Οι διοργανωτές και συμμετέχοντες στο Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος βρίσκονται στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να μας ανακοινώσουν την συμμετοχή του Σχολείου στο νεοσύστατο Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η συμμετοχή στο δίκτυο έρχεται ως ανταμοιβή στις άοκνες προσπάθειες των καθηγητών, μαθητών και εθελοντών του Αττικού Σχολείου για την προαγωγή και την έρευνα του αρχαίου δράματος, και σηματοδοτεί το άνοιγμα ενός καινούργιου κύκλου εργασιών για την μελέτη των αρχαίων ελληνικών κειμένων καθώς και για την θεατρική τους απόδοση.

Στο Διεθνές Δίκτυο θα συνεργάζονται σε εκπαιδευτικά προγράμματα και σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες για την προαγωγή του αρχαίου δράματος και της σημασίας του, οι εξής φορείς που θα υπογράψουν με το ΥΠΠΟΑ τριετή προγραμματική σύμβαση: το Εθνικό Θέατρο (σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών με το «Λύκειο Επιδαύρου» και το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος της Ελευσίνας.

To Aττικό Σχολείο εντάσσεται από φέτος στο πλαίσιο των δράσεων Ελευσίνα-Πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021. Από αυτή τη χρονιά ξεκινά και η συνεργασία μας με το διεθνές φεστιβάλ παραστατικών τεχνών Between the Seas, με έδρα την Νέα Υόρκη.

Το σχολείο θα φιλοξενήσει 50 μαθητές στο εντατικό θερινό πρόγραμμά του, όπου θα διδάξουν καθηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Επιπροσθέτως, η ομάδα τον Αύγουστο του 2017 θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του φεστιβάλ Αισχύλεια την τραγωδία Φιλοκτήτης σε νέα μετάφραση, με την συμμετοχή καταξιωμένων ηθοποιών.

Το Θερινό Σχολείο απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, επαγγελματίες και μη, με ενδιαφέρον στο Αρχαίο Δράμα και την σύγχρονη απόδοσή του και περιλαμβάνει:

70 ώρες μαθημάτων
2 τρίωρα masterclasses
1 εναρκτήρια παράσταση
5 πειραματικές παραστάσεις αρχαίου δράματος
3 επαγγελματικές παραστάσεις
2 κινηματογραφικές προβολές
1 εκπαιδευτική εκδρομή
1 γεύμα καλωσορίσματος
αποχαιρετιστήρια τελετή

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΤΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ 2017

ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ

ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ – Αυτοσχεδιασμός / Τεχνική

Το μάθημα εστιάζει στη δόμηση και στην αποδόμηση της κίνησης, στην ξεκάθαρη αντίληψη της έννοιας του εσωτερικού και εξωτερικού μας χώρου, στην εξέλιξη και μεταμόρφωση του σώματος μέσα από τη διαδικασία της έρευνας. Μέσα από απλές ασκήσεις ενδυναμώνουμε τη φυσική ενεργειακή μας πηγή, το κέντρο, ως κύριο πυρήνα και εργαλείο της έρευνας μας. Χρησιμοποιώντας τη φυσική μας βαρύτητα και αναπνοή, ανακαλύπτουμε την ελευθερία και τη ροή στην κίνηση. Οι εναλλαγές δυναμικών θα μας απασχολήσουν και σιγά σιγά θα μας οδηγήσουν σε έναν εξελιγμένο, δυναμικό συνδυασμό φράσεων επιδιώκοντας την φυσική ορμή της κίνησης, τον εσωτερικό παλμό.

ΧΑΡΑ ΚΟΤΣΑΛΗ – “Το σώμα που αντιστέκεται, το σώμα που επιμένει, αυτό που ξέρει που πατά κι ας μην ξέρει που πηγαίνει.”

Από απλές καθημερινές κινήσεις μέχρι σύνθετες κινητικές φράσεις, μέσα από ασκήσεις και αυτοσχεδιασμούς θα προσπαθήσουμε να δουλέψουμε όλα τα στοιχεία που συνθέτουν την προσωπική κινητική ταυτότητα του κάθε συμμετέχοντα. Ένα εργαστήρι χορού, για να ακονίσουμε την κίνηση, την πιο διαπεραστική γλώσσα που διαθέτει ο ερμηνευτής όταν εκθέτει επί σκηνής την πραμάτεια του.

ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ ΚΟΡΚΗ – Σύγχρονος χορός και Αυτοσχεδιασμός

Μέσω της κίνησης το σώμα συναντά τις προκλήσεις του χρόνου, πειραματίζεται με το σχήμα και εξερευνά την πηγή του συναισθήματος.

Πώς είναι το σώμα μου σήμερα; Πού είμαι; Με ποιους είμαι;

Θα αφουγκραστούμε και θα απομονώσουμε. Θα διαχειριστούμε το βάρος και τη δύναμη και θα αλλάξουμε. Μέσα από χορογραφημένο υλικό και αυτοσχεδιαστικούς μηχανισμούς, θα παίξουμε πολύ με τις διαφορετικές διάρκειες και τους χώρους. Θα γίνουμε ορατοί και αόρατοι.

ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ – “Προσεγγίζοντας τον ρόλο”

Ο Δημήτρης Καταλειφός, ένας ηθοποιός με κύρος και εμπειρία χρόνων στην διδασκαλία του θεάτρου, μοιράζεται μαζί μας τα εργαλεία της τέχνης του.

ΑΚΥΛΛΑΣ ΚΑΡΑΖΗΣΗΣ – “Εργαστήριο”

Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα στη θεατρική εμπειρία. Ο ειδικός τρόπος του οφείλει να είναι σεβαστός.

ΣΙΜΟΣ ΚΑΚΑΛΑΣ -“Μάσκα, ένας δρόμος για την υποκριτική”

Στο σύμπαν του θεάτρου η μάσκα είναι ένα απόλυτο μέγεθος που επιτρέπει στον ηθοποιό να έχει ένα τέτοιο εργαλείο στο χέρι του, όπως ο μουσικός έχει ένα μουσικό όργανο.

Στο εργαστήριο αυτό θα ερευνήσουμε την χρήση της μάσκας, ως εργαλείο για την οικοδόμηση του χαρακτήρα αλλά και τη βαθύτερη γνώση του σώματος.

ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ – “Δέκα λεπτά τραγωδία”

Ο σπουδαστής καλείται να ετοιμάσει μέσα σε μία εβδομάδα μία δεκάλεπτη παράσταση τραγωδίας του Σοφοκλή στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος ερμηνεύοντας όλους τους ρόλους. Οι δεκάλεπτες παραστάσεις θα παρουσιαστούν στο κοινό στο τέλος του εργαστηρίου.

CAMILO BENTANCOR – “Από μηχανής ηθοποιός”

Ένα εργαστήριο για το σώμα του περφόρμερ στα άκρα.

Ο ακροβάτης, χορευτής και χορογράφος Camilo Bentancor διδάσκει τις τεχνικές και τις λειτουργίες του σώματος όταν αυτό βρίσκεται σε οριακή κατάσταση επί σκηνής.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις ενδυνάμωσης και ισορροπίας, ελέγχου της αναπνοής και της σκηνικής αγωνίας.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΧΟΡΟΥ

ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ – “Εγώ. Εσύ. Εμείς. Αυτοί.”

Ανήκω ενεργητικά στο σύνολο, βρίσκω τον εαυτό μου.

Ένα τετραήμερο εργαστήριο-μελέτη πάνω στην τεχνική του συνόλου στο θέατρο με όχημα το χορό της αρχαίας τραγωδίας.

Μάθε να σ υ ν-υ π ά ρ χ ε ι ς και άντεξε να ξ ε χ ω ρ ί ζ ε ι ς.

Ασκήσεις συντονισμού, ομοιογένειας, συνύπαρξης. Ασκήσεις ακοής και διαλόγου. Αυτοσχεδιασμοί κατανόησης και επικοινωνίας. Εργασία πάνω στην σχέση του σκηνικού χώρου και του σώματος. Ενδυνάμωση του ατομικού σθένους και της ιδιαιτερότητας του ερμηνευτή.

ΜΟΥΣΙΚΗ

ΑΝΤΗΣ ΣΚΟΡΔΗΣ – “Ke-Takedimi-Cak”

Το μαθημα μας θα εστιάσει στο συντονισμό μιας ομάδας μέσα από ρυθμικές ασκήσεις βασισμένες στην Κάρνατικη μουσική και την Γκάμελαν. Χρησιμοποιώντας Κοννακολ αλλά και άλλα ρυθμικά μοτίβα θα βρούμε ένα κοινό παλμό πάνω στον οποίο θα αναπνεύσουμε και θα χτίσουμε σαν ομάδα.

ΦΩΝΗΤΙΚΗ

ΜΑΡΙΝΑ ΣΑΤΤΙ – “Circle-Singing”

Το εργαστήριο αντλεί στοιχεία από τα εργαστήρια του Bobby McFerrin που μύησε την Μαρίνα Σάττι στη μαγεία του circle-singing και με τον οποίο έχει επίσης συνεργαστεί επί σκηνής. Με σημείο αφετηρίας την ανταλλαγή ποικίλων μουσικών ιδιωμάτων, επιρροών και εμπειριών, θα εστιάσει αφενός στην ανάπτυξη της μουσικότητας των συμμετεχόντων (αρμονία, αντίστιξη, ρυθμική ακρίβεια, deep listening κ.ά.) και αφετέρου στην καλλιέργεια της δημιουργικής κοινωνικής συνύπαρξης μέσα σε έναν κύκλο που διαρκώς επαναπροσδιορίζεται από την κουλτούρα και το πολιτιστικό υπόβαθρο των μελών του.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ –“Καλά ο Αισχύλος, πώς θα το έλεγε ο Σοφοκλής;…”

Εργαστήριο ενδογλωσσικής μετάφρασης.

Σύγχρονα παιχνιδίσματα πάνω στον λόγο λυρικών και τραγικών ποιητών για να λέμε “τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη”.

Το εργαστήριο είναι δωρεάν για τους σπουδαστές του θερινού σχολείου.

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ | Είσοδος Ελεύθερη

Παράλληλα με τις προγραμματιζόμενες δράσεις, στο πλαίσιο του 5ου Αττικού Σχολείου τον Ιούλιο θα παρουσιαστούν και τα αποτελέσματα των εργαστηρίων του Βaumstrasse της τρέχουσας περιόδου (Οκτώβριος 2016 – Ιούνιος 2017):

ΦΙΛΟΚΤΗΤΗΣ -χορικά σκηνοθεσία Μάρθα Φριντζήλα

Σοφοκλή ΗΛΕΚΤΡΑ σκηνοθεσία Γιώργος Βουρδαμής Μαυρογέννης

Jean Anouilh ΑΝΤΙΓόΝΗ, σκηνοθεσία Μιχάλης Πανάδης

ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ σκηνοθεσία Γιώργος Φριντζήλας

ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ σκηνοθεσία Φένια Τσάμη

OPENING PERFORMANCE: Lapses of light – Performance Χορού | Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου, Κώστας Μακρυγιαννάκης

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΤΙΝΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΣΟΦΟΚΛΗ -performance, σκηνοθεσία Θεανώ Μεταξά

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Ακτίνα Σταθάκη ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΑΦΡΙΚΗ

Όπως σε όλες τις αποικιοκρατούμενες κοινωνίες έτσι και στη Ν.Αφρική το αρχαίο δράμα έπαιξε πολλαπλό πολιτικό ρόλο: αρχικά ως εργαλείο εδραίωσης της πολιτιστικής “ανωτερότητας” των λευκών αποικιοκρατών (Αφρικάανς και Αγγλοσαξώνων) και στη συνέχεια ως απελευθερωτικός λόγος εναντιόν του καθεστώτος απαρτχάιντ. Μετά το 1994, την πτώση του απαρτχάιντ και την μετάβαση της Ν. Αφρικής στη δημοκρατία, το αρχαίο δράμα μετατρέπεται σε φορέα αναζήτησης των νέων κοινωνικών σχέσεων που αρχίζουν να διαμορφώνονται στη χώρα.

Θα συζητήσουμε κατ’αρχήν κάποιες βασικές έννοιες μετα-αποικιοκρατικής θεωρίας και τη σχέση τους με την κατανόηση του αρχαίου δράματος στην Νοτιοαφρικανική κοινωνία. Στη συνέχεια θα επικεντρωθούμε στη μεταβατική περίοδο απο το 1994 και μετά και θα εξετάσουμε, μέσω παραδειγμάτων, πώς καλλιτέχνες μεταχειρίζονται βασικά δομικά στοιχεία της τραγικής φόρμας (όπως η σχέση ήρωα-χορού, μέλους-έπους κ.α.) για να στοχαστούν πάνω σε κρίσιμα ερωτήματα της μετά το απαρτχάιντ κοινωνίας όπως οι έννοιες του δικαίου, της πολυπολιτισμικής συνύπαρξης, της εξουσίας .

Περικλής Μαθιέλλης ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΦΩΣ

Μιράντα Τερζοπούλου – ΘΡΗΝΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

ΑΚΡΟΑΣΗ | Είσοδος Ελεύθερη: Oedipus rex Igor Stravinsky, Jean Cocteau (Historical Recording of the first performance at the Théâtre des Champs Elysées, 1952)

ΠΡΟΒΟΛΕΣ | Είσοδος Ελεύθερη

EDIPO RE Pier Paolo Pasolini (1969)

ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ -σχεδίασμα πρώτο για το Αττικό Σχολείο, Τάσος Δημητρόπουλος, Παναγιώτης Ίσαρης (2015)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ: ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ

Συνοπτικό πρόγραμμα:

Σάββατο 1 ΙΟΥΛΙΟΥ | LΑPSES OF LIGHT – Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου, Κώστας Μακρυγιαννάκης (ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΧΟΡΟΥ- opening performance)
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ: 10 ΕΥΡΩ

Κυριακή 2 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΘΡΗΝΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ – Μιράντα Τερζοπούλου (ΔΙΑΛΕΞΗ)
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Δευτέρα 3 ΙΟΥΛΙΟΥ | Σοφοκλή ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ, σκηνοθεσία Γιώργος Φριντζήλας (ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ)
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Τρίτη 4 ΙΟΥΛΙΟΥ | Σοφοκλή ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ, σκηνοθεσία Φένια Τσάμη (ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ)
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Τετάρτη 5 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΑΦΡΙΚΗ – Ακτίνα Σταθάκη (ΔΙΑΛΕΞΗ) ΕΝΑΡΞΗ: 19.30 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Pier Paolo Pasolini EDIPO RE (ΠΡΟΒΟΛΗ) ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Πέμπτη 6 ΙΟΥΛΙΟΥ | Jean Anouilh ΑΝΤΙΓόΝΗ, σκηνοθεσία Μιχάλης Πανάδης (ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ)
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Παρασκευή 7 ΙΟΥΛΙΟΥ | Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΤΙΝΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΣΟΦΟΚΛΗ, σκηνοθεσία Θεανώ Μεταξά (PERFORMANCE)
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Σάββατο 8 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΦΩΣ – Περικλής Μαθιέλλης (ΔΙΑΛΕΞΗ) ΕΝΑΡΞΗ: 21:30 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Igor Stravinsky OEDIPUS REX (ΑΚΡΟΑΣΗ) ΕΝΑΡΞΗ: 23:30 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Κυριακή 9 ΙΟΥΛΙΟΥ | Σοφοκλή ΗΛΕΚΤΡΑ, σκηνοθεσία Γιώργος Βουρδαμής Μαυρογέννης (ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ)
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Δευτέρα 10 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΑΡΤΥ
ΕΝΑΡΞΗ: 22.00 | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ


Περισσότερες πληροφορίες για τα εργαστήρια, τις δηλώσεις συμμετοχής και τις παραστάσεις μπορείτε να δείτε στα http://www.attikosxoleio.gr και http://aisxylia.gr