Τα έργα τέχνης, που ξεκινούν από την αρχέγονη τριπλή σχέση χέρι-μυαλό-αντικείμενο και οι τελετουργίες, μέσα από πολύπλοκους μηχανισμούς αναπαράστασης, υποκατάστασης και επανάληψης – αξίζει να επισημανθεί η συμβολή της δομικής προσέγγισης της κοινωνικής ανθρωπολογίας του Κλωντ Λεβί-Στρως- δεν αίρουν απλώς αυτόν τον δυισμό, αλλά τον συζευγνύουν. Μια έκθεση με έργα τολμά να προβεί σε αυτήν ακριβώς την σύζευξη. Ο τίτλος λοιπόν ύλη άυλη, χωρίς παύλα ανάμεσα στις λέξεις, δίνει έμφαση στην διαλεκτική σχέση ανάμεσα στα δύο και στη νέα έννοια που προκύπτει από την σχέση αυτή.

Τα υλικά παίρνουν ζωή από την σκέψη του δημιουργού κι αλληλεπιδρούν μαζί του, δημιουργώντας μια αδιαίρετη μονάδα. Μόνο η εννοιολογική τέχνη στις απαρχές της είχε ονειρευτεί την πλήρη αποϋλοποίηση του έργου τέχνης, αλλά στην πραγματικότητα αυτό ποτέ δεν έγινε εφικτό. Ωστόσο, κανείς δεν αρνείται τον καθοδηγητικό ρόλο του καλλιτέχνη. Η σκέψη της Σοφίας Μπόμπολη υπάρχει ήδη στην επιλογή των υλικών και των τεχνικών. Για παράδειγμα, η τεχνική της αποτύπωσης των ιχνών του καπνού είναι μια προγραμματισμένη ελαχιστοποίηση των μέσων που παρεμβάλλονται για να αποδοθεί ένα έργο τέχνης.

Η καλλιτέχνιδα παρακολουθεί και αγκαλιάζει το τυχαίο, γι αυτό και τα έργα της αυτά είναι το καθένα μοναδικό κι ανεπανάληπτο και ταυτόχρονα το καθοδηγεί με στιβαρότητα (και είναι πραγματικά δύσκολο να τιθασεύσει κανείς κάτι το τυχαίο που προκύπτει από την φύση και μάλιστα κάτι τόσο ανεξέλεγκτο κι απρόβλεπτο όπως είναι ο καπνός). Γενικότερα, η καλλιτέχνιδα κινείται με άνεση κι ισορροπία ανάμεσα στο διακριτικό και το διακριτό όσον αφορά τις καλλιτεχνικές επεμβάσεις της.

Μαρία-Μόσχα Καρατζόγλου, ιστορικός τέχνης

 

Ιδέα, Σύνθεση, Κίνηση, Ρυθμός, Γραμμή, Έννοια, Μήνυμα, Νόμοι της Φυσικής, Φιλοσοφία, Αποκαλυπτική Τεχνοτροπία, συναντώνται και συνομολογούν συνεργασία που υπαγορεύεται στην Καλλιτέχνιδα Σοφία Μπόμπολη, η οποία με έμπρακτα αποδεδειγμένο σεβασμό και εμπιστοσύνη απέναντι στις κοσμικές συμπαντικές τριαδικού περιεχομένου εν προκειμένω αρχές της δημιουργίας, τις καθιστά εμφανείς αποτυπώνοντάστες ως εικόνας επί χάρτου.

Σπύρος Κοντόπουλος
Κριτικός τέχνης, Δρ. Αρχιτέκτων Μηχανικός, Αρχιτέκτων Φωτισμού, Χωροτάκτης, Ερευνητής.