50 νέοι πιανίστες από όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη και 7 παγκοσμίως καταξιωμένοι κριτές συμμετέχουν στον 10ο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου «Γιώργος Θυμής», ο οποίος θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη από τις 12 έως τις 20 Ιανουαρίου 2023, στην Αίθουσα Δοκιμών της ΚΟΘ και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Ο Διεθνής Διαγωνισμός Πιάνου «Γιώργος Θυμής» διοργανώνεται κάθε δεύτερη χρονιά από το Σύλλογο Φίλων Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και αποτελεί κορυφαίο μουσικό γεγονός για την πόλη της Θεσσαλονίκης, πόλος έλξης Ελλήνων και ξένων.

Ο καταξιωμένος πλέον διεθνώς Διαγωνισμός Πιάνου, που φέρει το όνομα του σπουδαίου πιανίστα, μαέστρου και συνθέτη, τέως διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, Γιώργου Θυμή (1925-2009), έχει εξελιχθεί σ’ ένα σπουδαίο, παγκόσμια, καλλιτεχνικό γεγονός που προσελκύει καταπληκτικούς πιανίστες από κάθε γωνιά του πλανήτη και συγκεντρώνει τα βλέμματα όλων των φίλων της πιανιστικής τέχνης. Ο παγκοσμίως αναγνωρισμένος Διαγωνισμός είναι μέλος του Alink-Argerich Foundation.

Κριτική επιτροπή

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής του 10ου Διεθνούς Διαγωνισμού Πιάνου «ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΥΜΗΣ» είναι παγκοσμίως καταξιωμένοι Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες που τιμούν με την παρουσία τους το διαγωνισμό: Cyprien Katsaris (Γαλλία), Κatarzyna Popowa Zydron (Πολωνία), Γιώργος Κωνσταντινίδης (Ελλάδα), Klaus Sticken (Αυστρία), Sergio Tiempo (Βενεζουέλα – Aργεντινή), Μαριλένα Λιακοπούλου (Ελλάδα) και Pablo Galdo (Ισπανία).

Βραβεία

Ο Διεθνής Διαγωνισμός Πιάνου «Γιώργος Θυμής» προσφέρει σημαντικά βραβεία για τους φιναλίστ. Οι διαγωνιζόμενοι θα έχουν επίσης την τιμή να εμφανιστούν μπροστά στην κριτική επιτροπή, με την ευκαιρία για προσωπική ανατροφοδότηση καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.

Α’ Βραβείο

Χρηματικό έπαθλο 5.000€
Συναυλία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (σύμπραξη ως σολίστ)
Ατομικό ρεσιτάλ στη Θεσσαλονίκη
Ατομικό ρεσιτάλ σε άλλη ελληνική πόλη

Β’ Βραβείο

Χρηματικό έπαθλο 3.500€
Ατομικό ρεσιτάλ στη Θεσσαλονίκη

Γ’ Βραβείο

Χρηματικό έπαθλο 2.000€
Ατομικό ρεσιτάλ στη Θεσσαλονίκη

Βραβείο καλύτερου Έλληνα διαγωνιζόμενου

Χρηματικό έπαθλο 2.000€

Γύροι Διαγωνισμού

Ο Διαγωνισμός ξεκινάει στις 12 Ιανουαρίου 2023 στις 20:00 στην Αίθουσα Δοκιμών της ΚΟΘ με την τελετή υποδοχής των διαγωνιζομένων, τη γνωριμία με την κριτική επιτροπή και την κλήρωση για τον προκριματικό γύρο (13-15 Ιανουαρίου 2023). Από τον προκριματικό θα προκύψουν οι 12 πιανίστες που θα συνεχίσουν στον ημιτελικό (16-17 Ιανουαρίου 2023). Οι 3 φιναλίστ που θα επιλεγούν από την κριτική επιτροπή, θα πραγματοποιήσουν πρόβες με την Κ.Ο.Θ. (18-19 Ιανουαρίου) για τον μεγάλο τελικό (20 Ιανουαρίου 2023).

Ο Προκριματικός και ο Ημιτελικός έχουν τη μορφή ρεσιτάλ και θα διεξαχθούν στην Αίθουσα Δοκιμών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό που μπορεί να παρακολουθήσει δωρεάν όλα τα ρεσιτάλ των διαγωνιζόμενων, παρουσία της κριτικής επιτροπής (ώρες 11:00-14:00 και 17:00-20:00).

