Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.

Στην ίδια συναυλία ο Γερμανός αρχιμουσικός Ντάνιελ Χούπερτ, Γενικός Μουσικός Διευθυντής της ιστορικής Ορχήστρας της γερμανικής πόλης Σβερίν, καθοδηγεί για πρώτη φορά την Κ.Ο.Α. στην ερμηνεία της περίφημης «Ιταλικής Συμφωνίας» του Φέλιξ Μέντελσον η οποία πρωτοπαίχθηκε στο Λονδίνο, όπου άλλωστε πολλά χρόνια αργότερα σπούδασε ο εξαιρετικός Έλληνας συνθέτης Κωστής Κριτσωτάκης.

Η μουσική του Κωστή Κριτσωτάκη γενικότερα, δεν μπορεί να ενταχτεί με ευκολία σε κάποιο μουσικό είδος ή ιδίωμα. Ο συνθέτης δημιουργεί έναν εντελώς προσωπικό ηχητικό κόσμο που πηγάζει μεν από τη συμφωνική μουσική, αλλά αντλεί έμπνευση κι από άλλες πηγές και είδη μουσικής. Στη συναυλία θα παρουσιαστεί σε πρώτη εκτέλεση η Suite Giocosa του, έργο που, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος, έχει εύθυμο χαρακτήρα και γράφτηκε για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο του 2016. Είναι βασισμένη σε μεγάλο βαθμό σε παλαιότερο έργο του συνθέτη, στο μπαλέτο «Χάριν παιδιάς», το οποίο ο Κριτσωτάκης επεξεργάστηκε ξανά, προσθέτοντας νέο υλικό και δίνοντάς του μία εντελώς καινούρια, ολοκληρωμένη μορφή για συμφωνική ορχήστρα.

Το καλοκαίρι του 1918, ο κορυφαίος Άγγλος συνθέτης Έντουαρντ Έλγκαρ, παρά την κλονισμένη του υγεία, βρήκε το ψυχικό σθένος να αφοσιωθεί στη σύνθεση-με την οποία είχε ελάχιστα ασχοληθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Περίοπτη θέση μεταξύ των έργων που συνέθεσε εκείνη την περίοδο (μέχρι και το επόμενο καλοκαίρι του 1919) έχει το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο που έμελλε να είναι η ύστατη, ολοκληρωμένη και μεγαλεπήβολη συμφωνική δημιουργία του. Το Κοντσέρτο παίχτηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο 1919 στο Queen’s Hall από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου, υπό τη μουσική διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη και με σολίστ τον Φέλιξ Σάλμοντ. Αν και η  πρεμιέρα δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχής, κυρίως λόγω ελλιπούς προετοιμασίας της ορχήστρας το Κοντσέρτο του Έλγκαρ καθιερώθηκε τα επόμενα χρόνια  ως ένα από τα δημοφιλέστερα του ρεπερτορίου του βιολοντσέλου.

Με στόχο τη διεύρυνση των μουσικών του οριζόντων, ο 20χρονος Φέλιξ Μέντελσον ταξίδεψε, από το Μάιο του 1830 και για αρκετούς μήνες, στις σημαντικότερες πόλεις της Ιταλίας (Ρώμη, Βενετία, Νάπολη, Μιλάνο κ.ά.). Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού ξεκίνησε τη σύνθεση της «Ιταλικής» Συμφωνίας, που απηχούσε -κατά τον ίδιο- τις εντυπώσεις του όχι μόνο από την ιταλική τέχνη και φύση αλλά και από τη ζωντάνια των ανθρώπων. Το έργο ολοκληρώθηκε τελικώς το 1833 ώστε, κατόπιν παραγγελίας της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας του Λονδίνου, να παρουσιαστεί στη βρετανική πρωτεύουσα  στις 13 Μαΐου της ίδιας χρονιάς με την Ορχήστρα της Φιλαρμονικής Εταιρείας, υπό τη μουσική διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη.  Παρά τη μεγάλη επιτυχία της πρεμιέρας της, η «Ιταλική» Συμφωνία συνέχισε να απασχολεί τον Μέντελσον ως το τέλος της ζωής του – η έκδοσή της έγινε μάλιστα τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του, το 1851.

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΚΩΣΤΗΣ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ (γεν.1973)
Suite Giocosa, σε α΄εκτέλεση

ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΕΛΓΚΑΡ (1857–1934)
Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε μι ελάσσονα, έργο 85

ΦΕΛΙΞ ΜΕΝΤΕΛΣΟΝ (1809–1847)
Συμφωνία αρ.4 σε λα μείζονα, έργο 90 «Ιταλική»

Σολίστ: Γιάννης Τσιτσελίκης, βιολοντσέλο

Μουσική διεύθυνση: Ντάνιελ Χούπερτ

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από το Νίκο Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.