Το εργαστήριο του γλύπτη, ο χώρος όπου κυριαρχούν οι έντονοι ήχοι και θόρυβοί των εργαλείων του, σε μια προσπάθεια να δαμαστούν υλικά όπως ο πηλός, ο γύψος, η πέτρα, το μάρμαρο και τα μέταλλα, ο καθημερινός χώρος όπου συλλαμβάνεται, εκτελείται και αποδίδεται η ιδέα, το ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό έργο, όλα αυτά βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας έκθεσης του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά στην Αθήνα.

Υπό τον τίτλο «Το εργαστήριο του γλύπτη» (διάρκεια: 7 Απριλίου – 11 Σεπτεμβρίου 2022), στην έκθεση παρουσιάζονται έργα, προπλάσματα, εργαλεία και αρχειακό υλικό από τον χώρο δημιουργίας και καλλιτεχνικής έκφρασης Ελλήνων γλυπτών —ανδρών και γυναικών—, προκειμένου να ανοίξουν οι πόρτες του χώρου δημιουργίας τους και να αποτυπωθούν, στον βαθμό που αυτό είναι δυνατόν, η καθημερινότητά τους, οι σχέσεις μαθητείας, φιλίας και συμπόρευσης, καθώς και οι πορείες τους, που άλλοτε συγκλίνουν και άλλοτε διαφοροποιούνται.

Παράλληλα, στον συνοδευτικό κατάλογο, ο οποίος αποτελεί χρήσιμο σύγγραμμα για τη νεοελληνική γλυπτική με πρωτότυπα κείμενα, επιχειρείται η αναδρομή στην ιστορίας της από τις πρώτες προπολεμικές έως τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, διάστημα κατά το οποίο συντελούνται κρίσιμες αλλαγές που διαφοροποιούν σε σημαντικό βαθμό και αναπροσανατολίζουν την ίδια την τέχνη της γλυπτικής. Έκθεση και έκδοση λειτουργούν συμπληρωματικά, δίνοντας ένα πανόραμα του εσώτερου καθημερινού κόσμου της καλλιτεχνικής έκφρασης Ελλήνων γλυπτών, υπό την εποπτεία και επιμέλεια επιμελητών και ιστορικών της τέχνης.

Ο Κλέαρχος Λουκόπουλος εργάζεται πάνω σε αφηρημένο γλυπτό το οποίο τοποθετήθηκε στο Μοτέλ Ξενία της Λάρισας, περ. 1960, © Φωτογραφικό Αρχείο Κλέαρχου Λουκόπουλου. Ψηφιοποίηση: ΜΙΕΤ / Καλλιτεχνικά Αρχεία & Ψηφιακές Συλλογές

Οι ιστορικοί της τέχνης Γιάννης Μπόλης και Δημήτρης Παυλόπουλος σημειώνουν: «Ο χώρος του καλλιτεχνικού εργαστηρίου αποτελούσε και αποτελεί ιδιωτικό περιβάλλον που είχε κάποτε μυθοποιηθεί και εξακολουθεί στις μέρες μας να αποπνέει γοητεία, καθώς εμφανίζεται μυστηριώδες, απρόσιτο. Γύρω από τον ατμοσφαιρικό χαρακτήρα του διατυπώνονταν απόψεις/θεωρίες, αναπτύσσονταν συνομιλίες, εκφράζονταν αντιρρήσεις, με έναν λόγο προσδιοριζόταν η θέση καθενός δημιουργού. Ήταν το φυσικό κέλυφος που προστάτευε τη φυσιογνωμία και τις αξίες του κατόχου του. Στην κοινή φαντασιακή σφαίρα το εργαστήριο θα αποκτούσε τη διάσταση του απαγορευμένου και του απαραβίαστου, του άδυτου της ελεύθερης από περισπασμούς και περιορισμούς έκφρασης, με τον καλλιτέχνη να μεταβάλλεται σε ήρωα στην πάλη του με τα κάθε είδους εργαλεία, με τα ποικίλα υλικά και με τον εξοπλισμό για την κατεργασία των μορφών του.

Όμως το εργαστήριο, εκτός από τους ίδιους τους καλλιτέχνες, το νοηματοδοτούσαν και άλλοι άνθρωποι: οι βοηθοί, οι επισκέπτες, οι αγοραστές, οι τεχνοκρίτες, όλος ο περίγυρος που έδινε τον χαρακτήρα, τον παλμό και τον ρυθμό σε μιαν αδήριτη καθημερινότητα, όχι πάντοτε εύκολη. Εάν τα εργαστήρια των ζωγράφων έμοιαζαν χώροι τακτοποιημένοι και περισσότερο ήρεμοι, δεν ίσχυε το ίδιο και για τα εργαστήρια των γλυπτών, όπου οι έντονοι ήχοι και θόρυβοι των εργαλείων διασπούσαν την επικοινωνία των ενοίκων τους. Ο πηλός, ο γύψος, το μάρμαρο, η πέτρα, τα μέταλλα υπέβαλλαν κλίμα υλικότητας, από το οποίο δεν έλειπαν οι πνευματικές αναζητήσεις».

Τα έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από τις συλλογές του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά, του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, του Μουσείου Μπενάκη-Εργαστηρίου Γιάννη Παππά και του Ιδρύματος Γεώργιου Ζογγολόπουλου, καθώς και από συλλογές των οικογενειών των καλλιτεχνών και από ιδιωτικές συλλογές.

Η Μπέλλα Ραφτοπούλου στο εργαστήριό της στην Αθήνα. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αρχείο Μπέλλας Ραφτοπούλου

Γλύπτες και γλύπτριες που παρουσιάζονται στην έκθεση και στην έκδοση

Αχιλλέας Απέργης, Φρόσω Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Χρήστος Καπράλος, Λάζαρος Λαμέρας, Κλέαρχος Λουκόπουλος, Μέμος Μακρής, Άλεξ Μυλωνά, Γιάννης Παππάς, Μπέλλα Ραφτοπούλου, Σωσώ Χουτοπούλου-Κονταράτου.

Γλύπτες και γλύπτριες που παρουσιάζονται στην έκδοση

Θανάσης Απάρτης, Κώστας Δημητριάδης, Θωμάς Θωμόπουλος, Βάσος Καπάνταης, Κώστας Κλουβάτος, Κώστας Κουλεντιανός, Ναταλία Μελά, Ναυσικά Πάστρα, Γεράσιμος Σκλάβος, Γαβριέλλα Σίμωσι, Takis, Μιχάλης Τόμπρος, Φιλόλαος (Τλούπας).

Επιμελητική ομάδα

Ζέττα Αντωνοπούλου, Γιάννης Γαλανόπουλος, Τώνια Γιαννουδάκη, Δόμνα Γούναρη, Άρτεμις Ζερβού, Χάρις Κανελλοπούλου, Αρετή Λεοπούλου, Θούλη Μισιρλόγλου, Σπύρος Μοσχονάς, Γιάννης Μπόλης, Δημήτρης Παυλόπουλος, Κατερίνα Σύρογλου, Αλέξανδρος Τενεκετζής, Νικολέτα Τζάνη, Συραγώ Τσιάρα.

Την Πέμπτη 7 Απριλίου 2022 η επίσκεψη στην έκθεση θα είναι δωρεάν για το κοινό.

Αναλυτικά το πρόγραμμα

ΗΜΕΡΙΔΑ
Επιστημονική ημερίδα: «Αθηναϊκά εργαστήρια γλυπτικής: από το παρελθόν στο παρόν»
Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022 / 19:30-21:00
Χώρος: Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (Ερμού 134, Αθήνα)| Είσοδος ελεύθερη

Με αφορμή την έκθεση «Το εργαστήριο του γλύπτη», το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων οργανώνει την επιστημονική ημερίδα «Αθηναϊκά εργαστήρια γλυπτικής: από το παρελθόν στο παρόν». Η ημερίδα επιχειρεί μια τολμηρή σύζευξη των αρχαίων και νεότερων εργαστηρίων γλυπτικής στην Αθήνα. Ανιχνεύονται η οργάνωση, η διαχείριση, τα υλικά και οι τεχνικές δημιουργίας έργων στο πέρασμα του χρόνου με έμφαση σε πρωτότυπα στοιχεία.

Συμμετέχοντες: Ευρυδίκη Λέκα, Δρ Αρχαιολόγος, Τμήμα Συλλογής Έργων Γλυπτικής, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο «Εργαστήρια μαρμαρογλυπτικής στην Αρχαία Αθήνα» Γεωργιάννα Μωραΐτου, Δρ Συντηρήτρια Αρχαιοτήτων, Προϊσταμένη Τμήματος Συντήρησης, Φυσικών-Χημικών Ερευνών & Αρχαιομετρίας, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο «Μεγάλης κλίμακας μπρούντζινα αγάλματα. Αναζήτηση των κατασκευαστικών τεκμηρίων» Δημήτρης Παυλόπουλος, Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ «Εργαστήρια Ελλήνων γλυπτών: υλικά, εργαλεία, τεχνικές»

Συντονισμός ημερίδας: Ευγενία Ίσκου, Αρχαιολόγος, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Παρουσίαση της έκδοσης του Καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), Δημήτρη Παυλόπουλου «Από τον Ιερό Λόχο στον Κωνσταντίνο ΙΒ’. Νεότερα Αθηναϊκά Γλυπτά» (Gutenberg, Αθήνα 2020).
Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022 / 19:30
Χώρος: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Αθήνα)

Το βιβλίο περιλαμβάνει άγνωστα στοιχεία για τη νεότερη ελληνική γλυπτική στην Αθήνα και για τα γλυπτά του κέντρου της από το δεύτερο μισό του 19ου έως το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Προβάλλονται τα πρόσωπα, οι επιτροπές και οι διαδικασίες ανάθεσης των μνημείων, οι υποδόριες σχέσεις πίσω από τους διαγωνισμούς τους, ενώ διορθώνονται και αποκαθίστανται ημερολογιακά και χρονολογικά σφάλματα.

Η εικονογράφηση πλαισιώνει ουσιαστικά το κείμενο, με υλικό προερχόμενο κυρίως από μη προσβάσιμα σήμερα αρχεία και από συλλογές. Στη βιβλιογραφία καταχωρίζονται δυσεύρετα πλέον άρθρα από τον αθηναϊκό ημερήσιο και περιοδικό Τύπο.

Ομιλητές: Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρίας και Ιστορίας της Ιστοριογραφίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, ΕΚΠΑ Σπύρος Γ. Πλουμίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας (1830-2000), Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, ΕΚΠΑ Ευάνθης Χατζηβασιλείου, Καθηγητής Ιστορίας του Μεταπολεμικού Κόσμου, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, ΕΚΠΑ, Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία

Διάλεξη με θέμα: «Το ατελιέ του Θανάση Απάρτη, ένα ιδιότυπο σχολείο γλυπτικής»
Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου / 19:30
Χώρος: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Αθήνα)

Το 1940, λόγω του Πολέμου, ο Θανάσης Απάρτης εγκατέλειψε τη Γαλλία και επέστρεψε στην Ελλάδα. Έστησε το εργαστήριό του στον αριθμό 16 της οδού Αρδηττού, στο Μετς, όπου μέχρι τότε εργαζόταν ο νεαρός Μέμος (Αγαμέμνων) Μακρής. Έκτοτε, και ιδίως στους δύσκολους μήνες της Κατοχής, στο εργαστήριο του Μετς βρήκαν καταφύγιο πολλοί νέοι γλύπτες: ως μαθητές, ως βοηθοί ή απλώς ως μετέχοντες ενός κύκλου γύρω από τον σεβαστό καλλιτέχνη. Αρκετοί σύχναζαν εκεί αναζητώντας το νέο που έφερνε από το Παρίσι ο Απάρτης, όπως ο Γιώργος Ζογγολόπουλος, ο Χρήστος Καπράλος, ο Μακρής. Άλλοι έκαναν κοντά του τα πρώτα τους βήματα στην τέχνη της σμίλης, όπως ο Κλέαρχος Λουκόπουλος, ο Κώστας Κλουβάτος, η Ναταλία Μελά. Ο Απάρτης υπήρξε, επίσης, δάσκαλος για πολλά νέα παιδιά, τον Κώστα Παπανικολόπουλο και, για λίγο, τον μετέπειτα αρχαιολόγο Μίλτο Γαρίδη.

