Ο Αλέξανδρος Μελισσηνός, γνώρισε τον κόσμο του Θεάτρου Σκιών από πολύ μικρός, τόσο λόγω του πατέρα του, επίσης καραγκιοζοπαίχτη, όσο και λόγω ευρύτερης τριβής με τα λαϊκά θεάματα των Επτανήσων. Εκεί ξεκίνησε και η δημιουργία της τελευταίας του παράστασης “Η Επιστροφή του Καραγκιόζη στην Πατρίδα“, μία ενδιαφέρουσα ιδέα που παντρεύει τους ήρωες του θεάτρου σκιών, με το μπαρόκ έργο του Μοντεβέρντι,Η επιστροφή του Οδυσσέα στην Πατρίδα“. Και όλα αυτά με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής και τραγουδιού.

Με αφορμή λοιπόν, την παρουσίαση αυτής της πρωτότυπης… όπερας στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, μιλήσαμε μαζί του για το συγκεκριμένο ανέβασμα, αλλά και την ευρύτερη ενασχόλησή του με το είδος.


– Μια πρωτότυπη όπερα… σκιών παρουσιάζεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής. Πείτε μας αρχικά πώς προέκυψε αυτή η ενδιαφέρουσα συνεργασία.

Η ιδέα προέκυψε στην Κεφαλλονιά. Εκεί  σπούδασα στο ΤΕΙ τεχνολογίας ήχου και εικόνας και γνώρισα το Θεόδωρο Κίτσο, καθηγητή και μουσικό. Ύστερα γνώρισα και τους υπολοίπους μουσικούς της ομάδας.  Είχαμε γίνει μια παρέα  και σιγά σιγά έμπαινε το μικρόβιο του πως θα συνδυάσουμε τις τέχνες μας. Μετά από καλοκαιρινές παραστάσεις στο νησί και μουσικές βραδιές, τελικά τον βρήκαμε τον τρόπο!

– Με ποιον τρόπο παραλλάχθηκε η υπόθεση της επιστροφής του «Οδυσσέα» σε εκείνη του «Καραγκιόζη» και πώς παντρεύεται εν τέλει η μπαρόκ μουσική του Μοντεβέρντι με τις… οικείες φιγούρες του θεάτρου σκιών;

Έγινε μια αριστοφανική διασκευή, η οποία όμως ξεκινάει στη Βενετιά. Ο Καραγκιόζης και ο Αρλεκίνος συναντιούνται και μέσα από ένα ταξίδι στον χρόνο,  φτάνουν στην Ομηρική Ιθάκη. Εκεί συναντάνε  τους μνηστήρες, γνωστούς ήρωες του θεάτρου σκιών με τα μουσικά τους θέματα  και όχι μόνο…

– Τι δυνατότητες κρύβει για τον δημιουργό το θέατρο σκιών ως προς το να παραλλαχθεί και να σμίξει με διάφορα ακόμα είδη, όπως η όπερα; Θεωρείτε ότι είναι ανεξάντλητο;

Πραγματικά κρύβει πολλές δυνατότητες. Είναι ένα όργανο ή καλύτερα ένα εργαλείο. Μπορείς να παίξεις με πάρα πολλά πράγματα: με το σχέδιο, το χρώμα, το σενάριο, τις φωνές και την κίνηση. Είναι μια τεχνοτροπία που σου δίνει την δυνατότητα να μάθεις πολλά πράγματα, αλλά και ένα μέσο εκπαίδευσης για τα παιδιά.

– Πείτε μας λίγα λόγια και για την συνεισφορά των υπόλοιπων συντελεστών της παράστασης στο τελικό αποτέλεσμα.

Οι συντελεστές της παράστασης είναι η τραγουδίστρια Έλενα Κρασάκη (υψίφωνος) και οι μουσικοί Θοδωρής Κίτσος (θεόρβη, μαντολίνο, μπουζούκι), Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο, λαϊκή κιθάρα) και Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε, μαντολίνο).  Ο καθένας με τον τρόπο του έχει συμβάλει στο σενάριο της παράστασης. Πολλοί από τους διαλόγους του έργου έχουν προκύψει την ώρα της πρόβας ή την ώρα που διασκεδάζουμε, αφού όλοι είμαστε μια χαρούμενη παρέα.

– Μιλήστε μας για την ενασχόλησή σας με το συγκεκριμένο είδος. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε και πόσο συνέβαλε η επτανησιακή καταγωγή στην επαφή με τέτοιας κατηγορίας θεάματα;

Η ενασχόληση μου με το θέατρο σκιών άρχισε όταν ήμουν πολύ μικρός διότι ο πατέρας μου ήταν ερευνητής του θεάτρου σκιών (και έπειτα καραγκιοζοπαίχτης), όποτε βρισκόμουν συνέχεια ανάμεσα σε καραγκιοζοπαίχτες. Όμως, λόγω της καταγωγής και της κουλτούρας των Επτανήσων, άλλα και από την πλευρά της μαμάς (Ελληνοουγγαρέζα), η επαφή με την δυτική κουλτούρα ήταν επίσης πολύ μεγάλη. Ίσως έπαιζε το ρόλο του σε αυτήν την παράσταση…

– Από πού εμπνέεστε κάθε φορά τις παραστάσεις που παρουσιάζετε;

Ένα μεγάλο μέρος τον παραστάσεων το εμπνέομαι από την μυθολογία και την ιστορία, όπως επίσης και από τα παραμύθια. Όμως και η σημερινή εποχή είναι πηγή έμπνευσης. Όταν τα συνδυάζεις μεταξύ τους, τότε έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

– Τι θα ακολουθήσει λοιπόν, μετά τη λήξη των παραστάσεων στην Εναλλακτική;

Θα ακολουθήσει περιοδεία. Μείνετε συντονισμένοι.


Διαβάστε επίσης: 

Η επιστροφή του Καραγκιόζη στην πατρίδα: Όπερα σκιών στην ΕΛΣ