Την περσινή χρονιά, ο διαχειριστής κεφαλαίων Errol M. Rudman έφυγε από τη ζωή, αλλά έκανε ένα αναπάντεχο δώρο στο Metropolitan Museum of Art. Δώρισε μετά τον θάνατο του, τρία μοναδικά έργα της Orsola Maddalena Caccia, ώστε να συμπεριληφθούν στην συλλογή του μουσείου.

Η δωρεά ήρθε την κατάλληλη στιγμή, καθώς στόχος του Met είναι να εμπλουτίσει την συλλογή του με έργα γυναικών ζωγράφων, αλλά και πινάκων με θέμα τη νεκρή φύση. Ως εκ τούτου, οι επιμελητές δεν μπόρεσαν να αντισταθούν στα μοναδικά έργα της Orsola Maddalena Caccia, αν και δεν βρισκόταν στη λίστα τους, καθώς οι πινακές της είναι σπάνιοι και δυσεύρετοι.

Αξιοσημείωτο είναι μάλιστα το γεγονός πως τα έργα της σπουδαίας ζωγράφου, δεν έχουν φτάσει σχεδόν σε κανένα μουσείο του κόσμου, πέραν φυσικά των μουσείων της γενέτειράς της, της Ιταλίας και του μοναστηριού στο Moncalvo, όπου διέμενε και εργαζόταν.

Orsola Maddalena Caccia, Madonna and Child with the Infant Saint John the Baptist (c. 1625)

Ο David Pullins, επιμελητής του Met του Τμήματος Ευρωπαϊκής Ζωγραφικής δήλωσε: «Δεν γνώριζα τίποτα γι’ αυτήν την σημαντική ζωγράφο όταν συνέβη η δωρεά. Τα έργα της είναι συναρπαστικά». Μάλιστα, η τιμή για μία νεκρή φύση πουλιών σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s ήταν 14 φορές μεγαλύτερη από αυτή που είχε αρχικά εκτιμηθεί, αγγίζοντας το ποσό των 264.350 δολαρίων. Τα έργα της, ωστόσο, δεν έχουν μεγάλη δημοτικότητα στις Η.Π.Α, παρότι η συμβολή τους στο Τμήμα Ευρωπαϊκών έργων είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Orsola Maddalena Caccia, Still life of birds, including a marsh tit, chiffchaff, chaffinch, blue tits, goldrest, lapwing and a great tit. Courtesy of Sotheby’s London.

Η εικαστική σταδιοδρομία της Caccia, είχε ως εκκίνηση την εκπαίδευση που έλαβε από τον πατέρα της Guglielmo Caccia. Τα έργα της ήταν προορισμένα για να τοποθετηθούν σε διάφορους ναούς της θρησκευτικής κοινότητας όπου έμεναν. Μετέπειτα πήραν την απόφαση, να επεκτείνουν το οικογενειακό τους σπίτι με την κατασκευή ενός μοναστηριού. Αυτός ο ιερός επιπρόσθετος χώρος, εξασφάλιζε ένα εισόδημα στη ζωγράφο.

Τα τρία έργα που δόθηκαν από τη δωρεά περιλαμβάνουν σκηνές νεκρής φύσης και μια θρησκευτική σκηνή, όπως δημοσίευσε πρώτο το Art Herstory.

“Οι πίνακες νεκρής φύσης της Caccia είναι ένας καθρέφτης της δουλειάς της. Το έργο Flowers in a Grotesque Vase αναδεικνύει την τεχνική της, αυτή την πολύ σχολαστική εξατομίκευση, αντιμετωπίζοντας κάθε σκέλος των λουλουδιών ανεξάρτητα. Καταλήγει σε αυτήν την αφηρημένη απλούστευση της φόρμας. Εν μέρει, αυτό το γεγονός καθιστά το έργο της ελκυστικό σε μια σύγχρονη αισθητική”, προσθέτει ο Pullins.

Orsola Maddalena Caccia, Flowers in a Grotesque Vase (c. 1635). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York, bequest of Errol M. Rudman.

Η νεκρή φύση που πρωταγωνιστεί στα περισσότερα έργα της Caccia, σύμφωνα με τους ιστορικούς της τέχνης, είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα θέματα που επέλεξαν οι πρώτες γυναίκες ζωγράφοι, οι οποίες λόγω της πατριαρχίας στερούνταν την πρόσβαση σε ζωντανά μοντέλα καθώς και στην επίσημη εκπαίδευση μαζί με τους άνδρες συναδέλφους τους.

Με πληροφορίες από το artnet news.