Από τις 22 Νοεμβρίου μέχρι τις 28 Ιανουαρίου 2023, παρουσιάζονται στην Γκαλερί Κουρντ είκοσι τρία φωτογραφικά πορτρέτα ηθοποιών, Ελλήνων και ξένων, μέσα από τα οποία τρεις φωτογράφοι εκφράζουν τρεις πολύ διαφορετικές στάσεις απέναντι στον ή την ηθοποιό. Τόσο ως ανθρώπους, πρόσωπα όσο και ως καλλιτεχνικές οντότητες όπως αυτές προκύπτουν ΜΕΤΑ την ερμηνευτική κατάθεση καθενός ή καθεμιάς κατά τη διάρκεια της τελεστικής διαδικασίας.

Οι φωτογραφίες της έκθεσης, έγχρωμες και ασπρόμαυρες, συνυπάρχουν στον χώρο κάτω από τον τίτλο «Μετά τον ρόλο: Πορτρέτα ηθοποιών». Πρόκειται για πορτρέτα τα οποία υπογράφουν η Γερμανίδα φωτογράφος και ηθοποιός Μαργαρίτα Μπρόιχ από το Βερολίνο, ο φωτογράφος Βαγγέλης Κύρης και η φωτογράφος και ζωγράφος Κανέλλα Τραγουστή. Την έκθεση επιμελείται η Ελένη Βαροπούλου, η οποία είχε ως αφετηρία την έννοια της πάλης των ηθοποιών με τον ρόλο αλλά και με άλλους ρόλους τους οποίους η φωτογραφική ματιά «προβάλλει» επάνω στα πρόσωπα. Η ιδιαίτερη σχέση των ηθοποιών με τον ρόλο διαφαίνεται και συλλαμβάνεται από τον φακό όταν η θεατρική παράσταση έχει πλέον τελειώσει ή το κινηματογραφικό γύρισμα έχει περατωθεί.

Ειδικότερα γράφει η επιμελήτρια:

«Τα πορτρέτα της έκθεσης, άλλοτε αναδεικνύουν τα πρόσωπα των ηθοποιών, ‟σκηνοθετημένα” σε μικρές σκηνές, στημένες ειδικά για τη φωτογράφιση ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΡΟΛΟ, αφού έχει πέσει η αυλαία. Τότε τα πρόσωπα, απομονωμένα σε χώρους του θεάτρου, στη σκηνή ή τα παρασκήνια, εμφανίζονται μαζί με ένα απομεινάρι του ρόλου, με κάποια στοιχεία από την παράσταση, με νωπά τα ίχνη από την κοπιαστική κι επώδυνη εμπειρία της ερμηνείας που προηγήθηκε (Μαργαρίτα Μπρόιχ).

Κανέλλα Τραγουστή, Γουίλεμ Νταφόε, Αεροδρόμιο Τέμπελχοφ, Βερολίνο, 2008, κατά το γύρισμα της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Η σκόνη του χρόνου». Υλικό:  Giclée fine art print, photo luster paper, produced by Photolab, Athens. Διαστάσεις: 70 x 100 εκ.

Άλλοτε πάλι, τα πορτρέτα επικεντρώνονται σε αυτό καθαυτό το πρόσωπο τη στιγμή κατά την οποία η ανθρώπινη μορφή επικαλείται την αίγλη με την οποία περιβάλλεται ο μύθος του ηθοποιού. Εδώ, σε πρόσωπα στυλιζαρισμένα, ιερατικά και απόμακρα, ο φωτογράφος αποθεώνει την ιδέα της προσωπικότητας πέρα από τον ρόλο. Επιβάλλει επίσης την ιδέα της εξιδανικευτικής πόζας ως έναν νέο ρόλο, ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΡΟΛΟ (Βαγγέλης Κύρης).

Tέλος, οι ηθοποιοί είναι πρόσωπα που εντάσσονται σε μιαν εφήμερη κι απομυθοποιητική καθημερινότητα. Είναι τυχαίοι διαβάτες ενώ διέρχονται μπροστά από τον φακό που σπεύδει να συλλάβει την ανεπαίσθητη χειρονομία τους, ένα πέρασμα μέσα στο αστικό τοπίο, κάποιο φευγαλέο βλέμμα τους, μιαν ανεπιτήδευτη στιγμή ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΡΟΛΟ (Κανέλλα Τραγουστή)».

Οι περισσότεροι από τους ηθοποιούς που απεικονίζονται είναι εξαιρετικά γνωστοί. Περιλαμβάνονται στις καθημερινές μυθολογίες πολλών ανθρώπων, αυτών που αγαπούν το θέατρο, τον χορό, τον κινηματογράφο σε πολλές χώρες του κόσμου. Οι επισκέπτες της έκθεσης στην Γκαλερί Κουρντ θα δουν αγαπημένες φυσιογνωμίες και εκφράσεις, κοστούμια, αξεσουάρ, στάσεις, κίνηση και κυρίως τα βλέμματα των ηθοποιών Τζον Μάλκοβιτς, Κέιτ Γουίνσλετ, Κλάους Μαρία Μπραντάουερ, Άγγελα Βίνκλερ, Γκερντ Φος, Σόφι Ρόις, Μάρτιν Βούτκε, Μισέλ Πικολί, Μπρούνο Γκαντς, Γουίλεμ Νταφόε, Ιρέν Ζακόμπ, Καριοφυλλιάς Καραμπέτη, Κριστίνα Χόγιος, Θέμιδας Μπαζάκα, Κατερίνας Διδασκάλου, Άρη Σερβετάλη, Λένας Παπαληγούρα, Θανάση Γιαννακόπουλου, Σεργκέι Πολούνιν, Γιάννη Στάνκογλου και Αντίνοου Αλμπάνη.

Photo Credit: Μαργαρίτα Μπρόιχ, Τζον Μάλκοβιτς, μετά την παράσταση «Τhe Giacomo Variations», σκηνοθεσία: Μίκαελ Στούρμιγκερ, Θέατρο Ρόναχερ Βιέννη, 7.11.2011 Υλικό: (C-Prints) on museum paper produced by Pixelgrain GmbH, Berlin. Διαστάσεις: 183 x 127 εκ.