Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2017
Τα άγρια περιστέρια - Νίκη Αναστασέα: Κριτική βιβλίου
Δημοσίευση: Παρασκευή, 20 Φεβρουαρίου 2015 10:59
Τα άγρια περιστέρια - Νίκη Αναστασέα: Κριτική βιβλίου

Μετά την επιτυχία του βραβευμένου με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος, το Βραβείο Μυθιστορήματος του ηλεκτρονικού περιοδικού «Ο Αναγνώστης» και το Βραβείο Πεζογραφίας του Λογοτεχνικού Περιοδικού «ΚΛΕΨΥΔΡΑ» για το βιβλίο της «Πολύ χιόνι μπροστά στο σπίτι», η Νίκη Αναστασέα επανέρχεται από τις εκδόσεις Καστανιώτης αυτή τη φορά με τη σειρά διηγημάτων «Τα άγρια Περιστέρια».


Ο τίτλος της συλλογής αυτής είναι ενδεικτικός. Οι ηρωίδες της Αναστασέα μοιάζουν με περιστέρια, τα οποία από σύμβολα ειρήνης μετατρέπονται σε αγριεμένες μαινάδες όταν η ζωή τις αναγκάσει να ζήσουν πέρα από τα όρια της αντοχής τους. Λυτρωμένες τιμωροί πρώτα της δικής τους ζωής και ύστερα των άλλων. Η συγγραφέας επιλέγει να μιλήσει για καταστάσεις εξαιρετικά επώδυνες, που δεν  αφήνουν τις γυναίκες αυτές να ανασάνουν ελεύθερα, για προσωπικές απώλειες και πάθη αγαπημένων προσώπων που περιορίζουν το προσωπικό τους σύμπαν και τις τοποθετούν μέσα σε ένα εξαιρετικά ζοφερό κόσμο, από τον οποίο θα λυτρωθούν βγαίνοντας, έστω και αν το προσωπικό κόστος το οποίο θα κληθούν να καταβάλλουν είναι δυσβάσταχτο.


Η Αναστασέα σκιαγραφεί αδρά τη ψυχοσύνθεση αυτών των γυναικών. Άλλοτε με τρυφερότητα καταγράφει το συναίσθημα και άλλοτε με εξαιρετική δυναμική και σκληρή γλώσσα περιγράφει τις συναισθηματικές αποχρώσεις των μεταπτώσεών τους. Η πάλη των γυναικών ανάμεσα στην αγάπη και τη συνάντησή της με την απώλεια, ανάμεσα στον πόνο και τη λύτρωση από αυτόν, ανάμεσα στην αφοπλιστική καταιγίδα της ζωής και την εφιαλτική νηνεμία που ενίοτε τη συνοδεύει γίνονται ο μικρόκοσμος μέσα στον οποίο εντάσσει τις ηρωίδες της η συγγραφέας και με δεξιοτεχνική αφηγηματική δεινότητα τις εγγράφει στην ψυχή του αναγνώστη.


Οι γυναίκες αυτές πλήττονται από τη διάψευση και το τέλος των προσδοκιών τους, ένα τέλος, το οποίο, όταν το αντιλαμβάνονται, η οδύνη μεγαλώνει. Οι αντοχές κάμπτονται, η ελπίδα μόνο στο σβήσιμο των αντιφάσεων μπορεί να βρεθεί. Και οι γυναίκες αυτές, χωρίς μελοδραματικές εξάρσεις θα αναζητήσουν τη λύση στη ζωή τους μέσα στα καθημερινά όρια των ανθρώπων, σύμφωνα με όλα όσα πράγματι μπορούν να συμβούν στον καθένα μας, αλλά με μια βαθιά συναίσθηση πως, όταν  οι δοκιμασίες της ζωής είναι μεγαλύτερες από ό,τι μπορεί να αντέξει ένας άνθρωπος, όταν οι οικογενειακές σχέσεις μετατρέπονται σε βαθιά σημάδια στην ψυχή, τότε η επούλωση αυτών των τραυμάτων είναι το ίδιο επώδυνη με το σχηματισμό τους.


Πέρα όμως από τα όρια της αντοχής αυτό που επίσης δοκιμάζεται είναι τα όρια της αφοσίωσης στις ανθρώπινες σχέσεις. Τα όρια της στοργής και της προσήλωσης. Ενδεικτικό το διήγημα το οποίο τιτλοφορείται: «Μόνο και μόνο επειδή σ' αγαπάω», στο οποίο ο σύζυγος συμμετέχει στον παραλογισμό της άρνησης του θανάτου της κόρης τους μόνο και μόνο από αγάπη προς τη σύζυγό του.


Η συγγραφέας μας δίνει με φωτογραφική ακρίβεια τα πορτρέτα των ηρωίδων της. Περιγράφει με ευδιάκριτες πινελιές αρχικά το περίγραμμά τους και στη συνέχεια ζωγραφίζει δεξιοτεχνικά και την τελευταία ψυχολογική τους διακύμανση στην πάλη τους με το πεπρωμένο και την αβυσσαλέα φθορά της συνύπαρξης, όταν αυτή μετατρέπεται σε σαρκοβόρο αγρίμι.


Η τραγική φιγούρα της μάνας ενός ναρκομανούς με τη μοιραία απόγνωση και τη λύτρωση σε αγαστή ισορροπία, η υστερική φιγούρα της ηθοποιού λίγο πριν βγει στο σανίδι, η αρρωστημένη άρνηση μιας μάνας να δεχτεί το χαμό της κόρης της και η παράλληλη αποδοχή αυτής της κατάστασης από τον σύζυγό της, προκειμένου να μη διαταραχθεί η ψυχική της κατάσταση, η αυτοκαταστροφική συμπεριφορά μιας γυναίκας, η οποία αρνείται να γίνει η διακοσμητική προθήκη ενός κενού γάμου σύμφωνα με τις προσδοκίες του άντρα της, η μοναχική θλίψη μιας άλλης που καταστρέφει το αντικείμενο του πόθου της και μια γυναίκα, η οποία αυτοθυσιάζεται, για να βοηθήσει την οικογένεια του νεκρού αδελφού της και το άρρωστο παιδί του είναι οι πρωταγωνιστικοί χαρακτήρες της Αναστασέα στις έξι εκτενείς αφηγήσεις της.


Αυτό που διακρίνει τις γυναίκες αυτές είναι η σιωπηλή τους καταβύθιση στον προσωπικό τους κόσμο. Όλες αποπνέουν μια αισθαντική αίσθηση αξιοπρέπειας είτε ξεφεύγουν από την οδύνη είτε απλώς χάνονται μέσα στις δικές τους σκέψεις. Ακραίες συμπεριφορές πυροδοτούνται μέσα στην απελπισία. Οι γυναίκες όμως της Αναστασέα πνίγονται μέσα στον αθόρυβο κόσμο τους και αναζητούν εκεί τη λύτρωσή τους. Περιορισμένες ελπίδες, εσωτερικός σπαραγμός και εξωτερική ηρεμία, όταν η ψυχή από μέσα κραυγάζει, είναι τα χαρακτηριστικά σημεία στα οποία συγκλίνουν οι πρωταγωνίστριες αυτού του βιβλίου. Και η Αναστασέα στήνει τον αφηγηματικό της ιστό με μαεστρία και πάθος και καταθέτει, για μια ακόμη φορά, ένα αξιοδιάβαστο βιβλίο.


