Την ομιλία του Ελβετού καλλιτέχνη Τόμας Χίρσχορν (Thomas Hirschhorn) και τη συζήτηση με τον ιστορικό τέχνης Δημήτρη Παλαιοκρασσά διοργανώνει ο ΝΕΟΝ την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου και ώρα 19:00 στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, με ελεύθερη είσοδο.

Το Cavemanman είναι ένα εμβυθιστικό περιβάλλον, μια δαιδαλώδης «σπηλιά» κατασκευασμένη σε φυσικό μέγεθος από υλικά όπως ξύλο, χαρτόνι, μονωτική ταινία. Διαμορφώνεται ένα περιβάλλον που αναπαριστά τον συλλογικό νου και αποτελείται από βιβλία, πόστερ, βίντεο, ράφια, αλουμινένια κουτάκια αναψυκτικών και κούκλες βιτρίνας.

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Παλαιοκρασσά, επιμελητή της έκθεσης Dream On, «Λίγα μπορούν να ειπωθούν για αυτό το magnum opus, στην πραγματικότητα ίσως δεν υπάρχουν λόγια μπροστά στο σοκ και το δέος που προκαλεί αυτή η υπέρμετρα φιλόδοξη εγκατάσταση, αυτό το απόλυτο όνειρο».

Ο Χίρσχορν περιγράφει το έργο του: «Αισθάνομαι ότι ως καλλιτέχνης πρέπει να κάνω πάρα πολλά. Πρέπει να κάνω τα πάντα. Πάντα το έργο μου αφορά ολόκληρο τον κόσμο. Αφορά ολόκληρη τη δυνατότητα, την ολότητα. Και, βεβαίως, είναι επιτηδευμένο και φιλόδοξο, αλλά και κατά κάποιο τρόπο ανόητο να επιθυμώ να κάνω κάτι τέτοιο. Ως καλλιτέχνης, πρέπει να αναδείξω τη γελοιότητα αυτής της φιλοδοξίας και αυτής της επιτήδευσης. Αυτό που κάνω αφορά πάντα όλο τον κόσμο. Γι’ αυτό μου αρέσει να επιβάλλομαι στη φόρμα, να κάνω πάρα πολλά, να εμπεριέχω τα πάντα. Να προσπαθώ ξανά και ξανά, να βάζω τα πάντα στο έργο μου. Είμαι μέρος αυτού του χαοτικού κόσμου. Είμαι μέρος αυτής της ασάφειας που κυριαρχεί στον κόσμο. Πιστεύω ότι μέρος της αποστολής μου ως καλλιτέχνης είναι να δουλέψω μέσα σε αυτή την ασάφεια, μέσα σε αυτό το χάος. Όχι να φέρω τη διαύγεια και την καθαρότητα, αλλά να παλέψω με το χάος».

Είσοδος ελεύθερη – Απαραίτητη η προκράτηση θέσης εδώ.

Τόμας Χίρσχορν

Ο Τόμας Χίρσχορν (Thomas Hirschhorn) (γενν. 1957, Βέρνη, Ελβετία) ζει και εργάζεται στο Παρίσι, όπου μετακόμισε το 1983, αφού σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης.

Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε πολλές διεθνείς εκθέσεις όπως: Skulptur Projekte Münster (1997)∙ Μπιενάλε της Βενετίας (1999 και 2015), όπου εκπροσώπησε την Ελβετία (2011)∙ Documenta 11, Κάσσελ (2002)∙ 27η Μπιενάλε Σάο Πάολο, Βραζιλία (2006)∙ 55th Carnegie International, Πίτσμπεργκ (2008)∙ 9η Μπιενάλε Σαγκάης (2012)∙ Manifesta 10, Αγία Πετρούπολη (2014)∙ Atopolis Mons (2015)∙ Μπιενάλε Kochi-Muziris (2018)∙ Steirischer Herbst, Γκράτς (2021). Μια ολοκληρωμένη μελέτη της σειράς των έργων του υπό τον γενικό τίτλο Pixel Collage παρουσιάστηκε στο Fondazione MAXXI στη Ρώμη το 2021. Με κάθε έκθεσή του -σε μουσείο, γκαλερί ή εναλλακτικό χώρο- και με κάθε έργο του σε δημόσιο χώρο, ο Hirschhorn επιβεβαιώνει διαρκώς την αφοσίωσή του προς ένα μη αποκλειστικό κοινό.

Στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του πορείας, ο Χίρσχορν έχει δημιουργήσει περισσότερα από εβδομήντα έργα σε δημόσιους χώρους, αμφισβητώντας την αυτονομία, την πατρότητα και την αντοχή ενός έργου τέχνης και υποστηρίζοντας τη δύναμη της τέχνης να αγγίζει και να μεταμορφώνει τον άλλο.

Ο Τόμας Χίρσχορν έχει αφιερώσει έργα του σε φιλοσόφους, συγγραφείς και καλλιτέχνες που αγαπά, με τη μορφή μεγάλων έργων γλυπτικής, όπως βωμούς, περίπτερα, μνημεία, χάρτες και κολάζ.

Με τη σειρά τεσσάρων μνημείων του: Spinoza Monument, Άμστερνταμ (1999)· Deleuze Monument, La Beauté, Αβινιόν (2000)· Bataille Monument, Documenta 11, Κάσσελ (2002) και Gramsci Monument, Μπρονξ, Νέα Υόρκη (2013), που αποτελεί παραγωγή του ιδρύματος τέχνης Dia Foundation στη Νέα Υόρκη, ο Hirschhorn υποστηρίζει τη βούλησή του «να καθιερώσει έναν νέο ορισμό του μνημείου προκαλώντας συναντήσεις και δημιουργώντας ανοικτές εκδηλώσεις».

ΝΕΟΝ

Ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο. Ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να φέρει το σύγχρονο πολιτισμό κοντά στο σύγχρονο πολίτη, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει. Συγχρόνως, επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη προσπάθεια αναβάθμισης της πόλης και της καθημερινότητας του πολίτη. Να συμβάλει στην αποκατάσταση της σχέσης του πολίτη με τη λειτουργία και τα δρώμενα της πόλης του.
Ο ΝΕΟΝ δεν περιορίζεται σε ένα μόνον χώρο. Έδρα του είναι ολόκληρη η πόλη, το ευρύτερο αστικό περιβάλλον. Είναι ένας ζωντανός και ενεργός συνομιλητής με την κοινωνία, τους θεσμούς και το κοινό.

Ο ΝΕΟΝ υλοποιεί τους στόχους του μέσα από εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδηλώσεις και συζητήσεις, προγράμματα χορηγιών και υποτροφιών και τη δημιουργία ενός δικτύου διεθνών συνεργασιών και ανταλλαγών. Ο ΝΕΟΝ συμπράττει με θεσμικούς φορείς πολιτισμού και ενισχύει τη δραστηριότητα δημοσίων και ιδιωτικών φορέων με σκοπό τη διάδοση της σύγχρονης τέχνης.

Ο ΝΕΟΝ επιδιώκει να αναδείξει τον πολιτισμό ως βασικό μοχλό προόδου και ανάπτυξης.

Photo Credit: Enrique Munoz Garcia, Thomas Hirschhorn at the «Robert Walser-Sculpture», Biel/Bienne, 2019

Διαβάστε επίσης: 

Dream On: Έκθεση από το ΝΕΟΝ και τη Βουλή των Ελλήνων στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο