Αυτήν τη φορά, σκοπός της έκθεσης είναι η διαπραγμάτευση ιδεών που σχετίζονται με την έννοια της επανασύνδεσης. Λαμβάνοντας έμπνευση από την ορολογία της ενεργειακής θεραπείας στην ολιστική ιατρική που ονομάζεται Επανασύνδεση και Επανασυνδετική Θεραπεία, η οποία στόχο έχει να επανεγκαθιδρύσει την πληρότητα της ύπαρξης επιτυγχάνοντας μια εσωτερική και εξωτερική ισορροπία και αρμονία σε υλικό, συναισθηματικό και πνευματικό επίπεδο, η έκθεση θα διερευνήσει εκείνες τις παραμέτρους που σχετίζονται με πτυχές της ίδιας μας της ύπαρξης και τις ικανότητές της που ενεργοποιούν μηχανισμούς αυτοΐασης.

Η περιοχή της Κυψέλης χαρακτηρίζεται από το τεράστιο κτιριακό της απόθεμα υψηλής αρχιτεκτονικής ποιότητας που έπεσε θύμα της κοινωνικο-οικονομικής και πολιτισμικής κρίσης στην Ελλάδα των τελευταίων δεκαετιών. Σε αυτό περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, εξαίρετα δείγματα αστικής αρχιτεκτονικής που κάποτε συνδέθηκαν με πρόσωπα και γεγονότα μεγάλης κοινωνικο-ιστορικής σημασίας. Ένα μέρος αυτών των κτιρίων εξακολουθεί να καταρρέει μπροστά στην ανελέητη φθορά του χρόνου και να παραγκωνίζεται όχι μόνο από τους πλέον οικονομικά ασθενείς ιδιοκτήτες αλλά και την ίδια την πολιτεία.

Ταυτόχρονα, η επιδρομή επενδυτών από το εξωτερικό που εξαγοράζουν ακατάπαυστα ο,τιδήποτε διατίθεται προς πώληση στο όνομα του προγράμματος της χρυσής βίζας ή του airbnb, έχει ως αποτέλεσμα μια ραγδαία μεταβολή του τοπικού κοινωνικού ιστού που είχε ήδη υποστεί μια φάση ριζικής αναδιάρθρωσης τη δεκαετία του ‘90. Η τρέχουσα αλλαγή γίνεται ευδιάκριτη αφενός μεν από την εισροή νέου πληθυσμού ιδιοκτητών και βραχυπρόθεσμων μισθωτών, αφετέρου δε από τον αναγκαστικό εκτοπισμό του προϋπάρχοντος πληθυσμού. Οι γρήγορες ανακαινίσεις με φθηνά και ευτελή υλικά οδηγούν στην ισοπέδωση της αισθητικής εσωτερικού χώρου με αποτέλεσμα μια σταδιακή αναίρεση του αυθεντικού χαρακτήρα και της γοητείας της περιοχής, της διάβρωσης της μνήμης και της ταυτότητας αλλά και της ανάδυσης μιας νέας συνθήκης πρωτοφανούς τυποποίησης και προχειρότητας.

Το κτίριο της πρώην οικίας Ζαρίφη που χτίστηκε το 1924 αντιστέκεται όσο μπορεί ακόμη στους εξωτερικούς αυτούς δυσμενείς παράγοντες. Αποτελεί εφαλτήριο για την διαδικασία μιας επανασύνδεσης του παρελθόντος με το παρόν, των ανθρώπων που έζησαν τότε με αυτούς που ζουν τώρα προκειμένου οι τελευταίοι να μάθουν τι προηγήθηκε, των ανενεργών κτιριακών σωμάτων με το άμεσο αστικό περιβάλλον και τα ομόλογά τους, του τρέχοντος παρόντος με το επόμενο επεισόδιο της Κυψέλης που ήδη έχει αρχίσει.

