Μια καινούρια εβδομάδα και μια νέα βόλτα στην πόλη αρχίζει με συναυλίες στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, στο Ωδείο Αθηνών, αλλά και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Spring Έαρ: Μουσική δωματίου στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός

Ένα εαρινό μουσικό πρόγραμμα εκτελεσμένο με όργανα εποχής, με έμφαση σε έργα γραμμένα για κουαρτέτα με φλάουτο, θα απολαύσει το κοινό χωρίς το… κινητό του, στο πλαίσιο του Κύκλου Μουσικής Δωματίου «Time Offline» που διοργανώνεται στο Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός.

Το πρώτο έργο της συναυλίας «Spring Έαρ» είναι ένα κουαρτέτο του Joseph Haydn πρωτοδημοσιευμένο το 1768. Στη συνέχεια ακολουθούν δύο σπάνιας ακρόασης πρελούδια και φούγκες, για τρίο εγχόρδων, που ο Mozart έγραψε το 1782 εμπνευσμένος από τα πρελούδια και φούγκες του J.S. Bach.

Ανάμεσα από τα δύο έργα παρεμβάλλεται ένα έργο του François Devienne, ή αλλιώς του Γάλλου «Mozart», όπως ήταν γνωστός στην εποχή του.

Συμφωνικές βραδιές: Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών στο Ωδείο Αθηνών για δύο συναυλίες

Με δύο τελευταίες συναυλίες συνεχίζεται και ολοκληρώνεται για φέτος ο κύκλος «Συμφωνικές βραδιές», της σειράς συναυλιών που παρουσιάζει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών στο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος», τη νέα αίθουσα συναυλιών του Ωδείου Αθηνών.

Η δεύτερη συναυλία με τίτλο «Πάθη και Μνήμες» θα δοθεί στον ίδιο χώρο την Εβδομάδα των Παθών το βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας 10 Απριλίου 2023 και περιλαμβάνει αγαπημένες δημιουργίες σε αρμονία με το πνεύμα των ημερών. Στο πόντιουμ τη φορά αυτή θα ανέβει ο προσκεκλημένος Ελληνοαμερικανός πολύπειρος μαέστρος, Peter Tiboris, παλιός γνώριμος της ορχήστρας και επί σαράντα χρόνια δημιουργός και διευθυντής του καλλιτεχνικού γραφείου και της σειράς συναυλιών Mid-America Productions της Νέας Υόρκης.

Στο επίκεντρο του προγράμματος βρίσκεται η περίφημη Πέμπτη Συμφωνία του μεγάλου Ρώσου συνθέτη Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι, ένα έργο γεμάτο δυναμισμό και ένταση, αλλά και πάθος και μελαγχολία, στην στοχαστική τονικότητα της μι ελάσσονος. Είναι ένα έργο που ο Peter Tiboris έχει ερμηνεύσει με μεγάλες συμφωνικές ορχήστρες σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης δύο έργα για ορχήστρα εγχόρδων, σε παθητικό ύφος, από τα πιο αγαπημένα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Το υπέροχο Adagio για έγχορδα του Αμερικανού συνθέτη του 20υ αιώνα, Samuel Barber, και το λυρικότατο Adagietto από την 5η συμφωνία του Gustav Mahler.

Τέλος, τιμώντας τους καταστατικούς της στόχους και φροντίζοντας, όπως πάντα, το έργο των Ελλήνων δημιουργών, η Φιλαρμόνια θα ερμηνεύσει και το έργο In Memoriam, του σύγχρονου σημαντικού Έλληνα συνθέτη, πιανίστα και δημοφιλούς ραδιοφωνικού παραγωγού, Χρήστου Παπαγεωργίου. Ειδικά για το έργο αυτό, στο πόντιουμ θα ανέβει ο Πρόεδρος της Φιλαρμόνιας, Καθηγητής Μουσικολογίας, Νίκος Μαλιάρας, ενώ στη θέση των σολίστ θα εμφανιστούν οι δύο κορυφαίες Ελληνίδες λυρικές τραγουδίστριες, Μίνα Πολυχρόνου και Αγγελική Καθαρίου.

