Το έργο “Phenomenon”, του Γρηγόρη Λιακόπουλου σε σκηνοθεσία Κατερίνας Γιαννοπούλου ανεβαίνει στην Πειραιώς 260, και αποτελεί μια παράσταση κρίσιμη για την εποχή μας. Σε μια εποχή όπου η έννοια της αλήθειας διαβρώνεται από την επέλαση των προσομοιώσεων, των τεχνητών εικόνων και των μετα-πραγματικοτήτων, η ανάγκη για κάτι σταθερό, κάτι αδιαπραγμάτευτο, αποκτά αδιαπραγμάτευτη βαρύτητα. Το “Phenomenon”, εμπνευσμένο από τη σκέψη του Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, είναι κάτι παραπάνω από μια θεατρική εμπειρία: είναι μια βουτιά στην κρίση της γνώσης και της αντίληψης, ένα διαφορετικό road trip που μας προσκαλεί σε μια παράσταση ιδιαίτερης αισθητικής.
***
-Βίτγκενσταϊν επί σκηνής… Αλήθεια, βλέποντας το κείμενο του Γρηγόρη Λιακόπουλου, ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις;
Το Phenomenon είναι μια ιδέα που τη δουλεύαμε για αρκετό καιρό μαζί με τον Γρηγόρη. Όταν φτάσαμε στο σημείο, όπου ήμασταν σίγουροι πως έχουμε στα χέρια μας κάτι πολύ ενδιαφέρον, εκείνος ξεκίνησε να γράφει το κείμενο, μελετώντας παράλληλα τόσο Βίτγκενσταϊν όσο και άλλους φιλοσόφους που έχουν προσπαθήσει να απαντήσουν ένα από τα βασικότερα ερωτήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας: Για ποια πράγματα μπορώ να είμαι βέβαιος, ποια είναι τα όρια της δυνατότητας της γνώσης; Το έργο του Γρηγόρη είναι ένα εξαιρετικό δείγμα του πώς μπορεί ένα περίπλοκο φιλοσοφικό ζήτημα να εκφραστεί μέσα από μία ιστορία με πλοκή, με πρωτότυπους χαρακτήρες και με γραφή που έχει βαθιά επίγνωση της σκηνικής της λειτουργίας.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
-Άρχισε να παίρνει μορφή στο κεφάλι σας εύκολα ή χρειάστηκε χρόνος για να “αποκωδικοποιήσετε” τη σκηνική του δυναμική;
Όταν ένα έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά, υπάρχει μεγάλη προσμονή για το πώς θα ακουστεί από τα στόματα των ηθοποιών και το πώς θα λειτουργήσει επί σκηνής. Μαζί με τους συνεργάτες μου και με το εξαιρετικό καστ ηθοποιών της παράστασης εργαστήκαμε εντατικά πάνω στο να ξεκλειδώσουμε τον κόσμο του έργου, ενός έργου που βρίθει ποιητικών και υπερβατικών εικόνων, και πιστεύω πως έχουμε δημιουργήσει μια παράσταση που αποτελεί μια πραγματική αισθητική εμπειρία.
-Τα road trips στις τέχνες είναι βαθιά συνδεδεμένα με την εσωτερική αναζήτηση. Στο Phenomenon τι “διαδρομές” διανύει η σκέψη του κεντρικού ήρωα;
Κάθε ταξίδι είναι και μία εξερεύνηση του εαυτού. Κάθε νέος τόπος είναι και κάτι που μαθαίνουμε για τον εαυτό μας. Ο κεντρικός ήρωας του Phenomenon ταξιδεύει τόσο σε νέα μέρη, όσο και μέσα στο ίδιο του το ψυχικό τοπίο, μέσα στις αγωνίες του, τις αναμνήσεις του, τις αμφιβολίες και τις ελπίδες του. Είναι ένα ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας και ένα ταξίδι αυτογνωσίας.
-Στην εποχή των Fake News, των παραπλανητικών βίντεο A.I., σε τι νιώθετε ότι μπορείτε ακόμη να βασιστείτε με βεβαιότητα;
Υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητας δυσκολεύεται να διακρίνει μία πλαστή είδηση ή εικόνα από μία αυθεντική. Ως συνέπεια αυτού, όλο και περισσότερος κόσμος αρνείται να πιστέψει οποιαδήποτε είδηση ή εικόνα βλέπει στο διαδίκτυο. Η αλήθεια, ή μάλλον η διαμόρφωσή της μέσω των εργαλείων παραγωγής εικόνων, έχει γίνει ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της εποχής μας. Όσο πιο θολά γίνονται τα όρια ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, τόσο πιο σημαντική είναι η γνώση της ιστορίας και ένα στιβαρό σύστημα αξιών.
-Αν σε μια φράση συνοψίζατε την εμπειρία που αποκομίσατε μέσω αυτής της δουλειάς, ποια θα ήταν;
Θα διάλεγα την εξής φράση από το έργο: «Είτε στο θέατρο είτε στη ζωή, υπάρχει ένα όριο στο πόση πραγματικότητα μπορεί να αντέξει ένας άνθρωπος.»
Πληροφορίες
Phenomenon του Γρηγόρη Λιακόπουλου
Σκηνοθεσία Κατερίνα Γιαννοπούλου
Πειραιώς 260 – Χώρος Δ, Ταύρος
21/07 έως 24/07/2025 στις 21:00
Διαβάστε επίσης:
Phenomenon, του Γρηγόρη Λιακόπουλου σε σκηνοθεσία Κατερίνας Γιαννοπούλου στην Πειραιώς 260