Πρόκειται για τις «Τέσσερις εποχές» (Le quattro stagioni) του Ιταλού συνθέτη του μπαρόκ Αντόνιο Βιβάλντι και τις «Τέσσερις εποχές του Μπουένος Άιρες» (Cuatro estaciones porteñas) του Αργεντινού ανανεωτή του τάνγκο Άστορ Πιατσόλα. Για την εκτέλεση αυτή, που αναμιγνύει ιδιοφυώς τα δύο έργα, η MOYSA – Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης συμπράττει επί σκηνής με το Σύνολο Εγχόρδων Ροτόντα, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Επτά σολίστ βιολιού, μέλη των παραπάνω νεανικών συνόλων, αναμετρώνται με τις απαιτήσεις των έργων αυτών.

Γύρω στα 1716-1717 ο Αντόνιο Βιβάλντι συνθέτει τις «4 εποχές», το διασημότερο ίσως έργο του και ένα από τα πρώτα έργα προγραμματικής μουσικής, δηλαδή μουσικής με έντονα αφηγηματικά στοιχεία. Τέσσερα σονέτα, κατά πάσα πιθανότητα γραμμένα από τον ίδιο τον συνθέτη, συνοδεύουν τα τέσσερα κοντσέρτα για σόλο βιολί, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο. Κάθε κοντσέρτο αποδίδει με μουσική το «ηχοτοπίο» που περιγράφεται στο αντίστοιχο 14στιχο ποίημα.

Δυόμισι αιώνες αργότερα, μεταξύ 1965 και 1970, ο Άστορ Πιατσόλα συνθέτει τις «4 εποχές του Μπουένος Άιρες», έργο το οποίο συναντάται σε διάφορες εκδοχές για διαφορετικούς συνδυασμούς οργάνων.

Η διασκευή του Leonid Desyatnikov δημιουργεί μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση των εποχών των δύο συνθετών, καθώς αφενός μεν τηρείται η ενορχήστρωση του Βιβάλντι (σόλο βιολί και έγχορδα), αφετέρου δε θέματα του Βιβάλντι ενσωματώνονται στο μουσικό κείμενο του Πιατσόλα. Η σειρά εκτέλεσης των εποχών βασίζεται στην εναλλαγή μεταξύ βόρειου και νότιου ημισφαιρίου (άνοιξη στην Ιταλία, φθινόπωρο στο Μπουένος Άιρες).

Η MOYSA – Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης δημιουργήθηκε από τον ΟΜΜΘ τον Μάρτιο του 2015. Είναι μια κοινότητα νέων μουσικών από τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές της χώρας, ηλικίας 8 έως 25 ετών. Σκοπός της είναι η περαιτέρω εκπαίδευση των μελών της στην ορχηστρική τέχνη και σε συναφείς τομείς, καθώς και η ενδυνάμωση της κοινωνικής ευαισθησίας μέσω της μουσικής. Μέχρι σήμερα η MOYSA έχει συνεργαστεί με μεγάλους μαέστρους και έχει συμπράξει με κορυφαίες προσωπικότητες της ελληνικής και διεθνούς μουσικής σκηνής, καθώς και με σημαντικές ορχήστρες.

Το Σύνολο Εγχόρδων «Ροτόντα» ιδρύθηκε το 1996, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Ειρήνης Ντράγκνεβα, και τα τελευταία χρόνια τελεί υπό την αιγίδα του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Ο στόχος του είναι να προσελκύσει νέους καλλιτέχνες δίνοντάς τους τη δυνατότητα για επαγγελματική προσέγγιση της κλασικής και της σύγχρονης μουσικής. Η καινοτομία του έγκειται στο γεγονός ότι προσφέρει την ευκαιρία για συνδυασμούς διαφόρων συνόλων, όπως ντούο, τρίο, κουαρτέτο και ορχήστρα δωματίου. Το σύνολο έχει στο ενεργητικό του αξιόλογες συμμετοχές σε πολλά καλλιτεχνικά δρώμενα.

Πρόγραμμα

A’ Μέρος

Vivaldi: Άνοιξη (La Primavera)
σόλο βιολί Χρήστος Μπακαλάκος

Piazzolla: Φθινόπωρο στο Μπουένος Άιρες (Otoño Porteño)
σόλο βιολί Ορφέας Σαραντάκος

Vivaldi: Καλοκαίρι (L’ Εstate)
σόλο βιολί Αλέξανδρος Κουρντζιάδης

Piazzolla: Χειμώνας στο Μπουένος Άιρες (Invierno Porteño)
σόλο βιολί Ορφέας Σαραντάκος

Β’ Μέρος

Vivaldi: Φθινόπωρο (L’ Αutunno)
σόλο βιολί Δημήτριος Ποζίδης

Piazzolla: Άνοιξη στο Μπουένος Άιρες (Primavera Porteña)
σόλο βιολί Θάνος Κυπάρος

Vivaldi: Χειμώνας (L’ Ιnverno)
σόλο βιολί Ηλίας Ναχμίας

Piazzolla: Καλοκαίρι στο Μπουένος Άιρες (Verano Porteño)
σόλο βιολί Νάσια Σιαμέτη

Συντελεστές

MOYSA – Συμφωνική Ορχήστρα Νέων ΜΜΘ
Μουσική διδασκαλία: Θοδωρής Παπαδημητρίου
Σύνολο Εγχόρδων Ροτόντα
Μουσική διδασκαλία: Ειρήνη Ντράγκνεβα
Μουσική διεύθυνση: Θοδωρής Παπαδημητρίου