Η νέα ταινία Ο άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα, του Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ, κυκλοφορεί στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017 από την Tanweer.

Σύνοψη

Από την βραβευμένη ομάδα της ταινίας «Το Μικρό Νησί» («La Isla Minima») που ενθουσίασε το ελληνικό κοινό το καλοκαίρι του 2015.

Ο Φρανσίσκο Παέσα – πρώην μυστικός πράκτορας της Ισπανικής Κυβέρνησης και ο άνθρωπος που ήταν υπεύθυνος για την σημαντικότερη επιχείρηση εναντίον της τρομοκρατικής οργάνωσης των Βάσκων, της ETA – παγιδεύεται από την ίδια του την κυβέρνηση και αναγκάζεται να φύγει από τη χώρα. Όταν τελικά θα μπορέσει να επιστρέψει στην Ισπανία, είναι απένταρος και η προσωπική του ζωή έχει καταρρεύσει. Είναι εκείνη η στιγμή που θα τον επισκεφθεί ο Λουίς Ρολντάν, ο πανίσχυ¬ρος πρώην Διοικητής της Αστυνομίας και θα του προσφέρει ένα εκατομμύριο δολάρια, για να τον βοηθήσει να διαφυ¬λάξει τα δώδεκα εκατομμύρια δολάρια που κλάπηκαν από τον προϋπολογισμό που είχε υπό τον έλεγχο του. Το κο¬φτερό μυαλό του Παέσα θα οργανώσει την εκδίκηση του, με στόχο να αρπάξει τα λεφτά του Ρολντάν, και να ξεγελά¬σει μια ολόκληρη χώρα, σε μια ευφυή και περίπλοκη επιχείρηση, αντάξια του καλύτερου ταχυδακτυλουργού.

Η υπόθεση

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΑ ΧΙΛΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ  είναι η απίστευτη, αλλά αληθινή ιστορία ενός ανθρώπου που κατάφερε να ξεγελάσει μια ολόκληρη χώρα. Μια ιστορία απάτης που έχει στο επίκεντρό της έναν από τους πιο ενδιαφέροντες χαρακτήρες των τελευταίων δεκαετιών. Ο Φρανσίσκο Παέζα υπήρξε επιχειρηματίας, Ελβετός τραπεζίτης, έμπορος όπλων σε διεθνές επίπεδο, playboy, ζιγκολό, διπλωμάτης, κλέφτης, μυστικός πράκτορας, κατάσκοπος.

Όταν η ισπανική κυβέρνηση τον πρόδωσε, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη χώρα. Χρόνια αργότερα, όταν επιστρέφει, τα πάντα έχουν αλλάξει. Ο ίδιος έχει χρεοκοπήσει, έχοντας τη βούλα του απατεώνα δεν μπορεί να ξεκινήσει άλλη δουλειά, ενώ η σχέση του με την Γκλόρια, τη σύζυγό του για 15 έτη, έχει τελειώσει. Όντας σε αυτές τις συνθήκες, δέχεται μια επίσκεψη από τον Λουίς Ρολντάν, πρώην ισχυρό Αρχηγό της Ισπανικής Αστυνομίας, ο οποίος προσφέρει στον Παέζα ένα εκατομμύριο δολάρια, αν τον βοηθήσει να κρύψει δώδεκα εκατομμύρια πεσέτες που έχει υπεξαιρέσει από τον δημόσιο προϋπολογισμό που είχε υπό τον έλεγχό του κατά τη διάρκεια της θητείας του. Το δαιμόνιο μυαλό του Παέζα βλέπει την τέλεια ευκαιρία να πάρει εκδίκηση για το παρελθόν και ταυτόχρονα να βελτιώσει τα οικονομικά του. Με τη βοήθεια του Χεσούς Καμόες, στενού συνεργάτη του, θα ενορχηστρώσει ένα περίπλοκο, πανέξυπνο σχέδιο που θα ζήλευε και ο καλύτερος ταχυδακτυλουργός.

