Η παράσταση Το ημέρωμα της στρίγκλας του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε διασκευή και σκηνοθεσία της Ηλέκτρας Ελληνικιώτη …

θα φιλοξενηθεί για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στη Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ από την Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012. 
 

Η παράσταση:  Το ημέρωμα της στρίγκλας είναι μια φαρσοκωμωδία για την αγάπη και τη συμπεριφορά των δύο φύλων σε αυτή. Πρόκειται για ένα έργο στο οποίο, οι άντρες “ντύνονται” έναν άλλο εαυτό για να κερδίσουν τη γυναίκα που αγαπούν, ενώ, αντίθετα, οι γυναίκες, μόλις αποκτήσουν τον άντρα που επιθυμούσαν, “γδύνονται” τον εαυτό και τη συμπεριφορά που είχαν επιδείξει έως εκείνη τη στιγμή! Το “ημέρωμα” είναι μια ιστορία που κινούν οι άνδρες, αλλά που ταυτόχρονα κινείται γύρω από τις γυναίκες. Οι άντρες ενδύονται τους ρόλους που σκοπεύουν να “παίξουν” με σκοπό να κατακτήσουν την εκλεκτή της καρδιάς τους, συζητούν και σχεδιάζουν χωρίς λογοκρισία, μακριά από τα γυναικεία αυτιά. Με αυτό ως κεντρική ιδέα και με ένα ιδιαίτερο θέατρο στο θέατρο, που ο ίδιος ο Σαίξπηρ επέλεξε για το έργο του, προσεγγίζεται το κείμενο και στήνεται η παράσταση.

Μερικά λόγια για την υπόθεση του έργου:

Ο Μπατίστας, έχει δυο κόρες, την Κατερίνα και την Μπιάνκα. Πλήθος μνηστήρων συρρέουν για την όμορφη και γλυκιά Μπιάνκα, αλλά ο Μπατίστας είναι ανένδοτος: η Μπιάνκα θα παντρευτεί μόνο εφόσον βρεθεί γαμπρός για την Κατερίνα πρώτα. Η Κατερίνα, όμως, είναι τόσο δύστροπη, οξύθυμη και κακότροπη που κανείς δε θέλει να την παντρευτεί. Γι’αυτό και οι δυο φιλόδοξοι μνηστήρες της Μπιάνκας, ο γέρο-Γκρέμιος κι ο Ορτένσιος, αποφασίζουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να βρουν γαμπρό στην Κατερίνα κι έτσι να ανοίξει ο δρόμος για την κατάκτηση της Μπιάνκας. Ο Πετρούκιος καταφτάνει στην πόλη για να βρει νύφη και μαθαίνει από το φίλο του Ορτένσιο για την Κατερίνα. Και βάζει σκοπό, όχι μόνο να παντρευτεί την Κατερίνα, αλλά και να την ημερώσει και να τη μετατρέψει σε μια γλυκιά και υπάκουη σύζυγο. Κι ενόσω ο Πετρούκιος, “εκπαιδεύει” την Κατερίνα, τρεις άντρες κονταροχτυπιούνται για την καρδιά της Μπιάνκα: ο Γκρέμιος, ο Ορτένσιος και ο Λουκέντιος. Καθένας στήνει το δικό του σχέδιο για να την προσεγγίσει και να την κατακτήσει και κάπου εκεί είναι που τα πράγματα μπερδεύονται.
Σημείωμα σκηνοθέτη:

