Οι παραστάσεις που δεν πρέπει να χάσετε σήμερα είναι:

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί «Καζανόβα / Δον Ζουάν» στην Πειραιώς 260

Με την πολυαναμενόμενη παράσταση «Καζανόβα / Δον Ζουάν – Ερωτική περιπλάνηση», που παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260, ο Στάθης Λιβαθινός επιστρέφει φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, έχοντας στο πλευρό του τη σταθερή ομάδα των ηθοποιών και συνεργατών του.

Δέκα χρόνια μετά την «Ιλιάδα», από τις κορυφαίες θεατρικές στιγμές του Φεστιβάλ, ο Στάθης Λιβαθινός θα αναμετρηθεί με δυο κλασικά λογοτεχνικά έργα, που περιστρέφονται γύρω από τη μυθική μορφή του Δον Ζουάν και την ιστορική προσωπικότητα του Καζανόβα. Πρόκειται για τον «Δον Ζουάν» του Λόρδου Μπάιρον και το «Τέλος του Καζανόβα» της Μαρίνα Τσβετάγεβα.

«Είναι δύο πολύ ιδιαίτερα κείμενα που παρουσιάζονται πρώτη φορά στα ελληνικά σε έμμετρο ομοιοκατάληκτο στίχο. Το ένα μιλάει για τη νιότη, την ερωτική αρχή. Το άλλο για τον απολογισμό του έρωτα και της ζωής» λέει ο Στάθης Λιβαθινός.

Το ρομαντικό πνεύμα του Λόρδου Μπάιρον συναντά την ξεχωριστή γραφή της Μαρίνα Τσβετάγεβα σε έναν ποιητικό παραλληλισμό, στον οποίο ο σκηνοθέτης βασίζει το καλλιτεχνικό του εγχείρημα, προκειμένου να συνθέσει ένα σκηνικό έργο για τον έρωτα, τον χρόνο την εξορία και την περιπλάνηση.

Τα δύο κείμενα αν και γράφτηκαν σε διαφορετικές εποχές και με έναν αιώνα διαφορά, «ακούγονται ακόμη και σήμερα ζωντανά και σύγχρονα».

«Ποιος είμαι; Τίποτα. Ποιος ήμουν; Τα πάντα!» – Καζανόβας

Δείτε βίντεο με τους Νίκο Καρδώνη και Στάθη Κόικα που μιλούν για την παράσταση εδώ

Akram Khan’s Jungle Book reimagined © Ambra Vernuccio

Jungle Book reimagined: Ο Άκραμ Καν μας επανασυστήνει το «Βιβλίο της ζούγκλας» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ένας ευρηματικός καλλιτέχνης που βλέπει με μια πολύ ιδιαίτερη ματιά τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Ένας αυθεντικός δημιουργός που εδραιώνει, μέσα από το νέο έργο του με τίτλο «Jungle Book reimagined», την ουσιαστική επαφή του με το κοινό, ευαισθητοποιώντας το απέναντι στην περιβαλλοντική κρίση, στην κλιματική αλλαγή και στις φυσικές και κοινωνικές επιπτώσεις τους. Ο Akram Khan [Άκραμ Καν], ένας από τους πιο επιδραστικούς χορογράφους του καιρού μας, παρουσιάζει τη δική του εκδοχή του «Βιβλίου της ζούγκλας» του Rudyard Kipling [Ράντγιαρντ Κίπλινγκ] στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Τετάρτη 14 και Πέμπτη 15 Ιουνίου στις 9:00 μ.μ.

Σε ρόλο χορογράφου και σκηνοθέτη, δημιουργεί ένα ονειρικό σκηνικό περιβάλλον, με τους χορευτές να κινούνται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, προσφέροντας σε όλους θεατές, ανεξαρτήτως ηλικίας, μια προσωπική ανάγνωση σπάνιας ομορφιάς της κοσμαγάπητης ιστορίας του Kipling.

