Τα εικαστικά βιβλία του Θοδωρή Λάλου επιβάλλονται με την πολυμορφία, την ευρηματικότητα και την πρωτοτυπία τους, συγκροτούν μια ιδιότυπη βιβλιοθήκη, συντάσσουν ένα σώμα εικονιστικών και λογοτεχνικών παραπομπών, «αφηγούνται» ιστορίες προσωπικών και συλλογικών βιωμάτων – ιστορίες αναπάντεχες, υπαινικτικές και αμφίσημες, στις οποίες καταγράφεται ο τελείως ιδιαίτερος τρόπος επικοινωνίας του δημιουργού τους, της επαφής και της ζωτικής του σχέσης με την πραγματικότητα.

Οι επεμβάσεις στις ανοιγμένες σελίδες ή τα εξώφυλλα των βιβλίων, η συνύπαρξη ζωγραφικής, φωτογραφίας, κολλάζ, αντικειμένων και ready-mades σε συνδυασμό με την μελετημένη «κατασκευαστική» δομή στην οργάνωση των υλικών και των εικόνων του, συντελούν αποφασιστικά στο τελικό αισθητικό αποτέλεσμα. Με αντισυμβατικό πνεύμα και ξεχωριστή ευαισθησία, με, λιγότερο ή περισσότερο, εμφανείς τις συμβολικές αναφορές τους, τα βιβλία του Θοδωρή Λάλου επικεντρώνονται στην ανθρώπινη συνθήκη, στις έννοιες της μνήμης και της ιστορίας, της ζωής και του χρόνου, συστήνοντας, παράλληλα, μια εναλλακτική, και άκρως ενδιαφέρουσα, πρόσληψη του κόσμου, των αντιφάσεων και των παγιδεύσεών του, των βεβαιοτήτων και των ανατροπών του.

Και αυτό το επιτυγχάνει, όχι περιγραφικά και αφηγηματικά, αλλά μέσα από την εικαστική του γραφή, την στροφή στη βαθύτερη ουσία των πραγμάτων, την αλήθεια και την εκφραστική δύναμη της γνήσιας καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ταυτόχρονα, όμως, το βιβλίο, πέρα από τον πρωταρχικό ρόλο που έχει ως βασικό «υλικό» στη συγκεκριμένη ενότητα δουλειάς, έρχεται να «διακηρύξει» την παντοδυναμία της γνώσης που αφυπνίζει και κινητοποιεί, μεταμορφώνει και απελευθερώνει, οδηγεί στη συνειδητοποίηση, την αντίσταση και την εξέγερση σε μια εποχή βαθιάς κρίσης και μετάβασης.

Επιμέλεια: Γιάννης Μπόλης


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Θοδωρής Λάλος, Χανιά, 2013