Το ημέρωμα της στρίγκλας αποτελεί ένα από τα πρώτα έργα (για πολλούς ενδεχομένως και το πρώτο) του μεγάλου άγγλου δραματουργού. Γι’ αυτό και είναι μια κωμωδία που μιλάει για την αγάπη με έναν πολύ νεανικό τρόπο, υποστηρίζοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι όποιος αγαπάει πραγματικά, παιδεύει -στην αρχή, δηλαδή, γιατί στην πορεία, ημερώνεται.. Είναι ένα έργο για το πώς η πραγματική αγάπη μεταμορφώνει τον άνθρωπο, ακόμα και τον πιο δύστροπο και δύσκολο. “Η αγάπη είναι υποταγή” μου είπε πρόσφατα ένας από τους συνεργάτες μου. “Υποτάσσεσαι στον άλλο, γιατί δε νιώθεις πλέον την αγωνία μην τυχόν και χάσεις εσένα, μέσα στον άλλο”. Με κεντρική ιδέα αυτή τη φράση προσεγγίζεται και το έργο του Σαίξπηρ. Γι’ αυτό και επέλεξα να τοποθετηθεί χρονικά μέσα σε μια “αντρική” περίοδο, όπως αυτή του 1930, κατά τη διάρκεια της οποίας, σε όλους τους τομείς, από τη μόδα και τον κινηματογράφο, μέχρι τη λογοτεχνία και την πολιτική, φαίνεται να γίνεται μια συνειδητή στροφή στην αντρική κουλτούρα και μια προσπάθεια “υποταγής” της γυναίκας. Αυτή η δεκαετία-μεσοδιάστημα δύο παγκοσμίων πολέμων, στη διάρκεια της οποίας ο άνδρας έψαχνε τρόπους να ισχυροποιήσει την κοινωνική του ταυτότητα και να σταθεροποιήσει τα πράγματα, έχει πολλά κοινά σημεία με την εποχή συγγραφής και το θέμα του έργου. Και το κυριότερο κοινό σημείο (το οποίο ενδεχομένως να είναι και διαχρονικό) είναι ότι τα όποια παιχνίδια εξουσίας των δύο φύλων, είναι ασήμαντα. Διότι το ζητούμενο δεν είναι το ποιο από τα δύο θα υπερισχύσει, αλλά το πώς θα αλληλοσυμπληρωθούν’’.

Οι συντελεστές:

Η μετάφραση είναι του Ερρίκου Μπελιέ. Τη δραματουργική επεξεργασία επιμελήθηκαν ο Ερρίκος Μπελιές και η Ηλέκτρα Ελληνικιώτη, η οποία υπογράφει και τη σκηνοθεσία. Τα σκηνικά και το έντυπο υλικό της παράστασης σχεδίασε το γραφιστικό-αρχιτεκτονικό γραφείο OR Design του Λυκούργου Ορνεράκη και της Ευαγγελίας Καραντζά και τα κοστούμια είναι της Νικολέτας Παναγιώτου. Τη μουσική επιμέλεια της παράστασης έκανε η σκηνοθέτης Ηλέκτρα Ελληνικιώτη σε συνεργασία με το Ζώη Χαλκιόπουλο. Τις φωτογραφίες επιμελήθηκε η Κατερίνα Πασπαλιάρη.

Βασικοί Συντελεστές

Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές  Διασκευή/Σκηνοθεσία: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη  Σκηνικά/Artwork: OR design 
Κοστούμια: Νικολέτα Παναγιώτου  
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική επιμέλεια: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη, Ζώης Χαλκιόπουλος    Βοηθός σκηνοθέτη: Νικόλας Ανδρουλάκης 
Φωτογραφίες: Κατερίνα Πασπαλιάρη

Διανομή

Κατερίνα: Φλώρα Καλομοίρη  Πετρούκιος: Ανδρέας Κοντόπουλος Μπατίστας: Κώστας Τριανταφυλλόπουλος Γκρέμιος, Βικέντιος: Σταύρος Μερμήγκης  Λουκέντιος: Γεράσιμος Πετικάρης  Μπιάνκα: Εβίτα Παπαστόϊτση  Ορτένσιος: Νίκος Καραπάνος Τράνιος: Σόλων Τσούνης  Γκρούμιος, Μπιοντέλλος: Χρήστος Καπενής Χήρα: Ντόρη Μάντζαρη