Ο Τελικός θα διεξαχθεί την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2023 στις 21:00 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Φίλων Μουσικής – Μ2), όπου οι 3 φιναλίστ, ενώπιον κριτικής επιτροπής και κοινού, θα ερμηνεύσουν από ένα κοντσέρτο για πιάνο, με τη συνοδεία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (Διεύθυνση Ορχήστρας: Philippe Bach).

Στη συνέχεια θα απονεμηθούν τα βραβεία και έτσι θα ολοκληρωθεί ο 10ος Διεθνής Διαγωνισμός Πιάνου «Γιώργος Θυμής», ο οποίος θα ανανεώσει το ραντεβού του με τους φίλους του πιάνου για τον Ιανουάριο του 2025!

***

Ολοκληρώθηκε στις 17 Ιανουαρίου η ημιτελική φάση του διεθνούς διαγωνισμού πιάνου ‘Γιώργος Θυμής’ και πλέον γνωρίζουμε τους 3 φιναλίστ και το πρόγραμμα του μεγάλου τελικού, που θα διεξαχθεί την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου, ώρα 21:00, στην Αίθουσα ‘Αιμίλιος Ριάδης’ του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Δύο χαρισματικές πιανίστες από τη Ν. Κορέα και ένας, επίσης, χαρισματικός Κινέζος αποτελούν την τριάδα του φετινού τελικού, που θα κληθεί να εκτελέσει ενώπιον κριτικής επιτροπής και κοινού από ένα γνωστό και απαιτητικό κοντσέρτο για πιάνο, με τη συνοδεία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, υπό τη μουσική διεύθυνση του Ελβετού μαέστρου Philippe Bach.

Στο τέλος της βραδιάς θα ανακοινωθεί η σειρά των νικητών και θα απονεμηθούν τα αντίστοιχα έπαθλα.

Ο ταλαντούχος Έλληνας πιανίστας Φίλιππος Γκάτζιος έλαβε ήδη το χρηματικό έπαινο 2.000€ ως ο «Καλύτερος Έλληνας Διαγωνιζόμενος».

Πρόγραμμα τελικού:

Nohyoung Kim (Ν. Κορέα)
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Κοντσέρτο για πιάνο αρ.3 σε ντο ελάσσονα, έργο 37
Ι. Allegro con brio ΙΙ. Largo ΙΙΙ. Rondo – Allegro

H Nohyoung Kim γεννήθηκε στην Ιντσέον της Νότιας Κορέας το 1997 και έχει βραβευτεί σε πολλούς διαγωνισμούς, όπως ο Διεθνής Διαγωνισμός MozARTe, ο Μουσικός Διαγωνισμός YoungChang και ο ChoongAng. Έχει δώσει πολλά ρεσιτάλ και συναυλίες στη Νότια Κορέα, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Αυστρία και έχει εμφανιστεί με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Πανεπιστημίου Yonsei και την Φιλαρμονική Ορχήστρα HanEum. Η Nohyoung απέκτησε το πτυχίο της από το Yonsei University και το Master Degree από το Hochschule für Musik, Theatre und Medien Hannover ως υπότροφος του Ιδρύματος Yehudi Menuhin (LMN). Αυτή τη στιγμή σπουδάζει “Concert Examination” στο Musikhochschule Münster με τον καθηγητή Arnulf von Arnim.

Στο τρίτο κοντσέρτο του για πιάνο ο Μπετόβεν ακολουθεί τα πρότυπα του Μότσαρτ βάζοντας όμως και τη δική του σφραγίδα ως προς το ύφος, ενώ ενισχύει το ρόλο της ορχήστρας. Τα δύο μελωδικά θέματα του πρώτου μέρους δίνουν την εντύπωση δύο αντίθετων προσωπικοτήτων σε σύγκρουση, σε μία καθηλωτική αντιπαράθεση. Το μεσαίο μέρος (Largo) ξεκινά με ένα αίσθημα φόβου που καταλήγει εξελισσόμενο σε μία γλυκιά προσμονή, ενώ η τονικότητά του είναι σε μι μείζονα, σε αντίθεση με τα άλλα δύο μέρη του που είναι σε ντο ελάσσονα. Το φινάλε είναι ένα φωτεινό αριστούργημα γεμάτο λεπτότητα και χάρη, που σκορπά απλόχερα φως.

