Για μία ακόμη χρονιά στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του 6ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου συμμετέχουν αξιόλογα δείγματα της κινηματογραφικής τέχνης από όλο τον κόσμο και την Ελλάδα.

Ταινίες Μικρού Μήκους στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα:

Η Μέθοδος / Ελλάδα, 2017, 13’ Σκηνοθεσία: Χάρης Γιουλάτος

Ένα βράδυ του Οκτώβρη του 1967, στις 3 το ξημέρωμα, το κουδούνι στο σπίτι του Περικλή Κοροβέση χτύπησε. Ακολούθησε μια πολύμηνη σειρά φυλακίσεων και βασανιστηρίων. “Η Μέθοδος” είναι η προσπάθεια του συγγραφέα να καταγράψει την εμπειρία του.

O Δικός μου Προσωπικός Λίβανος / Ηνωμένο Βασίλειο, 2020, 16’ Σκηνοθεσία: Θοδωρής Παναγόπουλος

Ο Δικός μου Προσωπικός Λίβανος ακολουθεί έναν νεαρό Έλληνα σκηνοθέτη στην προσπάθειά του να συνδεθεί με τη μακρινή καταγωγή του από τον Λίβανο ανακαλύπτοντας κρυφές ιστορίες της μητέρας του από τον πόλεμο. Το ντοκιμαντέρ εξερευνά την συναισθηματική ένταση μεταξύ εθνικής και προσωπικής ταυτότητας μέσα από μια συζήτηση σε αμάξι, δύο καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις στην Αθήνα, ένα βιβλίο για την Βηρυτό και τρεις γλώσσες.

Σπιτική Λεμονάδα / Ελλάδα, 2019, 15’ Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Μακροστέργιος

Η κα Ελένη, γέννημα θρέμμα των Προσφυγικών Πολυκατοικιών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας έζησε τα παιδικά της χρόνια με έντονα σημάδια της προσφυγικής της καταγωγής. Ύστερα από αγώνες 40 ετών για τη διάσωση των κτηρίων της γειτονιάς της, αναγκάζεται να συνυπάρχει σήμερα με ένα ιδιαίτερο κράμα ανθρώπων, μεταξύ των οποίων είναι πρόσφυγες και μετανάστες από Ασία και Αφρική. Σε αυτή την ιστορική γειτονιά, που αποτελεί ένα σύγχρονο γκέτο, η σπιτική λεμονάδα έχει μια ιδιαίτερη γεύση…

Αναμνήσεις από την Απελευθέρωση της Κομοτηνής / Ελλάδα, 2020, 20’ Σκηνοθεσία: Γιάννης Νταρίδης

Ο Λιμπέρης Τσαϊλάς γεννήθηκε στην Μεγαλόπολη Αρκαδίας, στην Πελοπόννησο. Το 1919, σε νεαρή ηλικία, ήρθε στην Κομοτηνή σαν πράκτορας Ελληνικών εφημερίδων. Σήμερα επιστρέφει στην πόλη ως φάντασμα. Αντλεί από τις αναμνήσεις του συναισθήματα και εικόνες από την Κομοτηνή. Μας αφηγείται την Απελευθέρωση της όπως την έζησε. Τον πλαισιώνουν 4 γυναίκες. Η κάθε μία προέρχεται από διαφορετική πολιτισμική ή/και θρησκευτική κοινότητα, της τότε Γκουμουλτζίνας. Προσφέρουν κεράσματα για το χαρμόσυνο γεγονός. Μας αφηγούνται τα γεγονότα όπως τα έμαθαν.

Betrayal / Γερμανία, 2020, 11’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Scott Calonico

Το 2016, ο σκηνοθέτης : Scott Calonico ξεκίνησε ένα ντοκιμαντέρ με τον φίλο του Andy. Το θέμα: ο πατέρας του Andy, Werner Stiller – ένας ανατολικογερμανός κατάσκοπος και ένας από τους πιο διαβόητους αποστάτες του Ψυχρού Πολέμου. Ωστόσο, κάτι που ξεκίνησε ως ένα απλό κατασκοπευτικό ντοκιμαντέρ πήρε μία παράξενη τροπή, όταν ο ήρωας του Calonico αυτοκτόνησε, αποκαλύπτοντας τη διπλή ζωή ενός διπλού πράκτορα και ενός πιθανού χαμένου αδελφού του Andy.

Dafa Metti / Ηνωμένο Βασίλειο, 2019, 15’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Tal Amiran

Κάτω από τον λαμπερό Πύργο του Άιφελ (Παρίσι), μετανάστες από τη Σενεγάλη χωρίς έγγραφα πωλούν μικροσκοπικά αναμνηστικά του μνημείου, για να στηρίξουν τις οικογένειές τους στην πατρίδα τους. Μακριά από τους αγαπημένους τους και κυνηγημένοι από την αστυνομία, κάθε μέρα είναι ένας αγώνας μέσα στο σκοτάδι στην Πόλη του Φωτός.

Sim-Patia / Ισπανία, 2019, 03’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Carlos Gómez-Mira Sagrado

Οι άνθρωποι με επακόλουθα τραύματα στο κεφάλι ζουν την κατάστασή τους ως πραγματικό εφιάλτη. Χάρη στο ανεκτίμητο έργο όλων των επαγγελματιών που εργάζονται στο έργο Sim-patía, ανακτούν όλη την αυτονομία της οποίας είναι ικανοί και μαζί με τις οικογένειές τους βρίσκουν μια νέα ισορροπία.

Εν Σκύρω / Ελλάδα, 2020, 12’ Σκηνοθεσία: Άρης Παυλίδης

Η αναβίωση ενός διονυσιακού εθίμου στο νησί της Σκύρου, με πρωταγωνιστές το “γέρο” και την “κορέλα”. Το πορτρέτο ενός βοσκού. Μια συνάντηση του μύθου με την πραγματικότητα.

Dat’s real good? / Γαλλία, 2021, 05’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Marc Faye

Στις 23 Φεβρουαρίου 2005, το ραδιόφωνο ανακοίνωσε ένα σχέδιο νόμου σχετικά με τα οφέλη του γαλλικού αποικισμού. Αυτή η ανακοίνωση διατάραξε την καθημερινή ζωή της Λουίζ και της οικογένειάς της. Το σπίτι της αποδεικνύεται ότι κατοικείται από παράξενες παρουσίες.

The Eternal Wound / Ελλάδα, Καστελλόριζο, 2019, 11’ Παγκόσμια Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Dean Kennedy

Η ζωή του Αλέξανδρου Ζυγούρη, ενός Έλληνα γλύπτη που βρήκε το δεύτερο σπίτι του στο μικροσκοπικό απομακρυσμένο ελληνικό νησί του Καστελλορίζου. Για πάνω από 40 χρόνια, ο Αλέξανδρος ταξιδεύει από το σπίτι του στην Ήπειρο, ένα χωριό στην Πρέβεζα, στο μικρό νησί όπου περνάει τις μέρες του ζώντας και δουλεύοντας σε μια αποθήκη, που βρίσκεται σε μια γραφική προκυμαία, κρυμμένη από το υπόλοιπο χωριό. Μόνος του, εργάζεται για τη γλυπτική ενός «ατέρμονου αριστουργήματος», επιδιώκοντας να γεμίσει την αιώνια πληγή, που αποκαλεί «μοναξιά».

The Angel of History / Γερμανία, 2019, 11’ Σκηνοθεσία: Eric Esser

Σύνορα στην Ευρώπη. Ένας πίνακας του Paul Klee. Ένα ποίημα του Walter Benjamin. Μια ταινία για το χθες και το σήμερα, και πόσο δύσκολο είναι να αναγνωρίσεις το ένα πίσω από το άλλο.

Ταινίες Μεσαίου Μήκους στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα:

High Maintenance / Ισραήλ, 2020, 66’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Barak Heymann

Ο Ισραηλινός καλλιτέχνης Dani Karavan έχει δημιουργήσει περίπου 100 περιβαλλοντικές συνθέσεις σε όλο τον κόσμο. Έχει κερδίσει μερικά από τα πιο διάσημα διεθνή βραβεία τέχνης και καλείται συνεχώς να μιλήσει ή να δώσει διάλεξη για το πρωτοποριακό έργο του. Ωστόσο, ο Karavan δεν είναι καθόλου ικανοποιημένος. Οι μνημειώδεις κατασκευές του επιδεινώνονται ραγδαία. Η προχωρημένη ηλικία του αρχίζει να τον προλαβαίνει. Το πολιτικό κλίμα στη χώρα του τον τρελαίνει, όπως και ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ που γίνεται γι’ αυτόν, οι ερωτήσεις του οποίου προδίδουν την εξοργιστική καλλιτεχνική άγνοιά του. Επιπλέον, ο Karvan εμπλέκεται σε μια σοβαρή πολιτική και καλλιτεχνική διαμάχη για την τελευταία του επιτροπή, ένα μνημείο Πολωνών υπηκόων που είχαν ρισκάρει τη ζωή τους σώζοντας Εβραίους κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Το “High Maintenance” είναι μια κινηματογραφική αντανάκλαση του καλλιτέχνη. Είναι μια ειλικρινής, αλλά περίπλοκη ταινία, συναισθηματική και προσωπική χωρίς να είναι μελοδραματική, και τόσο οδυνηρή όσο και χιουμοριστική και παθιασμένη.

Araf / Τουρκία, Ελλάδα, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, 2018, 43’ Σκηνοθεσία: Didem Pekün

Το ARAF είναι μια δοκιμιολογική ταινία δρόμου και ημερολόγιο ενός φανταστικού χαρακτήρα, της Νάγια, η οποία ταξιδεύει μεταξύ Σρεμπρένιτσα και Σεράγεβου στο Μοστάρ της Βοσνίας. Είναι εξόριστη από τον πόλεμο και επιστρέφει για το 22ο μνημείο της γενοκτονίας της Σρεμπρένιτσα. Η ταινία καθοδηγείται από τις σημειώσεις του ημερολογίου της για το ταξίδι που συγχωνεύονται με τον μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου – Ο Ίκαρος είναι το όνομα που δόθηκε στον νικητή ενός διαγωνισμού καταδύσεων από γέφυρα στην πατρίδα της. Η ιστορία του Ίκαρου και του Δαίδαλου, ενός μύθου συμβολικού της φιλοδοξίας και της αναπόφευκτης αποτυχίας του ανθρώπου, αποτυπώνεται σε όλη την ταινία ως ένας τρόπος να σκεφτούμε τον εξορκισμό του φαύλου κύκλου τέτοιων γεγονότων που συμβαίνουν στο μέλλον και μιας πιθανής συμφιλίωσης. Η Νάγια σκέφτεται επίσης τον Ίκαρο από μια διαφορετική οπτική γωνία, αυτή του να βλέπει την αισιοδοξία ενός τέτοιου άλματος, τη γενναιότητά του να κάνει ένα άλμα στο άγνωστο σε αυτή την εποχή της ριζικής αστάθειας, ότι ίσως ο Ίκαρος ήθελε να γράψει μια διαφορετική αφήγηση.

Kε•ha•jas – Ο Άνθρωπος της Γης / Ελλάδα, 2021, 63’ Σκηνοθεσία: Γιώργος Κωμάκης

Ο «Kε•ha•jas – o Άνθρωπος της Γης» πρόκειται για ένα εθνογραφικό ντοκιμαντέρ γυρισμένο στη Λήμνο, το πεδινότερο από τα νησιά του Αιγαίου. Ο Λημνιός γεωκτηνοτρόφος, ο κεχαγιάς – κατά την προφορική παράδοση του τόπου που τον γέννησε – αποτέλεσε μιά πολυσήμαντη και πολυτάραχη έννοια, ως επί το πλείστον παρεξηγημένη. Το ντοκιμαντέρ, μέσα από τον αφηγηματικό λόγο των κεχαγιάδων και τη βιωμένη τους εμπειρία, έρχεται να καλύψει το ήδη υπάρχον κενό της επίσημης μνήμης και τοπικής Ιστορίας για την ύπαρξη της ίδιας της ομάδας. Μνήμες, λήθες, σιωπές και ταυτότητες βοηθούν να φωτιστεί η αγροτική, οικονομική και κοινωνική ιστορία του νησιού μία βάση κυρίως εξελικτική. Η ιστορία της ομάδας των κεχαγιάδων δεν αποτελεί τίποτα άλλο παρά μια ιστορία βιωμένη από τα κάτω, από υποκείμενα που μέχρι πρότινος δεν είχαν δικαίωμα στην επίσημη ή γραπτή ιστορία και στη θεσμική μνήμη της Λήμνου.

The Lord of the Reef / Τουρκία, 2021, 60’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Mert Gοkalp

Ο αφηγητής του ντοκιμαντέρ Mert αντιλαμβάνεται τις καταστροφικές επιπτώσεις του ανθρώπου στις παράκτιες περιοχές και τα θαλάσσια οικοσυστήματα ενώ εργαζόταν ως εκπαιδευτής / επιστήμονας. Όντας προσκολλημένος στο Kaş, όπως πολλοί άλλοι, ακολουθεί την ιστορία γύρω από ένα ειδικό ψάρι, το ροφό και γυρίζει τις πρώτες προσπάθειες προστασίας και τον αγώνα που δόθηκε για τη διατήρηση της περιοχής ως ένα νέο θαλάσσιο πάρκο. Παρ ‘όλα αυτά, ο Mert είναι ένας άγριος υποβρύχιος κυνηγός, ο οποίος ψαρεύει από τα επτά του. Ωστόσο, συνειδητοποιεί την επίδραση που έχει στο παράκτιο οικοσύστημα από μόνος του. Εδώ και χρόνια εργαζόταν για τη διατήρηση της θάλασσας και έκανε ντοκιμαντέρ για την προστασία της θαλάσσιας ζωής, μάρτυρας της απαγόρευσης της αλιείας του ροφού και της αναγέννησης της θαλάσσιας ζωής εντός των περιμέτρων του ολοκαίνουργιου θαλάσσιου πάρκου. Ξεκινώντας το 2010, η μαγνητοσκόπηση διαδόθηκε περίπου 10 χρόνια ιστορίας στην περιοχή. Και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Mert συναντά συγκλονιστικές ιστορίες κατοίκων της θάλασσας, κινηματογραφεί την ιδιαίτερη συμπεριφορά των ζώων, περπατά μαζί με ψυχές που αγαπούν τη θάλασσα και ορκίζονται να προστατεύσουν αυτό το εύθραυστο οικοσύστημα. Αυτό το μπλε ντοκιμαντέρ ρίχνει φως στον αντίκτυπο που έχουμε ως άνθρωποι στα παράκτια οικοσυστήματα. αν πραγματοποιούμε ένα όνειρο ζωής αγοράζοντας μια οικογενειακή εξοχική κατοικία, κατασκευάζοντας μια τεράστια τουριστική εγκατάσταση στην ακτή ή απλά αν θέλουμε να πιάσουμε ψάρια ως χόμπι.

Her Confession / Βουλγαρία, 2017’, 60’ Σκηνοθεσία: Ivan Nichev

Η Κωνσταντίνκα Κούνεβα είναι Βουλγάρα. Ήταν καθαρίστρια στο Μετρό της Αθήνας και έγινε αρχηγός του συνδικάτου των καθαριστριών στην Αθήνα. Της έριξαν οξύ την παραμονή των Χριστουγέννων του 2008. Παρόλα τα σοβαρά τραύματά της με εγκαύματα στα μάτια, τον οισοφάγο και ένα εντελώς παραμορφωμένο πρόσωπο, επέζησε μετά από περισσότερες από 40 εγχειρήσεις. Το 2014 η Κωσταντίνκα Κούνεβα εξελέγη για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τις ψήφους περισσότερων από 300.000 Ελλήνων πολιτών, για να συνεχίσει τον αγώνα της για τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Ταινίες Μεγάλου Μήκους στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα:

A Black Jesus / Γερμανία, 2020, 92’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Luca Lucchesi

Για πολλούς αιώνες, σε μια μικρή πόλη στα νότια σύνορα της Ευρώπης, οι άνθρωποι λατρεύουν ένα άγαλμα ενός μαύρου Ιησού. Ο 19χρονος Edward από την Γκάνα, κάτοικος του κέντρου προσφύγων που αποτελεί αντικείμενο μεγάλης διαμάχης στο χωριό, ζητά να μεταφέρει το άγαλμα στην ετήσια πομπή και να σταθεί δίπλα στους ντόπιους που φέρουν το κάρο του. Η κοινότητα είναι διχασμένη ως προς τις αντιδράσεις. Σε ένα ταξίδι που εξερευνά την πηγή του φόβου και της προκατάληψης εναντίον των «άλλων», οι κάτοικοι αυτού του μικρού ευρωπαϊκού χωριού καλούνται να αμφισβητήσουν τη δική τους ταυτότητα, ξεκινώντας από την ίδια την εικόνα της πίστης τους: έναν μαύρο Ιησού.

Express Scopelitis / Ελλάδα, 2020, 69’ Σκηνοθεσία: Αιμιλία Μήλου

Για 40 χρόνια τώρα, το θρυλικό ελληνικό σκάφος Express Scopelitis είναι η ψυχή των Μικρών Κυκλάδων. Πλέουμε μαζί της, παρακολουθώντας τη ζωή των ναυτικών και τη χειμερινή ζωή στα νησιά. Η ταινία είναι ένας έπαινος για την ζωή ανάμεσα στον ουρανό και τη θάλασσα. Ισορροπεί στην άκρη μεταξύ πραγματικότητας και υπέρβασης, με τον ίδιο τρόπο που οι ζωές των ναυτικών με μεγάλη προσπάθεια, ισορροπούν μεταξύ ξηράς και θάλασσας. Η θάλασσα δίνει χώρο σαν ένα χωράφι με κριθάρι ενώ χορευτικά κύματα μας οδηγούν στην εορταστική έκσταση, ένα τραγούδι αγάπης οδηγεί στη θαλάσσια καταιγίδα. Όλα είναι ένα, ενωμένα με τη δύναμη της φύσης και τον αγώνα του ανθρώπου για να την εξημερώσει και να ζήσει αρμονικά μαζί της.

Another Paradise / Βέλγιο, Γαλλία, 2019, 82’ Σκηνοθεσία: Olivier Magis

Πριν από πενήντα χρόνια ο πληθυσμός Creole των νησιών Chagos εκδιώχθηκε από τις βρετανικές αρχές. Αυτή η μυστική λειτουργία έλαβε χώρα για να μισθώσει το μεγαλύτερο νησί στο αμερικανικό ναυτικό έτσι ώστε να μπορεί να χτίσει μια στρατιωτική βάση. Λίγο πριν λήξει η μίσθωση, οι εξόριστοι των νησιών Chagos αγωνίζονται να ανακτήσoυν την πατρίδα τους. Η χαρισματική γυναίκα που οδηγεί τον αγώνα τους στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι η Sabrina Jean. Μέσα από τον αδιάκοπο ακτιβισμό της, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου για τους απάτριδες ανθρώπους, προσπαθεί να κρατήσει τη φλόγα της ελπίδας ζωντανή στην κοινότητά της, έτσι ώστε οι άνθρωποι της κοινότητας της να επιστρέψουν τελικά στην πατρική τους γη.

Can Art Stop a Bullet: William Kelly’s Big Picture / Αυστραλία, 2019, 93’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Mark Street

Ο William Kelly, ευρέως θεωρείται η κοινωνική συνείδηση της Αυστραλιανής τέχνης, είπε δε κάποτε: «Η τέχνη δεν μπορεί να σταματήσει μια σφαίρα, αλλά μπορεί να σταματήσει μια σφαίρα από το να πυροβοληθεί». Μπορεί; Γυρισμένο σε πέντε ηπείρους, με συνεισφορές από πάνω από 20 καλλιτέχνες, στοχαστές και ακτιβιστές, αυτό το ντοκιμαντέρ διερευνά τη δύναμη της τέχνης να επηρεάζει τη βία στον κόσμο. Η ταινία τεκμηριώνει τη δημιουργία του μνημειώδους έργου τέχνης του Kelly «Peace or War/The Big Picture». Είναι ένας καμβάς ιστορίας και τέχνης, που προέρχεται από σημαντικά έργα τέχνης και φωτογραφίες από τις καθοριστικές συγκρούσεις της εποχής τους. Αυτό το τεράστιο οπτικό κολάζ επιτρέπει στο κοινό να περιηγηθεί στο χρόνο και τον τόπο, συναντώντας επιζώντες αυτών των φρικτών στιγμών στην ιστορία και τους καλλιτέχνες που έχουν δημιουργήσει έργα σχολιάζοντας αυτές τις περιόδους, μερικές από τις οποίες έχουν γίνει εμβληματικές. Μέσα από τα σχέδια του Κέλι, το κοινό μεταφέρεται στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Τρίτου Ράιχ, τον βομβαρδισμό της Χιροσίμα, τα «προβλήματα» στην Ιρλανδία, τις φυλετικές ταραχές στις ΗΠΑ και το Έτος Μηδέν του Πολ Ποτ. Συνυφασμένα με αρχειακά πλάνα από αυτά τα κατακλυσμιαία γεγονότα, το κοινό καλείται να επισκεφθεί σήμερα τις αντιπολεμικές και αντι-ένοπλες διαδηλώσεις, γεγονότα που απαιτούν να σταματήσουν παρόμοιες αδικίες. Η ταινία είναι ένα παράλληλο έργο στο διαρκές αριστούργημα του Kelly, που ξετυλίγεται για να δημιουργήσει τη «Μεγάλη Εικόνα» σε μορφή ντοκιμαντέρ.

No more stories! / Γαλλία, 2020, 89’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Ferhat Mouhali, Carole Filiu-Mouhali

Αυτή είναι Γαλλίδα, αυτός Αλγερινός. Όλη τους η παιδική ηλικία συγκλονίστηκε από τον πόλεμο της Αλγερίας. Τραυματικές αναμνήσεις μιας αναγκαστικής αναχώρησης για τη δημοσιογράφο, κόρη μαύρων ποδιών. Μυθική ιστορία μιας ένδοξης ανεξαρτησίας για τον σκηνοθέτη, έναν ακτιβιστή ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ο καθένας έχει τη δική του εκδοχή της ιστορίας. Μακριά από την επίσημη ιστοριογραφία, συναντούν μάρτυρες με οικειοθελώς ξεχασμένες ομιλίες και που αγωνίζονται ενάντια στον πόλεμο των αναμνήσεων για να κάνουν μια πιο κατευνασμένη αλήθεια να ακουστεί.

The Patriarch’s Room / Καναδάς, 2017, 84’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Danae Elon

“Η Πύλη Τζάφα είναι δική μας!” ούρλιαζαν τα πρωτοσέλιδα το 2005. Ο Ελληνορθόδοξος Πατριάρχης Ειρηναίος κατηγορήθηκε για πώληση εκκλησιαστικής περιουσίας σε Εβραίους εποίκους. Αρνήθηκε όλες τις κατηγορίες. Αλλά για πρώτη φορά στη 2000 ετών ιστορία της εκκλησίας, ο ηγέτης της εκδιώχθηκε. Για 11 ολόκληρα χρόνια, ο Ειρηναίος φυλακιζόταν στα διαμερίσματά του. Σε αυτή την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, η κινηματογραφίστρια Danae Elon ξετυλίγει τι πραγματικά συνέβη στον πρώην Πατριάρχη. Με πρωτοφανή πρόσβαση στις εσωτερικές λειτουργίες της εκκλησίας, αποκαλύπτεται μια καθηλωτική, μυστηριώδης, ενοχλητική και συχνά χιουμοριστική ιστορία για έναν άγνωστο κόσμο εντός των τειχών της Παλιάς Πόλης της Ιερουσαλήμ.

From Here / ΗΠΑ, 2020, 90’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Christina Antonakos-Wallace

Το From Here είναι μια ελπιδοφόρα ιστορία των Tania, Sonny, Miman και Akim – καλλιτεχνών και ακτιβιστών με έδρα το Βερολίνο και τη Νέα Υόρκη των οποίων η ζωή κρέμεται από την ισορροπία των συζητήσεων για τη μετανάστευση. Καθώς οι ΗΠΑ και η Γερμανία παλεύουν με τον ρατσισμό και τον εθνικισμό, οι πρωταγωνιστές μας ”μετακινούνται” από τα 20 στα 30 τους και αντιμετωπίζουν σημαντικά σημεία καμπής: να αγωνίζονται για την ιθαγένεια, να ξεκινούν οικογένειες και να βρίσκουν χώρο για δημιουργική έκφραση. Εκτεινόμενo σε μια δεκαετία σε δύο από τα μεγαλύτερα κέντρα μετανάστευσης στον κόσμο.

