Ένας εορτασμός της καθημερινότητας, της συμμετρίας και των προσεκτικά επιλεγμένων χρωμάτων έχει συνεπάρει αυτό το διάστημα το TikTok, με τους χρήστες της εφαρμογής να μιμούνται το χαρακτηριστικό κινηματογραφικό στυλ του Wes Anderson (Γουές Άντερσον).

Η εμβληματική αισθητική του Wes Anderson

Ο Wes Anderson είναι Αμερικανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Ανάμεσα στη φιλμογραφία του συναντάμε τις ταινίες  «Οικογένεια Τενενμπάουμ» (2001), «Ο απίθανος κύριος Φοξ» (2009), «Ο έρωτας του φεγγαριού» (2012), «Ξενοδοχείο Grand Budapest» (2014), «Το Νησί των Σκύλων» (2018) και «Η γαλλική αποστολή» (2021). Η νέα του κωμωδία “Asteroid City” αναμένεται με ανυπομονησία, ενώ η πρεμιέρα αυτής είναι προγραμματισμένη να γίνει στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Καννών.

O Wes Anderson θεωρείται ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους κινηματογραφιστές στο σύγχρονο σινεμά. Όσοι και όσες είναι εξοικειωμένοι με την αισθητική του μπορούν να καταλάβουν πότε μια ταινία live-action, ή ακόμα και animation, φέρει την υπογραφή του ακόμα και από ένα μεμονωμένο καρέ.

Ο Anderson επιμένει σε σταθερές επιλογές όσον αφορά τους συνεργάτες του, το σενάριο και φυσικά την αισθητική των ταινιών του. Αγαπημένοι του ηθοποιοί μοιάζουν να είναι ο Bill Murray (Μπιλ Μάρεϊ) και ο Owen Wilson (Όουεν Γουίλσον) που συναντάμε και ξανασυντάμε σε ταινίες του [Με τον Owen Wilson ανά περιπτώσεις έχουν συνεργαστεί και στο σενάριο, όπως π.χ. στην «Οικογένεια Τενενμπάουμ», ή στο «Ο αρχάριος» (1998). Και στις δύο παίζει ο Bill Murray]. Τα cast που συναντάμε στη φιλμογραφία του Anderson είναι γεμάτα με λαμπερά ονόματα, με διάσημους ηθοποιούς ενίοτε να εμφανίζονται μόνο για μερικά δευτερόλεπτα στη μεγάλη οθόνη, με τον σκηνοθέτη να μην αποτελεί εξαίρεση. Συγκεκριμένα, ο ίδιος ο Wes Anderson ενίοτε κάνει διακριτικά περάσματα από τις ταινίες του (π.χ. στην «Οικογένεια Τενενμπάουμ εμφανίζονται μόνο τα χέρια του, και σε επόμενη σκηνή ακούγεται η φωνή του ως σχολιαστής αθλητικού αγώνα).

Οι ιστορίες του συχνά περιστρέφονται γύρω από απόκληρους. Όλοι και όλες μοιάζουν εκκεντρικοί, και η ταύτιση μαζί με κάποιον χαρακτήρα μοιάζει αδύνατη.

Μια αδιαφορία για το ρεαλισμό χαρακτηρίζουν τα σενάρια των ταινιών του, που διακατέχονται από μια ονειρική αύρα, χωρίς να απουσιάζει και το πιο σκοτεινό στοιχείο από αυτά. Πλοκές που αναδεικνύουν το παράδοξο και κάνουν τον θεατή να εκτιμήσει τις «παραφωνίες», και τον λυρισμό που μπορεί να προσφέρει η έβδομη τέχνη. 

Τα καρέ του ξεχωρίζουν ως εξαιρετικά μελετημένα και λεπτομερή, με χαρακτηριστικό τέμπο. 

Δύο είναι τα βασικά γνωρίσματα από το οπτικό σύμπαν του Anderson που έχουν ταυτιστεί με το όνομά του: η συμμετρία και το χρώμα.

