O Mamali Shafahi είναι εικαστικός και κινηματογραφιστής. Η πρακτική του καλύπτει ένα ευρύ φάσμα: γλυπτική, περφόρμανς, βίντεο-εγκαταστάσεις. Το ενδιαφέρον του περιστρέφεται γύρω από το πώς οι νέες τεχνολογίες έχουν αλλάξει τα πάντα γύρω μας και μέσα σε αυτό το πλαίσιο επιχειρεί να χτίσει γέφυρες μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος – ως προς τις γενιές και τον πολιτισμό αλλά και ως προς τις τεχνικές και τα υλικά.

Η έκθεση “Phantasmagoria: Daddy Kills More People” αποτελεί συνέχεια του πρότζεκτ με τίτλο Daddy Sperm που ξεκίνησε το 2012 και το οποίο έχει καθορίσει σημαντικά την πρακτική του Shafahi και κυρίως των γλυπτικών έργων του. Το συγκεκριμένο εγχείρημα πραγματεύεται «το θαύμα της ζωής», τη γενναιοδωρία που κληροδοτείται από γενιά σε γενιά δημιουργώντας τη ζωή και γεφυρώνοντας το παρελθόν με το μέλλον. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης προβληματίζεται γύρω από το «πώς μια σταγόνα υγρού μεταμορφώνεται σε άνθρωπο». Για τις ανάγκες του Daddy Sperm, ο Shafahi συνεργάστηκε με τον πατέρα του, Reza, ο οποίος ήταν πρώην επαγγελματίας πυγμάχος και δεν είχε ασχοληθεί με την τέχνη μέχρι τότε. Ζήτησε από τον πατέρα του να ξεκινήσει να σχεδιάζει ώστε να διερευνήσει πώς τα έργα τους μπορούν να συνδεθούν. Αυτή η προσωπική, οικογενειακή διάδραση αποτυπώνεται και στην χαρακτηριστική σειρά γλυπτών του Heirloom Velvet, όπου τα σχέδια του πατέρα του αποτελούν σημαντικό μέρος της εικαστικής γλώσσας του έργου αλλά και φυσικά αντικείμενα στις εγκαταστάσεις του.

Η Φαντασμαγορία ως όρος περιγράφει τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο ίδιος ο καλλιτέχνης τη σύγχρονη κουλτούρα όπου, μέσα στη δίνη της οπτικής ψυχαγωγίας, τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας γίνονται ασαφή. Τα έργα του Shafahi εμβαθύνουν στο φαντασιακό φάσμα καθώς ο καλλιτέχνης μεταμορφώνει τους σχεδόν ναίφ χαρακτήρες των σχεδίων του Reza σε γλυπτά από εποξεική ρητίνη που φτιάχνει με τα χέρια του, προσφέροντας μια διέξοδο στη σφαίρα της φαντασίας και αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την Ιρανική παράδοση.

Μέσα από ένα καθηλωτικό υπερθέαμα οπτικών ψευδαισθήσεων, οι θεατές της έκθεσης μεταφέρονται μακριά από την εμπειρία της καθημερινότητας και βρίσκονται σε έναν χώρο όπου το μαγευτικό και το τρομακτικό ισορροπούν. Η εγκατάσταση εμπλουτίζεται από ένα χαρακτηριστικό φωσφορίζον πλέγμα που αναδεικνύεται με την εναλλαγή υπεριώδους και λευκού φωτισμού και προσκαλεί το κοινό να βυθιστεί σε έναν συναρπαστικό άχρονο παροξυσμό, όπου με εντελώς αναλογικά μέσα δημιουργείται η ψευδαίσθηση ενός ψηφιακού περιβάλλοντος.

Ως έναν βαθμό η λέξη “Daddy” αποτελεί συνώνυμο της εξουσίας και της πατριαρχίας. Ο τίτλος Daddy Kills More People αναφέρεται στις πρόσφατες πολιτικές κινητοποιήσεις στο Ιράν και αρθρώνει ένα ευρύτερο σχόλιο για τον τρόπο με τον οποίο οι δομές εξουσίας σκοτώνουν ανθρώπους σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε έναν κόσμο γεμάτο με καταστροφές και συνεχή ερεθίσματα, η έκθεση “Phantasmagoria: Daddy Kills More People” προσφέρει μία στιγμιαία διαφυγή και υπενθυμίζει τις απεριόριστες δυνατότητες του ανθρώπινου νου όπου το εξωπραγματικό γίνεται πιθανό και η καθημερινότητα χάνει την αξία της.

Mamali Shafahi:

Ο Mamali Shafahi (γεν.1982) ζει μεταξύ Παρισιού και την Τεχεράνης. Οι πολυμεσικές εγκαταστάσεις του περιλαμβάνουν ήχο και φως και δημιουργούν μια οπτική πανδαισία εμπλουτισμένη με αινιγματικές χίμαιρες που καταλύουν τις συμβάσεις. Τα έργα του λειτουργούν ως καθρέπτες που αντανακλούν την πολυπλοκότητα της πολιτισμικής διαφορετικότητας και των ταυτοτήτων, συνθλίβοντας τα στερεότυπα και προσκαλώντας τους θεατές να αγκαλιάσουν τον πλούτο που κρύβεται κάτω από την επιφάνεια. Σαν μέρος του Daddy Sperm, ο Shafahi εργάστηκε σε ένα πειραματικό φιλμ μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας το Nature Morte, που αφορούσε τους γονείς του. Αυτό το φιλμ αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά της εγκατάστασής του City Princes/ses που παρουσιάστηκε στο Palais de Tokyo στο Παρίσι το 2019. Τα πρότζεκτ του εικονικής πραγματικότητας με τον Ali Eslami, έχουν παρουσιαστεί στο Het nieuwe instituut, του Ρότερνταμ, στην Μπιενάλε του Βανκούβερ και στο φεστιβάλ IDFA.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Mamali Shafahi, Phantasmagoria, 2023, flocking spray σε εποξειδική ρητίνη, 72 x 52 x 36 εκ