Ο πρώτος κύκλος παραστάσεων της “Ωραίας Ελένης” του Jacques Offenbach ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Η θερμή ανταπόκριση θεατών και κριτικών δείχνει πως η ομάδα του θεάτρου OLVIO κέρδισε το στοίχημα και έφερε με έναν ξεχωριστό τρόπο την κωμική όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό.

Έτσι η Ωραία Ελένη και ο Πάρης, o Αγαμέμνονας και η παρέα τους επιστρέφουν δυναμικά από τα… Qύθηρα με ένα νέο κύκλο παραστάσεων από 11 Ιανουαρίου έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2015.

Τέσσερις μουσικοί, επτά λυρικοί ερμηνευτές και δύο χορευτές υψηλού επιπέδου, υπό τις οδηγίες του σκηνοθέτη Παναγιώτη Αδάμ, κατορθώνουν να αναδείξουν τη θεατρικότητα της Ωραίας Ελένης, χωρίς να επισκιάσουν την εμπνευσμένη μουσική του Offenbach και προσεγγίζουν την κωμική όπερα αναδεικνύοντας παράλληλα και τα δύο συστατικά στοιχεία.

Η ομάδα του OLVIO παρουσιάζει τη γνωστότερη φάρσα του Offenbach, μια σάτιρα που δεν χαρίζεται σε κανέναν, ένα έργο με μελωδίες που δημιούργησαν σχολή.  Μέσα από μια ανανεωμένη και σύγχρονη ματιά – σκηνοθετικά, κινησιολογικά και ερμηνευτικά – η Ωραία Ελένη μιλάει ελληνικά και σκιαγραφεί ανάλαφρα αλλά χωρίς περιστροφές, μια κοινωνία που κάνει ό,τι μπορεί για να μη βρεθεί αντιμέτωπη με την πικρή αλήθεια της καθημερινότητας.

Οι φίλου του θεάτρου και οι φίλοι της όπερας έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν για πρώτη φορά σε αθηναϊκή σκηνή, τη μουσική μεγαλoφυία του Offenbach και τις μελωδίες που γέννησαν λίγα χρόνια αργότερα το can can. Το λιμπρέτο που είχε ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τους κριτικούς της εποχής, έχει μεταφραστεί στα ελληνικά για να φτάσει αβίαστα στο σύγχρονο κοινό.

Το έργο

Πάνω στον καμβά της ομηρικής ιστορίας, ο Jacques Offenbach και οι δημιουργοί του λιμπρέτου, Ludovic Halevy και Henri Meilhac, κεντούν ένα έργο αυθεντικής απόλαυσης που δεν έχει καμιά πρόθεση να φανεί σοβαρό. Θέλησαν – και πέτυχαν – να γράψουν μια παρωδία της κλασικής ελληνικής μυθολογίας, στην οποία, τόσες και τόσες μεγάλες όπερες είχαν βασιστεί και, ταυτόχρονα να κάνουν ένα καυστικό σχόλιο για τον σχεδόν παρακμιακό τρόπο ζωής των Γάλλων μεγαλοαστών στα μέσα του 17ου αιώνα. Στο έργο του Offenbach χωρούν όλοι: ο απατημένος σύζυγος (Μενέλαος), η αισθησιακή γυναίκα που ζει ένα συμβατικό γάμο (Ελένη), οι διεφθαρμένες αρχές (Κάλχας), ο αυθάδης γιος που τρώει τα λεφτά της οικογένειας (Ορέστης), οι πολυλογάδες και άμυαλοι «ωραίοι» (Αγαμέμνονας, Αχιλλέας). Και βέβαια, ο Πάρης που, χάρη στην ομορφιά και την ευφυΐα του, κερδίζει έστω και ως «απλός βοσκός» στην πνευματική Ολυμπιάδα.

Όταν η Ωραία Ελένη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι, το Δεκέμβρη του 1864, σημείωσε αμέσως τεράστια επιτυχία, παρά την θύελλα αντιδράσεων από τους κριτικούς της εποχής, που μιλούσαν για βλασφημία, για τολμηρά υπονοούμενα και ανήθικη πλοκή. Oκριτικός της εφημερίδας New York Tribune μάλιστα έφτασε να γράψει: «σας συνιστούμε να μην την πλησιάσετε!». Κι όμως, το κοινό συνέρρεε κάθε βράδυ στο θέατρο και οι παραστάσεις έφτασαν τις επτακόσιες. Οι εφημερίδες της εποχής σημείωναν με έκπληξη ότι κάθε βράδυ το θέατρο ήταν γεμάτο από μοντέρνο κοινό που απολάμβανε την σατυρική πλοκή και την εξαιρετική μουσική χωρίς να δείχνει ότι ενοχλείται.

Από τότε η Ωραία Ελένη του Offenbach ανέβηκε πολλές φορές και κέρδισε το κοινό σε πολλές χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής. Φέτος το χειμώνα, η ομάδα του θεάτρου OLVIO θα παρουσιάσει την δική της πρόταση στο γνωστό, φιλόξενο χώρο της οδού Φαλαισίας.

Συντελεστές

Ενορχήστρωση – διασκευή:

Μιχάλης Παπαπέτρου

Μουσική διεύθυνση:

Θοδωρής Ιωσηφίδης

Σκηνοθεσία:

Παναγιώτης Αδάμ

Μετάφραση:

Ζιλ Γκουρντιέ

Σκηνικά – κοστούμια:

Βάλια Συριοπούλου

Επιμέλεια κίνησης:

Νατάσα Παπαμιχαήλ

Φωτισμοί:

Χριστίνα Θανάσουλα

Διασκευή – προσαρμογή διαλόγων:

Παναγιώτης Αδάμ

Ερμηνεύουν

Ελένη Λιώνα

Ελένη

Νίκος Στεφάνου

Πάρης

Τίμος Συρλατζής

Κάλχας

Αντώνης Σιγάλας

Μενέλαος

Παναγιώτης Τερζάκης

Αγαμέμνονας

Μιχάλης Αγγελιδάκης

Ορέστης

Στέλιος Κέλερης

Αχιλλέας

Νατάσα Παπαμιχαήλ

Αφροδίτη

Λουκάς Θεοδοσόπουλος

Έρωτας

Ορχήστρα

Γιούλα Ντούσικου

φλάουτο

Ελένη Λίγγρη

βιολί

Κώστας Σερελέας

τσέλο

Θοδωρής Ιωσηφίδης

πιάνο