Οι 20 εικαστικοί του χώρου της πρώην οικίας Ζαρίφη, των οποίων η πολυμεσική πρακτική περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το μέσον του υφάσματος και του νήματος σε κυριολεκτικό και μεταφορικό επίπεδο καλούνται να παρουσιάσουν με το οπτικό τους λεξιλόγιο έργα ανταποκρινόμενα στον χώρο (site specific) και σε ιδέες που σχετίζονται με την εννοιολογική γραμμή (context responsive) της παρούσας έκθεσης. Ο θεατής θα έρθει αντιμέτωπος με μια αντικρουόμενη συνθήκη σύγχρονης δυστοπίας ενώ παράλληλα θα γίνει συμμέτοχος και κοινωνός μιας πορείας επανασύνδεσης και θα αποχωρήσει με το όραμα της αυτοΐασης και της αποκατάστασης.

Για πρώτη φορά, ο επιμελητής δρ Κώστας Πράπογλου επιχειρεί την παράλληλη προέκταση της έκθεσης στην οικία Ζαρίφη προς την ευρύτερη περιοχή της Κυψέλης, εντάσσοντας και άλλους χώρους σε άμεση γειτνίαση. Τέσσερις χώροι-δορυφόροι παράγουν ένα νοερό νήμα, διασυνδέοντάς όλους μεταξύ τους και επανασυστήνοντάς τους μέσα στον χάρτη του τώρα ως θραύσματα μιας προηγούμενης εποχής.

Ένα άδειο κατάστημα (πρώην παντοπωλείο) στην οδό Τροίας 13 φιλοξενεί την παρέμβαση της καλλιτεχνικής ομάδας Horror Vacui με site-specific έργα επτά εικαστικών. Ο σκηνοθέτης Μενέλαος Καραμαγγιώλης και η ομάδα του Documatism παρουσιάζουν το έργο Afro-Greeks (2019), ένα ντοκιμαντέρ που θα προβάλλεται σε συγκεκριμένες ημερομηνίες στις νέες εγκαταστάσεις του μη κυβερνητικού οργανισμού We Need Books σε πρώην κατάστημα επίπλων επί της οδού Ευβοίας 7 αλλά και στον καθολικό ναό της Αγίας Θηρεσίας στην οδό Επτανήσου 32 σε συνδυασμό με την χορωδία του εκκλησιάσματος.

Τέλος, ένα άδειο υπόγειο διαμέρισμα στην οδό Φαιδριάδων 14 (πλατεία Κυψέλης) μετατρέπεται σε σκοτεινό φωτογραφικό θάλαμο από τον εικαστικό James M. Lane ο οποίος προσκαλεί τους θεατές σε μια συμμετοχική επιτελεστική και εν εξελίξει διαδικασία που διαδοχικά θα διαμορφώνεται σε ένα νέο έργο και θα ολοκληρωθεί σε μελλοντικό χρόνο.

Συμμετέχοντες εικαστικοί + ωράριο λειτουργίας:

πρώην οικία Ζαρίφη
Επτανήσου 9 και Άνδρου, 112 57, Κυψέλη
[Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 15.00 – 20.00]

Ιάνθη Αγγελίογλου, Εοζέν Αγκοπιάν, Άρτεμις Αλκαλάη, Λυδία Ανδριώτη, Παναγιώτα Αποστολοπούλου, Μάριος Βουτσινάς, Πέννυ Γκέκα, Ειρήνη Γκόνου, Μπέττυ Ζέρβα, Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Σταυρούλα Καζιάλε, Renee Magnanti, Δέσποινα Μεϊμάρογλου, Noemi Niederhauser, Βάνα Ντατσούλη, Κρίτων Παπαδόπουλος, Βιβή Περυσινάκη, Ράνια Σχορετσανίτη, Ευάγγελος Χατζής, Θάλεια Χιώτη

*

Horror Vacui
Τροίας 13, 113 62, Κυψέλη
[Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 15.00 – 20.00]

Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Αντρέας Βούσουρας, Αντιγόνη Καββαθά, Ανδρέας Λυμπεράτος, Ευσεβία Μιχαηλίδου, Βαρβάρα Σπυρούλη, Μάρθα Τσιάρα

*

Μενέλαος Καραμαγγιώλης: Afro-Greeks (2019)
We Need Books, Ευβοίας 7, 113 62, Κυψέλη
[Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 15.00 – 20.00]
Καθολικός ναός Αγ. Θηρεσίας, Επτανήσου 32, 113 61, Κυψέλη [Σάββατο: 20.00 – 22.00]

*

James M. Lane: Rem-amber (2019)
Φαιδριάδων 14, 113 64, Κυψέλη
[Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 15.00 – 20.00]