Ένα πρωινό ο Κάφκα ξύπνησε μεταμορφωμένος σε κατσαρίδα.
Τι συμβαίνει, όμως, όταν μια κατσαρίδα ξυπνήσει μεταμορφωμένη σε Κάφκα;

Με αυτή την ιδέα καταπιάνονται οι πολυγραφότατοι και αεικίνητοι Σοφία Καζαντζιάν και Μάριος Ιορδάνου, παρουσιάζοντάς μας την ιστορία της «Κατσαρίδας Κ.» στο Θέατρο Αργώ, κάθε Σάββατο (21:00) και Κυριακή (19:00), από 1 Νοεμβρίου.

Ένα ανέβασμα που επιχειρεί να συμπυκνώσει το έργο του Τσέχου συγγραφέα σε μία ώρα και κάτι.

***

-Πώς προέκυψε η ιδέα για την «Η Κατσαρίδα Κ.»;

Σοφία Καζαντζιάν: Ασχολούμαστε χρόνια με το έργο του Φραντς Κάφκα. Είναι από τους αγαπημένους μας συγγραφείς. Έχουμε ανεβάσει παράσταση για εκείνον και στην Πράγα, στην Τσεχία, κοντά στο σπίτι που μεγάλωσε. Οι ιδέες και η αντίληψή του για τη ζωή και τον άνθρωπο μας εκφράζουν όσο λίγων δημιουργών. Η Κατσαρίδα Κ είναι το alter ego του Κάφκα. Είναι εκείνο το πλάσμα που όλοι βλέπουν ως ατελές ενώ είναι το τελειότερο πλάσμα στον πλανήτη. Είναι εκείνο το πλάσμα που δεν αντέχει την κανονικότητα. Δεν του αρκεί η τροφή που τρώνε οι άλλοι. Εκείνο το πλάσμα που έχει ανάγκη από μεγαλύτερη μοναξιά, γιατί ό,τι κάνει – όπως έλεγε ο Κάφκα – είναι μια νίκη της μοναξιάς του.

-Μπορείτε να μας μεταφέρετε στη διαδικασία δημιουργίας και σύνθεσης του κειμένου;

Σοφία Καζαντζιάν: Αυτό το κείμενο έχει προκύψει από χρόνια μελέτης και αγάπης προς το έργο του Φραντς Κάφκα. Ο Μάριος επέλεξε να έχει τη μορφή μονολόγου, γιατί ο ίδιος ο Κάφκα είχε εσωτερικεύσει όλους τους δαίμονές του. Εγώ λοιπόν καλούμαι να υποδυθώ 15 ρόλους επί σκηνής μέσα από τη συνεχή μεταμόρφωση της Κατσαρίδας Κάφκα.

-Έχετε χαρακτηρίσει την παράσταση ως ένα «υπαρξιακό θρίλερ με στοιχεία καφκικής κωμωδίας». Πώς συνυπάρχουν αυτά τα δύο είδη στη σκηνή;

Μάριος Ιορδάνου: Ο Κάφκα θεωρούσε τα έργα του κωμωδίες. Άλλωστε η κωμωδία είναι ο πιο αστείος τρόπος να πεις τα πιο σοβαρά και σκληρά πράγματα. Η παράσταση έχει αυτό το άκρως καφκικό χιούμορ, το χιούμορ του παραλόγου, το χιούμορ που θα κάνει τον θεατή να βρει τον εαυτό του στον Κάφκα και κομμάτια της ίδιας του της ζωής στη ζωή αυτού του μαγικού πλάσματος, όπως πιθανώς η σχέση κάποιου με τον πατέρα του, με τη δουλειά του, τον έρωτα, τον κόσμο… Όσο η παράσταση βαθαίνει, η κατσαρίδα/ Κάφκα συνειδητοποιεί ότι δραπετεύει από τη μία φυλακή για να βρεθεί στην επόμενη και αυτό είναι από μόνο του τελικά το θρίλερ της ίδιας μας της ύπαρξης.

-Σε μια παλαιότερη συνέντευξή σας είχατε πει ότι η Κατσαρίδα, μεταμορφούμενη σε άνθρωπο, περνά από την τελειότητα στην ατέλεια. Μπορείτε να μας μιλήσετε περισσότερο για αυτή τη διαδρομή;

Σοφία Καζαντζιάν: Η απόφαση κάποιου να αρχίσει την προσωπική του μεταμόρφωση δεν είναι μία διαδρομή προς την τελειότητα. Η τελειότητα είναι βαρετή. Είναι μία διαδρομή προς την ειλικρινή αντιμετώπιση της ευθραυστότητάς του, των ατελειών του, της ραγισμένης του καρδιάς, ακόμα και η αντιμετώπιση ενός εαυτού που μπορεί να σε τρομάξει. Όταν ξεκινάει η πορεία προς την προσωπική αφύπνιση, το πέρασμα από την άγνοια στη γνώση, από την ανεμελιά στην ενσυναίσθηση, δεν υπάρχει πια επιστροφή.

Το έργο θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια ιδιότυπη ερωτική επιστολή προς τον Κάφκα;

Μάριος Ιορδάνου: Ο έρωτας είναι ένα πολύ περιορισμένο συναίσθημα. Είναι περισσότερο η ευγνωμοσύνη που υπήρχε ένα τέτοιο πλάσμα αυτή που μας κάνει να θέλουμε να ασχοληθούμε με το έργο του.

Photo Credit: Νίκος Ζαχαρόπουλος

Υπογράφετε και τη μουσική επιμέλεια της παράστασης. Πώς «ακούγεται» για εσάς η υπαρξιακή αγωνία της Κατσαρίδας Κ.;

Μάριος Ιορδάνου: Θα χρησιμοποιήσω μία φράση από την παράσταση που ο Κάφκα λέει: “όποιος διαβάζει, δεν διαβάζει λέξεις, αλλά πλάσματα που ουρλιάζουν μην πεθάνουν πριν τα αγκαλιάσουν”. Κάπως έτσι ακούγεται η Κατσαρίδα Κ.

-Ο όρος «καφκικός» χρησιμοποιείται συχνά, ίσως και υπερβολικά. Τι σημαίνει για εσάς αυτό το επίθετο σήμερα; Ποιες εσωτερικές ή συναισθηματικές συνδηλώσεις σας προκαλεί;

Σοφία Καζαντζιάν: Καφκικός για εμάς είναι εκείνος που ξεπερνάει τα προσωπικά του όρια. Που στρέφει το βλέμμα προς τα μέσα και δεν φοβάται να ανακαλύψει και να αποκαλύψει τα σκοτάδια του. Γιατί πρέπει να περάσεις από το σκοτάδι για να βγεις στο φως.

-Υπάρχει κάποιο άλλο πρότζεκτ σας που θέλετε να μοιραστείτε με τους αναγνώστες / αναγνώστριες του CultureNow;

Μάριος Ιορδάνου:  Παράλληλα με τη θεατρική παράστασης «Η Κατσαρίδα Κ.» ετοιμάζουμε και το επόμενό μας βιβλίο, ένα ψυχολογικό θρίλερ τρόμου, αλλά και την επόμενη σεναριακή μας δουλειά.

Διαβάστε επίσης:

Κατσαρίδα Κ., του Μάριου Ιορδάνου στο Θέατρο Αργώ