Στην έκθεση “Twentieth Century Greek Sculpture” συμμετέχουν ο Κώστας Κουλεντιανός, ο Κλέαρχος Λουκόπουλος, ο Μέμος Μακρής και ο Φιλόλαος (Τλούπας). Τέσσερις Έλληνες καλλιτέχνες γεννημένοι στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, όπου η καριέρα τους αναπτύχθηκε στη μεταπολεμική περίοδο. Είναι γλύπτες επηρεασμένοι από την αρχαία ελληνική γλυπτική και παράδοση και αντιπροσωπεύουν κατά κύριο λόγο τον ελληνικό μοντερνισμό.

Ο Κώστας Κουλεντιανός (1918–1995) σπούδασε στην Αθήνα και στο Παρίσι, έχει μια μοντερνιστική παράδοση, αλλά μετά το 1954 ξεκίνησε μια νέα προσέγγιση στο έργο του, διαμορφώνοντας γλυπτά με μεταλλικά φύλλα. Μέσα από τον συνδυασμό της παράστασης και της αφαίρεσης, τα γλυπτά αυτά μαρτυρούν την ανησυχία του καλλιτέχνη για τη δημιουργία ενός γλυπτού ισχυρού, απλού και άμεσου. Η νέα αυτή προσέγγιση προανήγγειλε μια σταδιακή ανάπτυξη προς την αφαίρεση και τις γεωμετρικές δομές.

Ο Κλέαρχος Λουκόπουλος (1906-1995) σε μικρή ηλικία ταξίδεψε σε διάφορα μέρη της Ευρώπης και σπούδασε γλυπτική. Εμπνευσμένος από την προ-κλασική αρχαία ελληνική γλυπτική και τα ρεύματα του μοντερνισμού, ο Λουκόπουλος έγινε πρωτοπόρος της αφηρημένης γλυπτικής στην Ελλάδα. Προς το τέλος της δεκαετίας του 1950 άρχισε να εργάζεται σχεδόν αποκλειστικά σε μέταλλο και ταυτόχρονα τα γλυπτά του έγιναν πιο αφηρημένα. Στη δεκαετία του ’60 άρχισε να εγκαταλείπει την αναπαράσταση και στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 τα στοιχεία που χρησιμοποιεί χαρακτηρίζονται από συμπαγείς όγκους, καμπυλόγραμμα επίπεδα και αφαιρετικές μορφές.

Μέμος Μακρής, La Femme au Miroir, 1968, 195 x 76 x 51 cm

Ο Μέμος Μακρής (1913-1993) σπούδασε στην Αθήνα και έγινε μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας Νέοι Πρωτοπόροι. Σπούδασε και έμεινε στο Παρίσι, αυτή η περίοδος επηρέασε την ανάπτυξη του ως καλλιτέχνη. Το έργο του είναι ως επί το πλείστον ανθρωπόμορφο, συνδυάζει στοιχεία της ευρωπαϊκής τέχνης, του σοσιαλιστικού ρεαλισμού καθώς και της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής. Τα γλυπτά του Μέμου Μακρή χαρακτηρίζονται από λιτότητα και ισχυρή ευαισθησία.

Ο Φιλόλαος Τλούπας, γνωστός ως «Φιλόλαος» (1923-2010) σπούδασε και αυτός γλυπτική στην Αθήνα, ταξίδεψε στο Παρίσι, όπου έζησε και δούλεψε. Αναζητούσε γενικά νέα υλικά, μεθόδους και συνδυασμούς στη τέχνη του. Στην δεκαετία του ’50 άρχισε να εργάζεται με μόλυβδο για τα μικρά γλυπτά και πορτρέτα του, και στη συνέχεια με σίδερο το οποίο του επέτρεψε να πραγματοποιήσει γλυπτά μεγαλύτερων διαστάσεων. Δημιούργησε αρκετά έργα μικρά γλυπτά αλλά και ανάγλυφα, όπως τα Magicienne au guéridon και το Petite coupe au palissandre αρχικά από ξύλο, τα οποία τώρα παρουσιάζονται από μπρούτζο στη συγκεκριμένη έκθεση.

Κεντρική εικόνα θέματος: Κώστας Κουλεντιανός, Femme allongée, 1948_1949, 24 x 80 x 35 cm