Η Εταιρία Θεάτρου Συν-Επί (+, Χ) και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, Άκις Βλουτής, θα παρουσιάσουν την θεατρική περίοδο 2014- 2015, τον Μάκβεθ του Σαίξπηρ και το άπαιχτο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη, Στροχάιμ, στο Από Μηχανής Θέατρο.

32 έργα, εκ των οποίων τα 24 σε πρώτη παρουσίαση, 14 πρωτότυπες μεταφράσεις, συνεργασίες με 21 σκηνοθέτες, 20 σκηνογράφους & ενδυματολόγους, 16 φωτιστές, 8 μουσικούς, 92 ηθοποιούς, δύο συμπαραγωγές με το Φεστιβάλ Αθηνών και τέσσερα σημαντικά βραβεία.

Αυτός είναι ο απολογισμός της επτάχρονης πορείας της Εταιρίας Θεάτρου Συν-Επί (+, Χ) και του Άκι Βλουτή στο Από Μηχανής Θέατρο.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της «Συν-Επί» σημειώνει:

«Πριν από 7 χρόνια αποφάσισα να πραγματοποιήσω ένα μεγάλο μου όνειρο. Αν και υπήρχαν ήδη σημάδια της κρίσης, θέλησα να φτιάξω ένα θέατρο, πρώτον γιατί η ανάγκη μου με πίεζε και δεύτερον γιατί η λογική μου δεν μπορούσε να αντιληφθεί πως η πατρίδα μου θα βυθιζόταν σε τέτοιο τέλμα, πως οι θεσμοί θα ευτελίζονταν σε τέτοιο βαθμό, πως η φτώχεια θα κυριαρχούσε, και πως η πολιτεία θα απαξίωνε τόσο πολύ την παιδεία και τον πολιτισμό. Παρόλα αυτά που συνέβησαν, σήμερα 6 χρόνια μετά, στο Από Μηχανής Θέατρο, ο απολογισμός ενθαρρύνει την πίστη, σε πείσμα της καθημερινής της ακύρωσης. Συνειδητοποιώντας μέσα από τους αριθμούς τι καταφέραμε μπορώ να παραθέσω 32 έργα, εκ των οποίων τα 24 σε πρώτη παρουσίαση, 14 πρωτότυπες μεταφράσεις, συνεργασίες με 21 σκηνοθέτες και τέσσερα σημαντικά βραβεία:

 α) πρωτότυπης μετάφρασης από τα γερμανικά στον Γιώργο Δεπάστα για το έργο «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι» του Μάριους Φον Μάγερμπουρκ (2009),

β) βραβείο  «Κάρολος Κουν» για την ερμηνεία της Ελένης Κοκκίδου στη «Γυναίκα της Πάτρας» του Γιώργου Χρονά (2010)

γ) βραβείο Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, ξένου ρεπερτορίου, για την ερμηνεία της Δέσποινας Κούρτη για την «Δεσποινίδα Ρας» στο Wunschkonzert του Φραντς Ξαβιέρ Κρετς (2010) και

δ) βραβείο Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, ξένου ρεπερτορίου για την ερμηνεία μου στους «Εξόριστους» του Τζέημς Τζόυς (2011). Και το σημαντικότερο; Οι 140.000 θεατές που μας πίστεψαν και μας στήριξαν αυτά τα 6 χρόνια.

Η σημερινή πραγματικότητα με οδηγεί πια σε έναν σημαντικό περιορισμό, μέσα από τον οποίο όμως γεννιέται μια άλλη πραγματικότητα που τελικά με ενδιαφέρει πολύ περισσότερο. Έτσι για την επόμενη θεατρική περίοδο, αποφάσισα να παρουσιάσω το αριστούργημα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, το «Μάκβεθ», στην πολύ σημαντική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά  και σε σκηνοθεσία του Θάνου Παπακωνσταντίνου, με εμένα στον ομώνυμο ρόλο και την Κωνσταντίνα Τάκαλου, ως Λαίδη Μάκβεθ. Και το «Στροχάιμ», ένα άπαιχτο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη, που ήθελα εδώ και τρία χρόνια να παρουσιάσω και θα το κάνω τώρα με αφορμή τη συνάντησή μου με την πολυαγαπημένη Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Εκείνη στο ρόλο της Νόρμα Ντέσμοντ και εγώ στο ρόλο του Έριχ Φον Στροχάιμ.

Παράλληλα, μου γεννήθηκε  η σκέψη να απευθυνθώ σε σχολές και να δούμε τις δουλειές τους, εδώ στο Από Μηχανής. Είναι νωρίς για να πω, πώς θα πραγματοποιηθεί αυτό, αλλά η πρόθεσή μου είναι να δημιουργηθεί ένας κοινός τόπος, ένας διάλογος ανάμεσα στους «θεωρητικούς» και στους «πρακτικούς», όλους εμάς που αφορά η έρευνα στο θέατρο. Παράλληλα, η παραχώρηση της μικρής σκηνής σε καλλιτέχνες που ασχολούνται με την μουσική, τον χορό και το θέατρο, με τους οποίους αισθάνομαι κάποια συγγένεια, θα ολοκληρώσει το ρεπερτόριο. 

Ακις Βλουτής»

 

Θεατρική Περίοδος 2014- 2015


-ΜΑΚΒΕΘ του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

(πρεμιέρα 1 Δεκεμβρίου, λήξη  παραστάσεων 1 Μαρτίου)

Ο Μάκβεθ είναι η μικρότερη τραγωδία του Σαίξπηρ και πιστεύεται ότι γράφτηκε μεταξύ του 1603 και του 1606.