«Αυτή η παραγωγή ακολουθεί τα ίχνη της πρωτότυπης ιστορίας του Rudyard Kipling, αλλά η συγκεκριμένη εκδοχή αποτελεί τη δική μου, πολύ προσωπική ερμηνεία του πρωτότυπου. Ο Μόγλης και όλοι οι γνωστοί χαρακτήρες του βιβλίου είναι παρόντες σε αυτή τη νέα εκδοχή, που βασίζεται σε νέα πρωτότυπη μουσική».Akram Khan

One Three Some, Μάιος 2023, Δημαρχείο Αθηνών, Athens City Festival, © Kostas Giokas

One Three Some, από την Δανάη Θεοδωρίδου στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους

Η Δανάη Θεοδωρίδου είναι η μοναδική Ελληνίδα καλλιτέχνιδα που φιλοξενεί το 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους, με το webinar «Δημιουργία Δημόσιου Χώρου και Χρόνου μέσα από τις Παραστατικές Τέχνες, ένα webpanel για τη χειραφετητική συμμετοχικότητα στην τέχνη». Στο σεμινάριο αυτό που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Τρίτη 6 Ιουνίου, η ίδια σε συνεργασία με τις Anna Rispoli, Lara Staal και Eve Chabanon θα συζητήσουν τη σχέση μεταξύ τέχνης και πολιτικής χειραφέτησης. Η παράσταση που θα ακολουθήσει, αποτελεί μία εφαρμογή των τεχνικών και των εργαλείων του είδους της περφόρμανς που περιγράφεται στο webinar.

Το One Three Some – Απόπειρα Δημιουργίας Μιας Δημοκρατικής Συνέλευσης λαμβάνει χώρα σε Δημαρχεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Η σκέψη πίσω από την πρόταση αυτή, είναι ότι άτομα που στη μεγάλη πλειοψηφία τους δεν έχουν σχέση με θεσμικές μορφές της δημοκρατίας, μπαίνουν σε μέρη όπου παίρνονται σημαντικές πολιτικές αποφάσεις και προτείνουν μια εναλλακτική πρακτική της δημοκρατίας μέσα σε αυτά. Συμβάλλουν έτσι στην ανάδειξη ενός νέου κοινωνικού φαντασιακού σχετικά με το τι είναι δημοκρατία και πώς θέλουμε να την ασκούμε ως πολίτες.

Η παράσταση ξεκινά τη διαδρομή της από την Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία, και θα συνεχίσει το ταξίδι της σε άλλες πόλεις της Ευρώπης.

Εν όψει των εκλογών της 25ης Ιουνίου αλλά και των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Οκτώβρη του ’23, ο στόχος του One Three Some – Απόπειρα Δημιουργίας Μιας Δημοκρατικής Συνέλευσης να πειραματιστεί με τρόπους ενεργοποίησης του Δήμου μέσα από την τέχνη, γίνεται ακόμη πιο επίκαιρος και σημαντικός.

Το One Three Some – Απόπειρα Δημιουργίας Μιας Δημοκρατικής Συνέλευσης αποτελεί την τρίτη φάση της καλλιτεχνικής έρευνας της δημιουργού για τη σχέση τέχνης και δημοκρατίας. Μετά την Αναλογική Καμπάνια που επικεντρώθηκε στην πρακτική του δημόσιου λόγου, και το Languages of the Unheard που πειραματίστηκε με τη γλώσσα των διαδηλώσεων, αυτή τη φορά το επίκεντρο είναι η ενσώματη προσέγγιση της πρακτικής της συνέλευσης.

Περιγραφή

Στο One Three Some – Απόπειρα Δημιουργίας Μιας Δημοκρατικής Συνέλευσης, το κοινό μαζί με τρεις ηθοποιούς φτιάχνει τη δική του συνέλευση πολιτών ακολουθώντας ένα κείμενο που του δίνεται στην αρχή της παράστασης. Το κείμενο αναθέτει «ρόλους» (του ομιλητή, του ακροατή, του συντονιστή κ.α.) στα μέλη της συνέλευσης, δίνοντας τους οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουν ή να πουν (ή ακόμη και να αρνηθούν να κάνουν ή να πουν, αν το θέλουν). Μέρος του κειμένου αφήνεται ανοιχτό, δίνοντας χώρο στα συμμετέχοντα άτομα να εκφράσουν ελεύθερα τις σκέψεις τους για τη δημοκρατία και την κοινωνική μας συνύπαρξη. Μέσα από τη δομή ενός παιχνιδιού, η συνέλευση οδηγείται βήμα-βήμα σε ένα συλλογικό προβληματισμό σχετικά με την πρακτική του συνέρχεσθαι και την προσωπική μας στάση σε αυτή. Αναγνωρίζοντας τον κομβικό ρόλο του σώματος στην πολιτική, η συμμετοχική αυτή παράσταση διερευνά το πώς ο τρόπος που χρησιμοποιούμε και τοποθετούμε το σώμα μας σε σχέση με άλλα σώματα μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που σκεφτόμαστε, μιλάμε, αισθανόμαστε και δρούμε πολιτικά.

Photo Credit: Elina Giounanli