Το Φθινόπωρο είναι εδώ – κι όχι δειλά, αλλά με φόρα. Με τις βροχές που ξεδιψούν τη γη, με τους ατμούς να ανεβαίνουν από τα φλιτζάνια του καφέ και της σοκολάτας, με τις ομπρέλες να ξαναγίνονται προέκταση του χεριού μας. Τα θερινά σινεμά κρατούν για λίγο ακόμη αναμμένο το φως τους, μα τα κλειστά ήδη μας καλούν, με εκείνη τη γνώριμη θαλπωρή που μόνο μια σκοτεινή αίθουσα μπορεί να χαρίσει.
Κι ύστερα, η μυρωδιά. Εκείνη η μεθυστική οσμή του βρεγμένου χώματος — «πετριχώρ», η λέξη που μοιάζει να κουβαλά την ίδια την ουσία της επιστροφής. Γιατί το φθινόπωρο δεν είναι απλώς εποχή· είναι ο ρυθμός που ξαναβρίσκουμε. Είναι η αίσθηση ότι όλα, σιγά σιγά, επιστρέφουν στη θέση τους.
Και σε αυτό το σκηνικό, στρέφουμε το βλέμμα μας στα βιβλιοπωλεία. Γιατί τι ταιριάζει περισσότερο με τις πρώτες ψύχρες, αν όχι η συντροφιά ενός καλού βιβλίου;
Το CultureNow είναι εδώ με προτάσεις που θα σας ζεστάνουν, θα σας εμπνεύσουν και θα σας ταξιδέψουν, όσο η πόλη φορά τα φθινοπωρινά της.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Τα βιβλία που προτείνουμε – Φθινόπωρο 2025
Από τις Εκδόσεις Δώμα, στη σειρά τα πεζά, κυκλοφορεί το βιβλίο «Μεσούγκα» του νομπελίστα Ισαάκ Μπασέβις Σίνγκερ (Isaac Bashevis Singer).
Με φόντο τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’50, ο Σίνγκερ πλάθει έναν θίασο «χαμένων ψυχών»: ανθρώπων που επέζησαν από το αδιανόητο και τώρα καλούνται να βρουν τρόπο να ζήσουν ξανά, παραδομένοι με μελαγχολικό χιούμορ και νοσηρή ένταση στην επίγνωση πως ο κόσμος είναι ένα απέραντο φρενοκομείο.
Όταν η ζωή αποφασίζει να κάνει τα πράγματα λίγο πιο περίπλοκα για τον Άαρον, εκείνος δεν διστάζει στιγμή να βουτήξει στο χάος. Το ξέρει: η ζωή είναι μεσούγκα, τρέλα. Τι έχει λοιπόν να φοβηθεί από το ερωτικό τρίγωνο όπου θα τον παρασύρει ο πληθωρικός Μαξ, ο οποίος παίζει στο χρηματιστήριο τις οικονομίες Εβραίων που επέζησαν από το Ολοκαύτωμα, και η μυστηριώδης Μίριαμ, που γράφει διατριβή για το λογοτεχνικό έργο του Άαρον; Και πόσο σκοτεινό μπορεί να είναι το παρελθόν της;
Το βιβλίο της Ρομπέρτα Ρέκια (Roberta Recchia) «Ο,τι απομένει απ’ τη ζωή» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός, για να μας ταξιδεύει σε μια λαϊκή συνοικία της Ρώμης, γεμάτη μνήμες και συγκινήσεις.
Μια οικογενειακή σάγκα, σπαρακτική, καθηλωτική, γεμάτη ατμόσφαιρα και σασπένς, που μιλά για την απώλεια, την αγάπη και το βάρος των μυστικών που κρύβουμε βαθιά μέσα μας.
Ρώμη, δεκαετία του ’50. Η Μαρίζα και ο Στέλβιο Ανσάλντο γνωρίζονται στο μαγαζί του πατέρα της και έρχονται κοντά εξαιτίας ενός δυσάρεστου γεγονότος. Η σχέση τους φαντάζει να έχει ξεπηδήσει από ταινία του Βισκόντι. Παντρεύονται, κάνουν παιδιά και η ζωή τους κυλά ήρεμα και ευτυχισμένα μεταξύ της ιταλικής πρωτεύουσας και του εξοχικού τους σε μια ήσυχη παραθαλάσσια πόλη. Ώσπου μια νύχτα, η Μπέτα, η αγαπημένη τους κόρη, ένα όμορφο δεκαεξάχρονο κορίτσι, γεμάτο αγάπη για τη ζωή, φεύγει για ένα πάρτι στην παραλία και δεν επιστρέφει ποτέ, αφήνοντας πίσω της μόνο πόνο και ατελείωτα ερωτήματα.
