Το επιτυχημένο Παράλληλο Πρόγραμμα του Θεάτρου Πόρτα επανέρχεται το 2017, για τρίτη χρονιά! Φέτος, όμως, οι Τρίτες Παράλληλες αλλάζουν μέρα, μεταφέρονται την Πέμπτη και γίνονται …Άλλες Παράλληλες. Στις Άλλες Παράλληλες συνυπάρχουν η μουσική, ο χορός και το θέατρο μέσω τριών διαφορετικών κύκλων. Από τις 19 Ιανουαρίου, υποδεχόμαστε τον πρώτο κύκλο που είναι αφιερωμένος στη μουσική, τον οποίο επιμελείται ο Κορνήλιος Σελαμσής, παρουσιάζοντας τέσσερα σύμμεικτα ακροάματα σχετικά με τον Έρωτα και τις πνευματικές και σαρκικές πτυχές του.

Από την Ερριέττα Μπελέκου

Σπουδαίοι καλλιτέχνες συμπράττουν για να μας ταξιδέψουν σε συναρπαστικά, μουσικά μονοπάτια. Πιο συγκεκριμένα: ένας μουσικός ταξιδευτής εξερευνά τις αναρίθμητες ηχητικές δυνατότητες της κιθάρας, μία σοπράνο με τη συνοδεία ενός πιάνου και ενός κουαρτέτου εγχόρδων αφηγούνται τα είδη του γερμανικού έρωτα, ένας πολυβραβευμένος βαρύτονος και ένας ταλαντούχος πιανίστας και συνθέτης συναντιούνται και τραγουδούν γαλλική ποίηση από τα τέλη του 19ου αιώνα, και ένα δραστήριο σύνολο πνευστών μαζί με ένα πιάνο αποδίδουν σημαντικά έργα της μουσικής φιλολογίας.

Λίγο πριν ανοίξει η Πόρτα για τις Άλλες Παράλληλες, ζητήσαμε από τους καλλιτέχνες Mislav Rezic, Νέλλη Μαυροειδή, Κορνήλιο Σελαμσή, Τάση Χριστογιαννόπουλο και το σύνολο Ventus Ensemble να μας δώσουν το στίγμα από τις «τολμηρές” συναυλίες κλασικής μουσικής που πρόκειται να παρακολουθήσουμε.

Mislav Rezic
19.01.2017 – Μοναχική Άσκηση

Στη συναυλία αυτή παρουσιάζονται έργα γραμμένα τα τελευταία τριάντα χρόνια. Συνδυάζοντας την πολυμορφία των στυλ από τον μινιμαλισμό του Reich στο νεο-ιμπεριαλισμό του Takemitsu και τη νέα πολυπλοκότητα του Kampella, ο ακροατής μπορεί να ακούσει και να βιώσει τις αναρίθμητες ηχητικές δυνατότητες της κιθάρας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα για κλασσική αλλά και για ηλεκτρική κιθάρα σε συνδυασμό με προηχογραφημένα μέσα. Το έργο της Νικολέτας Χατζοπούλου αφιερωμένο στον M. Rezic αλλα και το έργο του Ολλανδού Vander Aa ειναι δύο από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του ειδους.

Στο τέλος του ρεσιτάλ θα ακουστεί σαν πυροτέχνημα το γνωστό αριστούργημα του S. Reich Electric Counterpoint για ηλεκτρική κιθάρα και tape. 

Το cd «Auburn” με τα έργα της συναυλίας θα κυκλοφορήσει από την Ελληνική δισκογραφική εταιρεία DNA τον Φεβρουάριο του 2017.

Νέλλη Μαυροειδή
26.01.17 – Είδη γερμανικού έρωτα
[Strauss, Mendelssohn, Jost]

Με τη συνοδεία ενός πιάνου και ενός κουαρτέτου εγχόρδων θα παρουσιάσουμε στο Θέατρο Πόρτα ενα πολυσύνθετο πρόγραμμα με έργα Γερμανών συνθετών.

Ο Richard Strauss, εμβληματικός εκφραστής του όψιμου ρομαντισμού, αποκαλύπτει μέσω της πυκνής αρμονικής δομής των τραγουδιών του, έναν σπάνιο εκφραστικό πλούτο σε απόλυτη ισορροπία με το κείμενο.

Ο Μάριος Δαπέργολας συνδέει αριστοτεχνικά 5 τραγούδια της Fanny και του Felix Mendelssohn με γνώριμα έργα του Felix. Ένα έργο που έγινε κατά παραγγελία και ακούστηκε πρώτη φορά στο Mozarteum του Salzburg· θα παρουσιαστεί σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση και θα μας ξεδιπλώσει τις πολυδιάστατες πτυχές της ρομαντικής γερμανικής ποίησης. Ενώ ο Γερμανός συνθέτης Christian Jost επιλέγει μία σύγχρονη Ελληνίδα ποιήτρια για να παντρέψει δύο πολύ ζωντανές αξίες,τη σύγχρονη ποίηση με τη σύγχρονη μουσική. Ο συνθέτης δίνει έμφαση στο κείμενο μεσα απο τη μελωδική γραμμή της φωνής, ενώ το κουαρτέτο ανεβάζει την ένταση μέσω μιας πολύ πυκνής ρυθμικά ενορχήστρωσης.

Τρία έργα με κοινό παρανομαστή την ποίηση, μας καθηλώνουν με την εσωτερικότητα και τη μοναδική τους ενέργεια. 

Κορνήλιος Σελαμσής – Τάσης Χριστογιαννόπουλος
02.02.17 – Γυμνοί Άνδρες [Hahn, Faure, Saint-Saëns, Godard, Massenet]

Στα τέλη του 19ου αιώνα δεν υπήρχαν κινητά τηλέφωνα, δεν υπήρχε Ίντερνετ, φέισμπουκ, βίντεο, τηλεόραση, ραδιόφωνο, τουίτερ. Δεν υπήρχε καλά καλά ούτε ηλεκτρισμός. Οι άνθρωποι όταν ήθελαν να μιλήσουν συναντιόντουσαν και κοιτούσαν ο ένας τον άλλον κατά πρόσωπο. Όταν ήθελαν να κάνουν έρωτα συναντιόντουσαν και άγγιζαν ο ένας τον άλλον. Όταν ήθελαν να κάνουν παρέα συναντιόντουσαν και έτρωγαν, έπιναν, μιλούσαν ή σιωπούσαν μαζί. Όταν ήθελαν να ακούσουν μουσική είτε έπαιζαν οι ίδιοι είτε πήγαιναν σε μέρη όπου έπαιζαν άλλοι. Ζωντανά, άμεσα, χωρίς ηλεκτρικούς μεσάζοντες, χωρίς ηχεία, χωρίς οθόνες.

Στο θέατρο Πόρτα, το 2017, ο Κορνήλιος Σελαμσής και ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος συναντιούνται και τραγουδούν γαλλική ποίηση όπως θυμούνται πως έκαναν στα τέλη του 19ου αιώνα σε ένα σαλόνι στο Παρίσι.

Ventus Ensemble
09.02.17 – Πράξεις για 5 [ Mozart, Beethoven, Σελαμσής]

Στην εν λόγω συναυλία θα παρουσιαστούν τα κουιντέντα για πνευστά και πιάνο σε μι ύφεση μείζονα των Μότσαρτ και Μπετόβεν, K.452 & op. 16, αντιστοίχως. Η σημειολογία της επιλογής των δύο έργων δεν είναι καθόλου τυχαία. Με την πρώτη ανάγνωση είναι εμφανείς οι κραυγαλέες ομοιότητες των δύο συνθέσεων και πρωτίστως η ταυτόσημη δομή κι ενορχήστρωσή τους.

Αντ’ αυτού, με μια βαθύτερη ανάλυση διαφαίνονται οι διαφορετικές προσεγγίσεις των δύο συνθετών.  Συγκεκριμένα, ο Μότσαρτ μιμούμενος τα κοντσέρτα του για πιάνο και ορχήστρα προσπάθησε να εξερευνήσει τον διάλογο και τη δραματουργία εντός του συνόλου. Αντιθέτως, ο Μπετόβεν χρησιμοποίησε εμφατικά τα αυτοσχεδιαστικά στοιχεία ως όχημα για να αναδείξει το συνθετικό του ύφος.

Επιπροσθέτως, στα παραπάνω έργα παρεμβάλλεται το έργο του Κορνήλιου Σελαμσή για ξύλινα πνευστά Sing! το οποίο είναι γραμμένο ειδικά για το Ventus Ensemble.


Ο 1ος Κύκλος του φετινού παράλληλου προγράμματος του Πόρτα είναι αφιερωμένος στη μουσική. Περισσότερες πληροφορίες, εδώ