Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016
Βιβλίο: Ο άνθρωπος από το Λονδίνο - Georges Simenon
Δημοσίευση: Τετάρτη, 29 Οκτωβρίου 2014 10:21
Βιβλίο: Ο άνθρωπος από το Λονδίνο - Georges Simenon

Αγωνία, δράση, εύστοχες περιγραφές χαρακτήρων, μυστηριώδεις φόνοι και αμφιλεγόμενες κινήσεις γεμάτες υποψία και αμφιβολία, όλα αυτά είναι συστατικά μίας επιτυχημένης συνταγής ενός δεξιοτέχνη του αστυνομικού λογοτεχνικού μυθιστορήματος, όπως είναι ο Ζορζ Σιμενόν.


Στις αμέτρητες ιστορίες που έχει πλάσει με πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή Μαιγκρέ, ανακαλύπτουμε αυτή την σκοτεινή και ομιχλώδη ατμόσφαιρα που πλανάται και στοιχειώνει την ζωή των πρωταγωνιστών του. Ποιος είναι ο υπεύθυνος της εκάστοτε εγκληματικής ενέργειας και ποιες οι προθέσεις πίσω από την πράξη; Ποιος ο ρόλος του αστυνομικού που διερευνά εξονυχιστικά και με επιμέλεια μαθητή την υπόθεση για να την διαλευκάνει με όρους σκακιστικούς και με μεθοδικότητα και στρατηγική να δοθεί η τελική λύση σε έναν γρίφο που ταλαιπωρεί; Ο Σιμενόν με χέρι μαέστρου διευθύνει άριστα την ορχήστρα μέσα από την οποία οι ήχοι που φτάνουν στα αυτιά του αναγνώστη μαρτυρούν μία καλοδουλεμένη επιχείρηση να τον διασκεδάσουν και παράλληλα να του εξάψουν την φαντασία.


Στον "Άνθρωπο από το Λονδίνο" γραμμένο το 1933, απόντος Μαιγκρέ, φέρνει την τοπική κοινωνία της Διέππης αναστατωμένη από μία διπλή πραγματικότητα, από την μία την δολοφονία ενός ανθρώπου πιθανώς από έναν Εγγλέζο και από την άλλη την εξαφάνιση μίας βαλίτσας με ένα πολύ μεγάλο ποσό. Κανείς δεν γνωρίζει τι περιέχει η βαλίτσα, ποιοι οι λόγοι που οδήγησαν τους δύο άνδρες σε διαπληκτισμό και άρα τον έναν από τους δύο στην διάπραξη του εγκλήματος. Εικασίες πολλές, μαρτυρίες λίγες και συνεχείς ανατροπές στην πορεία προς το ξεκαθάρισμα του θολού τοπίου που έχει διαμορφωθεί. Ο Λουί Μαλουέν, ο εργάτης του σιδηροδρομικού σταθμού που πρωταγωνιστεί, είναι ο συνδετικός κρίκος και το εργαλείο του Σιμενόν στον δρόμο για την εξιχνίαση. Ιδιόρρυθμος τύπος, οικογενειάρχης με άστατη συμπεριφορά προς τη γυναίκα του και τα παιδιά του και με τάση στο ποτό, γίνεται ο κεντρικός ήρωας γύρω από τον οποίο, οι επιθεωρητές θα κληθούν να συλλέξουν στοιχεία για να βρεθεί ο πολυπόθητος ένοχος.


Ο Σιμενόν με επιτυχία μας εισάγει σε ένα είδος που το γνωρίζει καλά αλλά πηγαίνει και ένα βήμα παραπέρα όταν αφήνει να διαφανεί και μία κατασκοπευτική ματιά στην υπόθεση. Γιατί επέλεξε να εντάξει στο σκηνικό του έναν Εγγλέζο; Δεν είναι και πολύ τυχαία η επιλογή του αν θέσουμε επί τάπητος τα ιστορικά δεδομένα της εποχής. Βρισκόμαστε σε μία εποχή όπου οι διπλωματικές και πολιτικές σχέσεις Βρετανίας και Γαλλίας είναι τεταμένες, είναι άλλωστε γνωστή η αντιζηλία μεταξύ της γηραιάς Αλβιόνας και του ιστορικού εξαγώνου και ο Σιμενόν με τον τρόπο του είναι πιθανόν να εγείρει ερωτήματα για την πολιτικοκοινωνική κατάσταση της περιόδου εκείνης προβάλλοντας την αντιπαλότητα των δύο εθνών. Επίσης, μην ξεχνάμε πως είμαστε μία δεκαετία πριν το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και η κατασκοπεία δίνει και παίρνει στα σαλόνια των μεγάλων πολιτικών δυνάμεων για την κυριαρχία και την επικράτηση στην γηραιά ήπειρο. Όλα αυτά συνδράμουν να στηθεί μία ιστορία με αστυνομική πλοκή και ένα δίχτυ που μέσα του πιάνονται πλείστα αληθοφανή συμβάντα. Μία εικασία που μπορεί να δίνει απαντήσεις ή να προκαλεί και άλλες, σε κάθε περίπτωση ο συγγραφέας έχει το ραβδί που με κινηματογραφικούς όρους μετατρέπει το σύγγραμμά του σε ένα πυρετώδες μέτωπο δράσης που κόβει την ανάσα έτσι όπως ο Χίτσκοκ θα μεταφέρει αργότερα στην μεγάλη οθόνη τις ταινίες του. Μυστηριώδεις διάλογοι , ασαφείς μετακινήσεις σε μία μικρή ακτίνα από πρόσωπα άγνωστα, σκοτεινά μέρη και σκιώδεις φιγούρες να περιπλανώνται, μία θεατρική παράσταση καλά στημένη στο όνομα και την υπηρεσία των νουάρ μυθιστορημάτων που εκείνος καθιέρωσε και που μπορεί να μην διεκδικούν δάφνες φιλοσοφικών στοχασμών αλλά ικανοποιούν την ανάγκη για ψυχαγωγική ανάγνωση και περιπετειώδη απόδραση.


"Όταν φαντάζεται κανείς ένα δράμα, πιστεύει ότι θα κάνει αυτό ή το άλλο. Όμως όταν το ζει, είναι διαφορετικά"


Το βιβλίο του Georges Simenon , Ο άνθρωπος από το Λονδίνο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα

Εκτύπωση
Περισσότερα
Το μάτι - Vladimir Nabokov: Κριτική βιβλίου
05.12.2016 10:34
"Το θέμα στο Μάτι είναι μία έρευνα που οδηγεί τον πρωταγωνιστή μέσα από έναν κυκεώνα από καθρέφτες στη συγχώνευση δίδυμων εικόνων". Αυτά γράφει ο συγγραφέας στο προλογικό σημείωμα του βιβλίου όπου και αναλύει την φιλοσοφία πίσω από την σύλληψη της ιδέας για το Μάτι.
Η πρώτη φλέβα - Γιάννης Μακριδάκης: Κριτική βιβλίου
21.11.2016 10:56
Ποτέ ο χρόνος δεν είναι αρκετός για να ξετυλίξεις το κουβάρι μιας ζωής και ποτέ κανείς δεν βγαίνει αλώβητος και ατάραχος από την τριβή με το παρελθόν. Ειδικά μάλιστα όταν αυτό στριφογυρίζει και γλυκοκοιτάζει το παρόν σαν την μέλισσα γύρω από το λουλούδι που προσπαθεί να προσγειωθεί για να τραφεί. Εδώ περιγράφονται τα πρόσωπα μίας άλλης εποχής που όμως ακόμα και σήμερα συνεχίζει να υπάρχει γιατί οι άνθρωποι δεν σταμάτησαν να φωτογραφίζουν τις στιγμές τους και την μοναδικότητά τους. Μία γυναίκα και ένας άντρας, δύο κόσμοι παράλληλοι και διαφορετικοί μα τόσο όμοιοι.
Μια ματιά στον κόσμο της Ελίζαμπεθ Γκάσκελ - Αλέξανδρος Κεφαλάς: Κριτική βιβλίου
07.11.2016 10:31
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να βλέπουν το φως της δημοσιότητας τέτοιου είδους βιβλία, τα οποία εντρυφούν συνοπτικά μεν, ουσιωδώς δε σε προσωπικότητες που άφησαν το δικό τους ανεξίτηλο σημάδι στην ιστορία της λογοτεχνίας. Αυτό εδώ το μικρό εγχειρίδιο είναι αφιερωμένο στη ζωή της Βρετανίδας Ελίζαμπεθ Γκάσκελ, την οποία λίγοι γνωρίζουν και ακόμα λιγότεροι έχουν διαβάσει.
Η πτώση και άλλες ιστορίες - Friedrich Dϋrrenmatt: Κριτική βιβλίου
25.10.2016 10:13
Η ανθρώπινη ιστορία χρειάζεται πολύ μελάνι για να γραφτεί και ίσως αυτό να μην είναι αρκετό. Χωρίς αμφιβολία, αυτή η ιστορία που ονομάζεται άνθρωπος, αυτό το μέγα ανεξάντλητο κεφάλαιο και τα συν αυτώ έχει τόσες εκδοχές, τόσες όψεις και τόσα τρωτά σημεία που κάθε συγγραφέας κομίζει την δική του οπτική γωνία με οδηγό τα βιώματά του και τα αναγνώσματά του.
Το βιβλίο των φανταστικών όντων - Χόρχε Λούις Μπόρχες: Κριτική βιβλίου
11.10.2016 09:59
Φανταστικά όντα στοιχειώνουν από γεννήσεως του κόσμου τις ανθρώπινες ζωές γιατί ο άνθρωπος μπροστά στη δύναμη της φύσης και στο μεγαλείο της έχει ανάγκη να εκφράσει τις φοβίες του, τις απορίες του, τις σκέψεις του με τρόπο πολλές φορές παράλογο, μεταφυσικό και υπερβολικό.
Ρομάντσο και άλλα πεζά - Μαρία Πολυδούρη: Κριτική βιβλίου
26.09.2016 10:20
"Όσο πιο πολύ αγαπάμε και τόσο πιο πολύ άσκυφτοι γινόμαστε. Όσο πιο αληθινά αγαπάμε τόσο πιο ωραία υποφέρουμε" θα γράψει σε ύφος μελαγχολικό και ποιητικό η Μαρία Πολυδούρη προς τον ποιητή Φίλιππο Κλεωνά.
Άρτουρ Σοπενχάουερ - Peter B. Lewis: Κριτική βιβλίου
16.09.2016 16:18
Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός πως ολοένα και περισσότερο τα βιβλία φιλοσοφίας αποτελούν πόλο έλξης και πεδίο ανακάλυψης για πολλούς αναγνώστες που αναζητούν δρόμους διαφυγής και διεξόδους μέσω αυτών.
Ο Άποικος της Μάλατα - Τζόζεφ Κόνραντ: Κριτική βιβλίου
12.09.2016 10:10
Αν μπορούσε κάποιος να αποδώσει ζωγραφικά τα έργα του Κόνραντ και κυρίως το παρόν, το οποίο είναι άμεσα συνυφασμένο με την ίδια την πολυτάραχη του ζωή του Κόνραντ λόγω των διαφόρων ταξιδιών του, σίγουρα θα επέλεγε έναν πίνακα του επίσης πολυταξιδεμένου Γκωγκέν.