Το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Ολυμπίας για παιδιά και νέους, απένειμε τα βραβεία του εθνικού και του διεθνούς τμήματος σε αρκετές εκλεκτές και ιδιαίτερες ταινίες.

Διεθνής Κριτική Επιτροπή

Declaration text

Ο κινηματογράφος είναι μια μορφή τέχνης που αποδίδει την κοινωνική πραγματικότητα μέσα από πολλαπλές αισθητικές αντιλήψεις και σε διαπολιτισμικό πλαίσιο. Το δικαίωμα στην τέχνη είναι δικαίωμα των παιδιών και η απόλαυση του κινηματογράφου συνιστά προσβασιμότητα και απόλαυση του δικαιώματός τους. Μέσα στη διαδικασία ενηλικίωσης και εμπέδωσης της ιδιότητας του πολίτη σε μια δημοκρατική κοινωνία, ο κινηματογράφος συνιστά μέσον συμμετοχής και συνδημιουργίας.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους αντανακλά κοινωνικούς προβληματισμούς, παγκόσμιες συζητήσεις, προσωπικές αφηγήσεις και μέσα από υψηλή αισθητική τα προσφέρει ως μορφωτικά αγαθά στα παιδιά. Η συμπυκνωμένη πολιτιστική αξία του Φεστιβάλ ενέχει πολλαπλά οφέλη και δημιουργεί πολιτιστική υπεραξία, τόσο για τα παιδιά και τους νέους, όσο και για την τοπική κοινωνία.

Το Φεστιβάλ είναι ένα παράδειγμα πράξης της θετικής ειρήνης, της όσμωσης των πολιτισμών, της καταπολέμησης στερεοτύπων και της υποστήριξης ενός αειφόρου μέλλοντος γεμάτου χαμόγελα για τα παιδιά και τους νέους όλου του κόσμου.

Τα Βραβεία


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους

Ουράνια Καμήλα/Celestial Camel, Yury Feting, Ρωσία/Russia, 2015, 90΄

Μια εντυπωσιακή ταινία που μας διηγείται την ιστορία ενηλικίωσης ενός παιδιού εντός ενός ιδιαίτερου πολιτιστικού πλαισίου. Παρουσιάζει έναν τρόπο ζωής όπου οι άνθρωποι ζουν αρμονικά με τη φύση.


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας

Τραγούδα!/Sing, Kristof Deak, Ουγγαρία/Hungary, 2015, 25΄

Μια υπέροχα στημένη ταινία που δείχνει μια ειρηνική και σιωπηλή επανάσταση των παιδιών ενάντια στον άδικο κόσμο των μεγάλων.


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων

Χρώματα στο Μετρό/Colors in the subway, Kim Myung-eun, Νότιος Κορέα/South Korea, 2015, 7΄

Στην ταινία αυτή, η πρώτη διαδρομή ενός μικρού αγοριού με το μετρό, μετατρέπεται σε ποιητική περιπέτεια.


Βραβείο Σκηνοθεσίας Ταινίας Μεγάλου Μήκους

στον Renars Vimba, για την ταινία του Μαλακή Λάσπη/Mellow Mud, Λετονία/Latvia, 2016, 105΄

Ο σκηνοθέτης δημιούργησε μια επιβλητική ατμόσφαιρα στην οποία ενσωμάτωσε τους χαρακτήρες και το περιβάλλον.


Βραβείο Σεναρίου Ταινίας Μεγάλου Μήκους

στον Renars Vimba, για την ταινία του Μαλακή Λάσπη/Mellow Mud, Λετονία/Latvia, 2016, 105΄

Γιατί μας διηγείται την ιστορία δύο αδελφών που έχουν μείνει μόνα τους κι αναγκάζονται να τα βγάλουν πέρα σε έναν δύσκολο κόσμο.


Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Αγοριού σε ταινία Μεγάλου Μήκους

Στον Selim Kaya από την ταινία Μπλε Ποδήλατο/Blue Bicycle, Umit Koreken,Τουρκία-Γερμανία/Turkey-Germany, 2016, 94΄

Για την γεμάτη ευαισθησία ερμηνεία του ρόλου του.


Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Κοριτσιού σε ταινία Μεγάλου Μήκους

Στην Elīna Vaska από την ταινία Μαλακή Λάσπη/Mellow Mud, Renars Vimba, Λετονία/Latvia, 2016, 105΄

Για τη δυνατή κι εκφραστική ερμηνεία της ως μία κοπέλα που παλεύει για το μέλλον της.

Κριτική Επιτροπή Kids & Docs (Τμήμα Ντοκιμαντέρ)

Declaration text

Η Κριτική Επιτροπή του διαγωνιστικού προγράμματος Kids and Docs παρακολούθησε επιλεγμένες ταινίες από 14 διαφορετικές χώρες. Καταρχάς, ήταν ένα ταξίδι ανακάλυψης διάφορων κόσμων, από την Κίνα ως την Παραγουάη, από την Τουρκία ως το Μπαγκλαντές, από τη Φινλανδία ως το Αφγανιστάν. Είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλά πολλούς ανθρώπους, ιδίως παιδιά και νέους. Μέσα από τις ταινίες που είδαμε μπορέσαμε να γνωρίσουμε, να κατανοήσουμε και να αγαπήσουμε πολλούς χαρακτήρες, τις ελπίδες και τα αισθήματά τους. Το γύρισμα ενός ντοκιμαντέρ αφορά πάντα τις ανθρώπινες σχέσεις και ένα από τα πράγματα στα οποία εστιάσαμε ήταν η σχέση ανάμεσα στον σκηνοθέτη, το συνεργείο του και τους ανθρώπους τους οποίους παρακολούθησαν και με τους οποίους συνεργάστηκαν στις ταινίες τους.

Δεύτερον, η Κριτική Επιτροπή έπρεπε να βρει ένα καλογυρισμένο φιλμ που θα παρουσίαζε ενδιαφέρον τόσο για τα παιδιά και τους νέους όσο και για τους ενήλικες. Έχουμε δει εκπληκτικές δουλειές όσον αφορά τη φωτογραφία και την ηχοληψία. Το μοντάζ είναι ένα είδος αφήγησης. Γι’ αυτό κρίναμε τις ταινίες περισσότερο με βάση την αφήγηση παρά τις τεχνικές πτυχές του. Η χρήση αφηγητή, που κάποιες φορές ήταν επιβλητική, και ο ρυθμός της δράσης και της σιωπής ήταν ένα ακόμη κριτήριο με το οποίο κρίναμε τις ταινίες.

Στην Κριτική Επιτροπή υπήρξαν μερικές επιφυλάξεις  απέναντι σε κάποια πιο συμβατικά μέρη των ταινιών, ιδίως όσον αφορά τη χρήση της μουσικής. Και φυσικά λάβαμε υπόψη μας τη διαφορά ανάμεσα στις ταινίες με μεγάλο και με μικρό προϋπολογισμό. Στο τέλος, όμως, η ιστορία και το συναίσθημα ήταν πιο σημαντικά για εμάς από τα χρήματα που επενδύθηκαν στην παραγωγή.

Οι ταινίες ασχολούνταν με σημαντικά θέματα, όπως ο αγώνας για ελευθερία σε ένα δύσκολο περιβάλλον, ιδίως για τα κορίτσια και τις γυναίκες. Ορισμένες στιγμές μας σόκαρε η καταπίεση την οποία υφίστανται οι νέοι, αλλά ταυτόχρονα μας έλειψε μια πιο κριτική προσέγγιση και τρόποι αντίστασης απέναντι σε αυτή την καταπίεση. Αυτό το μήνυμα ήταν ένα ακόμα κριτήριο για την επιτροπή.

Όλες οι ταινίες ήταν υψηλής ποιότητας, άξιζε να τις δει κανείς, και ήταν δύσκολο να διαλέξουμε μία, όμως έπρεπε να το κάνουμε, σύμφωνα με τα κριτήρια που είχαμε θέσει.

Τα Βραβεία


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους

Κέιμπριτζ/Cambridge, Eldora Traykova, Βουλγαρία/Bulgaria, 2015, 64΄

Η σκηνοθέτιδα αποτυπώνει με ουσιαστικό και νατουραλιστικό τρόπο μια ξεχωριστή κοινότητα Ρομά, η οποία έχει συνειδητοποιήσει ότι το κλειδί για το μέλλον της είναι η Παιδεία. Προσεγγίζοντας τους χαρακτήρες με μεγάλη λεπτότητα και σεβασμό, προκαλεί τον θεατή να αμφισβητήσει τον συχνά στερεοτυπικό τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει τις περιθωριοποιημένες κοινότητες.


Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους

Πήγαιν’  έλα/Coming and Going, Tianlin Xu, Γερμανία – Κίνα/Germany – China, 2015, 89΄

Για την ενδελεχή παρατήρηση των χαρακτήρων και μια πανέμορφη οπτική γλώσσα που εστιάζει στην αντίθεση ανάμεσα στην κοινωνία των πόλεων και της υπαίθρου της Κίνας.


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ντοκιμαντέρ μικρού&μεσαίου μήκους

Η Λιμνοθάλασσα/The lagoon, Aaron Schock, Μεξικό – ΗΠΑ/Mexico – USA, 2016, 38΄

Για το προσωπικό και ειλικρινές πορτρέτο δυο αδελφών μέσα στο προστατευμένο αλλά εύθραυστο περιβάλλον τους. Ποιητικά γυρισμένο, το κοινό διαισθάνεται την απειλή απέναντι σε έναν παράδεισο που προορίζεται να χαθεί.


Ειδική Μνεία

Ο Γκαουράφ και οι Χαρταετοί/Gaurav and the kites, André rmann, Γερμανία/Germany, 2015, 25΄

Για την πειστική κινηματογραφική αφήγηση σχετικά με ένα θαρραλέο παιδί, το οποίο πιστεύουμε ότι εμπνέει τα παιδιά να ακολουθήσουν τα όνειρά τους.


Ειδική Μνεία

Ο Σκάι/Sky, Loes Janssen, Ολλανδία/The Netherlands, 2015, 15΄

Για την προσωπική προσέγγιση ενός πολύ λεπτού ζητήματος με οξυδερκή ηχοληψία.

Κριτική Επιτροπή των Παιδιών


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους Μυθοπλασίας

Τα Παιδιά της Τύχης/Children of Chance, Malick Chibane, Γαλλία/France, 2016, 96΄

Γιατί έδειξε τη δύναμη της φιλίας, γιατί οι ηθοποιοί ερμήνευσαν πειστικά τους ρόλους τους και γιατί μας άρεσε η μουσική της.


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας

Η Μέρα του βασιλιά/King’s Day, Steven Wouterlood, Ολλανδία/The Netherlands, 2015, 25΄

Γιατί μας εντυπωσίασε ο τρόπος που έδειξε την καταπίεση των παιδιών από τους γονείς τους και γιατί η μουσική της ήταν χαρούμενη και μοντέρνα.


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων

Βιολέτα/Violet, Maurice Joyce, Ireland/Ιρλανδία, 2015, 8΄

Γιατί ήταν πολύ πρωτότυπο με ποιητικό ύφος και είχε πλούσια εικονογράφηση.


Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους

Η ορχήστρα της ανακύκλωσης–Μια συμφωνία του ανθρώπινου πνεύματος/Landfill Harmonic–A symphony of the human spirit, Brad Allgood-Graham Townsley, Η.Π.Α. – Παραγουάη/USA-Paraguay, 2015, 84΄

Γιατί όταν αγαπάς κάτι με πάθος ξεπερνάς όλα τα εμπόδια και φτάνεις στην κορυφή.


Βραβείο Καλύτερης ταινίας Ντοκιμαντέρ Μικρού & Μεσαίου Μήκους

Η Νινόκ/Ninnoc, Nikki Padidar, Ολλανδία/The Netherlands, 2015, 19΄

Γιατί απέδωσε με τον ωραιότερο τρόπο την αξία τού να είναι ο καθένας μοναδικός και να μην φοβάται να το υποστηρίξει.


Ειδική Μνεία

Η Γη των Πεφωτισμένων/The Land of the Enlightened, Pieter-Jan De Pue, Βέλγιο-Ιρλανδία-Ολλανδία-Γερμανία-Αφγανιστάν/Belgium-Ireland-The Netherlands-Germany-Afghanistan, 2016, 87΄

Γιατί μας εντυπωσίασε η τεχνική αρτιότητα και ταυτόχρονα η λυρικότητα της ταινίας.

Ειδικά Βραβεία


Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες»

Τα Παιδιά της Τύχης/Children of Chance, Malick Chibane, Γαλλία/France, 2016, 96΄


Βραβείο Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής Συνεργασίας με την Unicef

Τα Παιδιά της Τύχης/Children of Chance, Malick Chibane, Γαλλία/France, 2016, 96΄

Ένα Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους στην ουσία υπηρετεί την διάδοση της Διεθνούς Σύμβασης των Δικαιωμάτων  των Παιδιών. Γιατί η Τέχνη υπάρχει μόνο αν υπάρχουν τα δικαιώματα κάθε ανθρώπινης ύπαρξης. Το δικαίωμα στην ζωή, το δικαίωμα στην μόρφωση, στην υγεία, στην ασφάλεια… Στην ταυτότητα. Αξίες που γεννήθηκαν στον Δυτικό Πολιτισμό, που εδραιώθηκαν στις  ψυχές όσων κατοικούν στη Γηραιά  Ήπειρο, την Ευρώπη. Κι όμως, στα μέσα του προηγούμενου αιώνα, οι αξίες αυτές μέσα στην καρδιά αυτής της Ηπείρου καταπατήθηκαν, χλευάστηκαν, εξολοθρεύτηκαν. Και μαζί με αυτές πλάσματα που τιμωρήθηκαν για την καταγωγή τους ή τις ιδέες τους. Σήμερα, στην δεύτερη δεκαετία του αιώνα μας, και πάλι στην καρδιά της ίδιας Ηπείρου, με λιγότερο ματωμένο τρόπο, αλλά με την ίδια ανάλγητη υπεροψία, επιχειρείται η καταπάτηση του δικαιώματος κάθε ανθρώπου να ονειρεύεται το μέλλον του και να ακολουθεί τον δικό του δρόμο.

Ανάμεσα στις ταινίες αυτής της χρονιάς –σχεδόν όλες τους να υπερασπίζονται κάποια κεντρική αξία ανθρωπισμού–  σταθήκαμε σε μία που από τη μια μας υπενθυμίζει την αγριότητα κάποιων ιστορικών περιόδων  του προηγούμενου αιώνα και από την άλλη διατηρεί όλη τη φρεσκάδα μιας ομάδας νεαρών αγοριών που αν και κατατρεγμένα από βαριά αρρώστια, δεν σταματούνε μήτε λεπτό να χαίρονται την ζωή και να ελπίζουνε σε ένα καλύτερο μέλλον. Μυρωδιά εφηβείας να διαλύει τις οσμές της αρρώστιας.


Βραβείο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (ΟΚΛΕ)

Μπλε Ποδήλατο/Blue Bicycle


Βραβείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου

Ουράνια Καμήλα/Celestial Camel, Yury Feting, Ρωσία/Russia, 2015, 90΄


Βραβείο του Διεθνούς Κέντρου Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους

Η Παγίδα/The Trap, Jayaraz Rajasekharan Nair, Ινδία/ India, 2015, 81΄

Αυτή η ποιητική και συγκινητική ταινία δείχνει την ομορφιά της φύσης και της απλής ζωής που είναι δωρεάν για όλους μας. Παρόλα αυτά, τα φτωχότερα παιδιά εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και η παιδική εργασία, παρόλο που είναι παράνομη, εξακολουθεί να υπάρχει. Αυτή η ταινία είναι μια ποιητική διαμαρτυρία ενάντια σ’ αυτό το απάνθρωπο φαινόμενο.


Υποψηφιότητα του Φεστιβάλ Ολυμπίας για το Βραβείο Νεανικού Κοινού της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Μαλακή Λάσπη/Mellow Mud, Renars Vimba, Λετονία/Latvia, 2016, 105΄

16η Camera Zizanio

Τα Βραβεία

Ελληνικό Τμήμα

Η Κριτική Επιτροπή σημειώνει ότι «έχοντας δει όλες τις ταινίες του Ελληνικού τμήματος, μετά από πολύ σκέψη, επιλέξαμε αυτές τις ταινίες, οι οποίες μας άγγιξαν συναισθηματικά και μας πέρασαν τα μηνύματά τους για το σύγχρονο κόσμο».

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α’  (έως 12 ετών)

1ο Βραβείο: Πρώτες βοήθειες, 1ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Εόσμου

2ο Βραβείο: Με τα δικά μας μάτια, 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών

3ο Βραβείο: απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες

Το ντουλάπι, Αδελφοί Αλεξόπουλοι (Κωνσταντής και Μάξιμος)

Το ταξίδι ενός φλαμίνγκο, 1ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Αμαλιάδας

Ειδική μνεία: Ο γύρος του Κόσμου, Άρτεμις Καλαντζάκου 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β’ (13-16 ετών)

1ο Βραβείο: Και περιμένω…, Γυμνάσιο Καρλοβασίων

2ο Βραβείο: Run, Μαρία Νεφέλη Νταντουρή

3ο Βραβείο: απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες

Αζίζ ένα παιδί όπως εσύ κι εγώ,  Εκπαιδευτήρια Ν. Μπακογιάννη (Γυμνάσιο)

Δε θα αφήσω…, Γενικό Λύκειο Κρεστένων

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ’ (17-20 ετών)

1ο Βραβείο: Κόσμος τρελός, Γενικό Λύκειο Κυθήρων

2ο Βραβείο: Το χρέος, 1ο ΕΠΑΛ και 1ο Ε.Κ. Άργους

3ο Βραβείο: Μνήμη, Χριστίνα Τσακμακά

Βραβείο animation: Αν έχει μπλέξει;, ΓΕΛ Πευκών – Κινηματογραφική Ομάδα


Βραβείο «Εγγραματισμού στα Μέσα» Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης: Το χρέος, 1ο ΕΠΑΛ και 1ο Ε.Κ. Άργους

Βραβείο Σχολής Σταυράκου: Κόσμος τρελός, Γενικό Λύκειο Κυθήρων

Βραβείο Συνηγόρου του Παιδιού: Στη διαπασών, 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας

Ειδικό Βραβείο Συνηγόρου του Παιδιού για ταινία που αναδεικνύει με ιδιαίτερη ευαισθησία τα δικαιώματα των παιδιών-προσφύγων: Καταφύγιο, 1ο Γυμνάσιο Κομοτηνής

Βραβείο «Νίκος Καβουκίδης»: Πες μου τι βλέπεις, 8ο Γυμνάσιο Πειραιά

Διεθνές Τμήμα

‘Ηταν πολύ ενδιαφέρον που παρακολουθήσαμε  ταινίες από χώρες της Ευρώπης αλλά και διάφορες χώρες του κόσμου και μέσα από αυτή την εμπειρία αντιληφθήκαμε τις διαφορετικές κουλτούρες που αντικατοπτρίζονται στις ταινίες. Βραβεύσαμε τις ταινίες αξιολογώντας το πώς χρησιμοποιήθηκε η κινηματογραφική γλώσσα και φυσικά τη θεματολογία που άλλοτε μας διασκέδασε και άλλοτε μας συγκίνησε και μας προβλημάτισε.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α’  (έως 12 ετών)

Tress, Sara Hessari, Ιράν

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β’ (13-16 ετών)

Incubus, Jacob Chang- Rascle, ΗΠΑ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ’ (17-20 ετών)

Sonar, Mohammad Salam, Ιράκ

Ευρωπαϊκό Τμήμα

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α’  (έως 12 ετών)

1ο Βραβείο: Come Home, Kidscam, Βέλγιο

2ο Βραβείο: Robokid, Kindertheater kidee Zürich, Ελβετία

3ο Βραβείο: The Longest Night, Cinema En Curs, Ισπανία

Ειδική Μνεία: George’s Dream, Toby Little, Ηνωμένο Βασίλειο

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β’ (13-16 ετών)

1ο Βραβείο: Crowd, Jachym Bouzek, Δημοκρατία της Τσεχίας

2ο Βραβείο: απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες: 

Loose Ends, SGL (Κlas 5Z), Ολλανδία

Abduction, Tim Van Loon, Ολλανδία

3ο Βραβείο: May I sing, Art school «Cinema”, Λευκορωσία

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ’ (17-20 ετών)

1ο Βραβείο: απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες

Getting in and letting go, HBLA, Αυστρία

Mars is calling, Station next, Δανία

2ο Βραβείο: Hana, Hana, Honey, Karlo Vorih, Κροατία

3ο Βραβείο: Mona, Lorena Sopi, Κόσσοβο

Ειδική Μνεία: Escape To Utopia, Wayne de Boer και Kaylee van Schuilenburg, Ολλανδία