Το χρώμα

Κάθε ταινία του Anderson έχει μια συγκεκριμένη χρωματική παλέτα, η οποία δένει με τον τόνο κάθε ιστορίας, την οποία και αναδεικνύει. Ο Anderson παρουσιάζει μια προτίμηση στα παστελ χρώματα, ενώ όταν καταφεύγει σε φωτεινά χρώματα, μοιάζει να θέλει να δημιουργήσει μια αντίθεση με τα θλιβερά συμβάντα που εξελίσσονται εκείνη τη στιγμή. Γενικά, η υπερβολική χρήση του χρώματος που παρατηρείται στις ταινίες του συμβαδίζει απόλυτα με το φανταστικό στοιχείο που τις χαρακτηρίζει.

Η συμμετρία 

Είναι πάγια τακτική του Anderson να παρουσιάζει πλάνα στημένα συμμετρικά και να κεντράρει τη δράση. Η μια συμμετρική σύνθεση διαδέχεται μια άλλη παρόμοια σύνθεση, πράγμα που μεταφέρεται ακόμα και στην κίνηση που ακολουθούν οι μεμονωμένοι χαρακτήρες ή ακόμα και ολόκληρες σκηνές δράσεις. Οι διάλογοι στις ταινίες του ακολουθούν το πρότυπο του shot/reverse shot (αντίστοιχα πλάνα), με τον κάθε συνομιλητή να τοποθετείται ακριβώς στη μέση του πλάνου, δίνοντας έμφαση στη μεταξύ τους σχέση.

Οι χρήστες του TikTok ως σκηνοθέτες στη δική τους ταινία “αλά Wes Anderson”

Στο TikTok μια από τις πιο δημιουργικές, και σίγουρα σινεφίλ τάσεις, θέλει τους χρήστες να μαγνητοσκοπούν καθημερινές τους ασχολίες και να τις επεξεργάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να προσομοιάζουν ταινίες του Wes Anderson. Διαδικασία που γίνεται κατά βάση (ή και αποκλειστικά) από τα κινητά τους τηλέφωνα.

Τα σύντομης διάρκειας βίντεο, ενίοτε εξαιρετικά καλοφτιαγμένα, καταφέρνουν να προσελκύσουν  εκατομμύρια προβολές. Η Ava Williams, που φαίνεται να ξεκίνησε το συγκεκριμένο trend, ανέβασε το βίντεο της στις 8 Απριλίου απεικονίζοντας την πρωινή διαδρομή της με το τρένο, με την περιγραφή: “With a good imagination, everything is symmetrical. Let a girl day dream! #wesanderson” (Με καλή φαντασία, τα πάντα είναι συμμετρικά. Αφήστε ένα κορίτσι να ονειροπολεί). Η νεαρή φωτογράφος συγκέντρωσε στο συγκεκριμένο βίντεο πάνω από 12 εκατομμύρια προβολές.

@avawillyums

With a good imagination, everything is symmetrical. Let a girl day dream! #wesanderson

♬ Wes Anderson-esque Cute Acoustic – Kenji Ueda

Σύντομα η εφαρμογή γέμισε με τις δημιουργικές απόπειρες ανθρώπων που ήθελαν να προσδώσουν στην καθημερινότητά τους λίγη από την κινηματογραφική μαγεία του Anderson. Στα βίντεο διάρκειας μερικών δευτερολέπτων, οι χρήστες της εφαρμογής, συνήθως με τρια, τέσσερα cuts, παρουσιάζουν τα υποκείμενα (κατά βάση τους εαυτούς τους, και τους οικείους τους), δηλώνουν τι κάνουν και τι ώρα είναι. Ακόμα, μένουν ανέκφραστοι μπροστά στην κάμερα, και κάνουν διακριτικές κινήσεις, μιμούμενοι ακόμα και το στήσιμο των χαρακτήρων του Anderson. 

Σταθερά στα βίντεο αυτά ακούγεται απόσπασμα από το τραγούδι “Obituary” του Alexandre Desplat, κομμάτι που γνωρίσαμε μέσα από το Soundtrack του “The French Dispatch”.

Η νέα αυτή διαδικτυακή τάση εξυμνεί τη δημιουργικότητα και παρακινεί τους χρήστες του TikTok να εξερευνήσουν το κινηματογραφικό σύμπαν του Wes Anderson, και παράλληλα να το εμπλουτίσουν με δικές τους προσωπικές πινελιές.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: The French Dispatch

Πηγές: videomaker.com, nytimes.com, tiktok.com, makingwavesfilmfestival.com, imdb.com, faroutmagazine.co.uk, studiobinder.com