Από τις εκδόσεις Μελάνι κυκλοφορεί η ποιητική συλλογή Μεγάλες διώρυγες του Γιάννη Πάσχου.

Μεταμόρφωση

Κάθε βράδυ 
ξεκινώ αρτιμελής με καλό καιρό,
με δάχτυλα βουτηγμένα σε μέλι,
χείλη πετροπλυμένα,
τυφλός.
Οργωμένος μ’ αυταπάρνηση 
χαράζω την κοίτη του στήθους σου 
με γλώσσα πύρινη 
και το πρωί, 
σε χνούδι μεταμορφώνομαι,
απαλό, ξανθό κι ανεπαίσθητο.

Οι Μεγάλες διώρυγες είναι μια ποιητική συλλογή αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος. Ο Γιάννης Πάσχος στην τρίτη του αυτή ποιητική συλλογή γράφει για το γυναικείο στήθος και τις πολλαπλές νοηματοδοτήσεις του. Το στήθος πέρα από πηγή έμπνευσης αποτελεί μια από τις πρώτες συναντήσεις του ανθρώπου με τον “άλλο” άνθρωπο. Ως πάντα “σημαίνον” οδηγεί τον καθέναν μας στην υπαρκτότητα, στον κόσμο των συμβόλων και στη λυτρωτική εικόνα που αέναα δηλώνει τη ζωτική επιθυμία και την ομοιότητα της γυναικείας φύσης με τη συμπαντική φύση.

Ο Γιάννης Πάσχος γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1954. Σπούδασε βιολογία και ειδικεύτηκε στη μοριακή βιολογία και τη γενετική των υδρόβιων οργανισμών στην Ουγγαρία και τη Νορβηγία. Είναι καθηγητής ιχθυολογίας. Στον επιστημονικό χώρο είναι ιδιαίτερα γνωστό το έργο του στις ιχθυοκαλλιέργειες εσωτερικών υδάτων και στην αποκατάσταση φυσικών υδάτινων οικοσυστημάτων. Το βιβλίο του “Ιχθυοκαλλιέργειες εσωτερικών υδάτων” αποτελεί βασικό διδακτικό εγχειρίδιο σε πολλές σχολές ιχθυολογίας. Το λογοτεχνικό του έργο περιλαμβάνει ποιήματα, συλλογές διηγημάτων, νουβέλες και δοκίμια τα οποία για χρόνια παρέμεναν αδημοσίευτα. Το 2005 εκδόθηκε το πρώτο του ποιητικό κείμενο με τίτλο “Lila Teman” από τις εκδόσεις “Οδός Πανός”. Ακολουθούν η ποιητική συλλογή “Ζωή εκτός ωραρίου” εκδόσεις Μελάνι (2007), το διήγημά του “Κύριε ελέησον” εκδόσεις “Ηπειρωτικός Αγών” (2008), η συλλογή διηγημάτων “Μια νυξ δι΄ εν έτος” εκδόσεις Μελάνι (2009), το δοκίμιο “Ιχθύες ως σύμβολο και τεχνούργημα: απόπειρες ερμηνείας” (συλλογικό έργο), από την Ίνδικτο (2010).
Ποιήματα, διηγήματα και κείμενά του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά “Οδός Πανός”, “Δρομολόγιο”, “Δέλεαρ”, “Ίαμβος”, στις εφημερίδες “Η Καθημερινή”, “Ελευθεροτυπία”, “Πριν”, “Παρόν”, “Ηπειρωτικός Αγών” και στο διαδίκτυο, poeticanet, protagon.gr, human traffic.


Η Κωνσταντίνα Θεοφανοπούλου γράφει κριτική  για την ποιητική συλλογή.