Με αφορμή την επέτειο για τα διακόσια χρόνια από τη γέννηση του Φραντς Λιστ, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης με άκρως …ρομαντική …

διάθεση, αφιερώνει στον Ούγγρο συνθέτη τη συναυλία της, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού της Αλέξανδρου Μυράτ. Σολίστ ένας από τους εντυπωσιακότερους βιρτουόζους του καιρού μας, ο ελληνοκυπριακής καταγωγής πιανίστας Κυπριανός Κατσαρής.

Ερμηνεύουν τη Φαντασία σε ντο μείζονα («Φαντασία του οδοιπόρου») του Φραντς Σούμπερτ, που ο Λιστ μετέγραψε για πιάνο και ορχήστρα το 1851, το δεξιοτεχνικό Δεύτερο Κοντσέρτο σε λα μείζονα του Φραντς Λιστ και τη δημοφιλή Δεύτερη Συμφωνία σε ρε μείζονα του Γιοχάνες Μπραμς.

Από τους μεγαλύτερους πιανίστες – συνθέτες όλων των εποχών,  ο κοσμοπολίτης, μποέμ  αλλά και αργότερα φραγκισκανός αββάς, Φραντς Λιστ αναγνωρίζεται σήμερα τόσο για τη μεγαλοφυΐα του, όσο και για την επιρροή που άσκησε στον Βάγκνερ, τον Στράους και σε μεταγενέστερους συνθέτες. Ως δεξιοτέχνης πιανίστας καθιέρωσε το ρεσιτάλ πιάνου, δίνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στον ερμηνευτή και συμβάλλοντας δραστικά στην εξέλιξη του οργάνου. Ως ανανεωτής και πολυγραφότατος ρομαντικός συνθέτης και μαέστρος, υποστήριξε τα καινούρια ρεύματα και τους νέους συνθέτες, ενώ δεν έλειψαν οι φορές που βρέθηκε αντιμέτωπος με τους εκπροσώπους του ρομαντικού κλασικισμού, όπως ο Μπραμς.

Ο Κυπριανός Κατσαρής γεννήθηκε το 1951 στη Μασσαλία της Γαλλίας και άρχισε την περιπέτειά του με το πιάνο όταν ήταν τεσσάρων ετών, στο Καμερούν, όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Με σπουδές στο Ωδείο του Παρισιού, εξελίχθηκε σε έναν διεθνούς κλάσης πιανίστα με  εκπληκτική κυριαρχία στα πλήκτρα και με έντονα προσωπικές ερμηνείες. Η καριέρα του Κυπριανού Κατσαρή έχει συνδεθεί με τις σημαντικότερες ορχήστρες, τους διασημότερους μαέστρους, τους μεγαλύτερους συνθέτες –θεωρείται ένας από τους εξοχότερους ερμηνευτές του Μότσαρτ.

Η δισκογραφία του περιλαμβάνει σολιστικά έργα καθώς και έργα για πιάνο και ορχήστρα, ανάμεσα στα οποία τα Κοντσέρτα του Μπάχ με την ορχήστρα δωματίου Φραντς Λιστ, το δεύτερο Κοντσέρτο του Μπραμς με την Ορχήστρα Φιλαρμόνια του Λονδίνου, τα δύο κοντσέρτα του Μέντελσον με την Γκεβάντχάους της Λειψίας και όλα τα Κοντσέρτα του Μότσαρτ, ηχογραφημένα ζωντανά με την Ζάλτσμπούργκερ Κάμερφιλαρμονίε, με μαέστρο τον Γουν Κ. Λη. Ανήσυχος ερευνητής όχι μόνο του κλασικού ρεπερτορίου, αλλά και των χαμένων και ξεχασμένων έργων, ίδρυσε το  «Κουϊντέτο Πιάνου Κατσαρής» ενώ με την δική του εταιρία  « ΡΙΑΝΟ 21» έχει  εκδώσει μέχρι τώρα 30 CD  και 2 DVD.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα συμφωνικά σχήματα της Ελλάδας, με ρεπερτόριο από μουσική μπαρόκ μέχρι πρωτοποριακές συνθέσεις του 21ου αιώνα. Ιδρύθηκε το 1959 από τον Έλληνα μουσουργό Σόλωνα Μιχαηλίδη και κρατικοποιήθηκε το 1969.

Ανάμεσα στους σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες που τη διηύθυναν μετά τον ιδρυτή της συγκαταλέγονται οι Γεώργιος Θυμής, Άλκης Μπαλτάς, Κάρολος Τρικολίδης, Κοσμάς Γαλιλαίας, Κωνσταντίνος Πατσαλίδης, Λεωνίδας Καβάκος, Μίκης Μιχαηλίδης και Μύρων Μιχαηλίδης. Τα μέλη της ανέρχονται σήμερα στους εκατόν είκοσι περίπου μουσικούς, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον αρχιμουσικό Αλέξανδρο Μυράτ.

Από τους κύριους στόχους της Κ.Ο.Θ.  είναι η προβολή της ελληνικής μουσικής παρακαταθήκης με την παρουσίαση πρώτων εκτελέσεων και η προώθηση νέων καλλιτεχνών. Ανάμεσα στους Έλληνες και ξένους αρχιμουσικούς και σολίστ που έχουν συμπράξει με την Κ.Ο.Θ., οι Domingo, Pavarotti, Mintz, Khatchaturian, Rostropovich, Horenstein, Kurtz, Simonov, Maisky, Ashkenazy, Κ. Κατσαρής, Λ. Καβάκος, K. Πασχάλης, Δ. Σγούρος,  κ.ά. Στις πρόσφατές της παραγωγές εντάσσεται η ηχογράφηση των Κοντσέρτων αρ. 3 και 4 του Μπετόβεν με τον Aldo Ciccolini. Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης περιοδεύει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το Δεκέμβριο του 2007 εμφανίστηκε στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου και τo 2009 στην Πράγα, συμπράττοντας με τη Φιλαρμονική Χορωδία της Πράγας. Το ίδιο έτος έδωσε συναυλίες στην Ιταλία και το 2010 στο Konzerthaus στο Βερολίνο.

Mε τις τιμητικές διακρίσεις 4 étoiles [Classica (Δεκ. 2009), Diapason d’or (Φεβ. 2010) και Coup de cœur de l’Académie Charles Cros (Απρ. 2010)] έγινε δεκτή στη Γαλλία η έκδοση της ηχογράφησης του έργου Η ημέρα της ύπαρξης του Ιβάν Βισνεγκράντσκυ.

Το 1978, ο γαλλικής υπηκοότητας γεννηθείς στο Βόλο Αλέξανδρος Μυράτ, είχε παρουσιάσει το παραπάνω έργο σε πρώτη εκτέλεση σε συναυλία της Γαλλικής Ραδιοφωνίας. Ο Αλέξανδρος Μυράτ  σπούδασε στο Παρίσι διεύθυνση ορχήστρας με τους Ίγκορ Μάρκεβιτς, Νάντια Μπουλανζέ και Μαξ Ντώυτς. Έκανε την πρώτη του εμφάνιση ως μαέστρος το 1970, με την Εθνική Ορχήστρα του Μόντε Κάρλο και με σολίστ τον βιολονίστα Χένρυκ Σέρινκ. Ως καλλιτεχνικός διευθυντής και ιδρυτής της Ορχήστρας της Πικαρδίας (1983-1989) διακρίνεται ιδιαίτερα στην ερμηνεία έργων Μότσαρτ. Έλαβε το Μεγάλο Βραβείο της Γαλλικής Ακαδημίας στην κατηγορία του δίσκου τα έτη 1984 και 1985. Το 2004, τιμήθηκε από τη Γαλλική Δημοκρατία με τον τίτλο του Ιππότη του Τάγματος των Γραμμάτων και των Τεχνών για τη συμβολή του στον πολιτισμό.

Το 1991, ανέλαβε την Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, την οποία συγκρότησε και γρήγορα ανέδειξε σε σύνολο υψηλού επιπέδου. Είναι μόνιμος αρχιμουσικός της Καμεράτα, ενώ έχει συνεργαστεί με πολλά μουσικά σύνολα και ορχήστρες ανά τον κόσμο. Από το 2006, είναι μέλος της Λυρικής Ακαδημίας της Βαντόμ. Διδάσκει τακτικά διεύθυνση ορχήστρας στο Παρίσι, τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο της Όπερας της Βαστίλλης. Από το 2008 είναι principal guest της Φιλαρμονικής της Τάργκου Μούρες (Τρανσυλβανία) και από το 2011 καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.

ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ – 12 ΙΟΥΝΙΟΥ 2011
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Μουσική διεύθυνση Αλέξανδρος Μυράτ

Franz Schubert (1797-1828) / Franz Liszt (1811-1886)
Φαντασία σε ντο μείζονα, D 760 («Φαντασία του οδοιπόρου»)
(μεταγραφή για πιάνο και ορχήστρα: Franz Liszt, S 366)
 
Franz Liszt
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 σε λα μείζονα, S 125
Σολίστ Κυπριανός Κατσαρής πιάνο
 
Johannes Brahms (1833-1897)
Συμφωνία αρ. 2 σε ρε μείζονα, έργο 73