Linda Lee (Ν. Κορέα)
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4 σε σολ μείζονα, έργο 58
Ι. Allegro moderato ΙΙ. Andante con moto ΙΙΙ. Rondo – Vivace

Η Linda Lee γεννήθηκε το 1996 και ξεκίνησε τις σπουδές της στο πιάνο σε ηλικία 5 ετών. Αποφοίτησε με άριστα από το Yewon Arts School και το Seoul Arts High School. Το 2017 εισήλθε στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σεούλ αφού έλαβε υποτροφία για τις εξαιρετικές ακαδημαϊκές της επιδόσεις. Σπούδασε πιάνο με τον καθηγητή Aviram Reichert στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σεούλ και τώρα συνεχίζει το μεταπτυχιακό της με τον καθηγητή Boris Berman και τον καθηγητή Wei-yi Yang στο Yale school of Music, με πλήρη υποτροφία. Είχε την τιμή να λάβει το βραβείο της Ένωσης Αποφοίτων του Εθνικού Πανεπιστημίου της Σεούλ και το βραβείο Elizabeth Parisot από το Yale, το οποίο απονέμεται σε έναν εξαιρετικό «πιανίστα της χρονιάς». Έχει κερδίσει βραβεία σε πολλούς διαγωνισμούς, συμπεριλαμβανομένου του 1ου βραβείου στο Διεθνή Διαγωνισμό Leoš Janáček, στο Tel-Hai International Masterclasses Concerto Competition, στο Kulangsu Piano Competition, στο Samick Seiler Piano Competition και στο Pia Tebaldini Piano Competition. Έχει δώσει συναυλίες σε Ν. Κορέα, ΗΠΑ, Ισραήλ, Κίνα, Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων σόλο ρεσιτάλ και κοντσέρτο με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Xiamen (Gulangyu Concert Hall) και τη Συμφωνική Ορχήστρα του Ισραήλ Rishon LeZion. (Tel-Aviv Museum of Art. Τέλος, δίνει σόλο ρεσιτάλ ως νικήτρια του Διεθνούς Διαγωνισμού Leoš Janáček 2022.

Το τέταρτο κοντσέρτο του Μπετόβεν ήταν το τελευταίο έργο που μπόρεσε να παίξει πριν η κώφωση αρχίσει να του δημιουργεί τεράστια προβλήματα ως εκτελεστή. Έργο αρμονικό στην υφή του, που χαρακτηρίζεται από ανεξάντλητο μελωδικό πλούτο και τις τεράστιες δεξιοτεχνικές απαιτήσεις του. Ξεκινά με ένα χαρακτηριστικό μοτίβο από το πιάνο που το παραλαμβάνει η ορχήστρα και σκορπά ένα αίσθημα γαλήνης και μακαριότητας, το οποίο κορυφώνεται όταν επανέρχεται το πιάνο με ένα αυτοσχεδιασμό αρχίζοντας έναν διάλογο με την ορχήστρα.
Το δεύτερο μέρος μεταδίδει ρίγη συγκίνησης μέσα από το σπαρακτικό πένθιμο διάλογο του σολίστα με την ορχήστρα. Από τη μια πλευρά αναδύεται ένα αίσθημα πίκρας και μεγαλοπρέπειας συνάμα, ενώ από το πιάνο εκπέμπεται μία ευγένεια και ένας γλυκός λυρισμός. Η ορχήστρα είναι οι Ερινύες με τα φιδίσια μαλλιά, τα ακοίμητα μάτια και τη φαρμακερή ψυχή που τυραννούν τους καταδικασμένους, ενώ το πιάνο είναι ο Ορφέας που με τη λύρα και το τραγούδι του θρηνεί για τη χαμένη Ευριδίκη του και καταφέρνει να φέρει δάκρυα στα μάτια ακόμη και αυτών των φριχτών πλασμάτων. Ο Μπετόβεν τοποθετεί τον εαυτό του στη θέση του Ορφέα και περιγράφει τον τρόμο του μπροστά στην επερχόμενη κώφωση, διακηρύσσοντας παράλληλα την πίστη του ότι η μουσική του θα νικήσει στο τέλος.

