Το θέατρο Ειλισσός παρουσιάζει από την Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2015 την παράσταση «Άσπρο Φως» σε σκηνοθεσία κ ερμηνεία της Μαρίας Πανούτσου.

                  

Ο ΕΡΩΤΑΣ,  Η ΜΟΝΗ ΓΝΗΣΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

Μουσικοθεατρική παράσταση. Αφήγηση. Θέατρο μέσα στο θέατρο.

Η παράσταση βασίζεται  στην τεχνική της προφορικής αφήγησης και της παρεμβολής του βιωματικού λόγου.

Σε κάθε παράσταση  το κείμενο ξαναγράφεται μπροστά  στο κοινό. Ο ηθοποιός – αφηγητής, δεν παγιώνει την παρουσίαση, αλλά την αφήνει να προκύψει.

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Ήθελα να ξεκινήσω με ένα άλλο έργο για την περίοδο 2015-16. Όταν συναντηθήκαμε με την Λίλη Λαμπρέλλη, μου γνώρισε κάποια κείμενα, που με μάγεψαν με την τρυφερότητα, την παγανιστική τους δύναμη, τον γοητευτικό τους συμβολισμό, τον ερωτισμό τους και την συμπυκνωμένη τους  σοφία και  έκανα μια στάση στα κείμενα αυτά. Θέλησα να μιλήσω για τον σημερινό κόσμο, προβάλλοντας έναν κόσμο διαμετρικά αντίθετό του.  Έψαξα και βρήκα  πολλές παροιμίες, που ερμηνεύουν τις ηρωίδες, της παράστασης και εκφράζουν, την δύναμη της θέλησης, ως πρωταρχική αξία της ζωής.

Παραθέτω μόνο δυο από τα γνωμικά αυτά.

«Να πέσεις κάτω εφτά φορές, να σηκωθείς οκτώ.

«Η δύναμή σου πέλαγο κι η θέλησή μου βράχος».

Μαρία Πανούτσυ                                                                                        

‘’ ..Η συνάντησή μου με τη Μαρία Πανούτσου -κατακαλόκαιρο του 2014, κάτω από το αστραφτερό φως της Κέας- οδήγησε στη θεατρική απόδοση, σε διασκευή από την ίδια, κάποιων ιστοριών “σχέσης” που πηγάζουν από την προφορική παράδοση.  Η Μαρία αφουγκράστηκε τις φωνές αυτών των “φωτεινών” γυναικών και μετουσίωσε σε τέχνη τις ζωές τους. Στο κέντρο του λόγου, η Μαρία. Με δικά της λόγια μεταφέρει τα δικά μου που κι εγώ αφηγήθηκα πριν από αυτήν, μεταφέροντας τα λόγια άλλων -μικρός κρίκος σε μια αλυσίδα πολλών πολλών ανθρώπων (ανδρών και γυναικών) που υπηρέτησαν με πάθος και αλήθεια την παράδοση “από στόμα σε στόμα”. Εύχομαι κάποιοι από τους θεατές να παραλάβουν και να πουν με τη σειρά τους αυτές τις σπάνιες ιστορίες. …’  Λιλή Λαμπρέλλη

Η ΦΥΣΗ, ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ .

Τα κείμενα που θα αφηγηθώ είναι για το ζευγάρι, αγγίζουν τον άνδρα και την γυναίκα, αλλά η αφήγηση εστιάζεται πιο πολύ στην γυναικεία πλευρά.

Αινιγματικά  κείμενα που δονούν την ψυχή του ανθρώπου, από την προφορική παράδοση αλλά και τον έντεχνο  λόγο, από διαφορετικούς πολιτισμούς, ήθη και έθιμα,που μιλούν για την ψυχή της ερωτευμένης γυναίκας. Οι ιστορίες  αυτές, αναφέρονται στην σχέση του ανθρώπου, με τον κόσμο της φύσης και  επικεντρώνονται  στην ιδιαίτερη σχέση που έχει η γυναίκα με την φύση. 

Η Ηθοποιός

Με απασχολούσε κατά την διάρκεια της προετοιμασίας, αν η τωρινή δουλειά μου θα έφτανε το εύρος και την δύναμη αυτών που προηγήθηκαν. Το θέμα δεν ήταν για μένα να κάνω μια παράσταση ακόμη, αλλά να μπορέσω  να ακολουθήσω άλλα  μονοπάτια να ‘ανοίξω’ σαν άνθρωπος και σαν εργαλείο, ακόμη πιο πολύ. Τα κείμενα αυτά με οδήγησαν στο ζητούμενο. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα και πως αυτό θα φτάσει στον θεατή, η ηθοποιός ξέχασε τις προηγούμενες  δουλειές και στα μάτια της υπάρχει μόνο  το ‘ΑΣΠΡΟ ΦΩΣ’.

Η σκηνοθεσία

Στην παράσταση αυτή δεν λειτούργησα ως σκηνοθέτιδα. Έγινε βέβαια με κάποιον τρόπο, όμως χωρίς να καταβάλω προσπάθεια, αντίθετα  το είχα ξεχάσει τελείως το θέμα σκηνοθεσία. Ως ηθοποιός λειτούργησα  με το υλικό μου και με τους συνεργάτες που βρίσκονταν στις δόκιμες, άλλα και μόνη μου δουλεύοντας πάντα ως ηθοποιός χωρίς προκατασκευές.

Επιλογή κειμένων, από το βιβλίο της Λίλης Λαμπρέλληη γυναίκα με τα χέρια από φως” εκδόσεις Πατάκη και η παράδοση συνεχιζεται και εξελίσεται,  με την παρούσα παράσταση.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΕΡΕΥΝΑ: ΛΙΛΗ  ΛΑΜΠΡΕΛΛΗ, ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ, ΤΑΣΟΣ ΠΕΤΡΗΣ

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, ΔΙΑΣΚΕΥΗ, ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ

ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: ΣΤΑΜΑΤΗΣ  ΔΕΛΛΑΠΟΡΤΑΣ,  Κλαρινέτο, shakuhachi.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ  ΦΩΤΙΣΜΟΥ:   ΗΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΤΕΧΤΙΚΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:  ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΡΙΤΙΚΟΣ,

VIDEO: ΝΕΦΕΛΗ  ΡΑΠΤΗ

Ευχαριστούμε  τις εκδόσεις  Πατάκη, την Λιλή Λαμπρέλλη, τον Ηλία Παπανικολάου, την Τάνια Γιαννούλη, τον Χρήστο Γκίνο, τον Γιώργο Τάξερη, τον Σταμάτη Πολενάκη, Δημήτρη Βλαχογιάννη, Αλίκη Ασβεστά, Τάσο Πετρή,  για τις γόνιμες συζητήσεις,  και σχόλια για την παράσταση..

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ

Κωνσταντακόπουλος Ηλίας

Γεννήθηκε το 1956 στην Αθήνα. Σπουδές Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών και Σκηνοθεσίας στη Σχολή Σταυράκου. Δούλεψε σαν Διευθυντής Φωτογραφίας στον κινηματογράφο και έκανε φωτισμούς σε θέατρα και μουσεία. Επιλεκτική φιλμογραφία: “Ricordi mi” της Στέλλας Θεωδοράκη, “Without” του Αλέξανδρου Αβράνα (Κρατικό Βραβείο Φωτογραφίες 2008), “Άνεμος στην πόλη” του Πέτρου Σεβαστίκογλου.

Δελλαπόρτας Σταμάτης

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα, έχει σπουδάσει ανώτερα θεωρητικά με τον Δ. Κατσίμπα και κλαρινέτο με τον Γ. Κούφαλη και τον D. Campbell. Ήταν μέλος σε διάφορα σύνολα μουσικής δωματίου, όπως το κουιντέτο TAL, το αυτοσχεδιαστικό σύνολο 4+1, συνεργαζόταν με το Σύνολο Σύγχρονης Μουσικής της ένωσης Ελλήνων μουσουργών, και την ορχήστρα των χρωμάτων. Είναι μέλος της Φιλαρμονικής του Δήμου Αθηναίων και διδάσκει κλαρινέτο στο Athenaeum και στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών.

Λίλη Λαμπρέλλη

Πατρίδα μου το Αιγαίο. Σπούδασα νομικά. Δούλεψα μεταφράστρια για χρόνια πολλά. Είμαι παραμυθού.

‘Εγραψα το πρώτο δικό μου παραμύθι το 1986 και γράφω ακόμα. Είπα το πρώτο μου παραμύθι από την προφορική παράδοση το 1998 και λέω ακόμα. Παρέλαβα από πολλούς παραμυθάδες, με πιο σπουδαίο στην καρδιά μου τον Ανρί Γκουγκό -του χρωστάω. Συγγενείς μου είναι όλοι όσοι παθιάζονται με το λαϊκό παραμύθι, το κρυφό του νόημα και την αφήγησή του. Μοιράζομαι μαζί τους την παιδική ματιά του σαλτιμπάγκου. Περπατώ μαζί τους χέρι χέρι σ’ ένα σκοτεινό μονοπάτι που (άραγε ψέματα ή αλήθεια;) οδηγεί στο φως.

Η  Μαρίνα Κροντηρά  γεννήθηκε  το 1968 στην  Αθήνα . Σπούδασε στην Ανώτατη  Σχολή  Καλών  Τεχνών(1997-2003). Έχει πραγματοποιήσει  πέντε ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από τριάντα ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έργα της υπάρχουν σε σημαντικές  συλλογές στην Ελλάδα.Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.