Στο επίκεντρο των έργων από ύφασμα της Λουίζ Μπουρζουά βρίσκονται τα θέματα της ταυτότητας, της σεξουαλικότητας, του τραύματος, της μνήμης, αλλά και της ενοχής. Όπως εξάλλου έχει αναφέρει η ίδια: «Πάντα είχα ένα έντονο ενδιαφέρον για τη μαγική δύναμη της βελόνας. Η βελόνα χρησιμοποιείται για να επιδιορθώσει τη ζημιά. Είναι μια διεκδίκηση για συγχώρεση».

Η Μπουρζουά άρχισε να ενσωματώνει στα έργα της ρούχα από διαφορετικά στάδια της ζωής της, δημιουργώντας μοναδικές εγκαταστάσεις, γλυπτά και αφηρημένα κολάζ. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες της καριέρας της, αυτά τα έργα συνέθεσαν ένα ποικιλόμορφο σώμα δουλειάς το οποίο θα παρουσιάζεται στην Hayward Gallery, από τις 9 Φεβρουαρίου μέχρι τις 15 Μαΐου.

Λουίζ Μπουρζουά

H Λουίζ Μπουρζουά γεννήθηκε το 1911 στο Παρίσι. Οι γονείς της διέθεταν μια γκαλερί με ταπισερί και η ίδια δημιούργησε τα πρώτα της σχέδια προκειμένου να τους βοηθήσει με την αποκατάσταση αρχαίων ταπισερί. Και ενώ ξεκίνησε να σπουδάζει μαθηματικά, στα 25 της επικεντρώθηκε στην τέχνη. Το 1938 παντρεύτηκε τον ιστορικό τέχνης Ρόμπερτ Γκολντγουότερ και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου άρχισε να δημιουργεί σουρεαλιστικούς πίνακες και χαρακτικά. Στα 1940 άρχισε να παράγει τα πρώτα αφηρημένα, αυτοβιογραφικά της έργα, δημιουργώντας κατασκευές από μάρμαρο, γυαλί και γύψο, μεταξύ άλλων. Η προδοσία, το άγχος, η μοναξιά και η εκδίκηση είναι ένα μέρος της κεντρικής θεματολογίας των έργων της. Τα παιδικά χρόνια της καλλιτέχνιδας επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τη δουλειά της. Η εξωσυζυγική σχέση του πατέρα της με την γκουβερνάντα που έμενε μαζί τους, η ενασχόληση της Μπουρζουά με την οικογενειακή επιχείρηση, το γεγονός πως έπρεπε να φροντίζει τη μητέρα της – η οποία είχε κολλήσει την Ισπανική γρίπη – διακόπτοντας τις σπουδές της, αλλά και το συναίσθημα της εγκατάλειψης, θα διαμόρφωναν σε μεγάλο βαθμό τη θεματολογία των έργων της.

Το γεγονός ότι δεν περιορίστηκε σε ένα συγκεκριμένο στυλ ή μέσο για τις δημιουργίες της, δυσκόλεψε σημαντικά την κατηγοριοποίησή της, κάτι που εμπόδισε και την εξάπλωση της φήμης της. Ωστόσο, στα 1940 και 1950 η δουλειά της εκτίθεντο μαζί με τα έργα καλλιτεχνών του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού, όπως του Τζάκσον Πόλοκ. Ακόμη, στα 1982 το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης πραγματοποίησε μια αναδρομική έκθεση για την ίδια και το 1993 εκπροσώπησε τις ΗΠΑ στην Biennale της Βενετίας. Το 1999 δημιούργησε το μνημειώδες έργο Maman, το γλυπτό μιας αράχνης από ατσάλι και μάρμαρο.

Τα επόμενα δέκα χρόνια, η φήμη της συνέχισε να αυξάνεται και το έργο της αποτέλεσε το επίκεντρο πολλών σημαντικών εκθέσεων (χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αναδρομική έκθεση της Τέιτ Μόντερν και του Κέντρου Πομπιντού, του 2007).

Η Λουίζ Μπουρζουά απεβίωσε στα 98 της, στις 31 Μαΐου του 2010.

Πηγές: Southbank Centre | Britannica | The Easton Foundation

Κεντρική εικόνα θέματος: Λουίζ Μπουρζουά, “Αράχνη” 1997, “The Woven Child” Hayward Gallery, Λονδίνο.