Από τις Εκδόσεις Ίκαρος κυκλοφορεί το βιβλίο του Αχιλλέα ΙΙΙ «Παραχαράκτης», μια “συλλογή από φωτογραφήγηματα μικρού μήκους”.
Ο Αχιλλέας ΙΙΙ, σε αυτό το ανατρεπτικό βιβλίο, αμφισβητεί το προφανές και μαζί με αυτό παραχαράσσει παγιωμένες αντιλήψεις και στερεότυπα, παραθέτοντας μια σειρά από –συχνά αλλόκοτες– ιστορίες, στις οποίες το παράδοξο προβάλλεται ως πραγματικό και συνηθισμένο, ενώ αυτό που συνήθως θεωρείται φυσιολογικό και αποτελεί δεδομένο κομμάτι της καθημερινότητας των περισσότερων ανθρώπων αντιμετωπίζεται με την καχυποψία που του αξίζει και επαναξιολογείται, χωρίς δισταγμό και χωρίς την υποχρέωση υπακοής σε κανέναν άλλον κανόνα πέρα από εκείνον που ορίζει ότι «Δεν ισχύει κανένας κανόνας».
Σε αυτό, μεταξύ άλλων απίστευτων, μπορεί να συναντήσει κανείς έναν άνδρα που αρχίζει το κάπνισμα στα εβδομήντα του και προσπαθεί να κερδίσει τον χαμένο χρόνο καπνίζοντας τέσσερα πακέτα τσιγάρα την ημέρα, ένα βραβευμένο σε καλλιστεία σκυλάκι σαλονιού που αναπολεί τα χρόνια που εργαζόταν ως τσομπανόσκυλο στα Γρεβενά, ένα λούτρινο αρκουδάκι που απεχθάνεται τις εκδηλώσεις τρυφερότητας και οδηγείται σε επαγγελματικό και συναισθηματικό αδιέξοδο, ένα χρυσόψαρο με μνήμη τριών ελεφάντων που καταπιέζεται μέσα στην γυάλα του και αναζητεί νέες εμπειρίες, έναν νεκροθάφτη που σκάβει επί σαράντα έτη λάκκους των άλλων χωρίς να έχει πέσει ούτε μια φορά μέσα ο ίδιος, αλλά και έναν άνδρα που βιοπορίζεται προσποιούμενος τη φωνή της συνείδησης για λογαριασμό ασυνείδητων ανθρώπων που είναι διατεθειμένοι να τον πληρώσουν για αυτό.
Διαβάστε τη συνέντευξη του συγγραφέα στο CultureNow και τη Σωτηρία Γεωργαντή εδώ
Ένα από τα πιο δυνατά μυθιστορήματα για τη ζωή μιας επαναστατικής ομάδας κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διόπτρα, και το υπογράφει η βραβευμένη με Νόμπελ Λογοτεχνίας Ντόρις Λέσινγκ (Doris Lessing).
Εμπνευσμένη από τη δική της θητεία στην Αριστερά, το πολιτικό και οικονομικό κλίμα της θατσερικής Αγγλίας, καθώς και τη δράση του IRA τη δεκαετία του ’80, η Λέσινγκ δημιουργεί ένα πολύπλευρο, εύστοχο και αδιόρατα ειρωνικό μυθιστόρημα για τα όρια ανάμεσα στο προσωπικό και το πολιτικό, τη στράτευση και τον εξτρεμισμό.
Η Άλις με τον Τζάσπερ εντοπίζουν ένα ερειπωμένο σπίτι στο Λονδίνο που θα στεγάσει το κοινόβιό τους. Μαζί με τους συντρόφους τους, προσπαθούν να το συμμαζέψουν, ενώ ταυτόχρονα οι ιδεολογικές και πολιτικές συζητήσεις τους δίνουν και παίρνουν. Η εξέγερση, η ένοπλη πάλη, η τρομοκρατία φαντάζουν πράγματα πολύ ελκυστικά γι’ αυτή την ομάδα των «ερασιτεχνών επαναστατών» με την αστική καταγωγή. Όσο, όμως, το παιχνίδι σοβαρεύει, και ανθρώπινες ζωές μπαίνουν σε κίνδυνο, η Άλις θα πρέπει ν’ αποφασίσει μέχρι πού είναι διατεθειμένη να φτάσει. Κι αν τελικά είναι, όντως, μια καλή τρομοκράτισσα…
Από τις Εκδόσεις Key Books κυκλοφορεί το βιβλίο “Babython – Μια ασύλληπτη ιστορία”, που υπογράφει η Γωγώ Φώτου.