Το βιβλίο της Νίκης Αναστασέα, Τα άγρια περιστέρια, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Εκτύπωση
Περισσότερα
Μαύρο φυλαχτό - Βαγγέλης Μπέκας: Κριτική βιβλίου
13.02.2017 10:12
Μια ηρωική εποχή επέλεξε να αναβιώσει στο νέο του βιβλίο ο Βαγγέλης Μπέκας. Μια εποχή, ταυτισμένη με την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού και παράλληλα με τον αγώνα των Ελλήνων για την παλιγγενεσία και ταυτόχρονα την ανάκτηση της αξιοπρέπειας και της ελευθερίας. Η ενδελεχής ιστορική έρευνα που έχει κάνει ο συγγραφέας παίζει ένα σπουδαίο ρόλο στην ολοκλήρωση αυτού του έργου και η συγκινητική κινηματογραφική της αποτύπωση μετατρέπει το βιβλίο σε μια κιβωτό καταγραφής της ιστορικής μνήμης που περιστρέφεται γύρω από την ηγετική φυσιογνωμία του βιβλίου, τον Μάρκο και όλους εκείνους τους ήρωες που δορυφορικά κινούνται γύρω του, όπως είναι ο Τζαβέλλας, η μάνα, η Ρίνα, η Δέσπω, η Ελένη κ.ά..
Μετά φόβου - Ελένη Πριοβόλου: Κριτική βιβλίου
24.01.2017 11:44
«Συχνά είναι πιο ασφαλές να είσαι αλυσοδεμένος από το να είσαι ελεύθερος», έγραφε, πριν από κάμποσα χρόνια, ο Κάφκα και η Ελένη Πριοβόλου, στο βιβλίο της «Μετά φόβου» υπογράφει μια ελεγεία για το φόβο της ελευθερίας, για την υποταγή των ονείρων και την εκδίκησή τους, για τις αυταπάτες και τις ψευδαισθήσεις που ποδηγετούν τη ζωή των ανθρώπων και κυρίως την προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική τους ελευθερία.
33 Στροφές - Canek Sánchez Guevara: Κριτική βιβλίου
09.01.2017 10:23
Με μια ευρηματική ιδέα ο Κανέκ Σάντσεζ Γκεβάρα διεισδύει στην Ιστορία μιας χώρας που πίστεψε στην ιδέα της επανάστασης και την πραγμάτωσε πριν από κάμποσα χρόνια, περιγράφοντας την τωρινή ζωή των κατοίκων της, την αίσθηση της απογοήτευσης μιας γενιάς και την ελπίδα της να ξεφύγει από τη ρουτίνα μιας χώρας που είδε τις προσδοκίες τα να γκρεμίζονται.
Ο Ελύτης στην Ευρώπη - Paola-Minucci, Χρήστος Μπιντούδης (επιμέλεια): Κριτική βιβλίου
19.12.2016 10:37
«Ο Ελύτης στην Ευρώπη». Πρόκειται για έναν μικρό τόμο που περιλαμβάνει σε επιμέλεια της Paola Maria Minucci και του Χρήστου Μπιντούδη τα Πρακτικά του οµώνυµου Συνεδρίου, που έγινε στο πανεπιστήμιο της Ρώµης το 2006 με αφορμή την συμπλήρωση τότε των δέκα χρόνων από τον θάνατο του Οδυσσέα Ελύτη.
Ο κόσμος ο μικρός ό μέγας! - Οδυσσέας Ελύτης: Κριτική βιβλίου
28.11.2016 10:07
Με την αφορμή της συμπλήρωσης των είκοσι χρόνων από τον θάνατο του νομπελίστα ποιητή κυκλοφόρησε από τις εκδ. Ίκαρος μια ποιητική ανθολογία με αποσπάσματα τόσο από το ποιητικό του έργο όσο και από το πεζογραφικό. Στο πρώτο μέρος του καλαίσθητου αυτού τόμου τα αποσπάσματα είναι στην ελληνική γλώσσα και ακολουθούν αμέσως μεταφρασμένα στην αγγλική, γαλλική, ιταλική και ισπανική γλώσσα.
Ο Τσάρος της αγάπης και της τέκνο - Άντονυ Μάρρα: Κριτική βιβλίου
03.11.2016 10:45
Μετά το εξαιρετικό πρώτο του βιβλίο, τον «Αστερισμό ζωτικών φαινομένων», ένα συγκλονιστικό έργο - που γνώρισε τον έπαινο κριτικών και αναγνωστών παγκοσμίως - για τις βάναυσες πρακτικές που στοχεύουν στην αποδυνάμωση της κοινωνικής ηθικής και τις αξίες που προσπαθούν να επιβιώσουν, ενώ πνίγονται στο αίμα μιας διαστρεβλωμένης Ιστορίας, ο Άντονυ Μάρρα επιστρέφει με το εμβληματικό «Ο τσάρος της αγάπης και της τέκνο», για να επιβεβαιώσει τη συγγραφική του δεινότητα και ταυτόχρονα να δικαιώσει όλους όσοι πίστεψαν από την αρχή, πως πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους πεζογράφους της αμερικανικής λογοτεχνίας.
Έχων σώας τας φρένας και άλλες τρελές ιστορίες - Αργύρης Χιόνης: Κριτική βιβλίου
26.10.2016 13:54
«Έχων σώας τα φρένας & άλλες ιστορίες» τιτλοφορείται η συλλογή εννέα διηγημάτων του Αργύρη Χιόνη που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κίχλη με επιμέλεια και με κατατοπιστικό επίμετρο της Γιώτας Κριτσέλη και σχέδια της Εύης Τσακνιά.
Αστερισμός ζωτικών φαινομένων - Άντονυ Μάρα: Κριτική βιβλίου
04.10.2016 13:51
Με το πρώτο του βιβλίο ο Άντονυ Μάρα υπογράφει ένα συγκλονιστικό έργο για τη βαρβαρότητα και τον πόλεμο, τις βάναυσες πρακτικές που στοχεύουν στην μοιραία αποδυνάμωση της ηθικής μιας κοινωνίας, τις αξίες που αντιστέκονται πνιγμένες στο αίμα μιας διαστρεβλωμένης Ιστορίας. Ο νεαρός Αμερικανός συγγραφέας στήνει το μυθοπλαστικό του σύμπαν στην Τσετσενία και στους πολέμους που τη ρήμαξαν για να εντοπίσει εκεί τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος επιβιώνει ηθικά, πολιτισμικά και κυρίως συναισθηματικά, όταν η ζωή τον παγιδεύσει στη δίνη μιας δεινής μοίρας.