Το Ινστιτούτο Γκαίτε παροτσιάζει την έκθεση Πόλεμος και ειρήνη στα Βαλκάνια, μια φωτογραφική έκθεση για τον αντίκτυπο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στους πολίτες.
Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει εντυπωθεί στη μνήμη των ανθρώπων κυρίως ως ένας μηχανοποιημένος πόλεμος χαρακωμάτων στο Δυτικό Μέτωπο, ο οποίος στοίχισε έναν μέχρι τότε αδιανόητο αριθμό θυμάτων μεταξύ των στρατιωτών και των δύο αντιμαχόμενων πλευρών. Στα Βαλκάνια, αντίθετα, ο πόλεμος μαινόταν στα χωριά και τις πόλεις, εκεί δηλαδή όπου ζούσε ο ανυπεράσπιστος άμαχος πληθυσμός.
Η έκθεση παρουσιάζει τις δουλειές πέντε φωτογράφων, οι οποίοι κατέγραψαν τον πόλεμο αυτόν και την καθημερινότητά του στα Βαλκάνια, την περίοδο 1914-1918. Οι φωτογραφίες τους δείχνουν ένα εν πολλοίς άγνωστο μέχρι σήμερα θέατρο των πολεμικών επιχειρήσεων.
Ο Αμερικανός Lewis Hine φωτογράφισε παιδιά-θύματα του πολέμου. Θέμα της δουλειάς ενός άλλου Αμερικανού φωτογράφου, του Ariel Varges, είναι η Θεσσαλονίκη μετά την απόβαση των συμμαχικών στρατευμάτων. Ο Ρώσος Sampson Tchernoff κατέγραψε την υποχώρηση του σερβικού στρατού στα βουνά της Αλβανίας. Δύο ανώνυμοι φωτογράφοι, τέλος, που ανήκαν στον γερμανικό και τον γαλλικό στρατό αντίστοιχα, φωτογράφισαν την καθημερινότητα του πολέμου στα Βαλκάνια και τα εγκλήματα πολέμου κατά του άμαχου πληθυσμού.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Σχετικοί σύνδεσμοι:
www.goethe.de/polemoskaieirini
www.anemon.gr
Εγκαίνια με εισήγηση της κας Χριστίνας Κουλούρη, Καθηγήτριας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Παραγωγή: Anemon Productions
Ιστορικός σύμβουλος: Χριστίνα Κουλούρη, καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου
Μετά τα εγκαίνια ακολουθεί η προβολή της ανατολικογερμανικής ταινίας
Η γυναίκα και ο ξένος (1984, 97΄)
Σκηνοθεσία: Rainer Simon
Σενάριο: Rainer Simon, βασισμένο στο διήγημα του Leonhard Frank „Karl και Anna“
Ηθοποιοί: Joachim Latsch, Peter Zimmermann, Kathrin Waligura κ.ά.
Παραγωγή: DEFA-Studio, Potsdam-Babelsberg
Η ταινία ξεκινά σαν δράμα με εικόνες του πρώτου παγκοσμίου πολέμου από τη ρωσική στέπα και τελειώνει σαν αρχαία τραγωδία στη Γερμανία.
Την τελευταία χρονιά του πολέμου, το 1918, δυο Γερμανοί στρατιώτες βρίσκονται σε αιχμαλωσία στη Ρωσία. Ο Ρίχαρντ μιλάει στον Καρλ για τη γυναίκα του Άννα. Ο Καρλ την ονειρεύεται – κι όταν καταφέρνει ν’ αποδράσει, εμφανίζεται στο σπίτι της ως ο υποτιθέμενος νεκρός άντρας της.
Χρυσή Άρκτος στο Διεθνές Φεστιβάλ του Βερολίνου 1985
(σε γερμανική γλώσσα με ελληνικούς υπότιτλους)