Το βιβλίο αυτό είναι μια υπενθύμιση —τρυφερή, αστεία, αλλά και πικρή— ότι δεν χρειάζεται να είμαστε τέλειοι για να είμαστε αληθινοί.
Τι συμβαίνει όταν μια υπογόνιμη γυναικολόγος της Genetix —της πρώτης πολυτελούς κλινικής-resort στα νότια παράλια της Αττικής— ανακαλύπτει πως τα θετικά αποτελέσματα εγκυμοσύνης που πανηγυρίζει… δεν είναι δικά της; Όταν καταλάβει πως τα τεστ ανήκουν σε μια από τις ασθενείς της, είναι ήδη αργά για να πει την αλήθεια. Ένα μικρό ψέμα μετατρέπεται σε μια ψεύτικη εγκυμοσύνη και προκαλεί μια αλυσίδα από απρόβλεπτες, ξεκαρδιστικές, αλλά και οδυνηρές καταστάσεις που απειλούν όχι μόνο την καριέρα και τον γάμο της, αλλά ακόμα και τη ζωή της ίδιας της μητέρας της.
Ο Μεξικανός συγγραφέας Χόρχε Κομενσάλ (Jorge Comensal) παραδίδει ένα υπαρξιακό κείμενο, και ανατέμνει όσα συνδέονται με τον καρκίνο και τον θάνατο, σε ένα απολαυστικό ταξίδι αυτοανακάλυψης μέσα από τα παράδοξα της ζωής. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Carnivora.
Η αστεία και απροσδόκητη φύση της ζωής και του θανάτου αποτυπώνεται σε 200 ολοζώντανες σελίδες.
Όταν ο καρκίνος της γλώσσας στερήσει από τον Ραμόν, έναν μαχητικά άθεο δικηγόρο και συμβατικό οικογενειάρχη, την πηγή της δύναμής του, την ομιλία, η ζωή του θα καταρρεύσει. Με κωμικό τρόπο, «Οι Μεταλλάξεις» αφηγούνται μια ιστορία που ξεδιπλώνεται γύρω από τη σοβαρή αυτή ασθένεια, διαταράσσοντας στο πέρασμά της τις ισορροπίες της οικογένειάς του, των συναδέλφων και των γιατρών του: της συζύγου του Καρμέλα, των δύο έφηβων παιδιών του, της προληπτικής οικιακής βοηθού, του εγωιστή παθολόγου, της αιρετικής ψυχαναλύτριας, του ενοχικού ογκολόγου και, βεβαίως, του αισχρολόγου Μπενίτο, του παπαγάλου που θα γίνει ο πιο έμπιστος φίλος του.
Το βιβλίο του Tomasz Jedrowski κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Bell. Το «Κολυμπώντας στο Σκοτάδι» είναι ένα αλησμόνητο λογοτεχνικό ντεμπούτο, ένα λυρικό και σπαρακτικό μυθιστόρημα για τη νιότη, την αγάπη και την απώλεια –και τις θυσίες που κάνουμε για να έχουν οι ζωές μας νόημα.
Πολωνία, 1980. Ο ανήσυχος, απογοητευμένος Λούντβικ Γκλοβάτσκι, λίγο πριν αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο, στέλνεται με την υπόλοιπη τάξη του σε μια αγροτική κατασκήνωση. Εκεί γνωρίζει τον Γιάνους και περνούν μαζί ένα ονειρικό καλοκαίρι κολυμπώντας σε απόμερες λίμνες, διαβάζοντας απαγορευμένα βιβλία και ανακαλύπτοντας τον έρωτα. Όμως το καλοκαίρι τελειώνει, και οι δυο τους επιστρέφουν στη Βαρσοβία και στη σκληρή πραγματικότητα της ζωής που υπαγορεύει το Κόμμα. Εξόριστοι από τον παράδεισο, ο Λούντβικ και ο Γιάνους πρέπει ν’ αποφασίσουν πώς θα επιβιώσουν· και οι διαφορετικές επιλογές τους θα καθορίσουν το μέλλον τους.