Ethbet! / Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, 2021, 71’ Σκηνοθεσία: Matteo Ferrarini

Ethbet!» σημαίνει «Περιμένω!» και ήταν αυτό που οι επαναστάτες της πλατείας Ταχρίρ φώναζαν για να ενθαρρύνουν τους φίλους τους να αντισταθούν κατά τη διάρκεια της εξέγερσης που ξεκίνησε στο Κάιρο στις 25 Ιανουαρίου 2011. Τώρα, δέκα χρόνια μετά την αποτυχημένη επανάσταση της Αιγύπτου, τι απέγιναν οι επαναστάτες; Τι συμβαίνει όταν ένα στρατιωτικό καθεστώς, παρά το πλήθος των διαδηλώσεων στους δρόμους που καλύπτονται με ενθουσιασμό από όλα τα μέσα ενημέρωσης του κόσμου, καταφέρνει να ενισχυθεί αντί να πέσει;

Midnight Traveler / ΗΠΑ, Κατάρ, Καναδά, Ηνωμένο Βασιλείο, 2019, 87’ Σκηνοθεσία: Hassan Fazili, Emelie Mahdavian

Όταν οι Ταλιμπάν επικηρύττουν το κεφάλι του Αφγανού σκηνοθέτη Hassan Fazili, αναγκάζεται να διαφύγει με τη σύζυγό του και τις δύο μικρές κόρες του. Αποτυπώνοντας το αβέβαιο ταξίδι τους, ο Φαζίλι δείχνει τόσο τον κίνδυνο και την απόγνωση της πολυετούς οδύσσειας τους όσο και την τεράστια αγάπη που μοιράζονται μεταξύ τους.

Χρυσή Αυγή: Yπόθεση όλων μας / Ελλάδα, 2021, 118’ Σκηνοθεσία: Angélique Kourounis

Πώς να πολεμήσετε ακροδεξιές, φασιστικές και ναζιστικές ιδέες που μολύνουν θεσμούς σε όλη την Ευρώπη; Η ιστορία της δίκης κατά του ελληνικού νεοναζικού κόμματος Χρυσή Αυγή που διήρκεσε περισσότερα από 5 χρόνια είναι μία από τις απαντήσεις.

While We Live / Ολλανδία, Ελλάδα, 2020, 80’ Eλληνική Πρεμιέρα Σκηνοθεσία: Andrea Voets, Μυρτώ Παπαδογεώργου

Στο While We Live, η μουσικός-δημοσιογράφος Andrea Voets κάνει ένα κοινωνικό ταξίδι στην Ελλάδα, αναζητώντας μια διέξοδο από τη θεμελιώδη μοναξιά στην κοινωνία. Μαζί με δεκάδες απλούς Έλληνες και Έλληνες μουσικούς αποκρυπτογραφεί τα εργαλεία τους για ουσιαστική επαφή και την κοινωνική λογική με την οποία ζουν. Το ταξίδι μας μεταφέρει από την μητρόπολη της Αθήνας στο απομακρυσμένο νησί των Λειψών και στα βουνά του Ηπείρου. Ακούμε συζητήσεις σχετικά με την εμπιστοσύνη, την ειλικρίνεια, την ανταλλαγή, την εγγύτητα, την εμπειρία του χρόνου και τα δάκρυα χωρίς λόγια. Ρίχνουμε μια κρυφή ματιά σε θεμελιώδεις, αρχαίες αξίες, που βρίσκονται στη βάση της ουσιαστικής επαφής: πρακτική ηθική, φιλότιμο και φιλοξενία και μια αναπάντεχη ιδέα γύρω από την κάθαρσης & το γλέντι. Το ταξίδι τελειώνει σε μια αίθουσα συναυλιών στο Άμστερνταμ. Εκεί, οι συνομιλίες και οι εικόνες μετατρέπονται σε ένα ντοκιμαντέρ-συναυλία, στο οποίο η ζωντανή μουσική τριών μουσικών εκφράζει τα επίπεδα νοήματος που δεν μπορούν να τοποθετηθούν σε λέξεις.

Το Φεστιβάλ διοργανώνεται από το Ελληνικό Ίδρυμα Ιστορικών Μελετών (ΙΔ.ΙΣ.ΜΕ.), σε συνεργασία με την Ecrans des Mondes (Παρίσι). Το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πέρα από τα Σύνορα τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, και έχει την υποστήριξη ή/και χορηγία του Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, της Γενική Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής, της Βουλής των Ελλήνων, του Δήμου Μεγίστης, των Πρεσβειών της Αυστραλίας, ΗΠΑ, Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, Κύπρου, Iσπανίας, του Ινστιτούτου Θερβάντες, του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου, του Τσεχικού Κέντρου, του ΕΚΟΜΕ, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ΕΡΤ.