Ομιλητής: Σπύρος Μοσχονάς, Δρ Ιστορίας της Τέχνης, ΕΚΠΑ
Η διάλεξη πραγματοποιείται με τη συνεργασία του «Σωματείου Φίλων Μέμου και Ζιζής Μακρή» και της «Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Κλ. Λουκόπουλος».

Διάλεξη με θέμα: «Από το εργαστήριο του γλύπτη στο εργαστήριο του συντηρητή»
Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου / 20:30
Χώρος: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Αθήνα)

Για ποιους λόγους φτάνει ένα γλυπτό στο εργαστήριο του συντηρητή και πώς ο συντηρητής μπορεί να υποστηρίξει τις επιλογές και το όραμα του καλλιτέχνη; Μέσα από αντιπροσωπευτικά παραδείγματα γλυπτών, που ανήκουν σε καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση και τον κατάλογο, θα αναδειχθούν και θα συζητηθούν τα κοινά στοιχεία και οι διαφορές ανάμεσα στα δύο εργαστήρια, καθώς και οι παρεμβάσεις, δράσεις και εργασίες που απαιτούνται για να εξυπηρετηθεί ο κοινός στόχος, που δεν είναι άλλος από τη διατήρηση της μορφής και των πλαστικών λεπτομερειών των έργων, αλλά ταυτόχρονα και η προβολή των καλλιτεχνικών, ιστορικών και τεχνολογικών αξιών των έργων γλυπτικής.
Ομιλήτρια: Δρ. Μαρία Κλιάφα, Συντηρήτρια Γλυπτικής, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ

Πρόγραμμα ξεναγήσεων στην έκθεση «Το εργαστήριο του γλύπτη» από τα μέλη της επιμελητικής ομάδας.
Δηλώσεις συμμετοχής στο τηλ. 210 3215717. Ελεύθερη συμμετοχή με το εισιτήριο εισόδου στην έκθεση.

Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2022 / 13:00
Χάρις Κανελλοπούλου, Ιστορικός της Τέχνης, Επιστημονική Υπεύθυνη-Επιμελήτρια της Συλλογής έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος
Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2022 / 13:00
Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2022 / 13:00
Άρτεμις Ζερβού, Ιστορικός της Τέχνης, Επιμελήτρια στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
Σπύρος Μοσχονάς, Δρ Ιστορίας της Τέχνης, ΕΚΠΑ

Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2022 / 13:00
Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2022 / 13:00
Ζέττα Αντωνοπούλου, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊσταμένη Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς Δήμου Αθηναίων
Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022 / 13:00
Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Εργαστήριο-εκπαιδευτικό πρόγραμμα για οικογενειακό κοινό: «Υλικά και Εργαλεία»
Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022 / 12:00-14:00
Χώρος: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Αθήνα)

Εκπαιδευτικό εργαστήριο για οικογένειες στο πλαίσιο της έκθεσης με τη συνδρομή του εικαστικού Γιώργου Αλεξανδρίδη. Περιηγούμαστε στις μυστικές διαδρομές της γλυπτικής τέχνης, γνωρίζουμε τα εργαλεία και τη λειτουργία τους, συζητάμε για τη διαδικασία παραγωγής ενός έργου και πλάθουμε σε πηλό τα δικά μας προπλάσματα.

Ο Γιώργος Αλεξανδρίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1980. Σπούδασε στην Σχολή Μαρμαρογλυπτικής της Τήνου και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με κατεύθυνση γλυπτική. Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2019 είναι Επίκουρος Καθηγητής Κεραμικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.
Το εργαστήριο πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Φαίδρας Βασιλειάδου και του Θάνου Μακρή.
Δηλώσεις συμμετοχής στο τηλ. 210 3215717. Είσοδος ελεύθερη

Οργάνωση & Συντονισμός δράσεων:
Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Ελένη Κωτσαρά, Υπεύθυνη Ανάπτυξης και Διοίκησης, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

*Στο μουσείο τηρούνται όλες οι συνθήκες ασφάλειας της δημόσιας υγείας. H είσοδος γίνεται με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης (εντός των τριών τελευταίων μηνών). H χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος στην κατοικία-εργαστήριό του στο Ψυχικό με το γλυπτό του Κενό και σφαίρα, δεκαετία του 1970. © Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου