Αγωνία, δράση, εύστοχες περιγραφές χαρακτήρων, μυστηριώδεις φόνοι και αμφιλεγόμενες κινήσεις γεμάτες υποψία και αμφιβολία, όλα αυτά είναι συστατικά μίας επιτυχημένης συνταγής ενός δεξιοτέχνη του αστυνομικού λογοτεχνικού μυθιστορήματος, όπως είναι ο Ζορζ Σιμενόν.

Στις αμέτρητες ιστορίες που έχει πλάσει με πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή Μαιγκρέ, ανακαλύπτουμε αυτή την σκοτεινή και ομιχλώδη ατμόσφαιρα που πλανάται και στοιχειώνει την ζωή των πρωταγωνιστών του. Ποιος είναι ο υπεύθυνος της εκάστοτε εγκληματικής ενέργειας και ποιες οι προθέσεις πίσω από την πράξη; Ποιος ο ρόλος του αστυνομικού που διερευνά εξονυχιστικά και με επιμέλεια μαθητή την υπόθεση για να την διαλευκάνει με όρους σκακιστικούς και με μεθοδικότητα και στρατηγική να δοθεί η τελική λύση σε έναν γρίφο που ταλαιπωρεί; Ο Σιμενόν με χέρι μαέστρου διευθύνει άριστα την ορχήστρα μέσα από την οποία οι ήχοι που φτάνουν στα αυτιά του αναγνώστη μαρτυρούν μία καλοδουλεμένη επιχείρηση να τον διασκεδάσουν και παράλληλα να του εξάψουν την φαντασία.

Στον Άνθρωπο από το Λονδίνο γραμμένο το 1933, απόντος Μαιγκρέ, φέρνει την τοπική κοινωνία της Διέππης αναστατωμένη από μία διπλή πραγματικότητα, από την μία την δολοφονία ενός ανθρώπου πιθανώς από έναν Εγγλέζο και από την άλλη την εξαφάνιση μίας βαλίτσας με ένα πολύ μεγάλο ποσό. Κανείς δεν γνωρίζει τι περιέχει η βαλίτσα, ποιοι οι λόγοι που οδήγησαν τους δύο άνδρες σε διαπληκτισμό και άρα τον έναν από τους δύο στην διάπραξη του εγκλήματος. Εικασίες πολλές, μαρτυρίες λίγες και συνεχείς ανατροπές στην πορεία προς το ξεκαθάρισμα του θολού τοπίου που έχει διαμορφωθεί. Ο Λουί Μαλουέν, ο εργάτης του σιδηροδρομικού σταθμού που πρωταγωνιστεί, είναι ο συνδετικός κρίκος και το εργαλείο του Σιμενόν στον δρόμο για την εξιχνίαση. Ιδιόρρυθμος τύπος, οικογενειάρχης με άστατη συμπεριφορά προς τη γυναίκα του και τα παιδιά του και με τάση στο ποτό, γίνεται ο κεντρικός ήρωας γύρω από τον οποίο, οι επιθεωρητές θα κληθούν να συλλέξουν στοιχεία για να βρεθεί ο πολυπόθητος ένοχος.

Ο Σιμενόν με επιτυχία μας εισάγει σε ένα είδος που το γνωρίζει καλά αλλά πηγαίνει και ένα βήμα παραπέρα όταν αφήνει να διαφανεί και μία κατασκοπευτική ματιά στην υπόθεση. Γιατί επέλεξε να εντάξει στο σκηνικό του έναν Εγγλέζο; Δεν είναι και πολύ τυχαία η επιλογή του αν θέσουμε επί τάπητος τα ιστορικά δεδομένα της εποχής. Βρισκόμαστε σε μία εποχή όπου οι διπλωματικές και πολιτικές σχέσεις Βρετανίας και Γαλλίας είναι τεταμένες, είναι άλλωστε γνωστή η αντιζηλία μεταξύ της γηραιάς Αλβιόνας και του ιστορικού εξαγώνου και ο Σιμενόν με τον τρόπο του είναι πιθανόν να εγείρει ερωτήματα για την πολιτικοκοινωνική κατάσταση της περιόδου εκείνης προβάλλοντας την αντιπαλότητα των δύο εθνών. Επίσης, μην ξεχνάμε πως είμαστε μία δεκαετία πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η κατασκοπεία δίνει και παίρνει στα σαλόνια των μεγάλων πολιτικών δυνάμεων για την κυριαρχία και την επικράτηση στην γηραιά ήπειρο. Όλα αυτά συνδράμουν να στηθεί μία ιστορία με αστυνομική πλοκή και ένα δίχτυ που μέσα του πιάνονται πλείστα αληθοφανή συμβάντα. Μία εικασία που μπορεί να δίνει απαντήσεις ή να προκαλεί και άλλες, σε κάθε περίπτωση ο συγγραφέας έχει το ραβδί που με κινηματογραφικούς όρους μετατρέπει το σύγγραμμά του σε ένα πυρετώδες μέτωπο δράσης που κόβει την ανάσα έτσι όπως ο Χίτσκοκ θα μεταφέρει αργότερα στην μεγάλη οθόνη τις ταινίες του. Μυστηριώδεις διάλογοι, ασαφείς μετακινήσεις σε μία μικρή ακτίνα από πρόσωπα άγνωστα, σκοτεινά μέρη και σκιώδεις φιγούρες να περιπλανώνται, μία θεατρική παράσταση καλά στημένη στο όνομα και την υπηρεσία των νουάρ μυθιστορημάτων που εκείνος καθιέρωσε και που μπορεί να μην διεκδικούν δάφνες φιλοσοφικών στοχασμών αλλά ικανοποιούν την ανάγκη για ψυχαγωγική ανάγνωση και περιπετειώδη απόδραση.

“Όταν φαντάζεται κανείς ένα δράμα, πιστεύει ότι θα κάνει αυτό ή το άλλο. Όμως όταν το ζει, είναι διαφορετικά”

Το βιβλίο του Georges Simenon, Ο άνθρωπος από το Λονδίνο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα