Το 2015, ταξίδεψα στο Ναγκόρνο – Καραμπάχ, μια αμφισβητούμενη περιοχή μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν. Μετά από λίγες ημέρες, εξερευνώντας και φωτογραφίζοντας, έφτασα στο Άγκνταμ και αργότερα στο Στεπανακέρτ, όπου κατηγορήθηκα για κατασκοπεία και υποβλήθηκα σε ανακρίσεις από την τοπική στρατιωτική αστυνομία. Μετά τις ανακρίσεις, με άφησαν ελεύθερη και μου είπαν να συνεχίσω να φωτογραφίζω. Tαραγμένη από τις εμπειρίες των ανακρίσεων και γνωρίζοντας ότι κάθε μου κίνηση παρακολουθούνταν, αποφάσισα να εστιάσω την προσοχή μου στο μόνο ασφαλές θέμα σε έναν τόπο στρατιωτικών συγκρούσεων – τα πανταχού παρόντα τριαντάφυλλα.Τζοάννα Πιοτρόφσκα

Για πολλά χρόνια μετά το περιστατικό αυτό, η Τζοάννα Πιοτρόφσκα (Joanna Piotrowska) επιστρέφει στη φωτογράφηση των τριαντάφυλλων και τα αναλογίζεται στο πλαίσιο της παραμονής της στο Ναγκόρνο – Καραμπάχ. Εμπνευσμένη από τις διφορούμενες ιδιότητες της αίθουσας ανάκρισης ως σημείο εκκίνησης, προσκάλεσε το ντιζάιν στούντιο Formafantasma να συνεργαστούν στη μετάφραση αυτής της σύνθετης εμπειρίας σε αντικείμενα.

Το αποτέλεσμα της συνεργασίας είναι μια σειρά από “άντι” πλαίσια τα οποία περιέχουν τις εικόνες των τριαντάφυλλων της Πιοτρόφσκα. Αυτά τα αντί-πλαίσια αντλούν στοιχεία, υλικά, και φόρμες που συναντά κανείς σε δωμάτια ανακρίσεων. Η αντίθεση φωτογραφιών και πλαισίων δημιουργούν μια απειλητική ένταση και αναπαράγουν τις εγγενείς δυναμικές εξουσίας της ιστορία της.

Τζοάννα Πιοτρόφσκα

Η Τζοάννα Πιοτρόφσκα (γεν. 1985) ζει και εργάζεται μεταξύ Λονδίνου και Βαρσοβίας. Σπούδασε φωτογραφία στο Royal College of Art του Λονδίνου και στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας. Η φωτογραφική της πρακτική επικεντρώνεται στις οικογενειακές δομές και τη σχέση τους με τα ευρύτερα συστήματα – συμπεριλαμβανομένης της πολιτικής, της οικονομίας, της κοινωνικής και της πολιτιστικής ζωής. Εξερευνά το παρελθόν και το παρόν, παρουσιάζοντας ανισότητες εξουσίας και ψυχολογικό δράμα και μεταφράζοντας οικείες χειρονομίες και καθημερινές συμπεριφορές σε νέα σενάρια – δίνοντάς τους μια σχεδόν καρικατουρίστικη ποιότητα.

Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε φημισμένα ιδρύματα όπως το BNKR, Μόναχο, Γερμανία (2021), το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ρώμης, Ρώμη, Ιταλία (2020), η 10η Μπιενάλε του Βερολίνου, Βερολίνο, Γερμανία (2018), η Kunsthalle Wien, Βιέννη, Αυστρία (2018), το MoMA, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ (2018), και η Hayward Gallery, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο (2014), μεταξύ πολλών άλλων.

Έχει πραγματοποιήσει ατομική έκθεση στην Kestner Gesellschaft, Ανόβερο, Γερμανία (2022), στο Museum Insel Hombroich, Neuss, Γερμανία (2021), στην Zachęta National Gallery, Βαρσοβία, Πολωνία (2020), στην Tate Britain, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο (2019) και στην Kunsthalle Basel, Βασιλεία, Ελβετία (2019). Έργα της φιλοξενούνται στις μόνιμες συλλογές των Centre Pompidou, Παρίσι, Γαλλία; MoMA, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ και Tate, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο, μεταξύ άλλων. Η τρίτη μονογραφία της “Stable Vices” εκδόθηκε από τον οίκο MACK Books, Λονδίνο (2021). Έργα της παρουσιάζονται στης τρέχουσα 59η Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε της Βενετίας (2022), The Milk of Dreams, σε επιμέλεια της Cecilia Alemani. Τον Σεπτέμβριο 2022, έργα της θα συμπεριληφθούν στην 16η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Λυών, Γαλλία.

Formafantasma

Οι Formafantasma (Andrea Trimarchi & Simone Farresin, έτος ίδρυσης 2009) είναι ένα σχεδιαστικό στούντιο το οποίο διερευνά τις οικολογικές, ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις που διαμορφώνουν τον κλάδο του design σήμερα. Είτε σχεδιάζει για έναν πελάτη είτε αναπτύσσει έργα με δική του πρωτοβουλία, το στούντιο εφαρμόζει την ίδια αυστηρή προσοχή στο πλαίσιο, στις διαδικασίες παραγωγής και στις λεπτομέρειες. Η αναλυτική φύση της πρακτικής των Formafantasma μεταφράζεται σε σχολαστικά οπτικά αποτελέσματα, προϊόντα και στρατηγικές. Τα έργα τους έχουν παρουσιαστεί, δημοσιευθεί και φιλοξενούνται στη μόνιμη συλλογή διεθνών μουσείων, όπως το MoMA και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το Art Institute του Σικάγο, το Victoria and Albert του Λονδίνου, το Musée National d’Art Moderne του Παρισιού, το Musée des Arts Décoratifs, το CNAP, το Fondation Cartier και το Centre Pompidou, το Stedelijk Museum του Άμστερνταμ, το MAK Museum της Βιέννης, το Centraal Museum της Ουτρέχτης, το Mudac Lausanne, το Mint Museum of Craft and Design της Βόρειας Καρολίνας, το Museo Maxxi της Ρώμης, το Vitra Design Museum, η National Gallery of Victoria της Μελβούρνης, η Triennale di Milano, το LACMA, το Textiel Museum του Tilburg και άλλα. Το στούντιο επιμελήθηκε τον εκθεσιακό σχεδιασμό της φετινής 59ης Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης στη Μπιενάλε της Βενετίας, The Milk of Dreams, σε επιμέλεια της Cecilia Alemani.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Sub Rosa, 2022, stainless steel, silver gelatin hand prints, site specific installation (Photo Credit: Πάρις Ταβιτιάν)