Η καλλιτέχνιδα, εκπαιδευτικός και επιμελήτρια που έζησε και δούλεψε στο Λονδίνο για 20 χρόνια, παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Αθήνα μια επιλογή από τη σειρά σχεδίων με γραφίτη, χρώμα και κολλάζ, καθώς και γλυπτικά έργα ως μέρος του εν εξελίξει πρότζεκτ Add To My Library που ξεκίνησε το 2011. Αυτό το διεθνές πρότζεκτ, το οποίο εστιάζει στη σχέση τέχνης και βιβλίου, αποτελεί μέρος μιας σειράς εκθέσεων που έχουν πραγματοποιηθεί σε γκαλερί και εκπαιδευτικά κέντρα, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ευρώπη.

Η έκθεση της Μήτρεντσε, με τίτλο Minumental, συμπίπτει με το θέμα του φετινού ΙCOM conference («Η δύναμη των μουσείων»), το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Πράγα τον ερχόμενο Αύγουστο. Η συγκεκριμένη σειρά έργων μεγάλης κλίμακας και μικρότερων διαστάσεων σε χαρτί παρουσιάζει μουσεία σύγχρονης τέχνης από όλο τον κόσμο, όπως η νέα Tate Modern, το ΕΜΣΤ, το Μουσείο Ακρόπολης, το WIELS και το MACBA, μαζί με μνημεία του παρελθόντος, όπως το Stonehenge. Εδώ το βιβλίο λειτουργεί ως μετωνυμία τόσο για την τοποθεσία όσο και για το περιεχόμενο.

Για την Μήτρεντσε, το σχέδιο είναι πολύ περισσότερο από ένα μέσο αναπαράστασης. Εξυπηρετεί την ετεροτοπική πρακτική της ως εργαλείο κριτικής διερεύνησης, χαρτογράφησης του χώρου και τελικά κατασκευής διακριτών κόσμων. Σε αυτό το σύνθετο σύμπαν, που διαμορφώνεται από τη ζωγραφική, τις μεταξοτυπίες, τη γλυπτική, την περφόρμανς και την εγκατάσταση, το σχέδιο λειτουργεί ως υπερμεταφορά που ανοίγει συνεχώς οπτικές δυνατότητες.

Τα έργα της Μήτρεντσε επιβεβαιώνουν την άποψη του Joseph Beuys ότι το σχέδιο είναι «ένα ιδιαίτερο είδος σκέψης». Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα φορτισμένο είδος εννοιολογικού σχεδίου που αποφεύγει τις σπλαχνικές χειρονομίες, με σκοπό να κάνει τον θεατή να συλλογιστεί το «κείμενο» του πολιτισμού σε κρίση. Η καλλιτέχνιδα έχει επίσης τονίσει ότι ενδιαφέρεται για το πώς «ο χρόνος μπορεί να συλληφθεί ή να αναπαρασταθεί με τη χρήση της κλίμακας του γκρι, που προέρχεται από το μολύβι και τον γραφίτη» και την ανακατασκευή του χρόνου μέσω «της εικόνας των τούβλων σε μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς και ιδρύματα».

Η Μήτρεντσε χαρακτηρίζει αυτό το σχέδιο «μετατόπιση αφής», που διευκολύνεται μέσω της συντριβής του χρωματικού παστέλ σε σκόνη. Κάθε σχέδιο μπορεί να λειτουργήσει ως οικιακό «ράφι». Είναι τα ίχνη μιας απόπειρας επανασχεδίασης του πολιτιστικού ιδρύματος: η άκαμπτη κατασκευή του ΕΜΣΤ γίνεται ένα ζιγκουράτ ISBN.

Χριστίνα Μήτρεντσε

Η Χριστίνα Μήτρεντσε έχει εκθέσει τα έργα της σε 20 ατομικές εκθέσεις και πάνω από 200 ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί, μουσεία και δημόσιους χώρους, όπως: the Tate Modern, The Royal Academy, ICA London, Liverpool Biennial UK, XV Biennale de Mediterranea, 2nd Bodrum International Biennial Turkey, NDSM-Werf Amsterdam, MOMUS State Museum of Modern Art, Jewish Museum of Greece, Hackney Museum, Nadine Feront Gallery, Dalla Rosa Gallery, The Stephen Lawrence Gallery, Central Booking NY, The Centre for the Book Arts NY, San Francisco Centre for the Book, California, Drop -Hiroshima, Japan, Rise Berlin, Helsinki Contemporary Gallery. Το έργο της έχει περιγραφεί σε σημαντικές εκδόσεις όπως το The Word Is Art, το Thames & Hudson και το “Unselfmarked”. Τα έργα της βρίσκονται σε μεγάλες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές όπως το WWW foundation, MOCA London, Senate House, Book Arts UWE, LCC, Women’s Art Library Goldsmiths University, Book Art Centre NY, the National Library in Baghdad, Jewish Museum of Greece, Fine Art Society London, Greenwich Council, Sill Library Bath, Mol’s collection Holland, Tate Archive, Penguin Collectors Society, Griechische Kultustiftung Berlin, M. Altenman NY, Onassis Foundation, Alpha Bank, MOMUS Greece, Benaki Museum, MIET foundation, Venizelos Airport Athens.

Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος