Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο «Το ημέρωμα της στρίγγλας», μια από τις δημοφιλέστερες κωμωδίες του Ουίλλιαμ …

Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Στούρουα, με τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη και την Δήμητρα Ματσούκα  στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Το έργο κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 25 Μαρτίου, στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, στις 21.00.

Η δύναμη του έρωτα και της αγάπης έρχεται να εδραιωθεί μέσα σε αυτό το έργο του Σαίξπηρ ως η απόλυτη εκείνη δύναμη που μπορεί να αλλάξει το εγώ για χάρη του άλλου. Ο Σαίξπηρ με ευφάνταστο και πολλές φορές κωμικό- τραγικό τρόπο μας μιλάει για την δυσκολία της ανθρώπινης φύσης στην συνύπαρξη με τον άλλον.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

«Ο σκηνοθέτης δεν πρέπει να μιλάει σε τρεις περιπτώσεις:
Α. Πριν από την ταινία του
Β. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας του
Γ. Μετά το τέλος της ταινίας του».

Φεντερίκο Φελλίνι

Η φάρσα αυτή του Σαίξπηρ – που έχει να κάνει με το πώς κάποιος Πετρούτσιο από τη Βερόνα, ημέρωσε μια στρίγγλα ονόματι Κατερίνα από την Πάντοβα, φτιάχνοντας μαζί της στο τέλος μια υπέροχη πατριαρχική οικογένεια- έχει σημειώσει επιτυχία σε όλα τα θέατρα του κόσμου. 

Η επιγραφή που επιλέχθηκε για την αρχή αυτού του κειμένου είναι η απάντηση του Φελλίνι, όταν τον ρώτησαν αν έχει να πει κάτι για την ταινία του – και βρίσκει σύμφωνους όλους όσους συμμετέχουν αυτή την παράσταση, με επικεφαλής τον σκηνοθέτη της.

Πραγματικά, τί μπορεί να πει ένας σκηνοθέτης στην αρχή και κατά τη διάρκεια μιας δουλειάς; Υπάρχει πάντα η σκέψη, που όμως την επεξεργάζεται κατά τη διαδικασία των προβών με τους ηθοποιούς – και η σκέψη αυτή μπορεί να αλλάξει ριζικά πολλές φορές. Γι’ αυτό όταν ξεκινάει «το ταξίδι» μέσα στο έργο, δεν ξέρεις ακριβώς τι θα προκύψει μετά το τέλος των βασανιστικών προβών, μέχρι τη μέρα της πρεμιέρας. Όταν πια η παράσταση είναι έτοιμη, τι να πουν αυτοί που την έχουνε κάνει…; Τότε είναι η ώρα του κοινού και της κριτικής να πάρουν τον λόγο!

Έχοντας κατά νου ότι ο σκηνοθέτης είναι ευγενής -έτσι τουλάχιστον πιστεύει ο ίδιος για τον εαυτό του- δεν θα αρνηθεί να εκθέσει τη σκέψη του και να πει σε τι αφορά αυτή η παράσταση. Πιστεύει ότι δεν είναι μόνο ο Πετρούτσιο που ημερώνει τη στρίγγλα Κατερίνα, αλλά και η Κατερίνα που από τη μεριά της τον μεταμορφώνει αναδεικνύοντας τις πιο καλές πλευρές του. Γιατί η φύση του έρωτα, που γεννήθηκε ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο δυνατές προσωπικότητες, είναι τέτοια που τους κάνει καλύτερους.

Γενικώς ο Σαίξπηρ -όπως πιστεύει ο σκηνοθέτης- ακόμα και σ’ αυτήν την ελαφριά κωμωδία του, μας μιλάει για τη δυσκολία της ανθρώπινης φύσης, για το ανεξήγητο της ύπαρξής της και το μυστηριώδες του ψυχισμού της.
Όλος ο Κόσμος είναι μια Σκηνή, λέει ο βάρδος από το Στράτφορντ, και όλοι εμείς ηθοποιοί. Άρα, όπως κανένας άλλος, εμείς γνωρίζουμε τις δυσκολίες που έχει το θέατρο και κατ’ επέκταση η ίδια η ζωή.

Είναι η τέταρτη φορά που ανεβάζω παράσταση στην Ελλάδα ως σκηνοθέτης και θα ήθελα αυτή την «ερωτική σχέση» που έχω ξεκινήσει ο ίδιος με το Ελληνικό θέατρο και τους Έλληνες ηθοποιούς, αυτή τη φορά να την ταξιδέψω σε δρόμους πιο απρόβλεπτους αλλά και πιο κοντινούς.

Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Στούρουα
Διασκευή-σκηνική προσαρμογή: Ρόμπερτ Στούρουα, Γρηγόρης Καραντινάκης
Απόδοση στα ελληνικά-φωτισμοί: Γρηγόρης Καραντινάκης
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Μίριαν Σβέλιτσε
Κοστούμια: Χρήστος Μπρούφας
Μουσική: Γκία Καντσέλι
Επιμέλεια κίνησης: Τατιάνα Μύρκου
Βοηθός σκηνογράφου: Κλεοπάτρα Αλαγιαλόγλου
Βοηθός ενδυματολόγου: Τίνα Νασίκα
Οργάνωση παραγωγής: Ροδή Στεφανίδου

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Δημήτρης Κολοβός (Μπατίστα), Ελίνα Μάλαμα (Χήρα), Δήμητρα Ματσούκα (Κατερίνα), Ιεροκλής Μιχαηλίδης (Πετρούτσιο), Φούλης Μπουντούρογλου  (Δάσκαλος), Χρήστος Παπαστεργίου (Βιτσέντσιο), Γιάννης Παρασκευόπουλος (Καρδινάλιος – Μπιοντέλο – Α΄ Υπηρέτης), Αστέρης Πελτέκης  (Τράνιο), Σάκης Πετκίδης (Γκρέμιο), Γιώργος Ρούφας  (Γκρούμιο), Βιργινία Ταμπαροπούλου (Μπιάνκα), Γιάννης Τσιακμάκης (Β΄ Υπηρέτης), Μανώλης Φουντούλης ( Γ΄ Υπηρέτης), Κώστας Χαλκιάς (Ορτένσιο ), Γιάννης Χαρίσης  (Λουτσέντσιο).