Το φινάλε είναι ένα πνευματώδες ροντό που απλώνεται με γοητεία και λαμπρότητα με μία ορμή που παρασέρνει τον ακροατή στο συναρπαστικό του κόσμο. Η ενέργεια που απλώνεται είναι καθηλωτική. Η ορχήστρα παίζει με θυμό, ενώ στον πιανίστα δίνεται η ευκαιρία να ξεδιπλώσει όλη του τη δεξιοτεχνία.

Junhui Chen (Κίνα)
Sergei Rachmaninoff (1873-1943): Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2 σε ντο ελάσσονα, έργο 18
Ι. Moderato ΙΙ. Adagio sostenuto ΙΙΙ. Allegro Scherzando

Ο Junhui Chen γεννήθηκε στις 24 Σεπτεμβρίου 1994 και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού από την Juilliard School με τον Jerome Lowenthal. Έχει σπουδάσει στο Curtis Institute of Music με τον Robert McDonald και τον Gary Graffman. Έχει γνωρίσει επιτυχία σε πολλές διαγωνισμούς, συμπεριλαμβανομένης της δεύτερης θέσης στον Διαγωνισμό του Ιδρύματος Maurice Ravel (2019) και τον Διεθνή Μουσικό Διαγωνισμό Marbella (2017). Έχει συνεργαστεί με ορχήστρες όπως: Rochester Philharmonic Orchestra, Rapides Symphony Orchestra, China National Symphony Orchestra και Xiamen Philharmonic Orchestra. Έχει εμφανιστεί σε πολυάριθμα φεστιβάλ, όπως: Perugia Music Festival, Orford Music Academy, Fontainebleau School και Shanghai Piano Festival.

Το δεύτερο κοντσέρτο για πιάνο του Ραχμάνινοφ είναι το πλέον δημοφιλές από τα τέσσερα συνολικά που έγραψε και ένα από τα γνωστότερα του πιανιστικού ρεπερτορίου, ενώ ήταν αυτό που τον καθιέρωσε ως σημαντικό συνθέτη. Όπως όλα τα κοντσέρτα για πιάνο του Ραχμάνινοφ έτσι κι αυτό, αποτελεί πρόκληση για κάθε ερμηνευτή, δεδομένου ότι ο σπουδαίος αυτός πιανίστας που προκαλούσε ντελίριο ενθουσιασμού σε κάθε του εμφάνιση με το αέρινο παίξιμο και τη σοκαριστική άνεση στην ερμηνεία ακόμη και των πλέον απαιτητικών έργων, τα έγραφε πρωτίστως για τον εαυτό του.

Το δεύτερο κοντσέρτο το συνέθεσε στο τέλος μίας ιδιαίτερα επίπονης ψυχολογικά περιόδου που ξεκίνησε από την άσχημη υποδοχή της πρώτης συμφωνίας του. Είναι αφιερωμένο στο γιατρό Nikolai Dahl, οι υπνοθεραπείες του οποίου βοήθησαν το συνθέτη να αντιμετωπίσει την κατάθλιψη και να βρει δύναμη να ξαναγράψει μουσική. Αποτελεί ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά έργα του συνθετικού ύφους του Ραχμάνινοφ, ο οποίος δεν ακολούθησε ποτέ την εθνική παράδοση του Γκλίνκα και των επιγόνων του της ‘Ομάδας των 5’, αλλά ούτε τις σύγχρονές του διεθνείς τάσεις. Το κοντσέρτο έχει πλούσιες αναφορές στον Τσαϊκόφσκι και το γερμανικό ρομαντισμό, όμως δεν χάνει στιγμή την προσωπική σφραγίδα του δημιουργού του. Η θερμή μελωδική του γραμμή, καθώς και η φυσικότητα με την οποία εξελίσσεται, αποκαλύπτουν το πηγαίο της έμπνευσης του Ραχμάνινοφ και αποκαλύπτουν μία εκπληκτική επιδεξιότητα στο χτίσιμο ενός κοντσέρτου για πιάνο. Πίσω από τη ρομαντική ατμόσφαιρα που κυριαρχεί, κεντρίζουν την προσοχή οι έντονες μελωδικές μεταπτώσεις, που υποδηλώνουν αλληλοσυγκρουόμενες ψυχολογικές καταστάσεις, οι οποίες σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή πιανιστική τεχνική που απαιτεί ο συνθέτης οδηγούν τον ερμηνευτή στα όρια.

Photo Credit: Petros Papakiriakou