…Blessed people, alive ruins… αναφέρουν οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας στις καρτ ποστάλ που στέλνουν πίσω, στις δικές τους πατρίδες. Ruins, μία λέξη με αμφίσημη σημασία. Ερείπια ή μνημεία; Το ανθρώπινο δυναμικό που ακολούθησε της Μικρασιατικής Καταστροφής είναι και το βασικό μέσο που καθιστά το 1922 πυλώνα στο σήμερα παρά τον όλεθρο που προκάλεσε μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες της σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας. Ένα μεγάλο σύνολο προικισμένων και ταλαντούχων ανθρώπων οι οποίοι μεγάλωσαν, έζησαν και μορφώθηκαν σε ένα από τα σημαντικότερα εμπορικά, πολιτιστικά και αστικά κέντρα του τότε κόσμου για να αποτελέσουν στην πορεία τον πνευματικό πλούτο που δημιούργησε νέες ψυχογεωγραφίες ανά τις ηπείρους. Η Σμύρνη ήταν μητρόπολη, κοσμοπολίτισσα, ερωτική, αέναη. Λιτή μέσα στην απεραντοσύνη της. Και αν αυτός ο πληθυσμιακός πλουραλισμός που φαντάζει σαν ένα πολύχρωμο παραμύθι έγινε τελικά σκεύος εκλογής, η Σμύρνη και το ιστόρημα της αποτελούν 100 χρόνια μετά, θεμέλιο για τον ελληνισμό, διδάσκοντας υποδειγματικά την επικυριαρχία του πνεύματος, σε όλες τις εκφάνσεις στις οποίες ο άνθρωπος ζει, δημιουργεί και αισθάνεται.

Σαράντα δύο εικαστικοί καλλιτέχνες ασπάζονται το αποτύπωμα της καταστροφής της Σμύρνης, εκφράζοντας μέσα από πρωτότυπα έργα τέχνης την αντίληψη τους σχετικά με τη μικρασιατική καλλιέργεια ως θεμέλιο του εγχώριου πολιτισμού αλλά και το δίπολο ανάμεσα στις μνημειώδεις στιγμές που βιώνει η ανθρωπότητα κάθε φορά που άνθρωποι ξεριζώνονται, εισάγοντας δημιουργικά τη διαπραγμάτευση με το μέλλον.

Την ημέρα των εγκαινίων, Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022, θα παρουσιαστεί performance από την εικαστικό Αθηνά Κανελλοπούλου, στις 20:30.

Συμμετέχουν οι εικαστικοί:
Ρ.Αβαγιανού, Ε.Βαζούκου, Δ.Βαξεβανίδη, Α.Βεντούρης, Ε.Γαλανοπούλου, Θ.Γαλάτος, Α.Γιαλλελή, Π.Γκρίτζος, Γ.Ευθυμίου, Κ.Ζόμπολα, Ε.Ζούμπα, Ε.Κακλαμάνη, Ε.Καλαποθάκου, Α.Κανελλοπούλου, Π.Καρτσωνάκη, Μ.Κατεμίδου, Ε.Κεχαγιά, Σ.Κόικας, Δ.Κόκορης, Μ.Κρανιώτη, Σ.Κυριακίδου, Σ.Κυριακού, Ι.Μαθιανάκη, Κ.Μαργαρίτης, Ε.Μαχαιρίδη, Π.Μπάκας, Α.Μπαρή, Ο.Μπάτσιος, Λ.Μποβιάτσου, Π.Μπρέντας, Α.Νικολαΐδης, Δ.Νικολιάνος, Α.Παπαδουλή, Θ.Πατητή, Χ.Σ.Σημαντήρα, Τ.Σταύρου, Ι.Τζάμπα, Δ. Φακάρου, Σ.Φωλίνας, Α.Χατζή, Α-Μ.Χατζηστεφάνου, Ν.Χιωτίνης

Επιμέλεια: Ειρήνη-Μαρία Νανούρη

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Ruins, Ερείπεια ή Μνημεία-Αφροδίτη Παπαδουλή, Ο τόπος είναι οι άνθρωποι

Διαβάστε επίσης:

Μικρό Παρίσι των Αθηνών 2022: Το 1922, πυλώνας στο σήμερα