Σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης και συμβούλου της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου, Δημήτρη Παλαιοκρασσά, η έκθεση Dream On συγκεντρώνει 18 εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας από διεθνείς και Έλληνες δημιουργούς που προέρχονται από τη Συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου, καθώς και μία νέα ανάθεση, ενώ συμπληρώνεται από 20 σχέδια έργων.

Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνέχεια της ανακοίνωσης της Δωρεάς της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου, και παρουσιάζει ορισμένα από τα πιο σημαντικά έργα της Συλλογής που στη συνέχεια θα δωρηθούν σε 4 μουσεία 3 χωρών σε 2 ηπείρους (ΕΜΣΤ, Tate, και από κοινού στα Guggenheim και MCA Chicago).

Είναι η πρώτη φορά που πολλά από τα έργα μεγάλης κλίμακας της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου παρουσιάζονται στην Ελλάδα, και μάλιστα συγκεντρωμένα στον ανοιχτό, ελεύθερα προσβάσιμο χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου.

Σύμφωνα με τον επιμελητή Δημήτρη Παλαιοκρασσά, η έκθεση διαπνέεται από την αίσθηση πληρότητας που φέρνει η πραγμάτωση ενός μεγάλου ονείρου• όταν ο φιλόδοξος στόχος ενός καλλιτέχνη, όσο άπιαστος κι αν φαίνεται, εκφράζεται μέσα από μια αχαλίνωτη δημιουργικότητα στις εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας. Κατ’ αντιστοιχία, μέσω της Δωρεάς της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου, γίνεται πραγματικότητα το όνειρο του δημιουργού της, μια ιδιωτική συλλογή να μετατραπεί σε δημόσιο αγαθό και τα έργα της να διατηρηθούν για τις επόμενες γενιές θεατών και καλλιτεχνών.

Στην έκθεση Dream On παρουσιάζονται 18 εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας από τους καλλιτέχνες John Bock, Helen Chadwick, Abraham Cruzvillegas, Μάρθα Δημητροπούλου, Peter Fischli & David Weiss, David Hammons, Thomas Hirschhorn, Damien Hirst, Michael Landy, Μαρία Λοϊζίδου, Paul McCarthy, Annette Messager, Μάρω Μιχαλακάκου, Wangechi Mutu, Paul Pfeiffer, Matthew Ritchie, Άννα-Μαρία Σαμαρά, Αλέξανδρος Ψυχούλης. Όλα τα έργα προέρχονται από τη Συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου και αποτελούν μέρος της Δωρεάς της προς τα μουσεία ΕΜΣΤ, Tate και κοινή δωρεά σε Guggenheim και MCA Chicago.

Επίσης, σε νέα ανάθεση από τον ΝΕΟΝ, ο Κώστας Ιωαννίδης δημιουργεί ένα ηχητικό κομμάτι μεγάλης κλίμακας που αποδίδεται με τη Σφυριχτή γλώσσα.

Η έκθεση συμπληρώνεται από 20 σχέδια έργων της έκθεσης.

Wangechi Mutu (γενν. 1972, Ναϊρόμπι, Κένυα), Exhuming Gluttony: A Lover’s Requiem, 2006, Μεικτή τεχνική (δέρματα ζώων, ξύλο, μπουκάλια, κρασί, ταινία συσκευασίας και κουβέρτες), Διαστάσεις μεταβλητές © Wangechi Mutu | Installation View Dream On, 2022 | Βουλή των Ελλήνων + NEON στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά, Ευγενική Παραχώρηση NEON

Ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Κωνσταντίνος Τασούλας αναφέρει: «Η Βουλή των Ελλήνων, με ιδιαίτερη χαρά, ανοίγει και πάλι τον εκθεσιακό χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου, για να παρουσιάσει ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων σύγχρονης τέχνης καλλιτεχνών με διεθνή αναγνώριση, δωρεά από τη Συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου σε τέσσερα από τα σημαντικότερα ανά τον κόσμο μουσεία, μεταξύ των οποίων και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα.

Η παρουσίαση αυτή αποτελεί τη συνέχεια της εξαιρετικά δημιουργικής συνεργασίας της Βουλής με τον πολιτιστικό οργανισμό ΝΕΟΝ και τον ιδρυτή του Δημήτρη Δασκαλόπουλο για την αναμόρφωση μεγάλου τμήματος του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου σε ένα συναρπαστικό εκθεσιακό πεδίο και την άκρως επιτυχημένη διοργάνωση της έκθεσης Portals | Πύλη.

Ως Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, θεσμού που αποτελεί υποστηρικτή και θεματοφύλακα της Τέχνης ως δημόσιου αγαθού, συγχαίρω θερμά τον κ. Δασκαλόπουλο για την εμπνευσμένη πρωτοβουλία του, η οποία δίνει παράδειγμα προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο και κίνητρο ευγενούς άμιλλας. Η έκθεση αντιπροσωπευτικών έργων της δωρεάς του σε έναν εμβληματικό χώρο της Βουλής είναι μια σπουδαία και ίσως μοναδική ευκαιρία για το ελληνικό κοινό και για τους επισκέπτες της χώρας μας να απολαύσουν μια ξεχωριστή αισθητική συγκίνηση».

Michael Landy γενν. 1963, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο, Credit Card Destroying Machine, 2010, Μεικτή τεχνική, 600 x 300 x 300 εκ. | Installation View Dream On, 2022 | Βουλή των Ελλήνων + NEON στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά, Ευγενική Παραχώρηση NEON

Ο ιδρυτής του ΝΕΟΝ κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος σημειώνει: «Αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος που συνεργαζόμαστε ξανά με τη Βουλή των Ελλήνων, τον κορυφαίο πολιτειακό θεσμό, για να παρουσιάσει ο ΝΕΟΝ μια ακόμα σημαντική έκθεση στο ιστορικό κτίριο του πρώην δημόσιου Καπνεργοστασίου. Αφ’ ενός γιατί, μετά την αναμόρφωσή του, το βλέπουμε να μετουσιώνεται σε ένα νέο πολιτιστικό κέντρο για την Αθήνα, εκφράζοντας τη φιλοδοξία του ΝΕΟΝ για τη σημασία του δημόσιου χώρου.

Και αφ’ ετέρου γιατί η έκθεση αυτή αντικατοπτρίζει μια καμπή στην προσωπική μου πορεία ενασχόλησης με την τέχνη. Οι εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας που παρουσιάζονται στην έκθεση DreamOnστη συνέχεια θα ακολουθήσουν μια διαφορετική πορεία, θα ταξιδέψουν σε 2 ηπείρους και 3 χώρες για να αποτελέσουν κομμάτι των συλλογών 4 διαφορετικών μουσείων, στο πλαίσιο της Δωρεάς της Συλλογής μου, της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου. Μέσω της Δωρεάς τους, τα έργα αυτά -και πολλά ακόμα από τη Συλλογή- θα αποκτήσουν νέα ζωή, θα είναι προσβάσιμα σε ακόμα ευρύτερο κοινό και θα έχουν την απαραίτητη φροντίδα ώστε να διατηρηθούν για τις μελλοντικές γενιές και θα παραμείνουν σε διάλογο με την τέχνη του μέλλοντος».

Thomas Hirschhorn (γενν. 1957, Βέρνη, Ελβετία), Cavemanman, 2002 (λεπτομέρεια), Εγκατάσταση: ξύλο, χαρτόνι, ταινία, αλουμινόχαρτο, βιβλία, πόστερ, βίντεο του Lascaux 2, κούκλες, τενεκεδάκια, ράφια, φώτα φθορισμού, Διαστάσεις μεταβλητές © Thomas Hirschhorn | Installation View Dream On, 2022 | Βουλή των Ελλήνων + NEON στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά, Ευγενική Παραχώρηση NEON

Σύμφωνα με την Ελίνα Κουντούρη, Διευθύντρια του ΝΕΟΝ, «Χαρακτηριστικό της σύγχρονης τέχνης είναι ότι θέτει σύγχρονα ζητήματα, πολιτικές και κοινωνικές ιδέες, την έννοια της ταυτότητας, την ιδεολογία, την παγκοσμιοποίηση. Ιδίως στις μεγάλες εγκαταστάσεις, οι δημιουργοί χρησιμοποιούν ποικίλα μέσα, συχνά και καθημερινά ή ευτελή υλικά, για να δημιουργήσουν νέα περιβάλλοντα που αντιμετωπίζονται βιωματικά από τον επισκέπτη και τον εμπλέκουν σε μοναδικές, καθηλωτικές εμπειρίες.

Η έκθεση DREAM ON παρουσιάζει μια επιλογή από τέτοια σημαντικά έργα, εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, τα περισσότερα από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Αθήνα, προτού ακολουθήσουν το ταξίδι της Δωρεάς της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου και εκτεθούν σε ακόμα μεγαλύτερο κοινό.

Ως σύνολο, η έκθεση αποτυπώνει την ισχυρή πίστη του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και του ΝΕΟΝ ότι η τέχνη αποκτά νόημα μόνο μέσα από τη διάδραση με τους ανθρώπους και την επικοινωνία με το κοινό».

Ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, επιμελητής της έκθεσης, ιστορικός τέχνης και σύμβουλος της Συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου, σημειώνει «Στις εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας καταφεύγουν οι καλλιτέχνες όταν θέλουν να δουν τα όνειρά τους να γίνονται πραγματικότητα. Είναι εντυπωσιακό πόσο συχνά οι εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας προκαλούν σοκ και δέος και επιδρούν πάνω μας σαν μπουνιά στο στομάχι. Μια υποθετική εξήγηση θα ήταν ότι, όταν οι καλλιτέχνες υπερβαίνουν τα όρια του φυσικού χώρου του στούντιο τους, τότε εκφράζουν ελεύθερα τα πιο φιλόδοξα όνειρά τους σε μια έκρηξη αχαλίνωτης δημιουργικότητας».

Παράλληλο πρόγραμμα

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί και το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Είναι Αυτό Τέχνη», που έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται από το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο και τον ΝΕΟΝ. Μέσα από μια βιωματική διαδικασία, οι συμμετέχοντες εξοικειώνονται με τη σύγχρονη τέχνη και αναπτύσσουν πολλαπλούς τρόπους προσέγγισης των έργων σύγχρονων καλλιτεχνών.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε οικογένειες με παιδιά ηλικίας από 8 χρονών και άνω.

Ημερομηνίες προγραμμάτων:
Σάββατο 25/6, 2/7, 9/7, 16/7, 23/7, 30/7 και ώρα έναρξης 12:15 – 13:45
Τετάρτη 29/6, 6/7, 13/7, 20/7, 27/7 και ώρα έναρξης 17:00 – 18:30

Πληροφορίες και κρατήσεις: κ. Ειρήνη Μαντζαβίνου, 2103312995 (εσ.110), email: [email protected]
Για εκπαιδευτικές επισκέψεις σχολείων, πληροφορίες και κρατήσεις: [email protected]

Θα πραγματοποιούνται ομαδικές ξεναγήσεις (10-15 άτομα) τις μέρες:
Πέμπτη και Παρασκευή στις 17:00 και στις 18:00
Σάββατο στις 14:00, 16:00 και 17:00
Πληροφορίες και κρατήσεις: [email protected]

Η εφαρμογή του ΝΕΟΝ για κινητά δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να περιηγηθεί αυτόνομα στην έκθεση, να δει εικόνες των έργων και να μάθει πληροφορίες για τα έργα και τους δημιουργούς τους, καθώς και να ενημερωθεί για το πρόγραμμα των παράλληλων δράσεων και εκδηλώσεων. Η εφαρμογή NEON είναι διαθέσιμη σεiOS και Android.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: (από αριστερά) Michael Landy, γενν. 1963, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο, Credit Card Destroying Machine, 2010, Μεικτή τεχνική, 600 x 300 x 300 εκ. | John Bock (γενν. 1965, Γκρίμπομ, Γερμανία), Palms, 2007, Εγκατάσταση και βίντεο, 59’14”, Έκδοση 1 από 1 και 2 AP (#1/1) © John Bock, Ευγενική Παραχώρηση ο καλλιτέχνης και η Anton Kern Gallery, New York | Damien Hirst (γενν. 1965, Μπρίστολ, Ηνωμένο Βασίλειο), Greetings from the Gutter/Avoiding the Inevitable, 1994, Γυαλί, βαμμένο ατσάλι, λάστιχο σιλικόνης, φιάλες αερίου, ροοστάτες, σωλήνες από μπρούντζο και λάστιχο, ακρυλικό, MDF, μάσκες αερίου, οροί, ενδοφλέβιοι καθετήρες, σάκοι απορροής, βελόνα και άγκιστρο, Διαστάσεις μεταβλητές © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2022 | Installation View Dream On, 2022 | Βουλή των Ελλήνων + NEON στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά, Ευγενική Παραχώρηση NEON