Το Deree με επίκεντρο την πρώτη πανελλαδική προβολή πέντε έργων του Paul Sharits, αγαπημένου παιδιού της αμερικανικής τέχνης της κινούμενης

εικόνας, διοργανώνει ένα διήμερο αφιέρωμα σε τέσσερις καλλιτέχνες που χρησιμοποίησαν το σελλιλόιντ ως καμβά για πρωτοφανείς εικαστικές δημιουργίες.

Με τίτλο Search and Seizure – The secret poetics of the abstract that wanted to be concrete, το Arts at DEREE σε συνεργασία με τα τμήματα Visual Arts και Communication του DEREE και με επιμελητές την Τζένιφερ Νέλσον και τον Βασίλη Μπούρικα και, θα παρουσιάσει μια ανθολογία πειραματικών φιλμ που ασχολούνται με την υλική διάσταση του κινηματογράφου, τον αποδομούν και τον επανασυνθέτουν.

Έργα που άλλοτε επιτίθενται βίαια και άλλοτε καταπαραΰνουν τις αισθήσεις, με εικόνες όμορφες και πρωτόγνωρες. Μια κινηματογραφική γλώσσα που ομιλείται πέρα από τα όρια του σινεμά, θα προβληθεί μέσα από γνήσιες κόπιες, κυρίως 16 μιλιμέτρ.

Ο Σάριτς, προστατευόμενος του Σταν Μπράκιτζ, εκτός από βασικός συντελεστής του κινήματος Fluxus και εκφραστής του Δομικού Σινεμά (Structural Cinema) είναι κι ένας από τους πρωτοπόρους του κινηματογραφικού Installation Art. Δεκαεπτά χρόνια μετά το θάνατό του τα μεγάλα μουσεία του κόσμου δεν έχουν σταματήσει να εξετάζουν το έργο του. Πέντε ταινίες του θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μαζί με μια προβολή διπλής οθόνης.

Ο Ίβαν Λάντισλαβ Γκαλέτα είναι από τους λίγους δημιουργούς του σελλιλόιντ που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως το αντίβαρο του Σάριτς στην Ευρώπη. Ο Κροάτης “Πλάτωνας” του πειραματικού φιλμ είναι ο πιο γνωστός εκφραστής του Δομικού Σινεμά από το πρώην Ανατολικό μπλοκ.

Οι ολιγόλεπτες ταινίες του, που χρειάστηκαν χρόνια για να κατασκευαστούν, κατατάχθηκαν στα αριστουργήματα της παγκόσμιας Αβάνγκαρντ και για το συγκεκριμένο χώρο αποτελούν σπάνια δείγματα συνδυασμού τεχνικής ικανότητας και ανθρωπιάς.

Οι Ιταλοί καλλιτέχνες Γιέρβαντ Τζιανίκιαν και Άντζελα Ρίτσι Λούκι συνεχίζουν να επεκτείνουν τα όρια του ντοκιμαντέρ και να το αναγάγουν σε μορφή εικαστικής δημιουργίας. Δουλεύοντας αποκλειστικά με φθαρμένα αρχειακά σελλιλόιντ υλικά, τα οποία μεταλλάσσουν με κινηματογραφικά τρικ, δημιουργούν ένα πανέμορφο αισθητικά αποτέλεσμα, με έντονο πολιτικό λόγο.

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με 2 βίντεο του νέου Αμερικανού εικαστικού Τακέσι Μουράτα. \’Οπως στο έργο του Σάριτς έτσι και σε αυτό του Μουράτα κυριαρχεί το στοιχείο της βίας.

Τα έργα του προκάλεσαν αίσθηση με την τεχνική του datamoshing, με την οποία μετάλλασσε κλιπ από ταινίες δράσης και τρόμου σε μια ψυχεδελική επανεξέταση της βίας. Θα ακολουθήσει συζήτηση με ειδικούς από τον χώρο του κινηματογράφου.

Το πρόγραμμα των προβολών έχει ως εξής:

4 Νοεμβρίου:

Yervant Gianikian και Angela Ricci Lucchi Del Polo All\’Equatore (Από τον Πόλο στον Ισημερινό, (1987) 16mm film

Takeshi Murata Untitled (Silver), (2006) video datamoshing, Χωρίς Τίτλο (Pink Dot), (2007) video datamoshing

Ivan Ladislav Galeta TV ping-pong, (1975/78) video

Paul Sharits Razor Blades, (1965-68) double screen 16mm film

5 Νοεμβρίου:

Survey of films by Paul Sharits and Ivan Ladislav Galeta

Word Movie, (Fluxfilm 29) (1966) 16mm film, Water Pulu, (1988) 16mm film

Brancusi’s sculpture garden at Tirgu Jiu, (1984) 16mm film, sfaira, (1984) 16mm film

T.O.U.C.H.I.N.G, (1968) 16mm film, Two Times in One Space, (1985) 16mm film

Epileptic Seizure Comparison, (1976) 16mm film, WAL(L)ZEN, (1989) 16mm film