Από τις 11 Μαρτίου 2018 και για έξι μόνο παραστάσεις, μικροί και μεγάλοι θα έχουν την μοναδική ευκαιρία να ταξιδέψουν στον μαγικό κόσμο της όπερας σκιών.

Η πρωτότυπη όπερα σκιών επιφυλάσσει για το κοινό της μια αναπάντεχη συνάντηση: του δικού μας Καραγκιόζη με τον Αρλεκίνο της κομέντια ντελ άρτε. Η παράσταση είναι βασισμένη στην όπερα του Κλάουντιο Μοντεβέρντι Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα και έχει ως σκοπό να εξερευνήσει τα κοινά στοιχεία του ελληνικού θεάτρου σκιών και του ιταλικού θεάτρου μαριονέτας.

Τις μαριονέτες και τις φιγούρες πλαισιώνει μια ομάδα ερμηνευτών, διακεκριμένων στον χώρο της μπαρόκ μουσικής, αλλά και με βαθιά γνώση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και ιδιαίτερα της μουσικής παράδοσης του ελληνικού θεάτρου σκιών. Η θεόρβη, το μπαρόκ βιολοντσέλο και το μπαρόκ μαντολίνο συναντιούνται με τους ήχους του μπουζουκιού και της λαϊκής κιθάρας.

Σύνοψη

Αρνούμενος να υπηρετήσει τον Σουλτάνο στον Κρητικό Πόλεμο, που ξεκίνησε το 1645, ο Έλληνας Τσάνι, ο γνωστός σε όλους μας Καραγκιόζης, το σκάει αμέσως μετά την αποβίβαση των οθωμανικών στρατευμάτων στην Κρήτη. Στην προσπάθειά του να επιστρέψει στην οικογένειά του, και ύστερα από περιπλάνηση και περιπέτειες σε θάλασσες και χώρες μακρινές, η μοίρα τον φέρνει στη Βενετία. Εκεί θα συναντήσει τον Ιταλό ομόλογό του, τον Αρλεκίνο, ο οποίος για να τον εμψυχώσει του διηγείται, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, την ιστορία της Επιστροφής του Οδυσσέα στην πατρίδα. Ο αξιαγάπητος ξυπόλητος ήρωας φορώντας μανδύα και σανδάλια μεταμορφώνεται σε Οδυσσέα, η Αγλαΐα σε Πηνελόπη, το κολλητήρι σε Τηλέμαχο, ο Χατζιαβάτης σε Εύμαιο και η γνωστή παρέα των: μπάρμπα- Γιώργου, Σταύρακα, Νιόνιου, Μορφονιού και Εβραίου σε μνηστήρες… σε ένα γαϊτανάκι ήχων και σκιών που περιπλανιέται σε παράγκες και παλάτια αλλά και το φοβερό νησί του Κύκλωπα Πολύφημου.

Λίγα λόγια για το έργο του Μοντεβέρντι

Η όπερα του Κλάουντιο Μοντεβέρντι, Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα αποτελεί το πρώτο από τα τρία μεγάλης διάρκειας έργα τα οποία ο ίδιος συνέθεσε για λογαριασμό της Βενετσιάνικης όπερας στην διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών της ζωής του. Η όπερα σε λιμπρέτο του Τζιάκομο Μπαντοάρο πρωτοπαρουσιάστηκε στη Βενετία στο Teatro Santi Giovanni e Paolo κατά τη διάρκεια του Καρναβαλιού του 1639-40. Στην πρωτότυπή της μορφή αποτελείται από τον πρόλογο και πέντε πράξεις (αργότερα σε τρεις).

Μαζί με τα άλλα σκηνικά έργα του Μοντεβέρντι της Βενετσιάνικης περιόδου, Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα αποτελεί ένα από τα πρώτα δείγματα όπερας στη σύγχρονή της μορφή. Ο συνθέτης, σε μία φάση απόλυτης συνθετικής ωριμότητας, αναμιγνύει διάσημες για την εποχή φόρμες όπως το arioso, το ντουέτο και το enseble μαζί με το παλαιότερου τύπου ρετσιτατίβο.

Χρησιμοποιώντας μία ποικιλία μουσικών ιδιωμάτων, ο Μοντεβέρντι κατορθώνει να εκφράσει τις αισθήσεις και τα συναισθήματα των ηρώων του Ομηρικού έπους, θεούς και θνητούς, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Η ιστορία βασίζεται στο δεύτερο μισό της Οδύσσειας του Ομήρου, με την άφιξη πλέον του πολύπαθου Οδυσσέα στην Ιθάκη, και θέλει να δείξει πως η σταθερότητα και η αρετή είναι που τελικά ανταμείβονται ενώ η προδοσία και η εξαπάτηση νικούνται.

Συντελεστές:

Σύλληψη – Δραματουργία – Ερμηνεία: Καραγκιοζοπαίκτης: Αλέξανδρος Μελισσηνός
Τραγούδι: Έλενα Κρασάκη (υψίφωνος)
Μουσικοί: Θεόδωρος Κίτσος (θεόρβη, μαντολίνο, μπουζούκι)
Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο, λαϊκή κιθάρα)
Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε, μαντολίνο)