Ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων, η Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα και το Ίδρυμα Japan Foundation παρουσιάζουν από 13 έως 30 Απριλίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα του Δήμου Αθηναίων την έκθεση μοντέρνας ιαπωνικής κεραμικής με τίτλο Μοντέρνα Ιαπωνική Τέχνη: Από την παραδοσιακή στην ανερχόμενη γενιά της κεραμικής τέχνης στην Ιαπωνία.
Η έκθεση παρουσιάζει μερικούς από τους πολλά υποσχόμενους καλλιτέχνες της παραδοσιακής ιαπωνικής κεραμικής, οι οποίοι δημιουργούν αξιόλογα σύγχρονα έργα.
Η ανάδειξη της παραδοσιακής κεραμικής τείνει να αναπτύσσεται σε περιοχές όπου ο πηλός είναι τοπικά διαθέσιμος. Στην Ιαπωνία το ήπιο κλίμα και η ποικιλομορφία του εδάφους προσέφεραν στους γιαπωνέζους σε αφθονία αυτό το φτιαγμένο από τη γη υλικό, καθιστώντας τη χώρα τους πατρίδα, όχι μόνο ενός τεράστιου αριθμού αγγειοπλαστών και κεραμιστών, αλλά κι ενός μεγάλου πληθυσμού που γνωρίζουν πολλά και εκτιμούν την τέχνης της κεραμικής.
Η μοντέρνα επιστήμη έχει χαρίσει πολλά πλεονεκτήματα στην κεραμική παραγωγή. Η νέα τεχνολογία έχει άμεση επίδραση, μέσω της βελτίωσης του τρόπου ψησίματος και σχεδιασμού φούρνου για την καύση του πηλού και έχει επίσης συμβάλλει κατά πολύ στη βελτίωση της διανομής και τις επικοινωνίες. Τεχνικές βελτίωσης στην καύση και άλλες καινούργιες ιδέες έχουν γοργά εξαπλωθεί και ο πηλός μπορεί τώρα να μεταφερθεί από το ένα μέρος στο άλλο.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στο παρελθόν τα μέρη όπου τα υλικά ήταν διαθέσιμα είχαν συνδεθεί στενά με τις περιοχές όπου η κεραμική είχε δημιουργηθεί, αλλά τώρα η κεραμική μπορεί να δημιουργηθεί οπουδήποτε. Με περισσότερες διαθέσιμες πηγές πηλού, πολύπλοκα μείγματα είναι τώρα εφικτά, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην έκφραση, η οποία είναι απαλλαγμένη από τα δεσμά της παράδοσης. Αυτή η τάση είναι ιδιαίτερα εμφανής στους σύγχρονους ιάπωνες κεραμιστές.
Η ανερχόμενη γενιά γιαπωνέζων κεραμιστών εξακολουθούν την αυθεντική εργασία προσφέροντας τεράστια ποικιλία. Κάποιοι από αυτούς δημιουργούν κυρίως αγγεία για πρακτική χρήση, κάποιοι συνδυάζουν τη δημιουργικότητα με την χρήση παραδοσιακών τεχνικών και σχημάτων, ενώ κάποιοι άλλοι αγνοούν την πρακτικότητα και επιζητούν νέες και πρωτότυπες φόρμες.