Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών μας καλεί σε μία συναυλία για την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών και της Παράνομης Διακίνησής τους, σε συνεργασία με την μονάδα απεξάρτησης του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αθηνών 18ΑΝΩ
την Τετάρτη, 26 Ιουνίου, 21.00 στην Ακαδημία Πλάτωνος.
Αφιερωμένη στην μάχη κατά των ναρκωτικών είναι η συναυλία που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε συνεργασία με την Μονάδα Απεξάρτησης Τοξικομανών 18ΑΝΩ του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής, την Τετάρτη 26 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών και της Παράνομης Διακίνησής τους, στις 21.00, στην Ακαδημία Πλάτωνος, με ελεύθερη είσοδο. Ο συμβολικός τίτλος της συναυλίας, που θα διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος, με σολίστ τον κορυφαίο κοντραμπασίστα της Κ.Ο.Α. Άγγελο Ρεπαπή είναι: «Από το Σκοτάδι στο Φως».
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο αριστουργήματα της κλασικής εποχής, την Εισαγωγή «Λεωνόρα» αρ.3 στην όπερα «Φιντέλιο» του Μπετόβεν και τη μεγαλειώδη τελευταία Συμφωνία του Μότσαρτ αρ. 41, γνωστή και ως Συμφωνία «του Διός», καθώς και το περίφημο Δεύτερο Κοντσέρτο για Κοντραμπάσο του Τζοβάνι Μποτεσίνι. Ανάμεσα στα έργα, μέλη του προγράμματος απεξάρτησης θα διαβάσουν μικρά κείμενα.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η σχέση της Κ.Ο.Α. με το 18ΑΝΩ ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια και έκτοτε υπήρξε συγκινητική η συχνότητα και ο ενθουσιασμός με τον οποίο παρακολουθούν οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα απεξάρτησης τις συναυλίες της Ορχήστρας. Πολλοί από αυτούς έχουν μάλιστα επιδιώξει να συναντήσουν τον Βασίλη Χριστόπουλο και τους μουσικούς της Κ.Ο.Α. για να μοιραστούν τις εντυπώσεις τους και να ανταλλάξουν απόψεις. Έτσι προέκυψε και η ιδέα της τωρινής συνεργασίας της Κ.Ο.Α. με το 18ΑΝΩ, για την οποία ο κ. Χριστόπουλος δηλώνει υπερήφανος. Με γνώμονα τον ιδιαίτερο συμβολισμό της συναυλίας επελέγησαν και τα έργα που θα ερμηνευτούν. Αντανακλούν όλα τον θρίαμβο του ανθρωπίνου πνεύματος ή σώματος μετά από μία μακρά, κοπιώδη προσπάθεια.
Η μοναδική όπερα που συνέθεσε ο Μπετόβεν είναι ο «Φιντέλιο». Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε με τον τίτλο «Λεωνόρα» ως τρίπρακτο, το 1805, στην Βιέννη, που μόλις είχε καταληφθεί από τον Ναπολέοντα. Τότε πέρασε σχεδόν απαρατήρητο. Τον Μάρτιο του 1806 ξαναπαρουσιάστηκε ως δίπρακτο, με σημαντικές διορθώσεις (η εκδοχή αυτή ονομάζεται σήμερα Λεωνόρα 3), αλλά και πάλι δεν ευτύχησε. Μετά την επανεπεξεργασία του έργου, η τρίτη εκδοχή με τίτλο Φιντέλιο έκανε πρεμιέρα το 1814, γνωρίζοντας επιτέλους μεγάλη επιτυχία. Ανακουφισμένος μετά από μία δεκαετία προσπαθειών, ο Μπετόβεν έγραψε σ΄έναν συνεργάτη του: «Σας διαβεβαιώνω, αγαπητέ μου, ότι αυτή η όπερα θα μου χαρίσει το φωτοστέφανο του μάρτυρα».
Ο Μότσαρτ συνέθεσε τρεις συμφωνίες το καλοκαίρι του 1788 στη Βιέννη, σε μια περίοδο σχετικής ευημερίας. Η δημοφιλέστερη από αυτές, αρ. 41 ολοκληρώθηκε σε διάστημα έξι εβδομάδων, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Χαρμόσυνα ηχηρή, με μεγαλοπρεπή και θριαμβευτικά μοτίβα που επανέρχονται σε όλη τη διάρκειά της, η Συμφωνία αρ.41 απέκτησε λόγω της λαμπρότητάς της και της ανυπέρβλητης τεχνικής και μορφολογικής της αρτιότητας, το προσωνύμιο Συμφωνία «του Διός». Έμελε να είναι η ύστατη Συμφωνία του Μότσαρτ (παρόλο που εκείνος πέθανε τριάμιση χρόνια αργότερα) αλλά και κατά τον Σερ Τζωρτζ Γκρόουβ (George Grove, 1820-1900) «το σημαντικότερο μουσικό έργο που γράφτηκε πριν από την Γαλλική Επανάσταση».
Συνθέτης του Ρομαντισμού και αρχιμουσικός ο Ιταλός Τζοβάνι Μποτεσίνι έγινε κατ΄αρχάς διάσημος στην εποχή του ως «Ο Παγκανίνι του Κοντραμπάσου», λόγω της πολύ ιδιαίτερης τεχνικής του ως βιρτουόζος κοντραμπασίστας. Και να σκεφτεί κανείς ότι ο Μποτεσίνι δεν είχε επιλέξει εξαρχής αυτό το ογκώδες αλλά τόσο γοητευτικό έγχορδο – το οποίο απαιτεί από τον ερμηνευτή του κι ένα ποσοστό σωματικής ρώμης. Σπουδάζοντας πρώτα τύμπανα κι αργότερα βιολί, ο Μποτεσίνι χρειάστηκε να επιλέξει τελικώς μεταξύ του κοντραμπάσου και του φαγκότου όταν θέλησε να συνεχίσει τις σπουδές του στο Ωδείο του Μιλάνου, ως υπότροφος. Κατέληξε στο πρώτο και γρήγορα αναδείχτηκε σε δεξιοτέχνη. Καθώς μάλιστα παράλληλη υπήρξε πάντα και η ενασχόλησή του με την σύνθεση, ο ίδιος χάρισε στο ρεπερτόριο του κοντραμπάσου και δύο Κοντσέρτα, το δεύτερο εκ των οποίων θεωρείται αριστουργηματικό.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
Τετάρτη, 26 Ιουνίου, 21.00
Ακαδημία Πλάτωνος
Σε συνεργασία με τη μονάδα απεξάρτησης του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αθηνών 18ΑΝΩ
ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ(1770–1827)
Εισαγωγή «Λεωνόρα» αρ.3, έργο 72α
ΤΖΟΒΑΝΙ ΜΠΟΤΕΣΙΝΙ (1821-1889)
Κοντσέρτο για Κοντραμπάσο αρ. 2 σε σι ελάσσονα
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ AΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ(1756–1791)
Συμφωνία αρ. 41 σε ντο μείζονα, «Του Διός», KV551
Σολίστ: Άγγελος Ρεπαπής, κοντραμπάσο
Μουσική Διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος