Με πίστη στο διαχρονικό αμερικανικό μυθιστόρημα που αγγίζει κοινωνικά ζητήματα και περιγράφει αλήθειες που πονάνε για τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα στην Αμερική ο Μπιλ Μπέβερλυ προσφέρει ένα ιδιάζον μυθιστόρημα που συνδυάζει πολλά στοιχεία. Ο συγγραφέας του Ντόντζερς είναι σκληρός στις περιγραφές, αμείλικτος στις εικόνες και καίριος στο λόγο του. Οι χαρακτήρες του και κυρίως ο πρωταγωνιστής του μας μεταφέρει νοερά στην Αμερική των Φώκνερ και Στάινμπεκ, στην ωμότητα της απρόσωπης πόλης που δείχνει τα δόντια της και δεν ξεχωρίζει μικρούς και μεγάλους. Ο Μπέβερλυ χτίζει ένα μυθιστόρημα άγριας ομορφιάς πάνω στην προσωπογραφία του πρωταγωνιστή που αναγκαστικά θα βιαστεί να μεγαλώσει και να αντιμετωπίσει πρόωρα τις αλήθειες της ενήλικης ζωής. Εκτός από την εφηβική του ορμή και απειρία, ο πρωταγωνιστής θα κληθεί να αντιμετωπίσει και την φυλετική διαφοροποίηση που σημαδεύει τη ζωή του από όπου και αν περάσει. Το Ντόντζερς αποτελεί μία διείσδυση στα δύσβατα μονοπάτια των αμερικανικών μεγαλουπόλεων και των οργανώσεων που δρουν ανεξέλεγκτα, είναι όμως και ένα ανοιχτό σώμα που δείχνει τα πολλά ανοιχτά τραύματα της αμερικανικής ζωής που δύσκολα θα κλείσουν όσα χρόνια και αν περάσουν.

Ένας μαχητής των δρόμων

Το βιβλίο είναι γραμμένο πάνω στη λογική των διαλόγων και της μακροσκελούς αφήγησης έτσι ώστε να μεταφέρει σαν κινηματογραφική ταινία τον παλμό και την ένταση τόσο των στιγμών όσο και των προσώπων που πρωταγωνιστούν. Δεν είναι απαραίτητα ένα βιβλίο μυστηρίου καθώς τα ζητήματα που προκύπτουν είναι πολλά και ποικίλα. Βία, εγκληματικότητα, ανήλικη παρανομία, όλα μπαίνουν στο τραπέζι της γραφής του Μπέβερλυ που οικοδομεί ένα χαρακτήρα ήρωα αλλά και αντιήρωα μαζί. Από τη μία ο Ήστ είναι αυτός που καλείται πολύ πρόωρα να αντιμετωπίσει κινδύνους που δεν αρμόζουν στην ηλικία του και ήδη στα 15 του χρόνια είναι μέλος συμμορίας που κλέβει, σκοτώνει και επιχειρεί χωρίς κανένα οίκτο. Από την άλλη, ο Ήστ είναι ένα παιδί, ένας μικρός αλήτης των δρόμων που πασχίζει να βρει μια θέση σε μία κοινωνία που δεν του έδωσε τα εφόδια να γλιτώσει από τα νύχια της ανομίας. Θα διασχίσει την Αμερική, θα βιώσει στο πετσί του ρόλου που έχει αναλάβει από ανάγκη και το μίσος για το έγχρωμο του προσώπου του θα είναι το σημάδι που θα κουβαλάει πάνω του δίχως να φταίει, θα γίνει στόχος των αστυνομικών, θα λάβει πρωτοβουλίες για να σώσει το τομάρι του και όλα αυτά σε μια κοινωνία που δεν του βρίσκει ελαφρυντικά, καραδοκεί και καιροφυλακτεί, τον στήνει στον τοίχο.

Το Ντόντζερς είναι δίχως άλλο η υπενθύμιση πως το αμερικανικό όνειρο είναι μόνο για ταινίες και υπερπαραγωγές και πως στην πραγματική ζωή το σκηνικό κοινωνικού πολέμου, έτσι όπως το βιώνει ο Ήστ, είναι η αληθινή πλευρά ενός κόσμου σε σήψη και αποσύνθεση. Ενέχει στοιχεία αστυνομικά και δράσης το βιβλίο αλλά είναι πιο πολύ κοντά σε αυτά τα βιβλία, όπως αυτά του Ντίκενς και του Τουέιν, που εγείρουν ερωτήματα ως προς την πορεία της κοινωνικής συγκρότησης που δείχνει διαλυμένη μιας και δεν υπάρχει δίχτυ προστασίας αλλά και ούτε και ομαλής και σοφής επανένταξης για μικροεγκληματίες όπως είναι ο Ήστ. Οι συναναστροφές του με μέλη της συμμορίας και του υποκόσμου επιδεινώνουν τη θέση του και τον σκληραγωγούν προς τη λάθος κατεύθυνση αποπροσανατολίζοντας τον από το όποιο μέλλον μπορούσε να ελπίζει πως θα έχει. Ο Ήστ επιβραβεύεται με ίδια μέσα όταν επιτυγχάνει μία δράση και καταδικάζεται την ίδια στιγμή για όλο το υπόλοιπο της ζωής του αφού καλείται να επιβιώσει σε έναν κόσμο που δεν του χαρίζεται σε κανένα σημείο της πολύπαθης δράσης του. Όλη του η δεξιοτεχνία και η εξυπνάδα δοκιμάζονται στην κατεύθυνση της αποτροπής να βρεθεί και αυτός πίσω από τα σίδερα κάποιας φυλακής, μοναδική του μέριμνα να γλιτώσει από το γράμμα του νόμου και να βρεθεί ελεύθερος να ξετυλίγει το κουβάρι της παράνομης δραστηριότητας του, τη μόνη πηγή αναγνώρισης που μπορεί να εξασφαλίσει. «Λένε ότι μερικές φορές όταν στις βρέχουν άσχημα, το μυαλό σου προδίδει το σώμα σου, σταματάει να το παίρνει προσωπικά κι επανέρχεται μόνο όταν τελειώσει το ξυλοφόρτωμα».

«Που βρίσκεται πιθανόν ο κόσμος, πριν αντιληφθεί πού βρίσκεσαι εσύ κι έπειτα, όταν σε αντιληφθούν, που μπορείς να καταφύγεις».


Διαβάστε επίσης:

Ντόντζερς – Bill Beverly