Ο σκηνοθέτης και συν-σεναριογράφος Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ

Ο Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους Ισπανούς σκηνοθέτες. Η ταινία του «7 Virgins» το 2004 ήταν εισπρακτική επιτυχία και έγινε σημείο αναφοράς για τους Ισπανούς εφήβους που διαμένουν στα προάστια των μεγαλουπόλεων, κερδίζοντας μία σειρά από βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν και Βραβεία Goya.  Ακολούθησαν οι επιτυχημένες ταινίες «After», «Unit 7», «Marshland» («Το Μικρό Νησί»), με την τελευταία να γίνεται παγκόσμια επιτυχία και να σπάει όλα τα ρεκόρ.

Ο Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ αναφέρει:

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΑ ΧΙΛΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ είναι μια φανταστική ιστορία. Ένα θρίλερ που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και στο βιβλίο Paesa: The Spy of a Thousand Faces, του Θερντάν. Όταν συνέβησαν τα γεγονότα που εξιστορεί η ταινία, σπούδαζα κινηματογράφο. Ο Ραφαέλ Κόμπος, ο άλλος σεναριογράφος, σπούδαζε νομική, παρόλο που στην πορεία δεν ακολούθησε ποτέ σταδιοδρομία ως δικηγόρος. Και νομίζω πως από αυτήν του την απόφαση βγήκαν κερδισμένοι και ο κινηματογράφος και η νομική.

Θυμάμαι την υπόθεση Ρολντάν ως ένα δαντικό δράμα, ως ένα από τα μεγαλύτερα πολιτικά σκάνδαλα της δεκαετίας του ’90. Ήμουν και εγώ ένας από τα εκατομμύρια των Ισπανών που αναρωτήθηκε, «Πού να κρύβεται ο Ρολντάν;» Προσπαθώ συχνά να  χρησιμοποιώ τις προκαταλήψεις μου για να ανακαλύπτω μια πιο ενδιαφέρουσα εκδοχή της πραγματικότητας. Οι αναμνήσεις μου από την υπόθεση του Ρολντάν με οδήγησαν στο να φανταστώ ένα φυγά που είχε οργώσει τον μισό πλανήτη και που τελικά κρατείται στη Νοτιοανατολική Ασία, πιο συγκεκριμένα, στο Λάος, χάρη σε μια εξαιρετικά περίπλοκη επιχείρηση της αστυνομίας. Αυτό που βρήκα εκπληκτικό από την αρχή είναι ότι, όταν διάβασα το βιβλίο του Μανουέλ Θερντάν για πρώτη φορά, σκεφτόμουν συνεχώς ότι η ιστορία ήταν παρόμοια με το σενάριο που παρουσιάζονταν στις ειδήσεις και στις εφημερίδες. Λες και ήταν μία αντανάκλαση όσων είχαμε δει 20 χρόνια πριν. Στην ταινία θέλαμε να δείξουμε το πώς οι μεγάλες περιουσίες αλλάζουν χέρια, πώς παίρνονται οι μεγάλες αποφάσεις, πώς ρυθμίζονται οι πιο σκοτεινοί και βρώμικοι μηχανισμοί του κράτους. Να μιλήσουμε για απατεώνες, για την εξαπάτηση, για την τέχνη του ψεύδεσθαι.

Μόλις πήραμε την απόφαση να γυρίσουμε την ταινία, ξεκινήσαμε μία μακροσκελή φάση έρευνας και συνεντεύξεων. Προσπαθήσαμε να μάθουμε όσα περισσότερα  μπορούσαμε για την ιστορία. Σύντομα συνειδητοποίησα ότι ο καθένας είχε τη δική του εκδοχή για τα γεγονότα και ότι θα ήταν πολύ δύσκολο να πατήσουμε πάνω στην «απόλυτη» αλήθεια. Πάω στοίχημα ότι υπάρχουν λίγοι άνθρωποι σε αυτή τη χώρα, ίσως και λιγότεροι από δύο ή τρεις, που δεν είναι ανάμεσά στους πρωταγωνιστές της ιστορίας και που γνωρίζουν τι πραγματικά συνέβη. Έτσι, μετά από πολλή σκέψη, αποφασίσαμε να γράψουμε ένα σενάριο που να περιέχει λίγο πολύ τα αποδεδειγμένα γεγονότα της ιστορίας, αλλά να αποδοθεί με τέτοιο τρόπο ώστε οι θεατές να συνειδητοποιούν ότι αυτό που βλέπουν είναι μία ταινία και όχι η πραγματική ιστορία. Διαφορετικά θα ήταν σαν να παραπλανούμε το κοινό. Η ιστορία που είχαμε να πούμε ήταν εκείνη του Φρανσίσκο Παέζα, ενός μυστηριώδους ανθρώπου που έκανε σχεδόν τα πάντα στη ζωή του, ενός επαγγελματία ψεύτη,  ενός εξαιρετικά σκοτεινού χαρακτήρα.

