Μπορεί η τέχνη να χρησιμοποιηθεί ως μηχανισμός πρόβλεψης του μέλλοντος;

Σε απόλυτη ακινησία, ο καλλιτέχνης στέκεται, καθώς ρίχνει το βλέμμα του πάνω στα συμβάντα του παρελθόντος και του παρόντος, τιθασεύοντας και τελικώς διοχετεύοντας τον Χρόνο στη δουλειά του. Ο Αλέξανδρος Μαγκανιώτης έχει έναν δικό του μοναδικό τρόπο να συγχωνεύει περιβάλλοντα και φιγούρες από διαφορετικές εποχές, μεταβαίνοντας από τη προσωπική και υπαρξιακή αναζήτηση σε μια διεθνής και άχρονη – διαχρονική προοπτική. Στη τέχνη του, η ιστορία και η επικαιρότητα μπερδεύονται στα κλαριά του δικού του «είναι». Ο Μαγκανιώτης ενσωματώνει στη δουλειά του ετερόκλητα στοιχεία όπως μια παλιά οικογενειακή φωτογραφία, ένα απόσπασμα λογοτεχνίας ή αρχαίους Ελληνικούς μύθους, φύλλα από τις τελευταίες εφημερίδες.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα για τα παραπάνω αποτελούν τα έργα “All United: stop killing us” όπου ένα εικονικό στιγμιότυπο από τη μοντέρνα Ελληνική ιστορία συναντάει το αντι-ρατσιστικό κίνημα “Black lives matter”, το έργο “As Much as You Can” όπου η αυταπάτη του ανθρώπινου μεγαλείου συνδυάζεται με αναφορές σε θεωρίες συνωμοσίας περί τον Covid19, με ένα ποίημα του Καβάφη πάνω στην ανθρώπινη τιμή και ένα Βαυαρικό παλάτι το οποίο υιοθετήθηκε μετέπειτα ως σύμβολο της Disney. Επιλέγοντας να εντάσσει επικές φριγούρες όπως και μνημειώδη κτίρια στις συνθέσεις του, ο εικαστικός συχνά σχολιάζει την ανθρώπινη μεγαλομανία, πιθανώς παίρνοντας τον ρόλο του προφήτη. Καθώς η ιστορία αδιαμφισβήτητα επαναλαμβάνεται, η τέχνη του Μαγκανιώτη, η οποία έχει έντονο το στοιχείο της ανασκόπησης του παρελθόντος, ξετυλίγει ένα προφητικό πάπυρο μπροστά στα μάτια του συνειδητοποιημένου θεατή.

Προφητικής φύσης είναι πράγματι οι πολυεπίπεδες συνθέσεις του, γεμάτες σύμβολα και κείμενα με κρυφά μηνύματα και ερμηνείες του κόσμου. Θεοί, θεότητες και μυθολογικά πλάσματα πρωταγωνιστούν διόλου τυχαία στη δουλειά του Μαγκανιώτη. Η τεχνική του είναι ένα ταίριασμα μεταξύ της πειθαρχημένης του εκπαίδευσης ως αρχιτέκτονας και της προσωπικής του ανάγκης να εκφραστεί πιο ελεύθερα, μέσα από το κολάζ και τη ζωγραφική. Το ημιδιάφανο χαρτί που χρησιμοποιεί συχνά, επιτρέπει την υπέρθεση εικόνων που συνδυάζουν πολιτικό-κοινωνικές αναφορές με υπαρξιακούς προβληματισμούς.

Τα ανθρώπινα δικαιώματα, το μεταναστευτικό ζήτημα, ο αντίκτυπος της πολιτικής επικαιρότητας ανά τα χρόνια στο αρχιτεκτονικό τοπίο του κόσμου, τα κρυφά πρόσωπα της βίας, ο ρόλος του πολιτισμού, είναι όλα θέματα με τα οποία καταπιάνεται ο καλλιτέχνης, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις συνδέσεις και αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους σε έναν ατέρμονο κύκλο ζωής και θανάτου. Τελικώς, αναρωτιέται πώς, αν και βρισκόμαστε στο κέντρο ενός ανεμοστρόβιλου, πολύ συχνά επιλέγουμε να σταθούμε σε απόλυτη ακινησία – και μας προσκαλεί να αντιδράσουμε.

H νέα ψηφιακή έκθεση του Αλέξανδρου Μαγκανιώτη παρουσιάζεται στο διαδικτυακό δωμάτιο του Artsy. Δείτε όλα τα έργα εδώ.