Για πρώτη φορά, η Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και το Goethe-Institut συνεργάζονται για να παρουσιάσουν ανά τoν κόσμο βραβευμένες γερμανικές ταινίες. Όλες οι ταινίες που επιλέχθηκαν έχουν βραβευτεί ή ήταν υποψήφιες για τα Γερμανικά Κινηματογραφικά 2018 και τα Βραβεία First Steps 2017.

Με ένα «Lola», όπως είναι γνωστό εδώ και χρόνια το Γερμανικό Κινηματογραφικό Βραβείο, βραβεύονται οι πιο πρωτοποριακές, καινοτόμες, συγκινητικές και δυνατές ως προς το αισθητικό αποτέλεσμα ταινίες.

Το πρόγραμμα των ταινιών, που επιλέχθηκαν από τη Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και το Goethe-Institut, θα παρουσιαστεί σε πέντε μητροπόλεις του κόσμου: στην Αθήνα (7-14/12/2018), στη Βοστώνη, στο Πόρτλαντ, στο Νέο Δελχί και στην Καλκούτα, όπου κάθε πόλη διαμορφώνει το δικό της πρόγραμμα.

Στην Αθήνα παρουσιάζονται οι ταινίες:

Beuys, Amelie rennt (Μια αναπάντεχη φιλία), 3 Tage in Quiberon (3 Μέρες στο Quiberon), AynyMy Second Eye (AynyTo άλλο μάτι μου), LomoThe Language of Many Others (Lomo – Η γλώσσα πολλών άλλων), Western, Manifesto, The Congo Tribunal

Παρόντες από Γερμανία θα είναι ο σκηνοθέτης του «Beuys» Andres Veiel, ο οποίος θα δώσει και master class με θέμα «Staging / Reenactment in Documentaries», ο πρωταγωνιστής της νεανικής ταινίας «Μια αναπάντεχη φιλία/Amelie rennt» και οι πρωταγωνίστριες της ταινίας «Lomo – The Language of many othes».

Οι ταινίες προβάλλονται σε γερμανική και εν μέρει και σε άλλες γλώσσες με ελληνικούς υπότιτλους (βλ. αναλυτικές πληροφορίες στην κάθε ταινία)

Συζητήσεις: Γερμανικά/Ελληνικά με μετάφραση

Master Class: Σε αγγλική γλώσσα


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Παρασκευή 7/12/2018, 20:00

BEUYS

Γερμανία. 2018, ντοκιμαντέρ, Γερμανικά, Αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους, 107΄ | Σενάριο και Σκηνοθεσία: Andres Veiel | Κάμερα: Jörg Jeshel | Μοντάζ: Stephan Krumbiegel, Olaf Voigtländer | Παραγωγή: zero one film/terz film

Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ | Βραβείο Καλύτερου Μοντάζ | Υποψήφιο για το Βραβείο Καλύτερης Μουσικής

Ο Beuys, ο άνθρωπος με το τσόχινο καπέλο, τον κετσέ και τη Fettecke (γωνιά λίπους). Τριάντα χρόνια μετά το θάνατό του, οι ιδέες αυτού του οραματιστή καλλιτέχνη εξακολουθούν να θεωρούνται πολύ μπροστά από την εποχή του. Με μια ιδιοφυή συρραφή πολυάριθμων αχρησιμοποίητων μέχρι τώρα οπτικών και ηχητικών ντοκουμέντων, ο σκηνοθέτης Andres Veiel και η ομάδα του δημιούργησαν ένα μοναδικό χρονικό: το ντοκιμαντέρ «Beuys» δεν είναι ένα πορτραίτο με τη συνηθισμένη έννοια, αλλά μια ευαίσθητη και προσωπική ματιά στον άνθρωπο, την τέχνη του και τον κόσμο των ιδεών του. Τις δεκαετίες του 1960, 1970 και 1980 ο Beuys προσπάθησε υπομονετικά να εξηγήσει ότι το «χρήμα δεν θα έπρεπε να είναι αγαθό». Το έργο του αφορούσε μια νέα, διευρυμένη αντίληψη της τέχνης που περιλάμβανε και την πολιτική διαμόρφωση της κοινωνίας. Ο Beuys παίρνει μέρος σε αγώνες πυγμαχίας, διαπραγματεύεται, δίνει διαλέξεις και εξηγεί εικόνες σε έναν νεκρό λαγό. Ρωτά μειδιώντας: «Θέλετε μια επανάσταση χωρίς γέλιο;» Η διευρυμένη του αντίληψη για την τέχνη τον τοποθετεί στο επίκεντρο κάθε σημαντικής κοινωνικής συζήτησης, ακόμη και σήμερα

Το Σάββατο 8/12/2018, 11:00 – 16:00 ο Andres Veiel θα δώσει master class με τίτλο «Staging / Reenactment in Documentaries» με αποσπάσματα από τις ταινίες του και προβολή του ντοκιμαντέρ «Die Spielwütigen» (Ηθοποιός και τίποτα άλλο), 2003, 108΄

Σάββατο 8/12/2018 | 11:00 – 16:00, 17.00 και 19.30 αντίστοιχα

STAGING / REENACTMENT IN DOCUMENTARIES

Master Class με τον Andres Veiel

Με αποσπάσματα από τις ταινίες του και προβολή του ντοκιμαντέρ

«Die Spielwütigen» (Ηθοποιός και τίποτα άλλο) 2003, 108΄

Τέσσερις ηθοποιοί κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους στην περίφημη Σχολή Θεάτρου Ernst Busch του Βερολίνου. Τόσο διαφορετική η ζωή τους, η ιδιοσυγκρασία τους, η κοινωνική τους συμπεριφορά. Έχουν όμως ένα κοινό: Το πάθος για το θέατρο.

Η Constanze, η Karina, η Stephanie και ο Έλληνας Πρόδρομος: Η θεατρική σκηνή είναι γι’ αυτούς τα Πάντα.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η master class για κινηματογραφιστές, ηθοποιούς, σπουδαστές κινηματογράφου και θεάτρου, αλλά και για όσους ασχολούνται με την τέχνη και τις κοινωνικές/πολιτικές επιστήμες.

ΜΙΑ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΗ ΦΙΛΙΑ

Γερμανία, Ιταλία. 2016, νεανική ταινία, Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους, 97΄ | Σκηνοθεσία: Tobias Wiemann | Ηθοποιοί: Mia Kasalo, Samuel Girardi, Susanne Bormann, Denis Moschitto, Jasmin Tabatabai | Σενάριο: Natja Brunckhorst | Κάμερα: Martin Schlecht | Μοντάζ: Andreas Radtke | Παραγωγή: Lieblingsfilm GmbH

Βραβείο Καλύτερης Παιδικής/Νεανικής Ταινίας

Η 13χρονη Αμελί είναι ένα γνήσιο παιδί της πόλης και πιθανότατα το πιο ξεροκέφαλο κορίτσι σε όλο το Βερολίνο. Δεν αφήνει κανέναν να της πει τι να κάνει, και λιγότερο απ’ όλους τους γονείς της, που μετά από μια κρίση άσθματος την πηγαίνουν σε μια ειδική κλινική στα βουνά, όπου και την αφήνουν. Κάνουν δηλαδή ό,τι απεχθάνεται η Αμελί. Η ίδια, αντί να δεχτεί τη βοήθεια που της προσφέρεται στην κλινική, το σκάει για ένα μέρος όπου κανείς δεν πίστευε ποτέ ότι θα τη βρει: για την κορυφή του βουνού. Ανάμεσα στις βουνοκορφές των Άλπεων, γνωρίζει τον Μπαρτ, ένα ιδιόρρυθμο αγόρι. Όταν αυτός ο απρόσκλητος σύντροφος της σώζει τη ζωή, η Αμελί συνειδητοποιεί ότι ο Μπαρτ είναι πολύ πιο εντάξει άτομο απ’ ό,τι νόμιζε στην αρχή. Οι δυο τους ξεκινούν για ένα περιπετειώδες ταξίδι γεμάτο δίψα για ζωή και αληθινή φιλία.

3 ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ QUIBERON

Η φετινή απονομή των βραβείων Lola στο Βερολίνο σφραγίστηκε από μία άλλη θρυλική γυναικεία παρουσία του κινηματογράφου: Το «Τρεις Μέρες στο Κιμπερόν» της Emily Atef, που κέρδισε 7 βραβεία Lola, είναι ένα εκπληκτικό πορτραίτο της Ρόμι Σνάιντερ. Η ταινία θα προβληθεί και στις 12/12.

Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία. 2018, μεγάλου μήκους, Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους, 115΄ | Σενάριο και Σκηνοθεσία: Emily Atef | Ηθοποιοί: Marie Bäumer, Birgit Minichmayr, Charly Hübner, Robert Gwisdek | Κάμερα: Thomas W. Kiennast | Μοντάζ: Hansjörg Weißbrich | Μουσική: Christoph M. Kaiser, Julian Maas | Παραγωγή: Rohfilm Factory GmbH

Βραβείο Kαλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους (χρυσό) | Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας | Βραβείο Καλύτερου Α΄ Γυναικείου Ρόλου | Βραβείο Καλύτερου Β΄ Γυναικείου Ρόλου | Βραβείο Καλύτερου Β΄ Ανδρικού Ρόλου | Βραβείο Καλύτερης Διεύθυνσης Φωτογραφίας | Βραβείο Καλύτερου Πρωτότυπου Soundtrack | Υποψήφια για Βραβείο Καλύτερου Σχεδιασμού Ήχου, Καλύτερου Μακιγιάζ

Βρετάνη, Κιμπερόν, 1981. Η Χίλντε έρχεται να επισκεφθεί την παλιά της φίλη, την πασίγνωστη σταρ Ρόμι Σνάιντερ που έχει αποσυρθεί εκεί σ’ ένα ξενοδοχείο. Λίγο μετά καταφτάνουν ο νεαρός δημοσιογράφος Μίχαελ Γυργκς και ο φωτογράφος Ρόμπερτ Λεμπέκ, με τον οποίο η Ρόμι γνωρίζεται από παλιά, για μια συνέντευξη που θα δημοσιευθεί σε γερμανικό περιοδικό μεγάλης κυκλοφορίας. Η εύθραυστη ντίβα και ο φιλόδοξος αρθρογράφος παρασύρονται σε μια ξέφρενη συναισθηματική κούρσα, ταλαντευόμενοι ανάμεσα στην τρυφερότητα και την αμοιβαία χειραγώγηση. Η Χίλντε προσπαθεί να προστατέψει τη φίλη της καθώς φωτογράφος και δημοσιογράφος επιζητούν να καταγράψουν τα πιο μύχια συναισθήματα αυτής της συναρπαστικής γυναίκας. Ένα συναισθηματικό παιχνίδι που κρατά δέσμιους και τους τέσσερις τρεις μέρες και τρεις νύχτες.

Επαναληπτική προβολή: 12/12/2018, 20:30

Δευτέρα 10/12/2018, 20:30

AYNY – ΤΟ ΑΛΛΟ ΜΑΤΙ ΜΟΥ

Γερμανία. 2016, μικρού μήκους, animation, Aραβικά με ελληνικούς υπότιτλους, 11΄ | Σενάριο και Σκηνοθεσία: Ahmad Saleh | Κάμερα: Lionel Some | Animation: Frank Pingel | Σχεδιασμός χαρακτήρων: Sabine Dully | 3D animatics και μοντέλα: Claire Steka, Dominic Tiedeken | Κούκλες: Ahmad Saleh, Diana Menestrey, Jessica Neubauer, Kerstin Gramberg | Παραγωγή: Academy of Media Arts Cologne και Fiction 2.0

Υποψήφια για Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους και Animation (Βραβεία First Steps)

Χρυσό Όσκαρ για την Καλύτερη Ξένη Animation Ταινία, Σπουδαστικά Όσκαρ 2016

Μετά την καταστροφή του σπιτιού τους σε έναν πόλεμο, μία μητέρα προστατεύει τους δύο γιους της κάτω από τη μαντίλα της. Τους λέει πως όταν ένα σπίτι πεθαίνει, ένα λουλούδι βλασταίνει από αυτό και πως, αν φυτέψεις το λουλούδι σε ένα άλλο μέρος, αυτό με τη σειρά του θα βγάλει ένα καινούργιο σπίτι. Κατά τη διάρκεια μιας μακράς πορείας μαζί με τους συμπατριώτες τους σε αναζήτηση ενός ασφαλούς τόπου, όπου όλοι θα φυτέψουν τα λουλούδια τους, τα δυο αγόρια κρατούν ζωντανά τα δικά τους λουλούδια παίζοντάς τους μουσική με τα αυτοσχέδια όργανά τους. Κάποτε, οι άνθρωποι αυτοί βρίσκουν ένα ασφαλές μέρος και φυτεύουν τα λουλούδια τους.

Αμέσως, μια νέα πόλη αναδύεται μες στην έρημο. Όμως, μια μέρα, τα αγόρια ερωτεύονται ένα πανέμορφο ούτι και αποφασίζουν να βγάλουν αρκετά χρήματα ώστε να μπορέσουν να το αγοράσουν. Αγνοώντας τις νουθεσίες της μητέρας τους να μείνουν στο σπίτι, βγαίνουν ξανά και ξανά κυνηγώντας το όνειρό τους: να παίξουν το όμορφο ούτι – ένα όνειρο που θα τους φέρει κοντά με έναν τρόπο που κανείς από τους δύο δεν φανταζόταν ποτέ.

Αμέσως μετά ακολουθεί

LOMO – Η ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΛΛΩΝ ΑΛΛΩΝ

Γερμανία. 2017, μεγάλου μήκους ταινία, Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους, 101΄ | Σκηνοθεσία: Julia Langhof | Ηθοποιοί: Jonas Dassler, Lucie Hollmann, Eva Nürnberg, Marie-Lou Sellem | Σενάριο: Thomas Gerhold, Julia Langhof | Κάμερα: Michal Grabowski | Μοντάζ: Thomas Krause, Halina Daugird | Παραγωγή: Flare Film GmbH, Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin/ Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, Βερολίνο (DFFB)

Βραβείο για την Καλύτερη Διεύθυνση Φωτογραφίας «Michael Ballhaus» | Βραβείο Υποκριτικής Τέχνης για Νέα Ταλέντα «Götz George» (Βραβεία First Steps) 

Λίγο πριν αποφοιτήσει από το λύκειο, ο Καρλ είναι ήδη απογοητευμένος από τη ζωή και δεν θα μπορούσε να διαφέρει περισσότερο από τη φιλόδοξη αδελφή του και τους φιλελεύθερους, κάποτε επιτυχημένους επαγγελματικά γονείς του. Περνά το μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου χρόνου του στο διαδίκτυο, με το blog του «Lomo – The Language of Many Others», όπου συγκεντρώνει φωτογραφίες και βίντεο που συνθέτει σε σειρές επεισοδίων. Όταν ερωτεύεται την Ντόρο, η ζωή αρχίζει επιτέλους να αποκτά νόημα για τον Καρλ. Η Ντόρο αρχικά ανταποκρίνεται στον ισχυρογνώμονα και απείθαρχο συμμαθητή της – όμως όχι για πολύ. Ο Καρλ είναι πεπεισμένος: όλα είναι τυχαία! Και τότε είναι που αρχίζει να παίζει ένα επικίνδυνο παιχνίδι. Ανεβάζοντας ένα βίντεο πολύ προσωπικών στιγμών μεταξύ της Ντόρο και του ίδιου στο διαδίκτυο, ο Καρλ αφήνει τους followers του να αποφασίζουν για τις πράξεις του και, τελικά, για θέματα ζωής και θανάτου. 

Τρίτη 11/12/2018, 20:30

WESTERN

Γερμανία, Βουλγαρία, Αυστρία. 2017, μεγάλου μήκους ταινία, Γερμανικά, Βουλγαρικά, Αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους, 119΄ | Σκηνοθεσία: Valeska Grisebach | Ηθοποιοί: Meinhard Neumann, Syuleyman Alilov Letifov, Reinhardt Wetrek | Σενάριο: Valeska Grisebach | Κάμερα: Bernhard Keller | Μοντάζ: Bettina Böhler | Παραγωγή: Komplizen Film GmbH

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μυθοπλασίας (χάλκινο) | Υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας

Μια ομάδα Γερμανών οικοδόμων ξεκινούν την κατασκευή ενός υδροηλεκτρικού σταθμού σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Βουλγαρίας. Παρότι οι σχέσεις με τους κατοίκους του κοντινού χωριού είναι δύσκολες –μεταξύ άλλων και λόγω του εμποδίου της γλώσσας που στην αρχή είναι σχεδόν ανυπέρβλητο– ο Μάινχαρντ καταφέρνει να πιάσει φιλίες με τους ντόπιους. Ο συνάδελφός του, Βίνσεντ, παρακολουθεί αυτές τις προσεγγίσεις με ζηλόφθονη δυσπιστία. Με το «Western» η Valeska Grisebach αφηγείται την ιστορία των μεταναστών εργατών σε ξένες χώρες, αντιστρέφοντας όμως τους όρους: Εδώ οι Γερμανοί είναι οι ξένοι, και το να υπερβούν σύνορα κι εμπόδια είναι εξίσου δύσκολο για αυτούς όπως και για τους συναδέλφους τους που φτάνουν στη Γερμανία ως παρείσακτοι.

Τετάρτη, 12.12.2018, 20:30

3 ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ QUIBERON

Πέμπτη 13/12/2018, 20:30

ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ

Γερμανία. 2016, μεγάλου μήκους ταινία, Αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους, 94΄ | Σενάριο και Σκηνοθεσία: Julian Rosefeldt | Ηθοποιοί: Cate Blanchett | Κάμερα: Christoph Krauss | Μοντάζ: Bobby Good | Κοστούμια: Bina Daigeler | Μακιγιάζ: Morag Ross, Massimo Gattabrusi | Σκηνογραφία: Erwin Prib | Παραγωγή: Studio Julian Rosefeldt

Βραβείο Καλύτερων Κοστουμιών | Βραβείο Καλύτερης Σκηνογραφίας | Βραβείο Καλύτερου Μακιγιάζ | Υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερης Διεύθυνσης Φωτογραφίας

Με την υπογραφή του καταξιωμένου εικαστικού καλλιτέχνη Julian Rosefeldt, το «Μανιφέστο» παρουσιάζει τη βραβευμένη με δύο Όσκαρ Cate Blanchett σε δώδεκα ξεχωριστές βινιέτες που δεν πρέπει να χάσετε και που ζωντανεύουν επί της μεγάλης οθόνης διαχρονικά μανιφέστα των καλλιτεχνικών κινημάτων του 20ού αιώνα. Από παρουσιάστρια του κεντρικού δελτίου ειδήσεων σε άστεγο άντρα, από την ποπ αρτ στο Δόγμα 95, ο «χαμαιλέοντας» ονόματι Cate Blanchett καταθέτει μια ερμηνεία-άθλο καθώς μεταμορφώνεται όπως και όσο ποτέ άλλοτε.

Τα μεμονωμένα επεισόδια αναπτύσσουν ένα φάσμα εξόχως ιδιαίτερων χαρακτήρων, αξιοποιώντας τα κοστούμια, το μακιγιάζ, τους χώρους και το απίστευτο υποκριτικό ταλέντο της Blanchett. Ο Rosefeldt συνυφαίνει τις πιο φλογερές καλλιτεχνικές διακηρύξεις της ιστορίας σε αυτή την εκπληκτική και σύγχρονη έκκληση για δράση. Το «Μανιφέστο» αντλεί υλικό από τα κείμενα των φουτουριστών, των ντανταϊστών, των εκπροσώπων του fluxus, των σουπρεματιστών, των καταστασιακών και άλλων ομάδων καλλιτεχνών, καθώς και από στοχασμούς μεμονωμένων καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων, χορευτών και κινηματογραφιστών.

Παρασκευή 14/12/2018, 20:30

ΤΗΕ CONGO TRIBUNAL

Γερμανία, Ελβετία. 2017, ντοκιμαντέρ, Γερμανικά, Αγγλικά, Σουαχίλι, Γαλλικά, Λινγκάλα με ελληνικούς υπότιτλους, 100΄ | Σενάριο και Σκηνοθεσία: Milo Rau | Έρευνα και Κάστινγκ: Eva-Maria Bertschy | Κάμερα: Thomas Schneider | Μοντάζ: Katja Dringenberg | Παραγωγή: Fruitmarket GmbH

Υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ

Διαρκώντας περισσότερα από 20 χρόνια, ο πόλεμος του Κονγκό έχει στοιχήσει έξι εκατομμύρια ζωές. Ο πληθυσμός υποφέρει γιατί οι εγκληματίες πολέμου, που δρούσαν ατιμώρητοι, ουδέποτε ήρθαν αντιμέτωποι με τη δικαιοσύνη. Λόγω των μεγάλων ποσοτήτων κοιτασμάτων από «πρώτες ύλες υψηλής τεχνολογίας» στη χώρα, πολλοί θεωρούν την ένοπλη σύρραξη ως μία από τις πιο κρίσιμες οικονομικές μάχες για πόρους την εποχή της παγκοσμιοποίησης.

Για το «Congo Tribunal», o Milo Rau συγκέντρωσε θύματα, αυτουργούς, αυτόπτες μάρτυρες και αναλυτές του Πολέμου του Κονγκό για ένα μοναδικό «λαϊκό» δικαστήριο στο ανατολικό Κονγκό. Για πρώτη φορά στην ιστορία αυτού του πολέμου, τρεις παραδειγματικές υποθέσεις βγήκαν στο φως σε αυτή την ακροαματική διαδικασία, ξεσκεπάζοντας το πραγματικό πρόσωπο ενός από τους μεγαλύτερους και πιο αιματηρούς οικονομικούς πολέμους στην ιστορία της ανθρωπότητας.