Τα γυρίσματα

Αυτά ήταν, χωρίς αμφιβολία, τα πιο δύσκολα γυρίσματα που έχω κάνει σε ταινία. Απαιτούσαν να είμαστε πολύ οργανωμένοι, καθώς έπρεπε να ταξιδέψουμε σε αρκετές χώρες, Γαλλία, Ελβετία, Σιγκαπούρη, Ισπανία. Βάση της ιστορίας στη λίστα έπρεπε να προστεθούν και 5 -6 ακόμα χώρες, όμως για αυτές τα γυρίσματα αποφασίσαμε να τα κάνουμε στη Μαδρίτη. Ήταν, επίσης, τα μεγαλύτερα – από άποψη εργάσιμων ημερών – , γυρίσματα που έχω κάνει ποτέ. Ένας πραγματικός μαραθώνιος. Λόγω του γρήγορου ρυθμού της ιστορίας έπρεπε να δουλέψουμε σκληρά ώστε όλα τα κομμάτια του παζλ να μπουν στη σωστή τους θέση. Μία ακόμα πρόκληση ήταν το γεγονός ότι τα γυρίσματα έπρεπε να γίνουν σε πολλές διαφορετικές γλώσσες.

Οι ηθοποιοί

Διαλέξαμε ηθοποιούς που να έχουν μικρή φυσική ομοιότητα με τους πρωταγωνιστές της αληθινής ιστορίας. Θεωρήσαμε ότι αυτό που πραγματικά χρειαζόμασταν ήταν καλοί ηθοποιοί και όχι απαραίτητα κάποιοι που να μοιάζουν οπτικά στους πραγματικούς χαρακτήρες, γιατί έτσι και αλλιώς η οπτική ομοιότητα διαρκεί πολύ λίγο στο μυαλό των θεατών. Πιθανώς το ίδιο με την έκπληξη που δημιουργείται από το γεγονός ότι δεν μοιάζουν.

Για μένα ήταν πραγματική τιμή να συνεργαστώ τόσο με τους πρωταγωνιστές, όσο και τους  ηθοποιούς που ενσάρκωναν τους δεύτερους ρόλους. Εκτιμώ πραγματικά την αφοσίωση και τη δέσμευση που έδειξαν στην ταινία, καθώς ήταν  ένα δύσκολο project. Η ιστορία «σπάει» σε πολλά κομμάτια και έχει πολλά σκαμπανεβάσματα, οπότε ήμασταν πολύ απαιτητικοί στις πρόβες. Θέλαμε να αποφύγουμε, όσο ήταν δυνατόν, τυχόν αναποδιές για όταν θα έφτανε η ώρα των γυρισμάτων.

Το συνεργείο

Για πολλά χρόνια, και για πολλές ταινίες, έχω την τύχη να συνεργάζομαι με ταλαντούχους επαγγελματίες. Για την ακρίβεια, με πολλούς από αυτούς μας συνδέει μακρόχρονη φιλία. Η αφοσίωση, η προθυμία και ο ενθουσιασμός τους ήταν αμείωτος καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας, των γυρισμάτων και του post-production της ταινίας.

Σκηνοθεσία:  Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ

Σενάριο: Ραφαέλ Κόμπος, Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ

Πρωταγωνιστούν:

Εδουάρδo Φερνάντεζ, Χοσέ Κορονάδο, Μάρτα Ετούρα, Κάρλος Σάντος, Άλμπα Γκαλότσα

Διάρκεια: 123’