Η ιστορία του Μάκβεθ και της Λαίδης Μάκβεθ είναι γνωστή. Η τρέλα της εξουσίας, ο φθόνος, ο φόνος, η ενοχή, η αλαζονεία είναι μερικά μόνο από τα συναισθήματα που  πραγματεύεται το έργο.

«Ο Μάκβεθ είναι ένα αριστούργημα. Όταν το διαβάσεις – και κυρίως  το ζεις στη θεατρική του πραγματικότητα – αισθάνεσαι δέος απέναντι στον δημιουργό Νου που το έκανε αριστούργημα. Όταν το μεταφράσεις, ανακαλύπτεις τον τρόπο που χρησιμοποιεί αυτός ο νους για να το κάνει αριστούργημα. Ο τρόπος του Σαίξπηρ είναι να γεννήσει τον “νου” του έργου και να τον αφήσει, στη συνέχεια, να δημιουργεί σχεδόν αυτόνομος – με μια δική του πλέον «σκέψη» – το νόημα ή την συγκίνηση ή την ποιητική του εαυτού του. Και ο νους του δράματος Μάκβεθ είναι, κυριολεκτικά, ένας λαβύρινθος – στον οποίον, ως μεταφραστής μπαίνεις γνωρίζοντας από την απλή του ήδη ανάγνωση ότι εκεί μέσα σε περιμένουν τρία θέματα – τέρατα. Ο Θάνατος, σε ολόκληρο τον οντογνωσιολογικό του όγκο και δίπλα του ο ανθρώπινος δήμιος: ο φόνος, το Μεγάλο, ως δεδομένο, φυσικό αίτημα της ψυχής και δίπλα του, η ανθρώπινη αναπηρία που το εξαθλιώνει: η πολιτική εξουσία, το Κακό, με όλη την κοσμολογική του ισχύ και δίπλα του, η γήινη θεολογία που το εξανθρωπίζει για να το παραδώσει στον ομόλογο αντίπαλό του, το Καλό. Και πάνω απ όλα, ο Φόβος που εκλύεται από την ανισορροπία αυτών των άνισων δίδυμων μεγεθών – αλλά και παραμερίζει το μεγάλο, για να διασταυρωθούν τα δύο άλλα: η ένωσή τους θα γίνει ένας εφιάλτης του Χάους, ή ένα «αριστούργημα του Χάους», όπως αναγγέλλεται το έγκλημα του Μάκβεθ».

(Σημείωμα Γιώργου Χειμωνά για τον «Μάκβεθ», στην έκδοση «Μάκβεθ» από τις εκδόσεις Κέδρος).

Ταυτότητα της παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς

Διασκευή – σκηνοθεσία : Θάνος Παπακωνσταντίνου

Σκηνικά/Εικαστική Επιμέλεια : Νίκος Αναγνωστόπουλος

Κουστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Κίνηση : Χαρά Κότσαλη

Μουσική Σύνθεση-Ηχητικό Περιβάλλον: Αντώνης Μόρας

Φωτισμοί : Χριστίνα Θανάσουλα

Διανομή: Άκις Βλουτής – Μάκβεθ, Κωνσταντίνα Τάκαλου – Λαίδη Μάκβεθ

Βασίλης Βηλαράς, Ελεάνα Γεωργιάδου, Κατερίνα Μηλιώτη, Ελένη Μολέσκη, Μάριος Παναγιώτου,Γιώργος Φλωράτος

-ΣΤΡΟΧΑΪΜ του Δημήτρη Δημητριάδη

(πρεμιέρα Απρίλιος 2015)

Ο Δημήτρης Δημητριάδης γοητευμένος από το έργο, την παράξενη ιστορία και σύνθετη προσωπικότητα του σκηνοθέτη και ηθοποιού Έριχ Φον Στροχάιμ, αλλά και από τις μοναδικές ερμηνείες του ίδιου καθώς και της Γκλόριας Σουάνσον στην ταινία Η Λεωφόρος της Δύσης, ταινία σταθμός, όχι μόνο αισθητικά και θεματολογικά, αλλά και λόγω της αιχμηρής κριτικής που ασκεί στο σύστημα, γράφει τον Στροχάιμ, ένα λυρικό κείμενο, που ξεκινά εκεί που η ταινία τελειώνει.

Η Γκλόρια Σουάνσον, η μέγιστη ντίβα του αμερικανικού βωβού και ομιλούντα κινηματογράφου, που έπαιξε την Νόρμα Ντέσμοντ στην Λεωφόρο της Δύσης, εισέρχεται στην σκηνή, που την υποδύεται η δική μας ντίβα, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη σε μια τελευταία συνάντηση με τον Στροχάιμ που υποδύεται ο Άκις Βλουτής.

Έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε ανθρώπινους και σαρκαστικούς διαλόγους περί αληθείας και ψεύδους, πραγματικού και φανταστικού ζωής και θανάτου. Περί τέχνης εντέλει, την μόνη διαφυγή  της ανθρώπινης ύπαρξης  σε καιρούς χαλεπούς.

Τους ρόλους ερμηνεύουν η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και ο Άκις Βλουτής

*Παράλληλα το «Από Μηχανής Θέατρο», σε όλη τη διάρκεια της θεατρικής περιόδου 2014-2015, θα ανδείξει μέσα από τις διαφορετικές του σκηνές, τη νέα δημιουργία αποδεικνύοντας ότι παραμένει ένα ζωντανό θεατρικό κύτταρο.

Το πρόγραμμα των φιλοξενιών αυτών θα ανακοινωθεί αρχές Οκτωβρίου.