Για την Τετάρτη η βόλτα στην πόλη μάς επιφυλάσσει μοναδικές εκθέσεις από την Ειρήνη Καραγιαννοπούλου και το καλλιτεχνικό δίδυμο Hippolyte Hentgen, τον Νίκο Κεσσανλή, τον Αχιλλέα Ραζή, αλλά και δύο ομαδικές εκθέσεις, η μία εκ των οποίων φιλοξενεί έργα μαθητών.

Βόλτα στην πόλη με εικαστικές εκθέσεις

Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, Hippolyte Hentgen – Light snacks and heavy make-up: Έκθεση στην a.antonopoulou.art

Στην ομαδική έκθεσή τους, η Ειρήνη Καραγιαννοπούλου και το καλλιτεχνικό δίδυμο Hippolyte Hentgen από τη Γαλλία κατακλύζουν τον χώρο της γκαλερί με εικόνες: μικροσκοπικές, τεράστιες, μνημειώδεις, εικόνες προφανείς, αλλά και κάποιες καλά κρυμμένες πίσω από άλλες εικόνες, καμιά φορά ακόμα και μέσα σε αυτές.

Με τον τίτλο Light snacks and heavy make-up η έκθεση των τριών γυναικών αποκαλύπτει ένα μόνο κομμάτι του κοινού καλλιτεχνικού τους σύμπαντος, γέννημα μιας ασυνείδητης καλλιτεχνικής συγγένειας και μιας ρομαντικής διαδικτυακής φιλίας, που αναπτύχθηκε μεταξύ τους σαν επιτακτική ανάγκη.

Στην έκθεση παρουσιάζονται παράλληλα σειρές από ζωγραφικά έργα, κολάζ και βίντεο που λειτουργούν ως ένα ενιαίο περιβάλλον και αποτελούν ωδή στην κοινή ιδιοσυγκρασιακή τέχνη του διδύμου από τη Γαλλία και της Ελληνίδας εικαστικού.

Πρόκειται για μια πρακτική εγγενώς θηλυκή, όχι γιατί ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες φόρμες ή μοτίβα συνυφασμένα με τις θηλυκότητες, αλλά γιατί είναι απολύτως παραδομένη στο γυναικείο βλέμμα. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι το βλέμμα και των τριών είναι εξαιρετικά εξασκημένο και ανεπιτήδευτα αποχαλινωμένο από τις συστάσεις του ανδρικού.

Τα έργα της έκθεσης με έντονο το στοιχείο του χιούμορ, της καυστικότητας και της εκ νέου ανάγνωσης των ποπ αναφορών τους, ενσωματώνουν το κολάζ με μια ευρεία και σύγχρονη έννοια, όχι μακριά όμως από τις ποιότητες που του αναγνώριζε και η Lucy Lippard το 1980: μια διαλεκτική που εκθέτει τους κοινωνικούς και πολιτιστικούς μύθους, αποκεντρώνει τον κυρίαρχο λόγο, με ένα πνεύμα, όμως, τόσο ενωτικό όσο και συμπεριληπτικό.

Irini Karayannopoulou, Longer, 2022, 60×60, giclee print on fine paper

Νίκος Κεσσανλής – Σκιές: Έκθεση στην Ελληνογερμανική Αγωγή

Η Ελληνογερμανική Αγωγή υποστηρίζει την τέχνη και φροντίζει για τη συνύπαρξη των μαθητών της με σημαντικές εικαστικές δημιουργίες. Το σχολείο διοργανώνει κάθε χρόνο ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, ενθαρρύνοντας την εξοικείωση των παιδιών με τη δημιουργικότητα και την πνευματικότητα της τέχνης. Σε αυτό το πλαίσιο θα φιλοξενήσει την έκθεση ΣΚΙΕΣ του Νίκου Κεσσανλή, εμβληματικής μορφής της γενιάς του ’60, σε επιμέλεια της Ιστορικού Τέχνης Ελένης Κούκου. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 22 Μαρτίου 2023 και ώρα 8:00 μ.μ. στις εγκαταστάσεις του σχολείου στην Παλλήνη. Θα παρουσιαστούν 8 έργα από τις Φαντασμαγορίες της Ταυτότητας, την πιο χαρακτηριστική ενότητα της δουλειάς του που πρωτοέκανε τη δεκαετία του 1960 και ανήκουν στο κίνημα της mec art (Μηχανική Τέχνη). Η σειρά που παρουσιάζεται στην έκθεση έγινε την ίδια περίοδο που ο καλλιτέχνης δημιούργησε το μεγάλο έργο Η Ουρά στον σταθμό του Μετρό στην Ομόνοια.

Ο Κεσσανλής βρέθηκε στο Παρίσι του 1960 και συμμετείχε ενεργά στο πνεύμα της εποχής, στο πνεύμα της ρήξης με την παραδοσιακή ζωγραφική. Έτσι προέκυψε η mec art (Μηχανική Τέχνη), της οποίας υπήρξε ιδρυτικό μέλος. Τα έργα του διεύρυναν το πεδίο της ζωγραφικής μέσω της εισαγωγής του μηχανικού, του τυχαίου, του αυθόρμητου αλλά και της παράδοσης με αναφορές στο ανατολίτικο θέατρο σκιών. Οι Φαντασμαγορίες της Ταυτότητας απεικονίζουν διαφορετικές σκιές/εκδοχές του εαυτού μας, που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Τη βραδιά των εγκαινίων, και κατά τη διάρκεια της έκθεσης, μικροί και μεγάλοι θα έχουν την ευκαιρία να φωτογραφίσουν τις δικές τους σκιές σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο με την ίδια μέθοδο που έκανε τα έργα του ο Νίκος Κεσσανλής.

ΝΙΚΟΣ ΚΕΣΣΑΝΛΗΣ, ΣΚΙΕΣ, 2000, Φωτογραφική εκτύπωση σε μουσαμά, Ευγενική παραχώρηση της Κλάρας Τσουμπλέκα

Το χέρι μου μού λέει τι σκέφτομαι: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή

Τα εγκαίνια της έκθεσης έχουν προγραμματιστεί την Τετάρτη 22 Μαρτίου και ώρα 6 – 10μ.μ., ενώ η έκθεση θα διαρκέσει έως την Κυριακή των Βαΐων, 9 Απριλίου και θα είναι ανοιχτή για το φιλότεχνο κοινό τις Κυριακές 2 και 9 Απριλίου, πέραν του κανονικού ωραρίου λειτουργίας της.

Το concept, η οργάνωση και η επικοινωνία της έκθεσης ανήκει στον εκπαιδευτικό και διοργανωτή εικαστικών εκθέσεων Δημήτρη Λαζάρου.

Η έκθεση παρουσιάζεται σε συνδιοργάνωση με τη Διεθνή Πολιτιστική Πλατφόρμα ART HUB ATHENS / Art for social change.

Ο Pablo Ruiz Picasso (Πάμπλο Πικάσο), ο ιδιοφυής και πιο σπουδαίος καλλιτέχνης της σύγχρονης τέχνης, με τη φράση του «Το χέρι μου μού λέει τι σκέφτομαι» ουσιαστικά ορίζει και καθορίζει τα εικαστικά και τη διαδικασία δημιουργίας ενός έργου. Το χέρι είναι το καταληκτικό σημείο των μηνυμάτων που συλλαμβάνονται από τα εξωτερικά ερεθίσματα, που φιλτράρονται από τον εγκέφαλο και την ψυχή του κάθε δημιουργού εικαστικού έργου και τελικά αποδίδονται σε ένα έργο ζωγραφικής, σε ένα γλυπτό, σε μια φωτογραφία. Εκείνο ορίζει και καθορίζει τη δημιουργία, ορίζει και καθορίζει την πορεία ενός έργου.

Από την άλλη πλευρά, κοιτώντας ένα έργο τέχνης, το χέρι είναι εκείνο που δέχεται την εντολή να το «χαϊδέψει» νοητά, να επισημάνει μέρη του έργου, να ανιχνεύσει τις σκέψεις του δημιουργού του και τελικά να το κάνει δικό του, ακουμπώντας το στο μέρος της καρδιάς του θεατή του που θέλησε να ακολουθήσει την αντίστροφη πορεία.

Stella Sevastopoulos, Jungle Rhythms. Λεπτομέρεια του έργου

Αχιλλέας Ραζής – Εθνική Οδός: Έκθεση στη Γκαλερί Σκουφά

Η έκθεση «Εθνική Οδός» παρουσιάζεται στην Γκαλερί Σκουφά με έργα του Αχιλλέα Ραζή.

Σε 19 εικαστικές συνθέσεις (14 ελαιογραφίες μεγάλων, κυρίως, διαστάσεων, και 5 συνθέσεις μικτής τεχνικής σε χαρτιά μεγάλων διαστάσεων), ο Αχιλλέας Ραζής (Μυτιλήνη, 1975) αποτυπώνει ισάριθμες όψεις του νεοελληνικού τοπίου σαν να αφηγείται, ταυτόχρονα, το κοινό νεοελληνικό μας βίωμα. Αν και το κάθε έργο αποτελεί έναν ανεξάρτητο και ολοκληρωμένο ζωγραφικό κόσμο, όλα μαζί συγκροτούν και ένα συμπαγές σώμα που αντανακλά την αστική, βιομηχανική και συγχρόνως ψυχική νεοελληνική πραγματικότητα. Πίσω από τη αναγνωρίσιμη αποτύπωση της εθνικής οδού ή ενός βενζινάδικου, των διοδίων ή μιας απρόσωπης πολυκατοικίας, ο θεατής αναγνωρίζει την χαοτική ανεστιότητα της σύγχρονης ζωής.

The Kiosk

Ο Χαλεπάς με τη ματιά των μαθητών: Έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα

Η έκθεση «Ο Χαλεπάς με τη ματιά των μαθητών» ανοίγει για το κοινό την Τρίτη 21 Μαρτίου στις 19:30, την ίδια μέρα που εγκαινιάζεται η έκθεση «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris/Σπητέρη».

Πάνω από 200 σχολεία με περισσότερους από 9.000 μαθητές, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επισκέφτηκαν την έκθεση-αφιέρωμα στον μεγάλο γλύπτη (18 Φεβρουαρίου 2022 – 17 Ιουλίου 2022) και συμμετείχαν στις ειδικές δράσεις εικαστικού περιεχομένου και στα ολοκληρωμένα μουσείο-εκπαιδευτικά προγράμματα, σχεδιασμένα από το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων.

Στη μικρή αυτή έκθεση στον δεύτερο όροφο, παρουσιάζεται μια επιλογή από τα γράμματα και τα σκίτσα παιδιών, διαλεγμένα με δυσκολία μέσα από μια πληθώρα εξαιρετικών κειμένων και σχεδίων προερχόμενα από μαθητές που επισκέφθηκαν την έκθεση.

Τα παιδιά και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί περιηγήθηκαν σε επιλεγμένα έργα της έκθεσης, έμαθαν για την ταραγμένη ζωή του και συνδέθηκαν μαζί του, μαθαίνοντας περισσότερα για τις περιόδους της εικαστικής παραγωγής του.

Κεντρική εικόνα θέματος: Μαριέττα Παπαγεωργίου, Rebirth. Λεπτομέρεια του έργου