ Βαλερύ σε μία νύχτα («Νεαρή μοίρα», 1917), ο Έλιοτ συρράπτει σε τετράδιο τις μεγάλες ρωγμές και τα χάσματα της γηρασμένης ηπείρου στα τελευταία 2.000 χρόνια. «Από τις σπουδαιότερες δέκα εννέα σελίδες που γράφτηκαν ποτέ στην αγγλική γλώσσα», έκρινε ο Έζρα Πάουντ.

Eliot Thomas Stearns (Τ.Σ. Έλιοτ)

Γεννήθηκε στον Άγιο Λουδοβίκο του Μισούρι, στις ΗΠΑ, το 1888 από πουριτανή αριστοκρατική οικογένεια διαπρεπών επιστημόνων και ανατράφηκε με τις αρχές του παππού του που ήταν θεολόγος. Σπούδασε στην Ακαδημία Σμιθ της Μασαχουσέτης, βραβεύτηκε με χρυσό μετάλιο στα λατινικά από την Milton Academy. Σπούδασε τέσσερις γλώσσες: ελληνικά, λατινικά, γαλλικά, γερμανικά και συνάμα μεσαιωνική ιστορία, συγκριτική φιλολογία και ιστορία νεώτερης φιλοσοφίας. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα φιλοσοφίας στο Χάρβαρντ από τον Μπ. Ράσελ, το 1914 καθώς και σανσκριτική και νεώτερη ινδική φιλοσοφία.

Γνώστης της γαλλικής φιλολογίας επιδόθηκε στην ποίηση. Το 1915 ο Έλιοτ εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο παραδίνοντας μαθήματα σε σχολεία και αργότερα διορίστηκε στη Lloyd’ s Bank του Λονδίνου όπου εργάστηκε οχτώ χρόνια. Η ποίηση του κατατάσσεται σε πέντε περιόδους.
Η πρώτη περίοδος (1909-1919) περιλαμβάνει τα ποιήματα: “Το τραγούδι της αγάπης του Άλφρεντ Προύλφροκ”, “Το πορτραίτο μιας κυρίας”, “Πρελούδια”, κ.ά.

Η δεύτερη περίοδος (1920-1925) περιλαμβάνει τα ποιήματα: “Γερόντιον”, “Ιπποπόταμος”, “Η έρημη χώρα”, κ.ά. Στην τρίτη περίοδο ανήκουν “Οι άδειοι άνθρωποι”, ενώ στην τέταρτη περίοδο (1927-1934) περιλαμβάνονται τα ποιήματα: “Το ταξίδι των Μάγων”, “Ένα τραγούδι για τον Συμεών”, “Animula”, “Βράχος”, κ.ά. Στην πέμπτη περίοδο (1935-1942) ανήκουν τα “Τέσσερα κουαρτέτα”.

Τα θεατρικά του έργα είναι τα “Φονικό στην εκκλησιά” (“Murder in the Cathedral”), “Sweeny Agonistes”, “Κοκτέιλ πάρτυ” κ.ά. Ως δημοσιογράφος και κριτικός έδωσε αξιόλογα δείγματα. Από το 1922 που ήταν εκδότης του περιοδικού “Κριτήριον” σκοπό είχε να δημιουργήσει μια θέση για τις νέες τάσεις της λογοτεχνίας και την κριτική.

Στα δοκίμια και τις μελέτες ανήκουν: “Η παράδοση και το ατομικό ταλέντο”, 1919, “Η χρήση της ποίησης και η χρήση της κριτικής”, 1933, “Σημειώσεις για τον ορισμό της κουλτούρας”, 1948, “Ποίηση και δράμα”, 1951, κ.ά. Το 1948 τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Πέθανε στις 4 Ιανουαρίου 1965.