Ο Θάνος Νίκας γράφει για το όριο του βλέμματος με αφορμή την παράσταση «Το Αριστούργημα», που παρουσιάζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
_________

Στις 11/9,  ο Μωχάμεντ Αττά ρίχνει ένα Μπόινγκ 747  πάνω στο παγκόσμιο κέντρο εμπορίου, στην καρδία της Νέας Υόρκης. Είναι η πρώτη καταγεγραμμένη επίθεση εντός αμερικανικού εδάφους. Είναι όμως και η έναρξη των σταυροφοριών του 21 αιώνα. Η φράση “σοκ και δέος” γίνεται το λάβαρο αυτής της επιδρομής. Η βαριά βιομηχανία της Αμερικής, όπλα και Χόλλυγουντ  συνεργάζονται σε αρμονία, ώστε να έχουμε υψηλής ευκρίνειας τρόμο στις οθόνες μας. Οι λέξεις τρομοκρατία και ασφάλεια αποκτούν βιβλική σημασία και γίνονται το λάβαρο που δικαιολογεί όλων των ειδών τις φρικαλεότητες. Αυτή η σκηνή δεν απεικονίζει τον κόσμο αλλά είναι μέρος του, είχε πει  κάποτε ο Peter Handke.

Πάνω σε αυτή την αρχή, ο Λόλλικε το 2005  χτίζει ένα θραυσματικό κείμενο για την σύνδεση της πίστης με την τρομοκρατία, μέσα όμως από τα μάτια  του θεατή. Το βλέμμα γίνεται το μόνο μέτρο αντίληψης της εικόνας .Παρατηρεί τον ανθρώπινο πόνο με αισθητικά κριτήρια αποφεύγοντας κάθε είδους συναισθηματισμό. Κάνει το θάνατο τέχνη στήνοντας μια γκαλερί όπου δημοπρατεί ανθρώπινες τραγωδίες. Ο Λόλλικε κατηγορήθηκε από την κυβέρνηση της Δανίας ότι υποστηρίζει την τρομοκρατία. Ο ίδιος λέει πως τον ενδιαφέρει αυτό που γεννά τον τρομοκράτη και πετάει το μπαλάκι στον θεατή. Σε αυτόν που τολμά να το βλέπει αυτό, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά μέσα στο Αριστούργημα. Δεν προσφέρει απαντήσεις, μόνο τα γεγονότα και τις κατάλληλες ερωτήσεις. Αυτός ο αιρετικός Δανός, παρόλο που βρίσκεται έξω από το μάτι του κυκλώνα, ξέρει ότι το μίσος ενώνει περισσότερο απ’ ότι η ελπίδα. Σήμερα 11/9 ο Ντόναλντ Τράμπ γίνεται ο νέος πρόεδρος της Αμερικής.


Info: Ο Θάνος Νίκας γεννήθηκε στον Βόλο. Είναι ιδρυτικό μέλος και σκηνοθέτης της Ομάδας Θεάτρου Ars Moriendi. Έχει σκηνοθετήσει αρκετές παραστάσεις. Αυτήν την περίοδο παρουσιάζει «Το Αριστούργημα» του Christian Lollike στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.