Αναλυτικά το πρόγραμμα της συναυλίας:

-Samuel Barber, Adagio για έγχορδα
-Gustav Mahler, Adagietto από την 5η συμφωνία
-Χρήστος Παπαγεωργίου, In memoriam
-Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Συμφωνία αρ.5 σε μι ελάσσονα, έργο 64

Σολίστ: Μίνα Πολυχρόνου, υψίφωνος, Αγγελική Καθαρίου, μεσόφωνος.
Μουσική διεύθυνση: Peter Tiboris, Νίκος Μαλιάρας

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Συναυλίες τη Μεγάλη Εβδομάδα με παραδοσιακά μοιρολόγια και Μπετόβεν

Στις φετινές συναυλίες του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για τη Μεγάλη Εβδομάδα, τον πρώτο λόγο έχει η ανθρώπινη φωνή, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τη μακραίωνη θρηνητική παράδοση του ελληνικού λαού, αλλά και μέσα από ανυπέρβλητα αριστουργήματα της δυτικής θρησκευτικής μουσικής με φωνητικά μέρη απαράμιλλης ομορφιάς. Τη Μεγάλη Δευτέρα 10 Απριλίου, στη μουσική παράσταση «Του μοιρολογιού το μύρο», Έλληνες δεξιοτέχνες εστιάζουν στον έμμετρο δημοτικό λόγο και στο πένθιμο άσμα. Τη Μεγάλη Τετάρτη 12 Απριλίου, η Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης πλημμυρίζει από τις υποβλητικές μελωδίες της «Missa solemnis» [«Επίσημης λειτουργίας»] του Ludwig van Beethoven [Λούντβιχ βαν Μπετόβεν], της μεγαλοπρεπέστερης δημιουργίας του, η οποία σφράγισε ανεξίτηλα την παγκόσμια ιστορία της μουσικής. Ενός έργου-ορόσημου της εκκλησιαστικής εργογραφίας που δοξάζει τον Θεό υμνώντας ταυτόχρονα και τον Άνθρωπο.

Του μοιρολογιού το μύρο

Μεγάλη Δευτέρα 10 Απριλίου | 8:30 μ.μ.

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Η πρώτη βραδιά του Adagio είναι αφιερωμένη στο μοιρολόι. Ένα επίλεκτο σχήμα συντελεστών θα παρουσιάσει, σε επιμέλεια Γιώργου Κωτσίνη (καλλιτεχνική διεύθυνση, έρευνα, εκτέλεση παραγωγής), την εξέλιξη από τον πένθιμο αναστεναγμό μέχρι τους γυναικείους θρήνους για τους νεκρούς και την αναπτυγμένη και ανεξάρτητη μορφή αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής. Μια συναυλία που αντανακλά ένα μήνυμα αισιοδοξίας για την ζωή, την ψυχική δύναμη και την αξία της παράδοσης.

Τραγουδούν: Κώστας Τζίμας, Βασίλης Σερμπέζης, Γιώργος Γιαννίτσης, Παναγιώτης Αγγελακόπουλος και το πολυφωνικό συγκρότημα Ηπείρου Ισοκράτισσες. Ειδική συμμετοχή: Παντελής Θαλασσινός, Κατερίνα Παπαδοπούλου και ο πρωτοψάλτης Γρηγόρης Νταραβάνογλου. Ειδικός προσκεκλημένος: Christopher King.

Συμμετέχουν οι μουσικοί: Γιώργος Κωτσίνης (κλαρίνο, καλλιτεχνική επιμέλεια), Κώστας Καραπάνος (βιολί), Θωμάς Κωνσταντίνου (ούτι, λαούτο), Στέφανος Δορμπαράκης (κανονάκι), Στρατής Ψαραδέλλης (πολίτικη λύρα, πολίτικο λαούτο), Νικόλας Αγγελόπουλος (λαούτο), Μανούσος Κλαπάκης (κρουστά), Γιάννης Πλαγιαννάκος (κοντραμπάσο), Ανέστης Ιωακειμίδης (λύρα Πόντου), Πάρις Περισυνάκης (λύρα Κρήτης), Γιώργος Σκορδαλός (λαούτο Κρήτης, τραγούδι). Χορεύουν: η Ένωση Ηπειρωτών Ιλίου και το σωματείο Ελληνική παράδοση (επιμέλεια: Ευθυμία Ρούτη, Βασίλης Τσούνης), οι «Αργοναύτες Κομνηνοί» (επιμέλεια: Κώστας Σαββινίδης), οι Κουρήτες (επιμέλεια: Μανώλης και Γιώργος Παττακού) καθώς και ο Αποστόλης και ο Αλέξης Τασιούλης. Στην αφήγηση, η Δήμητρα Στογιάννη. Τον σχεδιασμό ήχου έχει αναλάβει ο Γιώργος Καρυώτης, ενώ τον σχεδιασμό φωτισμού και τις οπτικές προβολές υπογράφουν η Μαρία Αθανασοπούλου και ο Στράτος Τογανίδης. Η σκηνοθετική επιμέλεια είναι του Κώστα Χαραλάμπους.